کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تنفس مصنوعی به «سینما» با اکران «فوتبال»

19 خرداد 1400 ساعت 15:01

هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر ضمن تشریح ایده اکران فوتبال و نیز برگزاری لیگ بازی‌های رایانه‌ای در پردیس سینمایی ملت، درباره شرایط بحرانی سینماداران هشدار داد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه «تصویر شهر» در گفتگو با مهر درباره تجربه اکران بازی‌های فوتبال در پردیس سینمایی ملت طی روزهای اخیر، توضیح داد: پس از شیوع ویروس منحوس کرونا تمامی فعالان حوزه هنر به‌خصوص اهالی سینما به تعبیری به خاک سیاه نشستند! علی‌الخصوص سینماداران و پخش‌کنندگان در این میان آسیب‌های بسیاری دیدند. حمایت‌هایی هم که انتظار می‌رفت از طرف دولت صورت بگیرد، صورت نگرفت. حتی در ایامی که شرایط نسبتاً آرام‌تری در زمینه بحران کرونا داشتیم، شاهد حضور فیلم‌های خوبی نبودیم که مخاطبان رغبت پیدا کنند و به سالن‌های سینما بیایند. از طرف دیگر وعده‌های متعددی هم برای حمایت مطرح شد.

بخش خصوصی اما در این یک سال و نیم، به‌شدت آسیب دید و چراغ نیم‌سوز سینمای ایران در حال افول است و رو به خاموشی می‌رود. در این شرایط اگر تمهیدی اندیشیده نشود به نظر می‌رسد تغییر کاربری سالن‌ها به‌صورت جدی سینمای ایران را تهدید خواهد کرد.

وی ادامه داد: جلسات متعددی با فعالان حوزه پخش در این مدت داشتیم. وزارت ارشاد باید فضایی ایجاد می‌کرد تا با یک تضمین و گارانتی مطمئن، چند فیلم کمدی در اوضاع ناشی از فشار روحی و اقتصادی بتوانند اکران شوند و خنده بر لب مردم بنشانند. این اتفاق هم رخ نداد. به همین دلیل ما در موسسه تصویر شهر بر اساس وظیفه ذاتی تعریف‌شده این مجموعه برای آنکه بتوانیم خدمات فرهنگی به مردم تهران ارائه کنیم، برنامه‌ریزی‌هایی کردیم. سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در زمینه راه‌اندازی چند سالن روباز سینما در شهر اقداماتی انجام داده است. با همکاری موسسه تصویر شهر، نشر شهر و مجموعه باغ کتاب یک سالن ۷۰۰ نفره در مجموعه باغ‌کتاب به زودی آماده بهره‌بردای می‌شود که با ظرفیت بالا می‌تواند خدمات سینمایی، نمایشی و موسیقایی به مردم ارائه دهد. در چندین پارک هم برنامه‌ریزی‌های مشابهی داریم تا بتوانیم فضایی را در شرایط کرونایی برای استفاده مردم ایجاد کنیم.

میرزاخانی درباره سینماهای تحت مدیریت موسسه تصویر شهر هم گفت: ظرفیت‌های سینمایی ما هم متأسفانه بیش از یک سال است که بلااستفاده مانده و اگر فروش کل سینمای ایران در این مدت را هم بررسی کنید، خواهید دید که به‌صورت متوسط هر روز کمتر از ۵۰ نفر مخاطب در سینماها داشته‌ایم که عدد بسیار ناچیزی است. به همین دلیل به برنامه‌های دیگر فکر کردیم تا بتوانیم از پتانسیل سالن‌های کوچک‌تر برای نمایش آثار خارجی مختص خانواده‌هایی که علاقمند به حضور خانوادگی در سینما هستند، استفاده کنیم؛ شرایطی که هم ایمنی لازم در سالن برای اعضای خانواده وجود داشته باشد و هم بتوانند لذت تماشای فیلم بر پرده سینما را تجربه کنند.

برگزاری لیگ بازی‌های رایانه‌ای در پردیس ملت
وی ادامه داد: در همین راستا طی یک برنامه‌ریزی مشترک با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای میزبان لیگ بازی‌های دیجیتال در مجموعه پردیس سینمایی ملت خواهیم بود و پنجشنبه و جمعه این هفته، گیمرهای بزرگ کشور در این مجموعه جمع می‌شوند و جوایز ارزنده‌ای تا ۲۵۰ میلیون تومان هم در آیین اختتامیه این رویداد اهدا خواهد شد.

سالن‌های کوچک این مجموعه برای حوزه گیم قابل استفاده خواهد بود و خانواده‌ها می‌توانند با خیال راحت به سینما بیایند و چند ساعتی با خیال راحت و با صدای دالبی، از بازی جمعی لذت ببرند.

سالن‌های سینمایی وقتی فاقد محتوای مناسب برای اکران هستند چه باید بکنند؟ فقط نگه‌داری و روشن نگه داشتن چراغ این سالن‌ها کلی هزینه دارد. با این تمهیدات تنها تلاش داریم تنفس مصنوعی به سالن‌های سینمایی بدهیم. شرایط سالن‌های سینما، شرایط رو به موت است و تلاش داریم سینماها را زنده نگه داریم میرزاخانی درباره اکران بازی‌های فوتبال تیم ملی بر پرده سینما هم توضیح داد: سینماداران در این زمینه بسیار پیگیر بودند تا بتوانند بازی‌ها را در سالن‌ها نمایش دهند اما گویا انجمن سینماداران نتوانست هماهنگی‌های لازم را با مجموعه‌های ذی‌ربط انجام دهد. از آنجایی ما در مجموعه ملت، آمفی‌تئاتر چندمنظوره‌ای داریم که صرفاً سالن سینما نیست، طی هماهنگی با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و اماکن، این سالن را به اکران بازی‌های ملی فوتبال اختصاص داده‌ایم.

وی درباره استمرار برنامه‌هایی مانند اکران فوتبال و یا میزبانی از بازی‌های رایانه‌ای در سالن‌های سینما هم توضیح داد: برنامه‌ریزی‌ای که ما داریم در راستای ادامه این اکران‌ها است و تلاش داریم چند فرهنگسرا را هم درگیر این برنامه‌ها کنیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بتوانیم میزبان مردم باشیم.

نمی‌توان از تهیه‌کنندگان خرده گرفت که چرا فیلمشان را اکران نمی‌کنند
مدیرعامل موسسه تصویر شهر درباره تأثیر این قبیل برنامه‌ها برای آشتی دادن مردم با سالن‌های سینمایی آن هم در نبود فیلم‌های مناسب در جدول اکران، توضیح داد: مردم قطعاً زمانی به سینما می‌آیند که بتوانند فیلم موردعلاقه خود را روی پرده ببینند. عده‌ای فیلم اجتماعی دوست دارند، عده‌ای فیلم کمدی و عده‌ای دیگر ژانر وحشت.

وقتی فضا به‌گونه‌ای است که تهیه‌کننده در صورت اکران فیلمش ضرر می‌کند، نمی‌توانیم از او خرده بگیریم که چرا فیلمت را اکران نمی‌کنی. بالاخره سرمایه‌ای است که از بین می‌رود. باید حمایت مالی از فیلم‌ها صورت بگیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سالن‌های سینمایی وقتی فاقد محتوای مناسب برای اکران هستند چه باید بکنند؟ فقط نگه‌داری و روشن نگه داشتن چراغ این سالن‌ها کلی هزینه دارد. با این تمهیدات تنها تلاش داریم تنفس مصنوعی به سالن‌های سینمایی بدهیم. شرایط سالن‌های سینما، شرایط رو به موت است و تلاش داریم سینماها را زنده نگه داریم.

میرزاخانی در پایان تأکید کرد: هر راهی که بشود با رعایت مسائل بهداشتی مردم را در سالن سینما دور هم جمع کرد، مدنظر همه مدیران فرهنگی کشور باید باشد و ما هم هر اقدامی در این زمینه بتوانیم انجام دهیم، انجام خواهیم داد. ما در حال حاضر تنها آمفی‌تئاتر خود را به این طرح اختصاص داده‌ایم اما امیدواریم مجوزهای لازم صادر شود تا بتوانیم سالن‌های سینمایی را هم در این زمینه مورداستفاده قرار دهیم.

علاوه‌بر پردیس ملت، ظرفیت‌های سینمایی ما در سینما آزادی، پردیس‌های راگا، رازی، تماشا و پیروزی همه آماده استفاده در این حوزه هستند اما به دلیل عدم صدور مجوز نمایش فوتبال در سینماها، این ظرفیت‌ها قابل استفاده نیست. بهره‌گیری کامل از این ظرفیت نیازمند حمایت سازمان سینمایی و دیگر مجموعه‌های ذی‌ربط را نیاز دارد.


کد مطلب: 766134

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/766134/تنفس-مصنوعی-سینما-اکران-فوتبال

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com