کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فیلم اصلاح طلبان برای دولت رئیسی

هرمز راسخی

13 تير 1400 ساعت 8:36

از 42 سال عمر انقلاب اسلامی بیش از سی و اندی سال آن را اصلاح طلبان با حضور در قوه مجریه و البته با گفتمان های گوناگون در اختیار داشتند.


جهان نیوز - هرمز راسخی: محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در گفت‌وگو با یکی از مراکز خبری چنین گفته است: «کشور اکنون دچار ابرچالش‌های مختلفی شده است که از عهده یک دولت حداقلی خارج است و اگر قرار بر این باشد که دولتی با این ابر چالش‌ها فائق بیاید چاره‌ای ندارد جز اینکه تبدیل به یک ابر دولت شود و این امر هم با تکیه بر یک جریان سیاسی قابل تحقق نیست. بلکه باید یک دولت فراجناحی شکل بگیرد تا از عده این مشکلات بر بیاید».

شایان ذکر است که وکیلی در متن سخنانش ابتدا به چهار بحران اشاره می کند و نوعی اعتراف به دلایل بی تحرکی اصلاح طلبان را بر زبان جاری می سازد که امروز اصلاحات با چهار چالش: موقعیت، وضعیت، مزیت و بحران کارآمدی روبروست و پس از توضیح هر کدام از این چالش ها در یک پارادوکس عجیب می گوید که کشور با ابر چالش هایی روبرو است که دولت سیزدهم توان مقابله با آنها را به تنهایی ندارد.

در این باره باید خواننده عزیر به چند نکته مهم توجه کند زیرا اصلاح طلبان برای بقای و ادامه حیات سیاسی خود ناچارند تا بنحوی ناکارآمدی های خود را به حاکمیت نسبت دهند در نتیجه درماههای پیش رو شاید این سخنان به اشکال دیگری از زیان دیگر اصلاح طلبان نیز بیان گردد ، لذا تذکر این چند نکته می تواند پاسخی همه جانبه برای محمدعلی وکیلی و دیگرکسانی باشد که بخواهند راه و مواضع وی را طی نمایند:

یک: از 42 سال عمر انقلاب اسلامی بیش از سی و اندی سال آن را اصلاح طلبان با حضور در قوه مجریه و البته با گفتمان های گوناگون در اختیار داشتند.

دو: ایشان باید به این سئوال پاسخ دهند که دوران بروز ابر چالشی های مدنظر وی محصول نهایی کدام تفکر است؟! تفکر غرب گرا با نگاه همه جانبه و در تمامی زمینه های پیشرفت و تمدن به غرب یا تفکر نگاه به فرهنگ بومی آسلامی – ایرانی؟!

سه: اگر شما از این ابرچالش ها آگاه بودید، قطعا می دانید که این ابر چالش ها که برخواسته از ضعف و سوء مدیریت ساختاری اصلاح طلبان در قوه مجریه و به برکت سه دهه حضور اصلاح طلبان در هرم قدرت سیاسی کشور بوده و منجر به چهار بحران موقعیت، کارآمدی، مزیت و وضعیت در درون اصلاح طلبان نیزشده است چرا در دوره اول و حتی دوره دوم دولت تدبیر و امید نسبت به رفع این بحرانها اقدام نکردید؟ و اینک در آستانه استقرار دولت سید ابراهیم رئیسی میخواهید این زمین سوخته را تحویل دولت سیزدهم بدهید که خود یکی از مسببین اصلی آن بوده اید.

چهار: بخوبی می دانیم که از هم اینک شمشیرهای تند انتقادات خود را برای دولتی که کشور را با تورم افسار گسیخته، بی ارزشی پول ملی، بی اعتباری پاسپورت ایرانی، رشد نقدینگی و پایه پولی کشور که تورم شدید را در پی داشته است، و بالاخره  تعطیلی 5400 واحد تولیدی – صنعتی در دوران دولت های حسن روحانی کشیده اید.



 
نتیجه اینکه آقای محمد علی وکیلی از یک حقیقت درونی اصلاحات که همان بحرانهای یاد شده است قصد دارد تا یک نتیجه کلی باطل بگیرد.

به این معنی که چنان نمایشی از بحران های ساخته شده اصلاحاتی ها در چشم انداز دولت سید ابراهیم رئیسی به صحنه می برد که امیدوار است رئیس دولت سیزدهم با عناوینی چون دولت وفاق ملی و دادن پیشنهاد همکاری به دولت بعدی خواهد پذیرفت که برخی مناصب کابینه را برای جریان متبوع ایشان کنار بگذارد.

این در حالی است که دولت وفاق ملی می تواند تله ای باشد که دولت مستقررا با بحران مشروعیت روبرو سازد کاری که در برخی کشورهای منطقه رخ داد و آنان را با بحران سیاسی شدیدی روبرو کرده است.


کد مطلب: 768737

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/768737/فیلم-اصلاح-طلبان-دولت-رئیسی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com