سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۵
۹
لحظه به لحظه با انتخابات ۱۴۰۰؛

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین انتخابات شوراها/ رهبرانقلاب: بیایید، تشخیص دهید، انتخاب کنید و رأی دهید/ حضور مردم و شخصیت‌ها در پای صندوق رای/ پایان رسمی انتخابات و آغاز شمارش آراء +عکس و فیلم

جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب: 767033
ستاد انتخابات کشور فرآیند اخذ رای از واجدین شرایط شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان‌دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را از ساعت ۷ صبح روز جمعه ۲۸ خردادماه اعلام کرد.
سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین انتخابات شوراها/ رهبرانقلاب: بیایید، تشخیص دهید، انتخاب کنید و رأی دهید/ حضور مردم و شخصیت‌ها در پای صندوق رای/ پایان رسمی انتخابات و آغاز شمارش آراء +عکس و فیلم
به گزارش جهان نيوز، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۰ خود، فرآیند اخذ رای از واجدین شرایط شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ی ریاست جمهوری، ششمین دوره ی شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میاندوره پنجمین دوره ی مجلس خبرگان رهبری را از ساعت ۷ صبح روز جمعه مورخ ۲۸-۳-۱۴۰۰ اعلام کرد.

متن کامل این اطلاعیه، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
اطلاعیه شماره ۲۰
ستاد انتخابات کشور

به آگاهی هموطنان عزیز می رساند فرآیند اخذ رای از واجدین شرایط شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ی ریاست جمهوری، ششمین دوره ی شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میاندوره پنجمین دوره ی مجلس خبرگان رهبری در استان های تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران و همچنین اولین میاندوره یازدهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه ی «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «میانه»، «آستانه اشرفیه»، «تفرش، آشتیان و فراهان»، «گچساران و باشت» و «بهار و کبودرآهنگ» از ساعت ۷ صبح روز جمعه مورخ ۲۸-۳-۱۴۰۰ آغاز می گردد.

طبق گزارشات دریافتی، کلیه ی شعب اخذ رای انتخابات در سراسر کشور با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا  آماده ی اخذ رای از هموطنان عزیز می باشند.

همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی برای رای دادن، ضروری است.
رای دهندگان هنگام مراجعه به شعب، خودکار شخصی و ماسک به همراه داشته باشند.

ستاد انتخابات کشور

رهبر انقلاب رای خود را به صندوق انداختند
 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز جمعه ساعت ۷ صبح، آراء خود را به صندوق‌های «سیزدهمین دوره‌ انتخابات ریاست جمهوری»، «ششمین دوره‌ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا»، «انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره‌ مجلس خبرگان رهبری» و «انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» انداختند.

ایشان در بدو آغاز زمان انتخابات در سراسر کشور، با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه‌ امام خمینی (ره) در انتخابات شرکت کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز و در نخستین دقایق آغاز رای‌گیری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) آراء خود را به صندوق انداختند.

ایشان سپس در گفت و گو با رسانه ملی، سخنانی را با ملت ایران بیان کردند که مهمترین محورهای بیانات ایشان به شرح زیر است؛

روز انتخابات، روز ملت ایران است؛ ‌امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند. مردم هستند که با حضور در پای صندوق‌های رأی و با دادن رأی، تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سال‌های آینده معین می‌کنند.

 امروز متعلق به مردم است و هر کاری که ملت ایران امروز تا شب انجام بدهند، از حضور در کنار صندوق رأی و دادن رأی، سازنده آینده و سرنوشت چند ساله ماست. درست به همین دلیل است که عقل و خرد انسان‌ حکم می‌کند که در این آزمون بزرگ ملی و سراسری همه شرکت کنند.

این که ما مکرر مردم را به حضور در انتخابات دعوت می‌کنیم، اولین اثر و نتیجه این حضور  به خود مردم برمی‌گردد؛ البته با این حضور، کشور و نظام جمهوری اسلامی نیز امتیازات بزرگ در عرصه بین‌المللی بدست می‌آورد.

بیاید، تشخیص بدهید و رأی بدهید؛ این برای آینده کشور و یکایک مردم اهمیت دارد.

یک رأی هم مهم است؛ کسی نگوید با یک رأی من چه اتفاقی خواهد افتاد؟ همین یک رای یک رای است که آراء میلیونی را رقم می‌زند.

 با نیت خدایی وارد شوید و این کار مهم را هرچه زودتر انجام بدهید؛ تا آخر وقت، ساعات زیادی هست، اما هرچه زودتر این وظیفه را انجام دهید بهتر است.

 ان‌شالله خداوند متعال به آراء شما مردم برکت بدهد و بتوانید با آراء خودتان آینده خوبی را برای کشور تدارک ببینید.

 ان شالله به برکت حضرت امام رضا (ع) که این ایام متعلق به ایشان است، امروز برای ملت ایران یک جشن باشد و به توفیق الهی همین خواهد شد و ملت از این انتخابات خیر خواهد دید.

 از دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم و از آنها می‌خواهم کار را با اتقان لازم در سراسر کشور انجام بدهند.

از خبرنگاران و عکاسان محترم نیز تشکر می‌کنم.
 
 
فیلم کامل رای دادن رهبرانقلاب
 
رئیس ستاد انتخابات کشور: نوشتن کد انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری الزامی نیست
جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور، اعلام کرد: ۳ نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری رسماً انصراف خود را به ما اعلام کرده‌اند از این رو ۴ نفر از نامزدها در صحنه انتخابات باقی مانده‌اند.

وی افزود: با توجه به آنکه تشابه اسمی در بین نامزدها نداریم، نوشتن کد انتخاباتی آنها ضروری نیست. کسی هم بنویسد کار ثوابی کرده است.
 
 
مردم به جشن انتخابات آمدند
طبق گزارش خبرنگاران در سطح شهر تهران و شهرستانها، در برخی شعب، مردم حتی ساعتی پیش از آغاز فرایند رای گیری در شعب حضور پیدا کردند.

فعال بودن مراکز رای گیری در خارج از کشور
رای گیری در مراکز انتخاباتی در خارج از کشور(سفارتخانه ها و کنسول گری) نیز در جریان است.
 

حضوروزیر اطلاعات و دادستان کل کشور در ستاد انتخابات کشور
محمود علوی وزیر اطلاعات و محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور برای شرکت در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشورحضور یافتند.


ذوالفقاری: ۲۵۰ هزار نفر از شعب و صندوق‌های اخذ رأی حراست می‌کنند
حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه برای همه مراحل انتخابات از حیث امنیتی پیش بینی‌های لازم انجام و برنامه‌هایی تهیه شده است، گفت: در مرحله اخذ رأی، با توجه به افزایش شعب اخذ رأی، ۲۵۰ هزار نفر نیرو در زمان برگزاری انتخابات مستقیم برای حراست از شعب اخذ رأی به کار گرفته می‌شود.

نامزدهای شورای ائتلاف رای دادند
نامزدهای شورای ائتلاف در انتخابات شورای شهر تهران، برای شرکت در فرایند رای‌گیری در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی حضور یافتند.
 

 
 
اعتراض در برخی شعب به دلیل تعلل در فرایند رای‌گیری
در مناطقی مانند شهران، حکیمیه، منطقه 12، غرب تهران و بعضی نقاط دیگر، علیرغم آنکه برخی از مردم از قبل از ساعت 7 صبح برای رای‌دهی در صف حضور دارند، اما مسئولان حوزه‌ها اعلام می‌کنند که رای گیری با تاخیر انجام می‌شود.

رئیسی رای خود را در شهر ری به صندوق انداخت
آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه صبح امروز (جمعه 28 خردادماه) با حضور در مسجدجامع ارشاد شهر ری، رأی خود را در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراها، نخستین میان‌دوره مجلس یازدهم و دومین میان‌دوره‌ای دوره پنجم خبرگان رهبری به صندوق انداخت.

وی سپس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز، روز بسیار مبارکی برای تصمیم‌گیری ملت ایران بویژه رای‌اولی‌های عزیز است.

رئیسی با تاکید بر اینکه همه نهادهای نظام جمهوری اسلامی برخاسته از رأی ملت است و این افتخار جمهوری اسلامی است، گفت: توصیه من به عنوان نامزد انتخابات این است که رای مردم حق‌الناس است و حق‌الناس را باید مراقبت کنند و حتی یک رأی هم نباید برخلاف تصمیم مردم باشد. 

رئیس قوه قضائیه افزود: با توجه به برخی گزارش‌ها، برخی بخش ها برای اخذ رأی فعال شده‌اند، ولی در برخی بخش‌های کشور باید در رسیدن تعرفه و گرفتن رای مردم اقداماتی صورت بگیرد و کُندی‌ها رفع شود و امیدوارم امانتدارانه نسبت به رأی مردم تلاش کنند. 

وی با بیان اینکه امیدوارم که امانت داری نسبت به رای مردم انجام شود، اظهار داشت:

انشالله خداوند کمک کند و دولتی رقم بخورد که برای مردم و در جهت رفع گرفتاری آنها باشد. 

رئیسی با بیان اینکه من تصمیم گرفتم در اولین ساعات رای خود را به صندوق بیاندازم و از هرکسی که مشکلی دارد و نا امید است خواهش می‌کنم که رای دهد و   از همه مردم و جوانان با هر گویش و هر اقلیم و با هر نگاه سیاسی میخواهم  پای صندوق بیایند و رای خود را بیاندازند، تصریح کرد: ناراحتی مردم حق است و  به دلیل برخی از کاستی ها بوده اما اگر دلیل شرکت نکردن باشد اشتباه است. 

رئیسی تاکید کرد: مردم از صندوق رای ناراحت نباشند و در انتخابات شرکت کنند و من از همه می‌خواهم در انتخابات شرکت کنند تا به نفع مردم و در جهت تغییر در وضعیت آنها اقدامات صورت گیرد. 

وی در پاسخ به این سوال که قول شما به مردم چیست؟ اظهار داشت: من حرف هایی که در انتخابات گفتم برای رفع مشکلات مردم بود و برای انجام این کار  شب و روز نمی شناسم و تمام تلاش خود را به کار می گیرم تا در نقش یک طلبه خدمتگزار مردم باشم.
 
رئیس قوه قضاییه افزود: تنها ایرانی بودن کافیست تا حقوق شهروندی تضمین شود و مردم حق دارند و دولت مکلف است به مردم  خدمت کند و من مردم را صاحب حق میدانم و برای دولت وظیفه قائل و حق را برای مردم و تکلیف را برای دولت  میدانم و با تمام وجود در خدمت مردم خواهم بود تا مردم احساس کنند در زندگی آنها تغییر ایجاد شده است.
 
حضور آیت‌الله جنتی در پای صندوق رای
آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، صبح امروز با حضور در محل هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراها، نخستین میان‌دوره مجلس یازدهم و دومین میان‌دوره‌ای دوره پنجم خبرگان رهبری شرکت کرد.

وی پس از انداختن رای به صندوق گفت: سه سفارش دارم؛ اول مشارکت، دوم مشارکت، سوم مشارکت. 

دبیر شورای نگهبان افزود: امیدوارم مردم مثل همیشه پرشور در صحنه حضور داشته باشند و به دلیل حضور مردم، دشمن هیچ غلطی نکند.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: مردم ما متدین و انقلابی هستند و تاکنون در تمام صحنه ها حضور داشته اند و تا این مردم در صحنه هستند، دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند. تا وقتی مردم در صحنه هستند، هیچ ضرری به این کشور وارد نخواهد شد؛ اجر این حضور را خداوند متعال خواهد داد.

وی شرکت در انتخابات را یک وظیفه ملی، اخلاقی دانست و گفت: انشاءالله جزو عبادات مردم حساب شود و برای شما ثواب داشته باشد.

آیت الله جنتی مشارکت مردم را از وجوه مختلف حائز اهمیت برشمرد و گفت: امیدوارم که همه مردم حضور در صحنه داشته باشند.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: این نظام، نظام اسلامی و مردمی است و انقلاب با پایه اجتماع و مردم شروع شد و ادامه پیدا کرد و پیروز هم شد و تا آخر هم ادامه پیدا خواهد کرد به همین دلیل حضور مردم موثر است؛ دشمن هم هیچ غلطی نتوانست بکند و نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: تا مردم در صحنه هستند نه آمریکا نه انگلیس و نه اروپا و نه هیچکس دیگر نمی تواند برای مردم ما نقشه بریزد و توطئه کند.

آیت الله جنتی گفت: خداوند به این مردم خیر دهد واقعاً قدردانی و تشکر از این مردم وظیفه من و امثال من است. بنده به سهم خودم تشکر و هم دعا می کنم و می خواهم که خدایا این مردم در راه دین، اسلام و تبعیت از امام امام بزرگوارمان به عنوان نماینده این نظام حضور داشتند و در صحنه حضور پیدا کردند و هر کجا دعوتشان می‌کردند و فراخوانده شدند شرکت کردند.

وی اظهار کرد: مردم ما مردمی قدردان متدین و انقلابی هستند که خداوند به مردم خیر دهد؛ تا این مردم در صحنه هستند هیچ دشمنی هیچ غلطی نمی‌تواند بکند یک عده بیرون نشستند و نقشه‌هایی می کشند که چنین و چنان کنیم و به خیال خود می‌خواهند توطئه‌های خود را اجرا کنند اما مردم ما روشن‌بین، مسلمان ولایی هستند و تا زمانی که مردم این ولایت فقیه و نظام و اسلام را قبول دارند هیچ ضرری به این مملکت نخواهد خورد و انشاالله خداوند به مردم خیر دهد مردم خیلی کارها کردند. جز اینکه خدا اجر مردم را دهد هیچ کس دیگر نمی تواند جبران کند.

دبیر شورای نگهبان در پایان گفت: مردم جوانان خود را دادند و در جنگ محرومیت ها بودند و در همه صحنه‌ها حضور پیدا کردند خدا خیرشان انشالله از اجر دنیا و آخرت برخوردار باشند.
 

 
امیدوارم مردم مثل همیشه پرشور در صحنه حضور داشته باشند و به دلیل حضور مردم، دشمن هیچ غلطی نمیتواند بکند.
 
آیت‌الله جنتی و کدخدایی در پای صندوق رای

کدخدایی رای خود را به صندوق انداخت
 
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان رای خود را به صندوق انداخت.
 

 
قاضی‌زاده هاشمی در حرم امام رضا رای داد
 


سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، صبح امروز برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا وارد شعبه ۵۶۳ مشهد واقع در حرم مطهر رضوی شد.

وی در رابطه با برنامه‌های خود در صورت انتخاب، اظهار کرد: ۲۱۳ پروژه تعریف کردیم که هدف آنها کاهش تورم، بهبود وضعیت معیشت و رفع مشکلات است.

این نامزد ریاست جمهوری اضافه کرد: مذاکرات تصمیم نظام است و آن را به نتیجه می‌رسانیم، نتیجه‌ای که حقوق مردم در برجام را احیا کند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به تأخیر در آغاز رأی‌گیری، گفت: مردم گله‌مند بودند که با تأخیر فرایند رأی‌گیری آغاز شده است، درست نیست که مردم زیر آفتاب بمانند و صف‌ها طولانی ایجاد شود.

وی بیان کرد: امیدوارم وزارت کشور با سرعت و دقت کارش را به موقع انجام دهد که مردم اذیت نشوند، سلامت مردم خیلی مهم هست، با این شور و هیجانی که به وجود آمده و مردم از صبح آمدند، امیدواریم شاهد مشارکت قوی باشیم.

حضور پرویز فتاح پای صندوق رای
پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در امامزاده علی اکبر چیذر برای شرکت در انتخابات حاضر شد.
 

حضور سردار حاجی زاده پای صندوق رای
سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه صبح امروز (جمعه) و همزمان با برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری با حضور در مسجد ابوذر تهران آراء خود را به صندوق انداخت.
 
اتفاقات عجیب درباره رأی‌گیری از ایرانیان خارج از کشور
درحالی که گزارش‌های متعددی از عدم تمهید شرایط کافی برای رای‌گیری در همان ساعات اولیه (7 صبح) در برخی مناطق تهران و شهرستانها خبر می‌دهد،  روایت‌های ساکنین آمریکا نیز حاکیست که متاسفانه نگرانی‌ها و تذکر صریح رهبر معظم انقلاب در سخنرانی چهارشنبه هفته جاری نیز تامین نشده و افراد مقیم در آمریکا و برخی کشورهای خارجی نیز شرایط آسوده‌ای برای رأی دهی ندارند.

گزارشهای حاکیست که مکانهای رای‌گیری در آمریکا که تعداد زیادی از ایرانیان در آنجا ساکن هستند از 55 محل به 27 محل کاهش پیدا کرده است و در ایالتی مثل کالیفرنیا فقط 4 صندوق تدارک دیده شده که عملاً دو صندوقش از مراکز تجمع ایرانیان دور است.

برخی ایرانیان می‌گویند که بعضی از صندوقهای تدارک دیده شده نزدیک به 106 کیلومتر با محلهای تجمع ایرانیان فاصله دارد.

صادق آملی لاریجانی پای صندوق رای
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام آرای خود را در صندوق های انتخابات ریاست جمهوری، شورای شهر، میان دوره ای مجلس خبرگان و میان دوره ای مجلس انداخت.
 

علی لاریجانی در استان مازندران رای داد
علی لاریجانی صبح امروز با حضور در استانداری مازندران رأی خود را به صندوق انداخت و پس از آن در گفتگو با خبرنگاران با تقدیر از تلاش‌های دست اندرکاران، وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و مسئولان اجرایی و نظارت انتخابات برای برپایی انتخابات سالم اظهار داشت: باید برای حضور باشکوه مردم در انتخابات تلاش کرد.

وی در مورد عدم احراز صلاحیت خود برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه انتخابات سرمایه ملی در کشور است، افزود: به خاطر مصالح ملی کشور، هرکسی باید به موضوع و مسئله ملی فکر کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا دلایل عدم احراز صلاحیت به شما اعلام شده است، با بیان اینکه دلیل عدم احراز به من اعلام نشد، افزود: فعلاً به من نگفتن و شاید بعداً آن را اعلام کنند.

لاریجانی با اظهار اینکه سال ۷۸ قانونی برای رسیدگی به شکایت مصوب شد، گفت: اکنون این مسئله عدم اعلام صلاحیت، مسئله امروز نیست و باید همه تلاش را برای حضور و مشارکت مردم بگذاریم.

وی با عنوان اینکه حضور مردم در انتخابات باید محقق شود، درباره عملکرد دولت‌ها و حکومت گفت: مسئله خدمات دولت‌ها بی تأثیر نیست و بخش‌های مختلف می‌توانند در مشارکت تأثیر داشته باشند از این رو رسانه‌ها می‌توانند نقش ایجابی در گفتن حقایق و نگاه مثبت و سازنده داشته باشند.

وی افزود: امیدوارم حضور مردم خوب باشد زیرا در حل مشکلات تأثیرگذار است و معنای مهم انتخابات مشارکت سیاسی است و عدالت در صحنه سیاسی بهتر محقق می‌شود.

لاریجانی درباره قهر برخی افراد و شخصیت‌های سیاسی گفت: قهر کردن راه حل مناسبی نیست زیرا مسئله مربوط به درون و خودمان است و نباید قهر کرد.

لاریجانی همچنین در پاسخ به اینکه آیا دیدار انتخاباتی با کاندیداها داشته، گفت: دیداری نداشتم.

وی افزود: نگاه من برای حل مسائل کشور ایجابی است و باید نگاه مثبت داشت.
 

 
زاکانی در حسینیه جماران رای داد
علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس پس از انداختن رای خود به صندوق آرا در حسینیه جماران و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: آنچه که امام عظیم شان دنبال می‌کردند و جامعه طلب می‌کردند بماند، مهم ماندن راه امام است نه بودن و نبودن ما.

وی افزود: امام ضربه زدن به جامعه اسلامی را جایز نمی دانستند. امام مردم سالاری دینی را باور داشتند و ایشان می‌گفتند مسئولین خاک پای مردم هستند.
 
زاکانی تاکید کرد: امام یک تار موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان نمی دانند اما امروز در جامعه کاخ نشین داریم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: رئیس جمهور آینده باید به جماران بیاید و از در و دیوار آن درس بگیرد و رئیس جمهور با تکیه با مردم بتوانند فقر را ریشه کن کند.
 
قالیباف رای خود را در مسجد ابوذر به صندوق انداخت
محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی برای مشارکت در انتخابات وارد مسجد ابوذر شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از انداختن رای خود به صندوق گفت:راه چاره حل مشکلات، حضور در انتخابات و انتخاب خوب است تا با تحول در عرصه مدیریت کشور، مشکلات را حل کنیم.

 محمدباقر قالیباف اظهار داشت: انتخابات فرصت بزرگی برای مردم ماست که چهره مدیریتی کشور را تغییر دهند.

وی تصریح کرد: یک وظیفه بر دوش مردم ماست که انتخاب دقیقی انجام دهند چون قرار است سرنوشت اداره چهار سال کشور و نیز شوراهای شهر را تعیین کنند و وظیفه‌ای هم بر دوش ما در مجلس قرار دارد که خواسته‌های مردم و برنامه‌های دولت آینده و عملکرد شوراهای شهر را با نظارت دنبال کنیم تا مردم احساس نکنند که خواسته‌ها و وعده‌ها اجرا نشده است.
 

آیت الله احمد خاتمی رای خود را به صندوق انداخت
 

آیت الله سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو فقهای شورای نگهبان  پس از انداختن رأی در صندوق در جمع خبرنگاران گفت: تشکیل کابینه متدین، متعهد، متخصص، خستگی ناپذیر و دارای مدیریت جهادی ضروری است و یک کابینه قوی و در شأن مردم باید تشکیل تا مشکلات کشور حل و فصل شود.

وی بیان کرد: کار اورژانسی، کاری نیست که فردا و پس فردا جواب می دهد اما باید مقابله با گرانی های افسارگسیخته که کمر ملت را شکسته است، سریعاً آغاز شود و باید برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با گرانی ها شدید انجام شود.

آیت الله خاتمی ادامه داد: انتخابات، جشن سیاسی و نعمتی برای ملت ماست. به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، مردم به صحنه آمدند و با انتخابات، سرنوشت خودشان را رقم زده و می زنند.

وی ادامه داد: تحقق مردم سالاری دینی در همین انتخابات وجود دارد و در همه انتخابات ها مردم حضور شکوهمندی داشته اند و در این دوره هم این حضور شکوهمند وجود دارد. برخی از استانداران تماس گرفتند و گفتند که تا الان حضور مردم بسیار چشمگیر و در مقایسه با ادوار گذشته اگر نگوییم شکوهمند تر، حداقل به همان اندازه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مردم ما همواره به صحنه آمدند و سرنوشت خودشان را رقم زدند. اما نکته قابل توجه این است که جمهور به معنای همه مردم است و به معنای باند و جناح خاصی نیست، اما متاسفانه برخی از جریان‌ها، جمهور را تفسیر به جناح خودشان کرده و می‌کنند. اگر جناح خودشان تایید شد، می‌گویند جمهوریت وجود دارد اما اگر جناح خودشان تایید نشد، می‌گویند جمهوریت وجود ندارد که این تحریف جمهوریت است.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: جمهوریت به معنای همه مردم است و همه شهروندان با هر سلیقه ای که دارند، جزو جمهوریت محسوب می شوند. آن‌چنان که وحدت هم به معنای همه مردم است و همه با هم معنا پیدا می کنند. برخی جمهوریت را فقط جناح و حزب خودشان می‌دانند که تحریف جمهوریت است و آنچه امروز به فضل الهی در سراسر کشور شکل می‌گیرد، جمهوریت است و امیدواریم که به حد گسترده شکل گیرد.

عضو شورای نگهبان تصریح کرد: انتخابات سه حالت دارد. یک حالت قبل از برگزاری انتخابات است که برخی از حرف‌ها بعد از انتخابات گفته خواهد شد. یک حالت در روز انتخابات است که انتظار این است که هم مجریان و هم ناظران امانت مدارانه و قانون مندانه عمل کنند.

وی گفت: یک حالت هم پس از انتخابات است. مردم ما باید کدورت‌های انتخابات را کنار بگذارند و با همان صفا و صمیمیت قبل از انتخابات به زندگی ادامه دهند. پایان انتخابات به فضل خدا آغاز رفاقت‌ها باید باشد.

خاتمی گفت: باید از کاندیدهای انتخابات صرفنظر از گلایه هایی که از برخی از آنان است، تشکر کرد که باعث شدند که فضای انتخابات فضای گرمی شود.

وی خطاب به کاندیدایی که حائز اکثریت آرا می‌شود، گفت: انتظار این است که هیچ فوت وقتی نکند و در اولین فرصت که اعلام شد واجد اکثریت آرا شده است، به فکر تعیین یک کابینه قوی باشد.

ورود روحانی به ستاد انتخابات
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ساعت 9:45 دقیقه صبح امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور، ضمن بازدید از روند برگزاری انتخابات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراها، نخستین میان‌دوره مجلس یازدهم و دومین میان‌دوره‌ای دوره پنجم خبرگان رهبری، رأی خود را به صندوق انداخت.

وی سپس در جمع خبرنگاران به بیان سخنانی پرداخت که مهمترین محورها آن به شرح زیر است؛

- به لحاظ امنیت، در سراسر کشور حتی یک مورد ناامنی هم نداشته‌ایم که بسیار ارزشمند است؛ همچنین پروتکل‌های بهداشتی در تمام حوزه‌ها مراعات می‌شود.

- قدم به قدم الکرتونیکی شدن انتخابات در حال انجام است که هر سال یک قدم به پیش می‌گذاریم و وضعیت فعلی هم نشان می‌دهد در تمام استان‌های کشور چه تعداد رای داده اند و احراز هویت هم یکی از مسائل مهمی است که به خوبی و از طریق سیستم الکترونیکی انجام می‌شود.

- رای‌گیری در بخش بزرگی از مراکز استان‌ها به طور مکانیزه انجام می‌شود و امیدواریم در آینده بخش مهمی از فرایند رای‌گیری نیز مکانیزه شود که به شفافیت کمک خواهد کرد.

- این انتخابات بسیار مهم است؛ انتخابات مهم ریاست جمهوری است که یکی از مهمترین انتخاب‌ها در 4 سال یکبار است؛ با توجه به اختیارات و وظایف سنگینی که در قانون اساسی برای رئیس جمهور مشخص شده است.

- از مردم عزیز در سراسر کشور خواهش می‌کنم امروز در پای صندوق های آراء حضور یابند و به فرد مورد نظر خود رای بدهند.

- باید مشکلات و مسائلی که در ذهن مردم است را مدنظر قرار دهیم؛ به هر حال انتخابات مهم است و علیرغم مشکلات، باز هم باید در پای صندوق حضور یابیم. ایکاش هیچ مشکلی از روز ثبت‌نام تا امروز نمی‌داشتیم و امروز شاهد حضور خیلی‌ها می‌بودیم، اما مردم می‌دانند این انتخابات برای سرنوشت کشور چقدر اهمیت دارد.

- در همه کشورها انتخابات عمدتا برای مردم خودشان اهمیت دارد، اما در چند کشور انتخابات برای همه مردم جهان مهم است، یکی از آنها جمهوری اسلامی ایران است که در این 42 سال همواره همینطور بوده است.

- همه جهانیان امروز به صندوق آراء و صف‌های مردم نگاه می‌کنند؛ ان شالله کاری بکنیم که همه علاقمندان ایران در جهان خوشحال و دشمنان ایران مایوس شوند.

- امیدواریم مردم عزیز و بزرگوار ما به وظیفه انقلابی خود عمل کنند و نحوه برگزاری انتخابات و حضور مردم به گونه ای باشد که مردم در پایان از نتیجه خوشحال باشند.

- به همه دست اندرکاران تاکید می‌کنم که اول حفظ سلامت مردم مراقبت کنند و مواظب باشند که سلامتی مردم و ضوابط بهداشتی حفظ شود و دوم آراء مردم به خوبی حفظ شود و خدای نکرده یک رای هم جابجا نشود و مثل همیشه این دور هم مراعات شود که حق‌الناس مراقبت شود.

- خداوند این را برای ما مبارک قرار دهد.


 
حضور ظریف در شعبه اخذ رأی آنتالیا
حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در شعبه اخذ رأی آنتالیا برای انداختن رای در صندوق.
 

اعتراض باقری لنکرانی به اشکالات در فرایند رای‌گیری
کامران باقری لنکرانی وزیر اسبق بهدشات که رد شیراز یرای داده در اعا=تراض به اشکالات در فرایند رای گیری گفته است: ما متوهم نیستیم اما وقتی از هفت صبح تاکنون در حوزه رای گیری هستی و هنوز سیستم راه نیافتاده چه فکر می‌کنید؟ آقایان! طوفان را با این بند و بست‌ها نمی‌توانید کنترل کنید.

وی خطاب به مردم گفته است: مردم پای صندوق‌ها بمانند و خسته نشوند. ان‌شاءلله به زودی گریبان همه مفسدان و ناکارآمدان گرفته خواهد شد.

استاندار تهران از اختلال در ۷۹ صندوق رأی خبر داد
پرویز سروری کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران گفت: به خاطر اختلالی که ایجاد شده با آقای محسنی‌ بندپی استاندار تهران تماس گرفتم و ایشان اعلام کرد که در ۷۹ صندوق مشکل ایجاد شده که تا دقایقی دیگر برطرف می‌شود.

کدخدایی :پیگیری می کنیم
عباسعلی سخنگوی شورای نگهبان گفت: مشکلات موجود در روند اخذ رای را دقایقی پیش در ستاد مرکزی پیگیری کردیم و الان بسیاری از این مشکلات حل شده است؛ ستاد مرکزی اگر مشکل دیگری هم وجود داشته باشد پیگیری خواهد کرد.

الهیان: مشکلات اخذ رأی حل نشود، شکایت نمایندگان مجلس از وزیر کشور قطعی خواهد بود
زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در حاشیه شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراها، نخستین میان‌دوره مجلس یازدهم و دومین میان‌دوره‌ای دوره پنجم خبرگان رهبری در حسینیه جماران، در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با توجه به گزارش هایی که رسیده، در بعضی ار حوزه‌های رای‌گیری در تهران تعرفه با تاخیر ارائه شده و در ساعات اولیه تعرفه در این حوزه های رای‌گیری در تهران وجود نداشته است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر تامین تعرفه برای کل کشور، تصریح کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که الان در پایتخت در برخی از حوزه‌های رای گیری تعرفه وجود ندارد؛ چگونه وزارت کشور می‌خواهد تعرفه شهرستان و روستاهای دورافتاده را تامین کند!؟ به نظر می رسد سوء مدیریت در این رابطه وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: گزارش های مبنی بر نبود دستگاه احراز هویت در برای شعب اخذ رای داشته‌ایم؛ برای پیگیری این موضوع با معاون پارلمانی و مدیرکل وزارت کشور تماس گرفتیم که پاسخگو نبودند، بنابراین موضوع را به معاون پارلمانی رئیس جمهور اطلاع دادیم و این پیام را دادیم که اگر نبود تعرفه ادامه داشته باشد شکایت نمایندگان از وزیر کشور قطعی است و هرچه سریع‌تر فکری برای این قضیه شود و باید تدبیر جدی صورت بگیرد.

مشکل برگه‌های تعرفه انتخابات در برخی حوزه‌های به قطعی سیستم‌ها اضافه شد
خبرها از برخی از حوزه‌های انتخابیه حاکی است که به علت کمبود و اتمام برچسب‌های هولوگرام برگه‌های تعرفه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به مردم از سوی مجریان انتخابات اعلام می‌شود که برای این انتخابات در صف نایستند.

 علاوه بر مشکل هولوگرام برگه‌های تعرفه، فرآیند رأی‌گیری به علت قطعی سیستم‌ها یا عدم صدور دستور فرمانداری ها هنوز در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه آغاز نشده است.

همتی و همسرش رای دادند
حضور عبدالناصر همتی و همسرش سپیده شبستری در شعبه حسینیه ارشاد.
 

محسن رضایی در شعبه شهر ری رای داد
حضور «محسن رضایی» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در شعبه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام.
 

 

راه‌های ارتباطی شورای نگهبان برای دریافت گزارش تخلفات انتخاباتی
شورای نگهبان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که هیات مرکزی نظارت آمادگی دارد تخلفات و شکایت مربوط به همه فرایند انتخابات را به صورت مستقیم دریافت کند.
متن اطلاعیه شورای نگبهان به شرح زیر است:

«با احترام و تبریک دهه مبارک کرامت، در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در استان‌های تهران، مرکزی، آذربایجان شرقی، کهکیلویه و بویر احمد، همدان، گیلان و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان در استان‌های تهران مشهد، مازندران هیئت مرکزی نظارت آمادگی دارد تخلفات و شکایت مربوط به همه فرایند انتخابات را به صورت مستقیم از طریق ذیل دریافت نماید:

سامانه مردم ناظر: mardomnazer.shora-gc.ir
شماره تلفن متصل به شبکه های اجتماعی: 09363233839
شماره تلفن ثابت:02164363636

در صورت اختلال، رای گیری آفلاین انجام می شود
وزیر کشور گفت: رای گیری در هیچ شعبه ای متوقف نشده و نمی شود و اگر اختلال و اشکالی پیش آید البته در میان 70 هزار شعبه این مساله می تواند طبیعی باشد، فرایند رای گیری آفلاین انجام می شود.

مهرعلیزاده رای داد
مهرعلیزاده با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق رای انداخت.
 
فرمانده سپاه قدس رای داد
سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران رای خود را به صندوق انداخت.
 

حضور نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات
نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری با حضور در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات، از نزدیک در جریان آخرین وضعیت نظارت بر انتخابات قرار گرفتند.

رئیس ستاد انتخابات کشور: روش کار را آفلاین کردیم
جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در ابتدای کار به لحاظ فنی مشکلاتی پیش آمد که شاید یک درصد حوزه‌ها مشمول این مشکل بودند ولی وزیر کشور دستور داد در این شعبه‌ها روش کار از آنلاین سریعاً به آفلاین تبدیل شود تا مردم معطل نشوند.
 
جلیلی با حضور در مسجد فاطمیه تهران رای خود را به صندوق انداخت
سعید جلیلی کاندیدای انصرافی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مسجد فاطمیه در محله خزانه بخارایی حضور یافت و رای خود را به صندوق انداخت.
 
روش جالب برای سرعت بخشیدن به انتخابات
 

افزایش مشارکت مردم در ساعات اولیه نسبت به دوره‌های گذشته
محسنی بندپی استاندار تهران گفته آمار آرای ماخوذه هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما میزان حضور مردم نسبت به ادوار گذشته در این ساعات بیشتر شده است.
بندپی از مردم خواسته حضور در پای صندوقهای رأی را به ساعات آخر نیندازند.

عراقچی رأی خود را در وین به صندوق انداخت
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان که در وین به سر می‌برد، با حضور در شعبه اخذ رای مستقر در سفارت جمهوری اسلامی ایران، رای خود را برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به صندوق انداخت.

 کدخدایی بیش از ۳ هزار گزارش دریافت کرده‌ایم
سخنگوی شورای نگهبان گفت: از طریق سامانه «مردم ناظر» بیش از سه هزار گزارش دریافت کردیم و عمده آنها مربوط به تاخیر در شروع اخذ رأی گیری است که آن هم مربوط به دستگاه‌های احراز هویت بوده که در حال حاضر مشکل حل شده است.
 
رئیس ستاد انتخابات کشور: اشکالات رأی‌گیری در «یک درصد» صندوق‌ها بوده است
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در ابتدای کار رای‌گیری، یک اشکالاتی بوجود آمد که با دستور وزیر کشور به سرعت از آنلاین به آفلاین رفتیم. این تعداد تنها در یک درصد صندوق‌های رأی بودند.

حضور حداد عادل، علی اکبر ولایتی پای صندوق‌های رأی
غلامعلی حداد عادل و علی اکبر ولایتی دو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات شرکت کردند.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان: میزان مصرف تعرفه روشن می شود
سیامک ره پیک قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان گفت: اگر برگه‌های تعرفه شعب تمام شود، هم از طریق ناظران و هم عوامل اجرایی و هم سیستم های آنلاینی که وجود دارد، میزان مصرف تعرفه روشن می شود و قبل از بروز مشکل، تعرفه شعب تامین می شود.

مدیرکل انتخابات شورای نگهبان: مردم در ساعات اولیه بابت روند اجرایی انتخابات اذیت شدند
مدیرکل انتخابات شورای نگهبان گفت: در روند اجرایی و کارکرد دستگاهها، به خصوص در ساعت اولیه صبح مشکلاتی به وجود آمد که باعث اذیت شدن مردم شد.

در برخی شعبه‌ها به مردم می‌گویند «نمی‌خواهد برای ریاست جمهوری رأی بدهید، فقط شوراها را بنویسید و بروید»
نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: برگزاری انتخابات در استان مازندران با ایرادات و اشکالات فراوانی همراه است که این ایرادات باعث شده تا در تعداد قابل توجهی از شعب اخذ رأی با تأخیر آغاز شود. از جمله حومه ساری رأی گیری ساعت حدود ساعت 10:30 آغاز شد. در ساعات اولیه رأی گیری در بعضی از شعب شاهد قطعی برق و در برخی دیگر از شعب شاهد نقص فنی سیستم‌ها بودیم. در بعضی شعب به مردم گفته می‌شد که نمی‌خواهد برای ریاست جمهور رای بدهید، تعرفه رأی مربوط به شوراها را پر کنید و بروید. نماینده فرمانداری در شعبه اخذ رأی در روز انتخابات خواب مانده و او را از خانه‌اش صدا کرده و از رختخواب بیرون کشیده و به شعبه اخذ رأی آوردند.

 ۲ هزار گزارش مردمی از تخلفات انتخابات در سامانه «مردم ناظر»
از زمان آغاز رسمی فرآیند رای گیری تا ساعت ۱۰:۰۰ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰۰ گزارش مردمی، در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که بیشترین شکایات از تأخیر در آغاز فرآیند رأی دهی و کندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت بوده است.

طبق آمار وزارت کشور، میزان مشارکت بالایی در انتخابات خواهیم داشت
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: آماری که ۲۰ دقیقه پیش از میزان مشارکت دیدم و هر لحظه هم به آن اضافه می‌شد، نشان می‌داد که میزان مشارکت خوبی را در این دوره از انتخابات شاهد خواهیم بود.

وی افزود: فکر می‌کنم اگر کسی با صندوق رأی قهر کند، در واقع با اقتدار، عزت و پیشرفت کشورش قهر و دشمن را شاد کرده است.

درویشیان گفت: اگر رأی تاثیر نداشت، دشمنان در رسانه‌هایشان تبلیغ نمی‌کردند که رأی ندهید. یک رأی هم یک رأی است؛ در واقع آراء مردم جمع و تبدیل به میلیون ها رأی خواهد شد، بنابراین حتماً در سرنوشت مردم تاثیر خواهد گذاشت.

اطلاعیه شماره ۲۳ ستاد انتخابات کشور: هیچ مدرک دیگری جز شناسنامه برای رای دادن قابل قبول نیست
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ شماره ۲۳ خود اعلام کرد: اخذ رای در همه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه شناسنامه و شماره ملی توسط شخص رای دهنده امکان‌پذیر است و هیچ مدرک دیگری به جز شناسنامه قابل قبول نیست.

ضمنا به همه رای‌دهندگان توصیه می‌شود از موکول کردن حضور خود در شعبه به ساعات پایانی به جهت ازدحام جمعیت خودداری کنند.

هیچ شخص یا مجموعه‌ای حق نظارت بر امر انتخابات را ندارد
هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرد: از آنجا که نظارت بر انتخابات صرفاً بر عهده شورای نگهبان می‌باشد، لذا هیچ شخص یا مجموعه‌ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.

پیام انتخاباتی ناوگروه نیروی دریایی ارتش از اقیانوس اطلس
فرماندهان و کارکنان هفتاد و هفتمین ناوگروه اعزامی نیروی دریای ارتش در اقیانوس اطلس، طی پیامی همراهی خود را با مردم درباره مشارکت حداکثری در انتخابات 1400 اعلام کردند.


ستاد انتخابات: فاقدین سواد و یا کسانی که نقص عضو دارند با یک همراه باسواد به شعب مراجعه کنند
اطلاعیه شماره ۲۵ ستاد انتخابات کشور صادر شد ودر آن آمده است که رای دهندگانی که از نعمت سواد محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رأی خود نیستند ، برای شرکت در انتخابات و دادن رأی می توانند به همراه شخصی با سواد از افراد خانواده و یا فردی مورد اعتماد، به شعب اخذ رأی مراجعه نمایند.

دریافت ۴۱۳۳ گزارش تخلف انتخاباتی
از زمان آغاز رسمی فرآیند رای گیری تا ساعت ۱۴:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۴۱۳۳ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.

زالی: پروتکل‌های بهداشتی در شعب اخذ رأی رعایت شده است
فرمانده مقابله با کرونا در تهران گفت: گزارش‌های واصله به ستاد مقابله با کرونای تهران، حکایت از رعایت حداکثری پروتکل‌ها در شعب اخذ رأی دارد.

 آیت‌الله جنتی: رأی گیری انتخابات شوراها در برخی حوزه‌ها با تعرفه کاغذی انجام شود
آیت‌الله احمد جنتی در نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور خواست تا به منظور رعایت حقوق مردم، رأی‌گیری در انتخابات شوراها در برخی از حوزه‌ها از طریق تعرفه کاغذی انجام پذیرد.

سه عضو شورای نگهبان از ستاد انتخابات کشور بازدید کردند
آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، فضل الله موسوی و هادی طحان نظیف از اعضای حقوقدان شورای نگهبان از ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور بازدید و با عبدالرضا رحمانی فضلی دیدار کردند.

آرای نامزدهایی که خرید و فروش رأی کنند، باطل می‌شود
احمد نادری، رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای تهران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: گزارش‌هایی به ما رسیده است که در برخی شهرستان‌های استان تهران خرید و فروش رأی صورت می‌گیرد.وی بیان کرد: کسانی که خرید و فروش رأی می‌کنند، مستحضر باشند، اگر برای هیئت نظارت بر انتخابات شوراها روشن و ثابت شود که خرید و فروش رأی انجام شده است، آرای نامزدها در همان شوراها و صندوق‌هایی که خرید و فروش رأی صورت گرفته است، توسط هیئت نظارت باطل خواهد شد.

رصدهای ما نشان می‌دهد که میزان مشارکت خوب بوده است
حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور عصر امروز (جمعه) با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا به حال که ما رصد می‌کردیم مشارکت خوب بوده است و ان‌شاءالله ساعات باقی مانده بهتر باشد. میزان مشارکت در مقایسه با دوره‌های قبل را باید از دست اندرکارانی که آمار در اختیار دارند، پرسید.

اطلاعیه شماره ٢٧ ستاد انتخابات کشور
زمان اخذ رای در سراسر کشور به مدت دو ساعت دیگر، یعنی تا ساعت ٢١ تمدید گردید


منتظری در جمع خبرنگاران: تخلفات انتخاباتی خیلی زیاد نیست
حجت الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور پس از بازدید از هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در شورای نگهبان در جمع خبرنگاران، گفت: امروز، روز بسیار ارزشمند و مبارکی برای ملت ایران بود. گزارش‌هایی که ما در سراسر کشور داشتیم، حاکی از این است که استقبال تا به حال خوب بوده است و امیدواریم تا پایان ساعات رأی گیری، کسانی هم که حضور پیدا نکردند، حماسه دیگری را بیافرینند.

وی بیان کرد: خوشبختانه تخلفات خیلی زیاد نیست که نگران کننده باشد. مشکلی که فقط به وجود آمده بود و قطعاً باید پیگیری شود، مسئله قطع سیستم است.

سرلشکر سلامی: مردم ایران دشمن را با آرا خود موشک‌باران خواهند کرد
سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در حاشیه قرارگاه انتظامی امام علی (ع) که عهده دار مسئولیت تأمین نظم و امنیت انتخابات ۱۴۰۰ است، گفت: بحمدالله امروز ملت بزرگ ایران در حال خلق و آفرینش یک حماسه سیاسی جدیدی هستند و با مشارکت گسترده و باشکوه خود در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همه آرزوها و رویاهای شوم دشمنان مشت محکمی خواهند زد.

وی افزود: دشمن با مدل جنگ به نبرد و مقابله با این انتخابات پرداخته است، از سویی مردم شریف و عزیز ایران اسلامی نیز هر رأی خود را همچون یک موشک تلقی می‌کنند و دشمن را با آرا خود موشک‌باران خواهند کرد.

گزارش شماره ۴ سامانه مردم ناظر: ۵۷۵۲ گزارش تخلف انتخاباتی ثبت شده است
از زمان آغاز رسمی فرآیند رأی گیری تا ساعت ۱۹:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۵۷۵۲ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که از این میان تعداد ۷۷۸ شکایت بین ساعات ۱۶ الی ۱۹ توسط مردم به ثبت رسیده است.

امتناع مجریان انتخابات از ارسال صندوق‌های سیّار به مراکز درمانی
 با گذشت بیش از ۱۳ ساعت از آغاز رسمی فرایند رأی‌گیری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، گزارش های دریافتی از منابع مردمی حاکی است، عدم ارسال صندوق سیار به مراکز درمانی برای اخذ رای بیماران و کادر درمان، باعث اعتراض این گروه از مردم شده است.

علاوه بر مراکز درمانی، گزارش‌های دیگری نیز از دریافت شده که با وجود درخواست از مجریان انتخابات برای ارسال صندوق سیار جهت دریافت رأی سالمندان بستری در منزل که امکان خروج از خانه را ندارند، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

موسوی: هرگونه گمانه‌زنی رسانه‌ای درباره میزان مشارکت، فاقد اعتبار است
سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص آمار و ارقام منتشر شده در برخی از رسانه‌ها در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات امروز تاکنون گفت: میزان مشارکت مردم در انتخابات صرفاً از طریق ستاد انتخابات کشور اعلام خواهد شد و هرگونه گمانه‌زنی رسانه‌ای درباره میزان مشارکت، فاقد هرگونه استناد و اعتبار است.

وی تأکید کرد: در خصوص اعلام آمار و ارقام میزان مشارکت در انتخابات، مردم صرفاً به اطلاعیه‌های رسمی ستاد انتخابات کشور توجه کنند.

اطلاعیه شماره 28 ستاد انتخابات کشور
زمان اخذ رای در سراسر کشور به مدت یک ساعت دیگر، یعنی تا ساعت 22 تمدید گردید.

شش استان با کمبود تعرفه مواجه شدند
با شروع موج جدید مشارکت مردم در پای صندوق های رای، برخی شعب اخذ رای در تعدادی از استان ها با کمبود تعرفه روبرو شده اند.

ساعت اخذ رای تا ساعت ۲۴ امشب تمدید شد
سخنگوی شورای نگهان: طبق هماهنگی انجام شده با وزارت کشور ساعت اخذ رای تا ساعت ۲۴ امشب تمدید شد.

قالیباف از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امشب با حضور در محل وزارت کشور، از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.
 
عرف در ستاد انتخابات کشور: اعلام آمار و ارقام توسط رسانه‌ها ممکن است مشکلات امنیتی بیافریند
جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در گفتگو با بخش خبری ۲۱ گفت: روند رو به رشد اقدامات در ستاد انتخابات کشور ادامه داشته و هموطنان ما نیز مشارکت خوبی دارند.

عرف با بیان اینکه با توجه به این شرایط تصمیم گرفته شد ساعت رأی‌گیری تمدید شود، گفت: با توجه به اینکه برخی استانداران اعلام کردند که کار اخذ رأی در بافت‌های روستایی تمام شده، بنابراین تصمیم گرفته شد که استانداران با هماهنگی هیئت‌های نظارت نسبت به تمدید و عدم تمدید زمان رأی‌گیری تصمیم بگیرند.

وی افزود: بنابراین استانداران جلسه می‌گذارند و با حضور هیئت‌های نظارت تصمیم خواهند گرفت. بر این اساس ما رأی‌گیری را تا ساعت ۲۳ تمدید کردیم و تا آن زمان کار اخذ رأی را انجام خواهیم داد. در ساعت ۲۳ نیز، ارزیابی خواهیم کرد و در صورت ضرورت مجدداً زمان اخذ رأی تمدید می‌کنیم.

آیت‌الله جنتی: شما را به بی‌طرفی و اخلاق سفارش می‌کنم
پیام آیت الله جنتی خطاب به ناظران شورای نگهبان به این شرح است؛

فرزندان انقلابی ام:

مجاهدت شما در سنگر نظارت بر انتخابات در این شرایط سخت و با وجود بیماری منحوس کرونا اگر با نیت الهی انجام شود یقینا اجر و پاداش بزرگی نزد خدای متعال دارد.

سفارش میکنم شما را به رعایت بی طرفی و اخلاق. در این ساعات پایانی کارتان را با اتقان کامل انجام دهید.

از صمیم قلب از حضور مسئولانه شما در عمل به وظیفه بزرگ امانتداری از آراء مردم تشکر و قدردانی می‌نمایم.

دعاگوی شما
احمد جنتی
۲۸ خرداد ۱۴۰۰

رای‌گیری تا ساعت ۲ بامداد تمدید شد
با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا زمان اخذ رای در سراسر کشور به مدت دو ساعت دیگر، یعنی تا ساعت ۲ بامداد تمدید گردید.

حضور عبدالناصر همتی در ستاد انتخابات کشور
 عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به منظور پیگیری امورات مربوط به انتخابات دقایقی پیش وارد وزارت کشور شد.

هم اکنون پایان رسمی انتخابات
در این ساعت(از دو بامداد به بعد) صرفا از افراد حاضر در شعب رأی‌گیری، آرا اخذ می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


میلاد
Iran, Islamic Republic of
با افتخار نام آیت الله رئیسی را در برگه رای خواهیم نوشت به امید روزهایی خوش برای ایران و ایرانیان ان شاءالله.
حمید
Iran, Islamic Republic of
سلام
در زاهدان ساعت 7 و 15 دقیقه به چند شعبه مراجعه کردیم گفتند هنوز شروع نشده سیستم مشکل داره ! واقعا با این همه تاکیدات رهبر رانقلاب باید به وزارت کشور دکتر روحانی خسته نباشید گفت!
United States
......
Iran, Islamic Republic of
دقیقا این اتقاقات در مناطقی رخ داده که رای رییسی بیشتر است
آقا مجتبی
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.در صورتی که مردم پرشور شرکت کردنه،...
United States
این چه خبر نویسیه.
اخبار قدیمی باید پایین‌تر قرار بگیره . تا بیننده خبر مجبور نباشهاخبار و تا ته بره براخوندن یه خبر .
Germany
.........
Iran, Islamic Republic of
تبریک عرض میکنم به شما عزیزان جهان نیوزی. باتوجه به اخبار غیررسمی و موثق از صندوق ها رییسی رییس جمهور شد. الحمدلله رب العالمین....بحول و قوه الهی...