سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
با ادعای دفاع از نظم بین الملل؛

وزیر خارجه آمریکا: در برابر چین خواهیم ایستاد

شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 767970
وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای واهی نسبت به چین نشان داد که واشنگتن و متحدانش به رغم تظاهر به همکاری با پکن در پاره‌ای از موارد؛ بیشتر به دنبال تقابل جویی و خصومت هستند.
وزیر خارجه آمریکا: در برابر چین خواهیم ایستاد
به گزارش جهان نيوز، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، در مصاحبه با نیویورک تایمز مدعی شد که واشنگتن-پاریس «موضعی یکسان» در عزم شان مبنی بر مقابله با نظم احتمالی جهانی به رهبری چین که «در باطن به شدت غیر لیبرال» است، دارند.

بلینکن مدعی شد: «هدف ما این نیست که جلوی نفوذ چین را بگیریم یا سعی کنیم چین را عقب نگه داریم». اما هنگامی که نوبت به دفاع از نظم بین المللی باز و آزاد می‌رسد، «ما (در مقابل چین) خواهیم ایستاد».

بلینکن در ادامه ادعاهای چین هراسانه خود، دو سناریو متصور شد مبنی بر اینکه یا هیچ گونه نظمی وجود نخواهد داشت، یعنی دنیایی پر از هرج و مرج که «ناگزیر منجر به وقوع درگیری می‌شود و تقریباً به ناچار پای ما نیز به میان کشیده خواهد شد» و یا سلطه چین.

آنتونی بلینکن در حالی این ادعاها را مطرح کرد که پیشتر نیز در بیانیه پایانی نشست سران ناتو که در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد و همچنین بیانیه پایانی نشست سران گروه هفت، ادعاهایی درباره نفوذ چین در جهان و همچنین مداخله جویی های ارضی و موارد دیگر از قبیل منشاء ویروس کرونا مطرح شده بود که دولت پکن تمامی این ادعاها را به شدت رد و محکوم کرد.

علاوه بر این، چین همواره به آمریکا و متحدان غربی‌اش درباره خط قرمز خود مبنی بر لزوم احترام به اصل چینِ واحد که مستلزم عدم تحریک جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابعه شامل تایوان، هنگ کنگ، ماکائو و تبت است؛ هشدار داده است.
با این وجود، آمریکا با استناد به رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک و با هدف ممانعت از قدرت‌یابی چین، دست به اقداماتی می‌زند که علاوه بر جدال دیپلماتیک، بیم رویارویی نظامی دو کشور را نیز افزایش می‌دهد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *