جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲

۵ سناریوی خطرناک آمریکا برای فروپاشی لبنان

سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 768331
آمریکا در قالب یک طرح جایگزین به جای کودتای اکتبر ۲۰۱۹ ضد لبنان، سناریوهای خطرناکی برای این کشور در مرحله کنونی طراحی کرده است.
۵ سناریوی خطرناک آمریکا برای فروپاشی لبنان
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه البناء، طرح آمریکا علیه لبنان در دوره دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده با سوءاستفاده از اعتراضات 17 اکتبر 2019 جهت تحمیل یک دولت غربی- آمریکایی در لبنان و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی به شکلی که اکثریت پارلمان را نیروهای جریان 14 مارس به عنوان مهره‌های اصلی واشنگتن در لبنان در اختیار بگیرند به سرانجام نرسید.

پرونده تشکیل دولت در لبنان نیز از آن زمان یعنی هنگامی که «سعد حریری» در جریان اعتراضات اکتبر 2019 از منصب نخست وزیری این کشور استعفا کرد از توطئه‌های آمریکا دور نمانده و در مرحله کنونی در حالیکه بیش از هشت ماه از ماموریت سعد حریری برای تشکیل دولت می‌گذرد- بدون اینکه تحرک مثبتی از جانب وی در این زمینه صورت گرفته باشد به نظر می رسد ایالات متحده درصدد جایگزین کردن طرح دیگری به جای کودتای 2019 است.

طرح جدید آمریکا علیه لبنان را می توان به شکل زیر مورد بررسی قرار داد:
1-تلاش برای فلج کردن دولت پیشبرد امور و جلوگیری از تشکیل دولت جدید طبق میثاق ریاست جمهوری و قانون اساسی که حزب‌الله در آن مشارکت داشته باشد. بعد از انتخاب سعد حریری به عنوان مامور تشکیل دولت در لبنان در اکتبر 2020 آمریکا به روش‌های مختلف از جمله تهدید به تحریم به حریری هشدار داد که نباید دولتی با حضور حزب الله در لبنان تشکیل دهد. مواضع عربستان به عنوان هم پیمان اصلی آمریکا در منطقه، درباره تشکیل دولت لبنان نیز همین است و سعد حریری به دلیل روابط تاریخی و خانوادگی که با سعودی‌ها داشته مجبور است رضایت آنها را جلب کند.
به همین دلیل است که حریری با زیر پا گذاشتن قانون اساسی در پی تشکیل دولتی بر خلاف قوانین و منافع ملی لبنان است و تلاش می‌کند در این زمینه توپ را به زمین «میشل عون» رئیس جمهوری کشور بیندازد؛ چرا که تیم رئیس جمهوری با تشکیل دولت بر اساس شروط آمریکایی که از زبان حریری بیان می‌شود مخالف هستند.

2-گذاشتن چوب لای چرخ تشکیل دولت و به چالش کشیدن «میثاق ریاست جمهوری» بر این اساس که این میثاق مانع تشکیل دولت و توافق طرفین مربوطه در این زمینه می‌شود . بر این اساس سعد حریری از توافق با میشل عون درباره تشکیل دولت طفره می‌رود و او را عامل اصلی بحران سیاسی لبنان معرفی می‌کند. در سایه اتحاد تیم رئیس جمهوری از جمله جریان آزاد ملی با حزب الله، آمریکا از طریق مهره‌های خود خود تلاش می‌کند مولفه مسیحی در دولت لبنان را تضعیف کند.

3 -بازی با نرخ دلار و کاهش ارزش لیره، تاخیر در تامین اعتبار برای خرید سوخت و دارو که سر منشا آن به «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان که مرد اول واشنگتن در این کشور محسوب می شود برمی‌گردد. در این شرایط تشدید بحران سوخت، تحقیر مردم در ‌صف‌های پمپ بنزین، افزایش سهمیه بندی برق و تصمیم برای حذف یارانه کالاهای اساسی که معیشت ملت لبنان را به شدت تحت تاثیر قرار داده از جمله ابزارهای محور آمریکایی و جریان 14 مارس برای متهم کردن تیم رئیس جمهوری و زیر سوال بردن میثاق ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود.

-4 سوء استفاده واشنگتن از وخامت اوضاع لبنانی‌ها برای دستیابی به 2هدفی که مدت‌هاست به دنبال آن بوده و در قلب برنامه تهیه شده توسط «جفری فلتمن» دیپلمات سابق آمریکایی که در سال 2019 به کنگره ارائه و تصویب شد، قرار دارد. این دو هدف به شکل زیر است:

- تحریک افکار عمومی و مردم لبنان در خیابان‌ها علیه حزب الله؛ به گونه‌ای که مقاومت لبنان مسئول همه بحران‌های این کشور معرفی شود؛ چرا که حزب الله از متحدان میثاق ریاست‌جمهوری به شمار می‌رود و از آن حمایت می‌کند. البته سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله بارها درباره این توطئه آمریکا و وجود شواهدی مبنی بر آن هشدار داده است.

- هدف دوم وابسته کردن ارتش لبنان به حمایت‌ها و کمک‌های خارجی به ویژه آمریکایی -غربی است تا محافل امنیتی در لبنان تحت تسلط واشنگتن باشند و به دنبال آن آمریکایی‌ها به راحتی بتوانند میان ارتش و مقاومت اختلاف ایجاد کرده و فاصله بیندازند. در این مورد نیز سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود بخش مهمی را به توطئه‌های ایالات متحده جهت چالش‌آفرینی در روابط ارتش و مقاومت اختصاص و درباره آن هشدار داد.

5 -همه این اقدامات جهت دستیابی به موارد زیر صورت می‌گیرد، به گونه ای که یکی از این موارد در لبنان محقق شود:

- تشکیل دولتی به نخست وزیری سعد حریری و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی که بعد از آن ایالات متحده، محاصره اقتصادی لبنان را رفع کرده و در حل بحران اقتصادی و مالی به دولت حریری کمک کند. بعد از آن ارائه وام‌ها و کمک‌های فوری آمریکا و موسسات وابسته به آن همچون صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای لبنان آغاز می‌شود. در نتیجه تیم سعد حریری و جریان 14 مارس در برابر تیم ریاست جمهوری و حزب الله و همه متحدان آنها تقویت می‌شود. به این ترتیب نمایندگان جریان 14 مارس در انتخابات پارلمانی شانس بیشتری خواهند داشت.

- در صورت محقق نشدن نتیجه اول، لبنان تحت فشار بحران های اقتصادی و مالی و سیاسی به مرحله فروپاشی می‌رسد. پس از آن همزمان با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات پارلمانی مسئولیت همه بحران های لبنان متوجه تیم رئیس جمهوری و حزب الله می‌شود. در این شرایط 14 مارسی‌ها با استفاده از خدمات و پول‌های آمریکا تلاش می‌کنند با کمک به حل بحران اقتصادی و مالی رای اعتماد لبنانیها برای انتخابات پارلمانی را به دست بیاورند و ساختار پارلمان لبنان را به گونه‌ای تنظیم کنند که در خدمت اهداف و جاه‌طلبی‌های صهیونیستی- آمریکایی باشد.

اما آیا واشنگتن و متحدان آن در دستیابی به اهداف خود در لبنان موفق خواهند شد؟
تجربه نشان می‌دهد که آمریکا و متحدان داخلی این کشور در لبنان که در سال 2005 بعد از ترور «رفیق حریری» نخست وزیر فقید لبنان و خروج نیروهای سوریه از این کشور و بروز اختلافات فرقه‌ای، نسبت به هر مرحله‌ای در قدرتمند ترین موضع خود قرار داشتند اما باز هم نتوانستند موفق شوند و در تحقق اهدافشان شکست خوردند. به دنبال آن در سال 2006 نیز حمله رژیم صهیونیستی علیه لبنان نتیجه‌ای نداشت و حزب الله همانند سال 2000 با خفت و ذلت صهیونیست‌ها را از لبنان بیرون کرد.

همچنین اتحاد مقاومت لبنان و سوریه در محور مقاومت نه تنها کمرنگ نشد بلکه بعد گسترده‌تری به خود گرفت و اکنون روابط دو کشور در سطح مناسبی قرار دارد.

بنابراین نقشه های آمریکا و مهره‌های آن برای به زانو درآوردن لبنانی‌ها از طریق جنگ اقتصادی نیز به جایی نخواهد رسید. همچنین بحران سوخت و برق نیز نمی‌تواند لبنانی‌ها را تسلیم آمریکا کند و همانطور که سیدحسن نصرالله وعده داده این بحران از طریق جمهوری اسلامی ایران هر خواهد شد.

دبیرکل حزب الله لبنان عصر روز جمعه در سخنرانی خود گفت که لبنان می‌تواند از ایران و یا دیگر کشورها مشتقات نفتی به ویژه سوخت بنزین و مازوت وارد کند و حزب الله از آن حمایت می‌کند.

وی در همین حال به کسانی که می‌گویند اگر از ایران بنزین و مازوت وارد کنیم، لبنان با تحریم‌های آمریکا مواجه می‌شود، گفت: همه مدعی قدرت، آرامش و رفاه لبنان و لبنانی‌ها هستند، خیلی خوب پیشنهاد ما وارد کردن مشتقات نفتی از ایران است که با ما دوست می‌باشد، ما با سوریه و عراق هم دوست هستیم و از این طریق می‌توانیم منافع لبنان و ملت لبنان را تأمین کنیم، حالا شما هم با آمریکا، فرانسه، اروپا، سعودی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دوست هستید و از این دوستی برای تأمین منافع لبنان و لبنانی‌ها استفاده کنید.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
....
United States
لبنان احتیاج به آرامش و کمک مالی بسیار سنگین دارد....