جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۰

عراقچی: تقریبا تمامی اسناد احیاء برجام آماده است

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب: 767373
فکر می‌کنم زمان برای تصمیم گیری طرف‌های مقابل ما فرا رسیده است.
عراقچی: تمامی اسناد احیاء برجام آماده است
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین، پیش از برگزاری کمیسیون مشترک برجام در روز آخر شمشین دور مذاکرات وین، گفت: امروز، آخرین روز از دور ششم مذاکرات است. ما روز‌های فشرده و کار بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم، اکنون در موقعیتی قرار داریم که تمامی اسناد توافق تقریبا آماده است.

برخی از مسائل حل شده و برخی باقی مانده است، اما یک شکل کاملا دقیقی به خود گرفته و کاملا روشن است که ابعاد این اختلاف‌ها چگونه است.

وی افزود: فکر می‌کنم زمان برای تصمیم گیری طرف‌های مقابل ما فرا رسیده است، چراکه صحنه مذاکرات و یک توافق احتمالی کاملا روشن است، طرف‌های مقابل باید تصمیم‌های خود را بگیرند. اکنون مشخص است چه حوزه‌هایی کاری ممکن و چه کار‌هایی غیر ممکن است، بنابراین زمان آن فرا رسیده که همه طرف‌ها به ویژه طرف‌های مقابل ما تصمیم خود را بگیرند.

عراقچی ادامه داد: برای چند روزی که دقیقا نمی‌توان دقیقا بگویم، مذاکرات را متوقف می‌کنیم و به پایتخت‌های خود برمی‌گردیم، نه فقط برای مشورت بیشتر بلکه برای تصمیم گیری.

رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی در توافق هسته ای تصریح کرد: همکاران من روز‌های بسیار سختی را داشتند تا پاسی از شب روی اسناد کار کردند، شب گذشته تا ۲ صبح روی آخرین برگه اسناد و پاسخ‌هایی که باید داده می‌شد، کار کردند. به هر حال مذاکره غیر مستقیم کار آسانی نیست و برای جلوگیری از سوء تفاهمات لازم است خیلی دقیق‌تر و جزئی تر کار و مطالب را آماه کرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: امروز جلسه کمیسیون مشترک برجام تشکیل خواهد شد و جمع بندی از کاری که تا الان صورت گرفته را خواهیم داشت و امشب به تهران باز می‌گردیم.

عراقچی در پاسخ به اینکه آیا مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته است، تاکید کرد:

هر دوری که مذاکره داشتیم پیشرفت کردیم برخی از ادوار پیشرفت کمتر و برخی بیشتر بود. فکر می‌کنم این دور پیشرفت‌های خوبی انجام شد و الان از همیشه بیشتر به یک توافق نزدیک‌تر هستیم، اما پر کردن فاصله‌ای که بین ما و توافق مانده کار آسانی نیست.

وی افزود: پر کردن فاصله باقی مانده احتیاج به تصمیماتی دارد که عمدتا باید طرف‌های مقابل بگیرند، امیدواریم که در دور بعدی این فاصله کوتاه باقیمانده  اگرچه راه سختی است را طی کنیم و بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم، اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا در دور بعدی می‌توان این کار را انجام دهیم یا خیر، اما به شدت امیدوار هستم.

نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور جمع‌بندی رایزنی‌های انجام‌شده در دور ششم مذاکرات، امروز ساعت ۱۴:۳۰ (به وقت ایران) با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و بدون حضور آمریکا در گرند هتل وین برگزار می‌شود.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ریاست هیئت ایرانی را بر عهده خواهد داشت و ریاست این نشست بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود. قرار است پس از پایان این نشست؛ هیئت‌ها برای مشورت‌های بیشتر به پایتخت‌های خود بازگردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برجام دیگر هیچ فایده ای برای مردم و کشور ندارد و تاکنون نداشته است.
Iran, Islamic Republic of
مشکلات مردم و کشور تاکنون ثابت کرده است که از طریق مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین حل نخواهد شد و حل نمی شود.
Iran, Islamic Republic of
به اروپا اعتماد نداریم
Iran, Islamic Republic of
دور ششم مذاکرات وین برای احیای برجام پایان یافت ولی متاسفانه بازه هم هیچ فایده ای، نتیجه ای، سودی و ارزشی برای مردم و کشور ندارد.
Iran, Islamic Republic of
اميدوارم اين دقيقه آخري تيم ليبرال ها گل به خودي بدي نزنه. لطفا هر تفاهمي قرار هست انجام بشه را با دقت مجلس و ساير نهادهاي ذي ربط بررسي كنند دوباره متضرر نشويم
Iran, Islamic Republic of
و این در حالی است که متاسفانه توافق هسته ای از سال 1394 تاکنون به نتیجه نرسیده است چرا؟
Iran, Islamic Republic of
نتیجه برجام چه شد
مذاکرات وین به کجا رسید
Iran, Islamic Republic of
مذاکرات وین امروز چی شدست
Iran, Islamic Republic of
هشت سال است مشکلات مردم را رها کردند و فقط مذاکره سیاسی بازی کردند ...
Iran, Islamic Republic of
.........