کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تمجید روزنامه اصلاح طلب از گشت ارشاد مدیران

21 خرداد 1400 ساعت 5:08

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد با حمایت از طرح گشت ارشاد مدیران سید ابراهیم رئیسی نوشت: بعد از عمکلرد موفق آیت الله رئیسی در قوه قضائیه حالا گویا قرار است مبارزه با فساد با این طرح به قوه مجریه هم ورود کند تا پایانی بر راحت‌طلبی‌ها، سوء‌استفاده‌ها و حقوق‌های نجومی در مناصب اجرایی باشد.


به گزارش جهان نیوز، روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در گزارشی با اشاره به جمله «ما گشت ارشاد برای مدیران خواهیم داشت» که سید ابراهیم رئیسی در دومین مناظرات انتخاباتی عنوان کرد، نوشت:

دوسالی از اجرایی شدن این طرح در قوه قضائیه می‌گذرد، دوره‌ای که با حضور آیت‌الله رئیسی به عنوان دوره تحول در این قوه نام گرفت و در آن مفسدان از حقوق بیت‌المال خلع ید شدند و امثال طبری‌ها راهی زندان!

حالا اما به نظر می‌رسد قرار است این طرح تنها در یک قوه باقی نماند و درسطوح مختلف مدیریتی جاری و ساری شود تا پایانی بر راحت‌طلبی‌ها، سوء‌استفاده‌ها و حقوق‌های نجومی در مناصب اجرایی باشد.

گشت ارشاد مدیران نیاز جامعه امروز ماست
محمدحسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی در این خصوص گفت: ما واقعا نیاز به ساز و کاری داریم که مثل گشت ارشاد عملکرد مدیران در سطوح و حوزه‌های مختلف را تحت تعقیب قرار دهند و پیگیری کنند. ما نیاز داریم که ببینیم مدیران در سطوح مختلف دچار فساد شده‌اند یا خیر.

وی افزود: باید هم دستگاه قضائی و هم قوه مجریه به اختلاس‌ها و مال اندوزی‌های غیرقانونی و دست‌اندازی به بیت المالی که در اختیار قوه مجریه بوده رسیدگی کنند. ایجاد گشت ارشاد مدیران کار بسیار خوبی است. دولت برای این که موفق باشد باید مدیریت‌ها، نهادها و دستگاه‌ها را ضدعفونی کند و برای این کار نیاز است میکرب‌هایی که به جان بیت المال افتاده‌اند کنار گذاشته شوند.

مدیران متخلف از گشت ارشاد مدیران بترسند
حسن فدایی، مدیر آموزش کرسی حقوق بشر نیز در این خصوص گفت: «گشت ارشاد مدیران» شاید در وهله نخست به ذهن متبادر کند که قرار است مثل همان حالت‌های کمیته و غیره برخورد شود در حالی که این طور نیست. در قوه‌قضائیه آیت‌الله رئیسی ثابت کردند با متخلفان برخورد می‌کنند. اگر شخصی متخلف باشد به تعبیر روایت «الخائن الخائف» همیشه می‌ترسد. کسی که تخلف کرده باشد خودرو پلیس و مامور ببیند می‌ترسد. پس از اگر گشت ارشادی هم به وجود بیاید، متخلفان باید بترسند.

وی افزود: اگر به طور جدی با فساد، تخلف و مرتکبان جرائم، مقابله و تقابل نشود، قطعاً مشکلات قوه قضائیه چند برابر می‌شود. ان‌شاءالله با حضور آیت‌الله رئیسی در قوه مجریه دست مفسدان و مرتکبان جرائم قطع می‌شود و کار قوه قضائیه کمی سبک‌تر می‌شود.»

گشت ارشاد مدیران زمینه‌ساز شایسته سالاری است
سعید باقری، وکیل دادگستری نیز معتقد است مهم‌ترین بخش‌هایی که نیاز به ارشاد، نظارت و اصلاح دارند مدیران مملکت اند. اگر مدیران مملکت اصلاح شوند قطعاً جامعه نیز تحت تاثیر اصلاحات و رفتارهای درست مدیران مملکت و موسسات دولتی قرار خواهند گرفت.

مهدی نورایی، دانش آموخته دکتری حقوق و عمومی دانشگاه تهران و پژوهشگر پژوهشکده شورای نگهبان نیز در این خصوص گفت: ما از مجموعه شرکت‌های دولتی بیش از 7500 عضو هیئت مدیره داریم. عملکرد مالی این شرکت‌ها بعضاً به درستی شناسایی نمی‌شود. سود و سهم دولت از این شرکت‌ها به درستی شناسایی نمی‌شود. رفتار و عملکرد اعضای هیئت مدیره شرکت ها، کارگزاران اقتصادی نظام در سراسر کشور در کنار کارگزاران سیاسی و بخش‌های دیگر بسیار نقش ویژه و تعیین‌کننده در وضعیت فعلی جامعه دارد.»

وی تصریح کرد: گشت ارشاد مدیران می‌تواند ناظر بر این عملکرد که درآمدهای عمومی رادر اختیار دارند باشد و این‌ها مورد دقت و نظارت و بازرسی صورت گیرد. مردم در اوج فشارهای اقتصادی قرار داشتند اما چنانچه ملاحظه شد در گمرکات اقلام مورد نیاز مردم انباشته شده بود و بعضاَ فاسد شده بود و به دست مردم نرسید. گشت ارشاد مدیران باید بتواند تخلفات مدیران را شناسایی و برخورد لازم را با آن‌ها داشته باشد.

هوشنگ مقبولی، وکیل پایه یک دادگستری هم در این‌باره گفت: در حال حاضر، ابزارهای نظارتی و قانونی همانند بازرسی‌ها و کمیسیون‌های تخلفات اداری به جهت درگیر شدن با بروکراسی اداری و موانع قانونی، کارایی لازم در بهبود وضعیت اداری را نداشته و ندارد. وجود و تشکیل چنین گشت‌های ارشادی در بدنه دولت آینده، می‌تواند به طور غیرمستقیم یک حرکت پیش رونده برای احیای سلامت اداری باش. مدیران و کارمندانی که توان انجام وظایف قانونی را ندارند جای خود را به کسانی که توانایی لازم برای خدمت به مردم در چارچوب سلامت اداری را دارند خواهند داد. در اینصورت سیستم اداری براساس ساختار اداری «سلامت محور» حرکت خواهد کرد.


کد مطلب: 766254

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/766254/تمجید-روزنامه-اصلاح-طلب-گشت-ارشاد-مدیران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com