پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۳
۱

مهمترین اعمال شب اول ماه «ذی‌القعده»

جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب: 766275
ماه «ذی‌القعده» ماه اجابت دعا است لذا باید اوقاتش را غنیمت شمرد و دعا برای شفای بیماران خصوصا بیمارانی که تحت تاثیر بیماری کرونا با شرایط سخت و دشواری روبرو هستند به جا آورد.
مهمترین اعمال شب اول ماه «ذی‌القعده»
به گزارش جهان نيوز، رضا وحیدی در گفت‌وگو با میزان پیرامون مهمترین اعمال ماه «ذی‌القعده» گفت: ماه «ذی‌القعده» ماه اجابت دعا است لذا باید اوقاتش را غنیمت شمرد و دعا برای شفای بیماران خصوصا بیمارانی که تحت تاثیر بیماری کرونا با شرایط سخت و دشواری روبرو هستند بجا آورد، همچنین دعا برای رفع موانع و مشکلات ناشی از این بیماری و چالش‌های اقتصادی که به علت کرونا رواج یافته است داشته باشیم.

وی در همین راستا ادامه داد: ماه «ذی‌القعده»، چون اولین ماه از ماه‌های حرام محسوب می‌شود و زمینه برای آرامش و فراهم کردن بستر حضور زائران خانه خدا در این ماه فراهم می‌شود لذا به عنوان یکی از ما‌ه‌های حرام مطرح گردیده، البته منابع تاریخی نشان می‌دهد زمان قبل از اسلام نیز ماه «ذی‌القعده» جایگاه خاصی داشته است، اما بعد از ظهور اسلام زمانی برای انجام عمل حجّ، عبادت، توسل و استغفار در نظر گرفته شده است.

وحیدی با اشاره به اعمال شب و روز ماه «ذی‌القعده» ابراز کرد: روز اوّل ماه ذی‌ القعده روز مبارکی است و روزه گرفتن در این روز فضیلت فراوانی دارد در روایتی از کتاب مصباح المتهجّد پیرامون اهمیت روزه در اولین روز ماه «ذی‌القعده» به نقل از «موسی بن جعفر (ع)» بیان شده است که هر کس روز اوّل ماه «ذی‌القعده» را روزه بگیرد، خداوند برای وی پاداش عظیمی دارد همچنین به جا آوردن نماز حضرت «فاطمه زهرا (س)» بدین ترتیب که چهار رکعت بوده و هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و پنجاه مرتبه سوره «قل هو الله» را بخواند و بعد از سلام تسبیح حضرت «فاطمه (س)» را بگوید.

وی به سایر اعمال ماه «ذی‌القعده» اشاره و ابراز کرد: در اولین شب از ماه «ذی‌القعده» به جا آوردن دو رکعت نماز آن هم نیم ساعت قبل از ظهر، که در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره «قل هو الله» و ده مرتبه آیة الکرسی و ده مرتبه سوره إنّا أنزلناه را بخواند توصیه شده است، نماز دیگری برای این روز بیان شده است که در هر رکعت سوره حمد و سوره توحید را می‌خوانی، سپس آیه ۱۴۲ سوره اعراف را بخوانند: «وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَ قَالَ مُوسَی لأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَلاَ تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ، اگر چنین کنی، در ثواب حاجیان، و اعمال حجّ آن‌ها شریک می‌شوی»، این نماز از فرمایشات «امام صادق (ع)» بوده که فرمودند: پدرم حضرت «امام باقر (ع)» به من فرمود پسرم! در دهه نخست از ماه ذی الحجّه (از شب اول ماه تا شب عید قربان) هر شب میان نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن.

این کارشناس علوم قرآنی در مورد سایر اعمال ماه «ذی‌القعده» بیان کرد: خواندن سوره فجر در دهه اول این ماه بسیار سفارش شده است همچنین خواندن زیارت «امام حسین (ع)» نیز توصیه شده است.

وی پیرامون نماز استغفار در ماه «ذی‌القعده» اظهار کرد: نمازی وجود دارد که در یکشنبه ماه ذی‌القعده برای استغفار خوانده می‌شود این نماز به توصیه «پیامبر اکرم (ص)» فضیلت فراوانی دارد ایشان فرمودند: مردم کدام یک از شما می‌خواهید توبه کنید؟ راوی می‌گوید گفتیم: رسول خدا! همه ما می‌خواهیم توبه کنیم. حضرت فرمودند: پس غسل کرده، وضو گرفته و چهار رکعت نماز به جا آورید. در هر رکعت یک بار «فاتحةالکتاب»، سه بار «قل هو الله احد» و یک بار معوذتین «قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق» بخوانید، آنگاه هفتاد بار استغفار نموده و در پایان «لا حول و لا قوة الا بالله» بگویید، سپس بگویید: «یا عزیز، یا غفارف اغفرلی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فانه لا یغفر الذنوب الا انت؛‌ای عزیز، ای بخشاینده، گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را ببخش که جز تو کسی گناهان را نمی‌بخشد».

وحیدی به ذکر‌های ماه «ذی‌القعده» اشاره و خاطرنشان کرد: در هر روز از دهه ابتدای ماه «ذی‌القعده» ذکر‌هایی بیان شده که «امیرالمومنین (ع)» مومنان را به بیان آن توصیه کرده است، خواندن هریک از این ذکر‌ها برای ده مرتبه توصیه شده است «لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الّلَیالی وَالدُّهُورِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ لااِلهَ اِلاَّ اللهُ وَرَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِمّا یَجْمَعُونَ»، «لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّوْکِ وَالشَّجَرِ»، «لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ»، «لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَالْمَدَرِ»، «لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ»، «لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ فِی اللَّیْلِ اِذاعَسْعَسَ»، «وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الرِّیاحِ فِی الْبَراری وَالصُّخُـورِ»، «لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ مِـنَ الْیَـوْمِ اِلـی یَـوْمِ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
Denmark
بعضی از این اعمال مربوط به دهه اول ذی حجه است