سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
۱

مسئولین تهران نشین، سیستان و بلوچستان کرونا زده را دریابید

سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب: 768368
با گسترش موج جدید شیوع کرونا در جنوب شرق کشور و وقوع شرایط بحرانی در استان سیستان و بلوچستان، حالا رسماً هشدار موج پنجم کرونا از باب گسترش مناطق قرمز کرونا از جنوب به مرکز و شمال کشور صادر شده است.
سیستان‌ و‌ بلوچستان کرونا زده را دریابید
به گزارش جهان نيوز، با گسترش موج جدید شیوع کرونا در جنوب شرق کشور و وقوع شرایط بحرانی در استان سیستان و بلوچستان، حالا رسماً  هشدار موج پنجم کرونا از باب گسترش مناطق قرمز کرونا از جنوب به مرکز و شمال کشور صادر شده است.

به گزارش تسنیم؛ در حال حاضر 63 شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و تعداد بستری در نقاط مختلف از جمله پایتخت به سرعت در حال افزایش است. در استان سیستان و بلوچستان هم پنج شهرستان بمپور، زهک، سراوان، سرباز و میرجاوه در شرایط قرمز قرار دارند و شمار مبتلایان به صورت بی‌سابقه در حال افزایش است. این در حالی است که در پی تعطیلی کسب و کارها و جمع کردن بساط دست‌فروشان، شرایط معیشتی مردم ضعیف به ویژه در زاهدان بسیار بد توصیف می‌شود.

با توجه به شرایط بحرانی ایجاد شده به نظر می‌رسد بار دیگر نیاز به ورود نیروهای مردمی و جهادی به عرصه خدمت‌رسانی به مردم جنوب شرق به ویژه اقشار ضعیف و حاشیه‌نشینان شهر زاهدان به صورت جدی احساس می‌شود و لازم است نهادهای حمایتی چون ستاد اجرایی  فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به یاری مردم سیستان و بلوچستان بشتابند.

بسیج و سپاه با تمام توان پای کار کادر درمان است
سردار احمد شفاهی فرمانده سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان در نشست با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز ضمن تقدیر از مجاهدت‌های مدافعان سلامت، اظهار داشت: توفیق خدمت در مسیر پرمخاطره کرونا، هیچ چیز غیر از عشق به خدمت به مردم نیست.

وی ادامه داد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته متاسفانه طبق گزارشات واصله، همکاری مردم در مشارکت آگاهانه و رعایت شیوه‌نامه‌ها در پایین‌ترین میزان است و می‌طلبد افراد تاثیرگذار، صاحب نظر، علما و روحانیون دوشادوش نظام سلامت استان، آگاهی مردم را افزایش دهند.

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه کاهش تلفات و قطع زنجیره ابتلا با چاره‌اندیشی و تقسیم کار میسر است، تصریح کرد: با توجه به مشلغه بالای کادر بهداشت و درمان استان و کشور، کاهش ابتلا با رعایت مردم و کاهش مرگ و میر با انجام واکسیناسیون گسترده امکانپذیر خواهد بود که دستیابی به آن، نیازمند چاره‌اندیشی و احساس مسئولیت همه دستگاه‌ها است.

سردار شفاهی افزود: مجموعه بسیج و سپاه با تمام ظرفیت در اختیار مردم است و در این راستا هر زمان که کادر بهداشت و درمان استان احساس نیاز کند، برحسب وظیفه ذاتی و وجودی، پا به پای متولیان سلامت، آماده ی خدمت‌رسانی است.

مجوز واکسیناسیون افراد بالای 50 سال در سیستان و بلوچستان اخذ شد
سیدمحمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به شرایط استان که در وضعیت  بسیار بحرانی به سر می‌برد، با موافقت وزارت بهداشت مجوز واکسینه شدن افراد بالای 50 سال اخذ شده که به محض فراهم شدن زیرساخت‌ها، عملیات واکسیناسیون را شروع خواهیم کرد.

وی افزود: کادر بهداشت و درمان استان در بحث غربالگری، بیماریابی و درمان بیماران کرونایی، روزهای سخت و طاقت‌فرسایی را سپری می‌کند که در کنار آن انجام واکسیناسیون، نیازمند همکاری‌های بین بخشی است. خوشبختانه مجموعه سپاه پاسداران در استان از ابتدای اپیدمی کرونا همواره کنار مدافعان سلامت نقش‌آفرینی کرده‌اند که این بار نیز با ورود به بحث واکسیناسیون و گسترش مراکز تجمیعی به یاری مردم و خدمتگزاران خود در نظام سلامت استان آمدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مورد موج جدید کرونا در استان گفت: واکسیسناسیون به تنهایی محافظت کننده نیست و باید این فرهنگسازی در بین مردم پررنگ شود که حتی اگر واکسن تزریق می‌کنند، بحث رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیرند.

در این جلسه که معاون امنیتی انتظامی استاندری سیستان و بلوچستان، اعضاء ستاد بحران دانشگاه و نماینده بهداری نیروی زمینی سپاه نیز حضور داشتند، مقرر شد که در اسرع وقت محل های مراکز جدید واکسیناسیون توسط سپاه سلمان استان شناسایی، تجهیز و انجام واکسیناسیون با نظارت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آغاز شود.

128 واحد متخلف در زاهدان پلمب شده است
مسئول واحد سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: از ابتدای طرح محدودیت‌ها در زاهدان بیش از 3 هزار و 200 بازرسی از واحدها به عمل آمده که بر این اساس تعداد 128 واحد صنفی متخلف برابر مقررات پلمب و 22 واحد صنفی نیز به مراجع قضائی معرفی شده‌اند.

فرزاد کدخدایی ادامه داد: در گشت مشترک با نمایندگانی از فرمانداری، اداره صنعت، معدن و تجارت، شهرداری، پلیس نظارت بر اماکن عمومی، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی که دیروز صورت گرفت نیز 75  واحد صنفی اخطاریه بهداشتی ابلاغ و از ادامه فعالیت 9 واحد دیگر جلوگیری به عمل آمد. همراهی شهروندان با  ناظرین بهداشتی در اجرای دستورالعمل‌ها، متغیری اثربخش در کنترل موج شدید همه‌گیری کرونا در سطح شهر زاهدان است.

مردم اخبار مربوط به کرونا را تنها از طریق رسانه‌های رسمی دنبال کنند
سیدمهدی طباطبایی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: مردم به شایعات و اطلاعات بی‌اساس در مورد کرونا توجه نکنند و اخبار و اطلاعات مربوط به کرونا را تنها از طریق خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و کانال های رسمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و شبکه‌های صدا و سیما دنبال کنند.

وی افزود: شاهد افزایش انفجاری موارد ابتلاء به بیماری کرونا در استان و تغییر رفتار ویرس در جامعه هستیم. متاسفانه سرعت انتقال ویروس، مرگ و میر بالا و درگیری گروه‌های سنی پایین‌تر در این موج نگران کننده است و اینها نشان دهنده این است که با یک ویروس جهش یافته در جامعه مواجهه هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: علاوه بر تغییر رفتار ویروس، شاهد کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان هستیم و با توجه به تغییر شرایط جوی و گرمای هوا، به دلیل استفاده از کولر در فضاهای بسته و عدم تهویه مناسب، روند افزایش موارد بیماری در استان همچنان ادامه دارد. هم‌استانی می‌توانند جهت دریافت مشاوره در مورد واکسیناسیون کرونا با شماره تلفن 05433504676 و سامانه پیامکی به شماره 3000405057 ارتباط برقرار کنند.

کاهش شدید ذخایر خونی در پی شیوع کرونا
سهیلا خسروی، مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان اظهار داشت: نیاز خونی سیستان و بلوچستان 380 واحد است که به دلیل شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌ها مراجعه مردمی به 170 واحد اهدا کاهش پیدا کرده است. سیستان و بلوچستان دارای بافت ژنتیکی خاص است و خون هم نوعی پیوند عضو محسوب می‌شود که بهتر است خون هر منطقه در همان منطقه تهیه شود.

وی افزود: امیدواریم با همت مردم و حضور آنها در پایگاه‌های انتقال خون بتوانیم نیاز خونی خود به استان‌های دیگر را کاهش دهیم و بخش اعظمی از نیاز در سیستان و بلوچستان تامین شود. سیستان و بلوچستان از استان‌های پرمصرف در زمینه واحدهای خونی است، زیرا بیماری‌های وابسته به تزریق خون و سوانح جاده‌ای در این استان بسیار دیده می‌شود.

خسروی ادامه داد: متوسط مصرف ماهانه خون و فرآورده های خونی در سیستان و بلوچستان 12 هزار و دویست و هجده مورد بوده است. میزان کمبود واحدهای خونی مورد نیاز استان از پایگاه‌های معین در کشور از جمله سمنان، بجنورد و بیرجند دریافت می‌شود که تعداد آن برابر با 11 هزار و 213 واحد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مساجد برادران اهل سنت بازاست ونماز جمعه شان برپاست