سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

آیا جنگ جدید در غزه در راه است؟

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 767385
یک رسانه عربی چهار پرونده اختلافی میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم ‌صهیونیستی را بررسی و پیش‌بینی کرد که این اختلافات می‌تواند منجر به آغاز جنگ جدید طی دو ماه آینده شود.
آیا جنگ جدید در غزه در راه است؟
به گزارش جهان نيوز، روزنامه الکترونیکی رای الیوم در مقاله‌ای نوشت که تمامی شاخص‌های میدانی و سیاسی پیرامون نوار غزه نشان می‌دهد که احتمال جنگ و تنش شدید در آینده‌ای نزدیک بسیار زیاد است. یکی از این سیگنال‌ها تهدیدات مکرر رژیم صهیونیستی است که به نظر می‌رسد عطش خونخواری این رژیم در درگیری‌های اخیر به پایان نرسیده است.

در شرایط موجود به نظر می‌رسد غیر از توقف تیراندازی‌ها و پرتاب موشک‌ها هیچ چیز تغییر نکرده است. رسانه‌های فلسطینی تصاویر قربانیان فلسطینی طی تجاوز 11 روزه رژیم صهیونیستی را به تصویر می‌کشند و ارتش رژیم اشغالگر اذعان کرده است که از خشونت مفرط در نوار غزه استفاده کرده است. خیابان های غزه همچنان مملو و از آثار ویرانگری جنگ صهیونیستها است و اوضاع اقتصادی این منطقه نیز نه ‌تنها بهبود پیدا نکرده بلکه در سایه محاصره اسرائیل بدتر از قبل شده است. صیادان نمی‌توانند در نتیجه تجاوزهای رژیم صهیونیستی در دریا ماهیگیری کنند و وضعیت برق منطقه نیز به صورت قبل باقی مانده است.

بعد از پایان جنگ در غزه، رژیم صهیونیستی و مقامات و تحلیلگران و رسانه‌های این رژیم همچنان پیام‌های تهدیدآمیز مخابره می‌کنند و مدعی آغاز جنگی ویرانگر ضد نوار غزه هستند؛ جنگی که به اعتقاد برخی تحلیلگران اسرائیلی نهایتاً تا دو ماه آینده آغاز خواهد شد. این موضوع را سایت عبری زبان واینت به نقل از منابع امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است.
در ابعاد دیپلماتیک نیز بر اساس اطلاعاتی که رای الیوم به دست آورده، مصر تاکنون نتوانسته به روشی مورد توافق برای آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی دست پیدا کند و به نظر می‌رسد روند تحولات روز به روز به سمت تنش بیشتر پیش می رود.

یکی از موارد اختلافی میان دو طرف اختلاف در زمینه راهکار ورود کمک‌های قطر به نوار غزه است که حماس آن را بازی با آتش از سوی اسرائیلی‌ها می‌داند. پرونده دوم موضوع حملات موشکی گسترده اسرائیل به نوار غزه بعد از توقف درگیری‌ها به بهانه پرتاب بالن های آتش زا است. موضوع سوم نیز شکست تلاش ها برای رسیدن به آتش بس فراگیر و مشخص همراه با اقدامات عملیاتی برای کاهش محاصره نوار غزه است.

کابینه رژیم صهیونیستی جنبش حماس را به آغاز جنگ نظامی جدید در نوار غزه در صورت عدم توقف پرتاب بالن‌های آتش زا از این منطقه به سمت اسرائیل تهدید کرده است. شبکه 13 رژیم صهیونیستی گفته است که هیئت اسرائیلی حاضر در قاهره پیامی را به جنبش حماس مخابره کرده مبنی بر اینکه در صورت عدم توقف بالون‌های آتش زا از نوار غزه جنگ جدیدی را ضد این منطقه آغاز خواهد کرد.

چهارمین پرونده اختلافی که مهمترین و خطرناک ترین پرونده نیز به شمار می‌رود، اهمال آشکار رژیم‌صهیونیستی در انجام معامله تبادل اسرا با جنبش حماس است، معامله‌ای که حماس آن را پیروزی بزرگی برای خود می داند و معتقد است که به این ترتیب نقش و جایگاه این محور در ابعاد داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش خواهد یافت. در طرف مقابل رژیم صهیونیستی گر چه پیش‌بینی‌هایی برای نزدیک بودن آغاز تبادل اسرا مطرح کرده، اما در واقعیت هیچ اقدام قابل توجهی انجام نداده است.

سایت‌های عبری زبان اعلام کرده‌اند که بنی گانتس وزیر ارتش رژیم صهیونیستی همچنان اصرار دارد که اجازه ورود مواد مختلف غیر از لوازم پزشکی و بهداشتی به نوار غزه را ندهد. گانتس همچنین اصرار دارد که اموال اختصاص داده شده به بازسازی نوار غزه به جنبش حماس داده نشود و از طریق تشکیلات خودگردان فلسطین هزینه شود تا نقش این تشکیل افزایش پیدا کند. رژیم صهیونیستی به این ترتیب سعی دارد موقعیت تشکیلات خودگردان فلسطین که اخیرا همکاری‌های بی‌سابقه‌ای با اسرائیل داشته است را افزایش دهد.

در برابر این حجم از تهدیدات رژیم صهیونیستی، گروه‌های مقاومت در غزه نیز اعلام کرده‌اند که جنگ آینده با اشغالگران متفاوت از گذشته خواهد بود و نیروهای مقاومت همچنان غافلگیری‌هایی را در اختیار دارند که می‌تواند در ابعاد قدرت و دقت و توانمندی‌های نظامی گروه‌های مقاومت، رژیم ‌صهیونیستی را بهت زده کند.

با وجود تمامی این تحولات سوالی که مطرح می شود، این است که آیا دور تازه‌ای از درگیری های رژیم صهیونیستی با نوار غزه به زودی آغاز خواهد شد یا اینکه مصر و دیگر طرف‌های بین المللی موفق به رسیدن به آتش بس مورد توافق دو طرف خواهند شد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *