کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیک پنجم کرونا شروع شده است

10 تير 1400 ساعت 11:24

آن طور که برخی از روسای بیمارستان های درگیر بیماران کرونایی در پایتخت عنوان می کنند، پیک چنجم کرونا شروع شده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، گسترس ویروس دلتا در استان‌های جنوبی کشور، زنگ خطر شیوع مجدد بیماری کرونا را به صدا در آورده است و آنچه را شاهد هستیم، افزایش موارد بستری است.

در همین حال، افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی در یک هفته اخیر، وضعیت نگران کننده‌ای را برای کشور و ورود به موج پنجم کرونا رقم زده است. این در حالی است که روند واکسیناسیون همچنان به کندی پیش می‌رود و هنوز جمعیت زیادی از کشور منتظر دریافت واکسن کووید ۱۹ هستند.

بر اساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا روز گذشته ۴ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۸۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۵۰۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده بودند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۳۲ هزار و ۵۹۰ دوز رسیده است.

واکسیناسیون تنها راه رفع محدودیت‌ها
ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، گفت: با ورود دلتا از جبهه جنوبی و شرق کشور، اکثر شهرهای استان سیستان و بلوچستان قرمز شده است.

وی افزود: واکسیناسیون تنها راه رفع محدودیت‌ها است با توجه به محدودیت‌ها و تحریم ما با مشکلاتی مواجه شدیم، اما از ماه آینده تولید واکسن بومی تصاعدی بالا خواهد رفت و تا یکی دو هفته آینده از واکسن‌های داخلی بیشتر استفاده خواهد شد.

آمارهای وزارت بهداشت تا ۹ تیر ۱۴۰۰، نشان می‌دهد که تاکنون بیش از سه میلیون و ۲۰۵ هزار نفر در کشور مبتلا به کرونا شده اند و ۸۴ هزار و ۲۶۴ نفر به همین علت فوت شده اند.

پیک پنجم شروع شده است
تقی ریاحی رئیس بیمارستان رسول اکرم (ص)، با عنوان این مطلب که موارد بستری در بیمارستان ۲ برابر شده است، گفت: پیک پنجم شروع شده و باید آماده باشیم تا این دوره را با آسیب کم سپری کنیم.

وی در عین حال از کاهش موارد فوتی خبر داد و افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کنونی، بهترین و ایمن ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا است.

روند صعودی بیماری
خسرو صادق‌نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، گفت: از یکی دو هفته قبل روند ثابت قبلی روند افزایشی به خود گرفت و نسبت به یک ماه گذشته صعودی شد.
وی افزود: هر روز نسبت به روز قبل روند افزایشی داریم. مراجعه بیماران غیر کرونایی هم افزایش داشته و این برای ما محدودیت ایجاد کرده است.

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، ادامه داد: پذیرش بیماران غیر اورژانسی محدود شده است. ما روزهایی داشتیم که ۱۰۰ درصد تخت‌های ما اشغال شده بود.
صادق‌نیت گفت: در مقایسه با ماه گذشته اختصاص تخت‌های بیمارستانی به مبتلایان کرونایی افزایش یافته است. نیاز به بستری و مرگ و میر افزایش نداشته، اما شاهد روند رو به رشد بیماری هستیم.

خطر در کمین است
نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با عنوان این مطلب که رفتار ویروس در پیک چهارم تغییر کرده و ما با ویروسی مواجه هستیم که شدت سرایت بالاتر ولی میزان مرگ و میر کمتری دارد، افزود: آنچه مهم است اینکه در حال حاضر وضعیت الگوی شهری تا حد زیادی تغییر کرده و با توجه به کاهش محدودیت‌های شغلی و خستگی مردم از شرایط بیماری و به رغم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان تهران روند کاهشی نداریم.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد میزان بستری روزانه در استان تهران بالای ۷۰۰ نفر و در حال حاضر تعداد کل بستری بیشتر از ۴۰۰۰ نفر است. در واقع وضعیت بیماری به ویژه در استان تهران یک روند با ثبات رو به افزایش است.

توکلی از برنامه واکسیناسیون همگانی به عنوان مهم‌ترین عامل مؤثر در کاهش مرگ و میر بیماران کرونایی نام برد و افزود: در سنین زیر ۱۰ سال کودکان پرخطری داریم که امکان ابتلاء به کرونا در آنها وجود دارد و می‌توان گفت تقریباً ۵ درصد از کل مبتلایان شامل افراد زیر ۱۰ سال می‌شود و کمترین میزان ابتلاء مربوط به رده سنی ۱۰ تا ۲۰ سال است.

وی تاکید کرد: موج پنجم در کمین است، لذا رعایت همه جانبه دستورالعمل‌های بهداشتی باید ادامه یابد.

افزایش شهرهای قرمز کرونایی
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۶۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

البته پیش بینی می‌شود که تعداد شهرهای قرمز کرونایی در ابتدای هفته آینده، افزایش یابد. در همین حال، قرمز شدن تهران نیز دور از انتظار نیست و با توجه به اینکه ۴ شهرستان در استان تهران قرمز شده اند، این احتمال زیاد است که استان تهران نیز در هفته آینده قرمز شود.


کد مطلب: 768538

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/768538/پیک-پنجم-کرونا-شروع-شده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com