پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

قاضی زاده: برای ازدواج جوانان برنامه دارم

جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب: 766296
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دریچه نگاه «دولت سلام» به خانواده است،گفت: از زاویه خانواده به برنامه و بودجه، سیاست و سیاست خارجی نگاه می‌کنیم.
قاضی زاده: برای ازدواج جوانان برنامه دارم
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در رادیو فرهنگ در پاسخ به سوالی مبنی براینکه علت اصلی آمار بالای تجرد جوانان در سنین ازدواج چیست و دولت شما چه راهکاری برای تسهیل ازدواج جوانان خواهد داشت؟،گفت: از ۱۲ سال پیش یک کارگروه در مجلس راه اندازی شد که رئیس آن کارگروه من بود و موضوع آن حل مشکل جوانان و فرزندآوری بود.

وی افزود: موانع ازدواج و فرزندآوری را بررسی کردیم. یکی از مقولات، افزایش سن ازدواج بود. با اینکه تمایل به ازدواج بیش از ۹۵ درصد در جامعه و جود دارد اما عواملی مانع از آن است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اولین مسئله، اشتغال و بعد سربازی، تحصیلات و هزینه های ازدواج بود، اظهار داشت: قانون تسهیل ازدواج را داشتیم که اجرا نشده است. ما با کمک مرکز عملی اسلامی پیشرفت به یک مدلی رسیدیم که یک وزارتخانه تشکیل بدهیم به نام خانواده که موضوع آن ازدواج، پایدار سازی ازدواج،فرزندآوری و رسیدگی به آسیب های اجتماعی است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه دولت سلام دریچه نگاهش به خانواده است،گفت: از زاویه خانواده به برنامه و بودجه، سیاست و سیاست خارجی نگاه می کنیم.

وی اضافه کرد: در راستای این نگاه اجتماعی به مسائل، یک صندوق اعتبار خانواده در نظر گرفته ایم تا در موضوع ازدواج، تامین جهیزیه، مسکن و اشتغال جوانان به ازای اعتبار هر خانواده، اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی پیش بینی شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره منابع این اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی، گفت: امروز منابع پراکنده ای در سطح دولت، بودجه، نهادهای عمومی و غیردولتی و بانک ها وجود دارد، اگر این منابع با یک نهاد مدیریتی، مدیریت و هدفمند شود این طراحی قابل اجرا خواهد بود.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: پیش بینی کرده ایم آمار ازدواج با این طراحی تا سه برابر افزایش می یابد، یعنی یک و نیم میلیون ازدواج در سال صورت خواهد گرفت.

وی بیان کرد: طراحی های دیگری در بحث مسکن، اشتغال و سایر حوزه ها داریم که به تکمیل و تعمیق این اهداف کمک خواهند کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: موضوع دیگری که در ازدواج دنبال می کنیم و وزارت خانواده باید به آن رسیدگی کند، بحث آداب همسر گزینی«کفویت» است. خانواده ها باید در هویت، هماهنگی داشته باشند و این در پیدار سازی خانواده بسیار موثر است.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه موضوع مشاوره های قبل و بعد از ازدواج و طلاق و موضوع فرزند آوری حائز اهمیت است، گفت: با توجه به اینکه شکل سنتی خانواده ها و جوامع تغییر کرده، موضوعاتی که به صورت نسلی منتقل می شدند و مهارت هایی که در خانواده های پُر جمعیت کسب می کردند، امروز در آموزش و پرورش اتفاق نمی افتد که برای این موضوع هم برنامه های مفصلی داریم.

وی در باره حاکمیت نگاه هزینه و فقدان الگوی مناسب در اقتصاد-فرهنگ، تصریح کرد: هر فعالیت فرهنگی، اجتماعی یا زیربنایی، انجام می‌دهیم باید پیوست اقتصادی آن را داشته باشیم، یعنی باید بدانیم که این سازوکار را چگونه طراحی کنیم که باعث خلق منابع مالی شود و خودکنترلی در آن حوزه اتفاق بیفتد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: دولت وظیفه دارد در حوزه فرهنگ، یارانه بدهد و کمک کند. دولت نمی تواند بگوید من در فرهنگ مسئولیت ندارم، کمک دولت نیز باید مکمل سرمایه گذاری و اقتصاد مردمی باشد. البته در تمام حوزه‌های فرهنگی هنری باید به جزئیات و مشکلات پرداخته شود.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: ناظر به موضوع صنایع فرهنگی، موضوع «صنایع خلاق» پیش می‌آید. در این زمینه باید سرمایه گذاری عظیمی انجام شود. امروز بسیاری از کالاهای فرهنگی مثل لباس، عروسک و اسباب بازی ها وارداتی هستند.

وی با بیان اینکه باید به توسعه اقتصادی بازار توجه کنیم،افزود: باید تولید فرم و محتوا کنیم و در منطقه شرکایی داشته باشیم. منطقه ما اسلامی است و از این نگاه فرهنگی مشترک می توان استفاده کرد. با این اقدامات، می‌توان تولید انبوه این کالاها را برای تولید کنندگان اقتصادی کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره حل معضل مهاجرت روزافزون به کلان شهرها، گفت: متاسفانه در پنجاه سال گذشته با پدیده سریع تبدیل جمعیت روستایی به شهری مواجه بودیم. ایران از کشوری روستایی با هفتاد درصد جمعیت روستایی در نیم قرن به یک کشور شهری با هشتاد درصد شهر نشینی تبدیل شده است.

قاضی زاده هاشمی افزود: درحالی‌که زندگی های روستایی، هویت، آداب و رسوم، قومیت، فرهنگ، زبان و مذاهب متفاوتی داشته اند، افراد با این تفاوت ها کنار هم قرار گرفته اند و بدون اینکه ادغام فرهنگی اتفاق برای آنها بیفتد با هم مخلوط شده اند.

وی بیان کرد: برای تولید یک فرهنگ، قرن ها زمان لازم است. وقتی این امر با سرعت اتفاق بیفتد، ناهنجاری های اجتماعی مثل طلاق افزایش پیدا می‌کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز آمار طلاق یا حاشیه نشینی در شهرهای مهاجرت پذیر مثل تهران، قم و کرج بالا رفته، به این علت که در این مناطق تضاد فرهنگی بیشتری اتفاق میفتد و مردم با آداب و رسوم متفاوت کنار هم قرار گرفته‌اند.

قاضی زاده هاشمی خاطر نشان کرد: در این وضعیت راه اساسی این است که جمعیت را پراکنده کنیم، یعنی کاری کنیم که مزیت های زندگی در پیرامون انقدر زیاد باشد که تمایل مهاجرت معکوس باشد و از مرکز به پیرامون اتفاق بیفتد. طراحی کلانی برای پراکندگی جمعیت انجام دادیم و در این طراحی، مسائلی مثل آب، اشتغال، مراکز فرهنگی و... را در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: با همه اینها وقتی این معلول اتفاق افتاد، باید برای مدیریت ادغام آنها فکری کنیم. مثلا در بحث حاشیه نشینی، با تعریف محدوده شهر، قسمت‌هایی را به حاشیه تبدیل کرده ایم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مفهوم شهر یک مفهوم دست ساز است، تصریح کرد: ما خودمان، جایی را متن و جای دیگر را حاشیه معرفی می‌کنیم. درحالی‌که شهر همانجایی است که شهروندان علاقه مند به زندگی در آن هستند. با مدیریت و خدمات یکپارچه و کنترل زمین می توانیم از تراکم جلوگیری کنیم.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: علت تراکم در حاشیه نشینی این است که زمین ها را بدون اعمال حاکمیت تصرف کرده اند. اگر اعمال حاکمیت بر زمین را درست کنیم، می توانیم جمعیت را مدیریت شده توزیع کرده و تراکم را بر اساس سرانه خدمات پیش بینی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: نکته دیگر این است که در شرایط موجود باید سرانه خدمات را اصلاح کنیم و در همه مناطق، سرانه هایی مثل بهداشت، بازار، تفریح، آموزش و پروش و آموزش عالی را به سطح استاندارد برسانیم. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با استاندارد سازی کم کم توازنی بین محیط و مرکز شهر اتفاق میفتد. با احداث کانون های توسعه تمایل به زندگی افزایش یافته و تعادل برقرار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مشکلات ازدواج جوانان در سراسر کشور فقط با اشتغال و شغلی حل و فصل می شود و نه پرداخت وام
Iran, Islamic Republic of
برخی از وعده‌ های نامزدها، غیر قابل اجرا است
United States
فقط لغو کامل تحریم اقتصاد را شکوفا و اشتغال را زیاد خواهد کرد.