شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

چقدر امکان آغاز جنگ جهانی سوم وجود دارد؟

شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۱۷
کد مطلب: 768620
سخنگوی کرملین گفت، حفظ برابری هسته‌ای روسیه را در برابر یک جنگ گسترده بیمه کرده، البته تلاش‌هایی برای نقض این توازن صورت می‌گیرد که مسکو تدابیری را برای مقابله اتخاذ کرده است.
چقدر امکان آغاز جنگ جهانی سوم وجود دارد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که آغاز یک درگیری نظامی گسترده در شرایط کنونی، در سایه حفظ برابری هسته‌ای غیرممکن است. 

پسکوف شب گذشته در یک مصاحبه‌ای با شبکه اول تلویزیون روسیه، بدین ترتیب به سئوالی درباره امکان آغاز جنگ جهانی سوم با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پاسخ داد.

وی گفت: «آیا می‌تواند جنگ گسترده‌ای آغاز شود؟ رئیس جمهور ولادیمیر پوتین بطور دقیق بیان کرده که این احتمال بسیار بعید است. البته حفظ برابری هسته‌ای اهمیت زیادی دارد، برای اینکه این مسئله به ثبات راهبردی کنونی در جهان کمک کرده است.

هرچند تلاش برای نقض این برابری دائماً انجام می‌گیرد و در این رابطه روسیه تدابیر لازم برای بیمه شدن کشور را اتخاذ کرده است.»

سخنگوی کرملین توضیح داد که از جمله این تدابیر، استفاده از سیستم‌های تسلیحاتی جدید برای حمایت از برابری هسته‌ای و بیمه در برابر امکان دریافت "حق انجام حملات پیش‌دستانه" از سوی ایالات متحده است. وی افزود: «به عقیده من، بطور کلی نباید درباره جنگ صحبت کرد، هرچند احتمال آن را هرگز نمی‌توان بعید دانست.»

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در جریان "ارتباط مستقیم مردم با رئیس جمهوری" اعلام کرد که فکر نمی‌کند حادثه اتفاق افتاده توسط ناوشکن انگلیسی در سواحل روسیه در دریای سیاه را بتوان آغاز جنگ جهانی سوم نامید، حتی اگر نیروهای نظامی روسی مجبور به غرق کردن این کشتی می‌شدند. البته پوتین تأکید کرد که نقض مرزهای دریایی روسیه توسط کشتی دیفندر انگلیس، کاملا یک اقدام تحریک آمیز بود.  

سخنگوی کرملین در بخش دیگری از این مصاحبه یادآور شد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه برای جو بایدن، همتای آمریکایی خود احترام قائل است. پسکوف گفت:

«ولادیمیر پوتین به همه مسائل نگاهی واقع بینانه دارد و روابطی محترمانه با همه دارد و من تردیدی ندارم که احترام نسبت به جو بایدن نیز در جریان مذاکرات با وی همواره وجود داشته و خواهد داشت.»   

وی در عین حال تأکید کرد که غیرقابل پیش‌بینی بودن از جانب ایلات متحده، روابط دوجانبه را دچار دشواری و مشکلات جدی کرده، هرچند مقامات مسکو همواره آماده گفتگو هستند.

به گفته این مقام کرملین، طرف روسی فعلاً قصد ندارد فهرست کشورهای غیردوست را گسترش دهد و تنها کشورهایی در آن جای خواهند گرفت که از مرزهای عقلانه را زیر پا گذاشته و اقداماتی آشکارا غیردوستانه علیه روسیه انجام دهند.

در حال حاضر فقط آمریکا و جمهوری چک در فهرست کشورهای غیردوست روسیه قرار دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *