پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۱

چرا آن‌قدر برای ناصرالدین شاه سریال می‌سازند؟

شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 768694
اتابک نادری که به سریال خانگی "آهوی من مارال" پیوسته اعتقاد دارد ناصرالدین شاه به دلیل مقطع پرفراز و نشیب قاجاریه، سینماگرها سراغِ این مقطع تاریخی می‌روند.
چرا آن‌قدر برای ناصرالدین شاه سریال می‌سازند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، این روزها خبرهایی از سریال‌هایی می‌آید که بیشتر حولِ محور تاریخ قاجاریه و شخصیت ناصرالدین شاه است. بسیاری این سؤال را می‌پرسند واقعاً چرا ناصرالدین شاه به یک باره این همه برای کارگردان‌ها جذاب شد؟ وقتی سریال‌های جیران به کارگردانی حسن فتحی، آهوی من مارال مهرداد غفارزاده و قبله عالم به کارگردانی حامد محمدی برای شبکه نمایش‌خانگی آماده می‌شود و کارهایی که در تلویزیون در سال‌های اخیر ساخته شده هم به این شخصیت پرداختند. 

البته با این همه شاید جالب باشد که بدانید زندگی و شخصیت ناصرالدین شاه به عنوان چهارمین شاه از دودمان قاجار، فقط این روزها مورد توجه نبوده، بلکه همواره مورد توجه فیلمسازان ایرانی بوده است. چنانچه پیشتر هم در فیلم ها و سریال‌هایی چون «سلطان صاحبقران» (با بازی جمشید مشایخی) و «ناصرالدین شاه آکتور سینما» (با بازی عزت الله انتظامی) این شخصیت تاریخی محوریت قرار گرفته است و در آثاری چون «امیرکبیر»، «کمال الملک» و «سال‌های مشروطه» نیز این شخصیت نه به صورت محوری، اما پررنگ حضور داشته است.

به سراغِ اتابک نادری رفتیم درباره پرداختنِ پررنگ به شخصیت ناصرالدین شاه صحبت کنیم که پیش از این نقشِ حسین فردوست را در سریال "عمارت فرنگی" ایفا کرده و در سریال "آهوی من مارال" هم به عنوان بازیگر نقش محوری سریال حضور دارد. بازیگری که او را با سریال‌های "بچه مهندس" و نقش پررنگِ در سریال "شوق پرواز" شهید بابایی می‌شناسیم. 
 

اتابک نادری اول درباره توجه به سینمای بومی و ساخت سریال‌های قومیتی و محلی تأکید کرد: چند وقتی روی سینمای بومی کنکاش می‌کنم و حتی فیلمی ساختم به نام "ترلان" که هم تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده داشتم و هم در آن بازی کردم. این کار مربوط به روستاهای اردبیل بود. به نظرم الان وقتِ آن فرا رسیده سینمای بومی بیش از پیش در دایره سینمای ایران دیده شود. خوشبختانه چند وقتی است دوربین سریال‌های تلویزیون از فضای آپارتمانی پایتخت خارج شده و سریال‌های خوبی ساخته می‌شود که به اقوام، زبان‌ها و فرهنگ‌ها می‌پردازد. 

وی با اشاره به حضور در سریال "آهوی من مارال" مهرداد غفارزاده و اینکه گفته می‌شود چرا آنقدر سریال‌سازان و فیلمسازان به دوره تاریخی ناصرالدین شاه پرداختند، تأکید کرد: در سریال "آهوی من مارال" که به مقطع تاریخی ناصرالدین شاه می‌پردازد حضور دارم؛ نمی‌توانم درباره جزئیات آن چیزی بگویم اما اینکه اشاره می‌کنید چرا آن‌قدر موازی هم درباره دوره قاجاریه و ناصرالدین شاه سریال و فیلم ساخته می‌شود باید بگویم نظر شخصی‌ام این است دوره تاریخ ناصرالدین شاه و قاجاریه پرفراز و نشیب است؛ از مشروطه‌خواهی، ترور و مبارزه با حکومت و استبداد ستیزی و دموکراسی‌خواهی به نوعی از دوران قاجاریه و ناصرالدین شاه شروع شد؛ ناصرالدین شاه تنها پادشاهی بود که نسبت به دیگر پادشاهان عمر کرد طبیعی است به خاطر همه این پیچیدگی‌ها و اتفاقات به سراغ این دوره بروند. 

وی افزود: من در سریال "عمارت فرنگی" نقش حسین فردوست را بازی کردم و قرار بود در سریال "معمای شاه" هم این نقش را داشته باشم اما چون نقش پیری این شخصیت را محمود عزیزی بازی نکرد، این اتفاق نیفتاد. زیرا این بازیگر پیشکسوت به دلایلی که به توافق نرسید نتوانست در این سریال باشد و رضا فیاضی برای دوران میانسالی حسین فردوست انتخاب شد و از این جهت من در این سریال حضور نداشتم. 

نادری در پاسخ به این سؤال که آیا این آثار تاریخی که ساخته می‌شود و یا در حال تولیدند چقدر به وقایع نزدیکند، گفت: وقتی در سینما، تلویزیون و مدیوم‌های مختلف از بستر تاریخی بهره می‌برند باید یک قصه دراماتیک اتفاق بیفتد. ما مستندسازی نمی‌کنیم که به عینه و نعل به نعل همه‌چیز با هم پیش بروند؛ یک جایی لازم است هنرمند با ذوق و سلیقه خودش کاری خلق کند که تماشاگر در جریانِ آن مقطع تاریخی قرار بگیرد. من اگر سازنده این سریال‌ها باشم، قصه قوی را می‌سازم و در دلِ قصه رویداد را نشان دهم و مستقیماً به سراغ رویداد نمی‌روم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: من خیلی دوست دارم نقش منفی بیشتر بازی کنم؛ یک قاتل جانی و یا پلیس بد و رشوه‌خوار که امیدوارم این اتفاق بیفتد و همه نقش‌های یک جور و شبیه به هم پیشنهاد نکنند. 

اتابک نادری در سریال "چسب زخم" حامد تهرانی هم ایفای نقش کرده که مینی سریال 13 قسمتی است و اوایل اردیبهشت‌ماه کار فیلمبرداری‌اش به پایان رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
دوران ناصرالدین شاه شروع دوران چرخش از دوران قدیم عصر صفوی و نادری به دوران جدید انقلاب صنعتی اروپا بود... تجدد و غرب پرستی از دوران او بود که به جامعه ی ایران رسوخ کرد و این تضاد سبک زندگی تا به امروز ادامه دارد.