کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رابطه افسردگی با کاهش وزن

19 خرداد 1400 ساعت 10:09

در حالی که افسردگی در درجه اول روحیه و ذهنیت شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند علائم جسمی نیز ایجاد کند. ممکن است احساس درد، کاهش سطح انرژی، اختلال در خواب، مشکلات غیرمعمول معده و گوارش یا تغییر اشتها را ایجاد کند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از برنا، برخی از افراد مبتلا به افسردگی سرانجام احساس گرسنگی بیش از حد معمول می‌کنند یا از لحاظ عاطفی غذا می‌خورند و با غذاهای مناسب ممکن است احساس آرامش ایجاد کنند و غالباً به نظر می‌رسد غم، پوکی‌استخوان و سایر ناراحتی‌های عاطفی را به طور موقت کاهش می‌دهند، به‌ویژه در ماه‌های طولانی و تاریک زمستان.

افسردگی همچنین می‌تواند باعث کاهش اشتها شود که در نهایت منجر به کاهش وزن ناخواسته می‌شود. برخی از افراد ممکن است این را یک عارضه جانبی مثبت بدانند، اما کاهش وزن ناگهانی و شدید می‌تواند سلامتی شما را در معرض خطر قرار دهد. همچنین می‌تواند انرژی کم‌تری نیز برای شما ایجاد کند، به طور بالقوه کنار آمدن با سایر علائم افسردگی دشوارتر می‌شود.

 تغییر در اشتها و وزن اغلب به طور مستقیم با سایر علائم افسردگی ارتباط دارد.
 تغییرات خلق‌وخوی، افسردگی اغلب شامل علائم خلقی طاقت‌فرسا است، از جمله:

•    احساس غم و اندوه که دلیل مشخصی ندارند
•    ناامیدی
•    احساس مداوم بی‌علاقگی و بی‌حسی
 
این تغییرات می‌تواند جایگزین طیف عاطفی معمول شما شود، انرژی ذهنی شما را اشغال کند تا جایی که فضای کمی برای تمرکز روی فعالیت‌های معمول زندگی روزمره، از جمله دوش گرفتن و لباس پوشیدن، مرتب کردن خانه یا تهیه و خوردن وعده‌های غذایی داشته باشید.

علائم رایج دیگر شامل ازدست‌دادن علاقه به فعالیت‌هایی است که معمولاً از آن‌ها لذت می‌برید، خستگی و کاهش انرژی مشکل در تصمیم‌گیری را نیز به وجود می‌آورد.  این علائم همچنین می‌توانند به کاهش وزن منجر شود.

•    قبلاً از پخت‌وپز و برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی منحصربه‌فرد لذت می‌بردید، اما اکنون نمی‌توانید به انرژی بیش‌تری جز پوست گرفتن یک موز یا برداشتن یک‌مشت بیسکوئیت دست پیدا کنید.

•     اگر دیگر خیلی از غذا خوردن لذت نمی‌برید، ممکن است زیاد به این‌که چه چیزی می‌خورید و چه زمانی می‌خورید فکر نکنید .غذا ممکن است دیگر برای شما در اولویت نباشد، بنابراین ممکن است بدون توجه به وعده‌های غذایی، غذا را از دست بدهید.

•    احساس گرسنگی می‌کنید اما هیچ‌چیز خوب به نظر نمی‌رسد. شریک زندگی شما گزینه‌های مختلفی را پیشنهاد می‌کند، اما شما نمی‌توانید تصمیم بگیرید. در نهایت، با احساس تحریک‌پذیری، می‌گویید گرسنه نیستید و به‌جای آن به رختخواب می‌روید.

 سایر علائم جسمی (علائم جسمی افسردگی نیز می‌تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد.)

 دردهای معده یا تهوع معده به طور تصادفی، ممکن است باعث شود که از همه وعده‌های غذایی به جز کاذب‌ترین وعده‌ها خودداری کنید. حتی ممکن است برای جلوگیری از ایجاد علائم ناخوشایند، کم‌تر غذا بخورید.

 خستگی و انرژی کم نیز می‌تواند احساس گرسنگی را پشت سر بگذارد.

در پایان هر روز، ممکن است احساس خستگی کافی کنید و فقط بخواهید به رختخواب بروید. ممکن است بخواهید چیزهای ساده‌ای بخورید که نیازی به آماده‌سازی ندارند اما بااین‌وجود سختتان می‌آید (انرژی کافی ندارید) تا این وعده‌های خیلی ساده و کوچک را آماده کرده و بخورید.

برخی از افراد مبتلا به افسردگی نیز تحرک روانی - حرکتی را تجربه می‌کنند، مانند بی‌قراری. این فعالیت‌ها باعث سوزاندن کالری می‌شود و ترکیب حرکت بی‌قرار و کاهش اشتها فقط احتمال کاهش وزن شما را بیشتر می‌کند.

عوارض جانبی دارو
برخی از داروهای افسردگی ممکن است باعث کاهش وزن در طی چند ماه اول استفاده شود. داروهای ضدافسردگی فلوکستین و بوپروپیون نیز ممکن است منجر به کاهش وزن در یک دوره طولانی‌تر شود.

 کاهش وزن همراه با داروهای ضد افسردگی همچنین می‌تواند در نتیجه کاهش اشتها یا عوارض گوارشی مانند حالت تهوع و ناراحتی معده یا اسهال اتفاق بیفتد.

تغییرات در مغز
 یک مطالعه ۲۰۱۶ دلیل احتمالی الگوهای مختلف اشتها و افزایش یا کاهش وزن با افسردگی را بررسی کرد.

 محققان تصاویری از مواد غذایی و غیر غذایی را به سه گروه کوچک از مردم نشان دادند:
•    افراد مبتلا به افسردگی اساسی که متوجه افزایش اشتها می‌شوند
•     افراد مبتلا به افسردگی اساسی که متوجه کاهش اشتها می‌شوند
•     یک گروه کنترل از افراد بدون افسردگی

 آنچه آن‌ها یافتند در اینجا هست:
•    به نظر می‌رسد کسانی که اشتهای بیش‌تری دارند بیش‌ترین فعالیت را در مناطق مغز مرتبط با جواب نشان می‌دهند
•     به نظر می‌رسد افراد با کاهش اشتها فعالیت کم‌تری در ناحیه‌ای از مغز مرتبط با قطع شدن لکنت نشان می‌دهند، حسی که به شما کمک می‌کند تا احساسات بدنی مانند گرسنگی و تشنگی را درک کنید.
•    سایر گروه‌ها نیز بی‌تحرکی مشابهی نشان ندادند
نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که ارتباط بین این مناطق مغزی ممکن است باعث کاهش اشتها، بی‌علاقگی به غذا و کاهش وزن شود.

هنگامی‌که موقع غذا خوردن احساس لذت نمی‌کنید، ممکن است تمایل کم‌تری به غذا خوردن داشته باشید، به‌ویژه هنگامی‌که احساس گرسنگی نمی‌کنید مثل وضع معمول. اگر در کل کمتر غذا می‌خورید، دلیل بر این است که در نهایت شروع به کاهش وزن خواهید کرد.

سایر علل بالقوه
حتی وقتی با افسردگی زندگی می‌کنید، کاهش وزن غیرقابل‌توضیح می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد، از جمله:
•    سرطان
•    مشکلات در دستگاه گوارش، از جمله بیماری کرون یا بیماری سلیاک
•    دیابت
•     عوارض جانبی دارو
•    اختلالات اشتها
•    غم و اندوه
•    اضطراب و ترس

کاهش سریع یا مداوم وزن، به‌ویژه در یک دوره کوتاه‌مدت، می‌تواند عواقب سلامتی داشته باشد.  برخی از افراد پس از لاغر شدن نیز دچار افسردگی می‌شوند.
شما همچنین می‌توانید متوجه یک اثر متضاد شوید - احساس افسردگی پس از کاهش وزن عمد* شاید شما مقداری وزن کم کرده باشید، فقط نه آن چنان که انتظار داشتید. اگر کاهش وزن شما به صورت فلات است، ممکن است احساس ناامیدی، و دلسردی کنید. این احساسات می‌تواند بر روحیه و دیدگاه کلی شما تأثیر منفی بگذارد.

 پیام‌های رسانه‌ها، تبلیغات و عزیزان اغلب نشان می‌دهد لاغری منجر به خوشبختی می‌شود. اندازه کوچک‌تر، بنابراین ممکن است کلید پیشرفت شما باشد، بنابراین ممکن است احساس خستگی، حتی افسردگی کنید، وقتی در زندگی تغییراتی که تصور می‌کنید به واقعیت تبدیل نمی‌شوند.

حقیقت این است که با کاهش وزن، هرگونه مشکل شخصی، مشکلات رابطه‌ای یا چالش‌های محل کار به طور خودکار از بین نمی‌رود. این نگرانی‌ها و هر چیز دیگری که شما را نگران کند، احتمالاً تا زمانی که به آن‌ها نپردازید، حل نخواهد شد.

هنگامی‌که از وعده‌های غذایی صرف‌نظر می‌کنید یا کالری‌ها را به شدت محدود می‌کنید - چه به دلیل اختلال در غذا خوردن یا دلیل دیگری مانند عدم امنیت غذایی یا عدم دسترسی به غذای مقوی - مغز و بدن شما انرژی کافی برای عملکرد مناسب را ندارند، علایمی مانند ازدست‌دادن انرژی، خستگی، و خلق‌وخوی کم که می‌تواند از جمله این اثرات باشد.

نکات مقابله
به‌دست‌آوردن مجدد وزن ازدست‌رفته می‌تواند به تقویت انرژی شما کمک کند و این امر کنار آمدن با سایر علائم افسردگی را آسان می‌کند. این استراتژی‌ها می‌توانند مکانی را برای شروع ارائه دهند.

تغذیه و سلامتی کل بدن را در اولویت قرار دهید
کاهش وزن در برخی موارد می‌تواند مزایای خاصی برای سلامتی به همراه داشته باشد، اما جوابگوی همه نیست. همچنین این یک راه‌حل خودکار برای یک زندگی شاد و سالم نیست. برخی افراد اصلاً نمی‌خواهند لاغر شوند.

در همه موارد، پذیرفتن بدن خود به همان حال که هست، حتی اگر دقیقاً آن را دوست ندارید، می‌تواند خودپنداری مثبت‌تری را تقویت کرده و روحیه و دیدگاه شما را بهبود بخشد.

هویت و ارزش شما به‌عنوان یک فرد، فراتر از اندازه و شکل بدن شماست. به‌جای تمرکز روی تغییرات در بدن خود، یا عدم وجود تغییرات دلخواه، در عوض غذاها و فعالیت‌هایی را که به شما کمک می‌کنند احساس خوبی داشته باشید در نظر بگیرید.

شیوه‌های مانند داشتن ذهن آگاهانه و بصری نیز می‌تواند به شما در انتخاب غذاها و عادات غذایی کمک کند که باعث افزایش انرژی می‌شود و به شما امکان این را می‌دهد تا از زندگی لذت بیش‌تری ببرید.

روی تغییرات کوچک تمرکز کنید افسردگی می‌تواند مدیریت مسئولیت‌های روزمره مانند پخت‌وپز و تهیه غذا را با مشکل روبرو کند، بنابراین ممکن است پس از کاهش وزن برای پذیرش عادات غذایی جدید تلاش کنید.

 به‌جای این‌که به خودتان فشار بیاورید تا هر روز وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها را تهیه کنید، تغییرات ساده‌تری را امتحان کنید که به شما کمک می‌کند تغذیه کافی داشته باشید تا زمانی که احساس توانایی بیشتری برای قدم‌های بزرگ‌تر کنید.

 نگه‌داشتن کابینت‌ها و یخچال و فریزر خود با میان وعده‌های قابل تغذیه آسان، می‌تواند اولین قدم مفید باشد. حمایت از یک دوست عزیز شما همچنین می‌تواند خرید مواد غذایی را آسان کند و تحویل مواد غذایی نیز گزینه خوبی است.

غذاهای آسان برای نگهداری در اطراف
به دنبال غذاهای تقویت‌کننده روحیه باشید که نیاز به پخت‌وپز و یا گرمایش ندارند، مانند:
•    چوب‌شور و کراکرهایی همراه با غلات کامل
•    مغزها و آجیل
•    گرانولا
•    ماست
•    میوه خشک، تازه یا یخ‌زده
•    سبزیجات از قبل برش خورده
•    آب‌میوه‌های کامل، اسموتی‌ها یا نوشیدنی‌های ماست در بطری
•    غذاهای پروتئینی
•    پنیرهای برش خورده

با عزیزان صحبت کنید، کاهش وزن می‌تواند منجر به کاهش انرژی شود که باعث می‌شود کار تهیه غذا حتی طاقت‌فرسا باشد. آن‌وقت است که کمک از طرف عزیزان می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

 درخواست کمک می‌تواند دشوار باشد، اما به‌خاطر داشته باشید که اگر بدانند که شما در حال تقلا هستید، ممکن است بخواهند از قبل پشتیبانی کند. درخواست آنچه شما نیاز دارید، دانستن چگونگی کمک به آن‌ها را آسان می‌کند. سعی کنید توضیح دهید که افسردگی بر اشتهای معمول و سطح انرژی شما تأثیر می‌گذارد و فکرکردن در مورد تهیه یا خوردن وعده‌های غذایی را دشوار می‌کند. سپس، ممکن است از هر پشتیبانی به نظر مفیدتر برسید:

•    در خرید یا سفارش غذا کمک کنید
•    آوردن یک وعده غذایی یک یا دو بار در هفته
•     در تهیه و پخت‌وپز غذا کمک کنید
•    یادآوری برای خوردن منظم
•    چند شب در هفته با هم‌غذا خوردن

ورزش‌های سبک را امتحان کنید افراد غالباً با هدف کاهش وزن ورزش می‌کنند، بنابراین ممکن است وقتی از قبل وزن کم کرده‌اید و نمی‌خواهید بیش‌تر وزن خود را کاهش دهید، از ورزش اجتناب کنید.

اما ورزش فقط به کاهش وزن کمک نمی‌کند. فعالیت بدنی منظم می‌تواند باعث افزایش سطح انرژی، تقویت عضلات و استخوان‌ها و بهبود سلامت مغز شود. حتی فعالیت‌های شدید کم‌تر مانند حرکات کششی، یوگا و پیاده‌روی می‌تواند به شما در رفع اشتها کمک کند.

 گذراندن اوقات در طبیعت نیز می‌تواند به بهبود خلق‌وخوی شما کمک کند؛ بنابراین اگر احساس خوبی برای انجام آن دارید، پیاده‌روی طولانی را در پارک موردعلاقه خود در نظر بگیرید. درمان‌های مفید معمولاً شامل درمان یا ترکیبی از درمان و دارو است، اما یک متخصص بهداشت روان آموزش‌دیده می‌تواند به شما در یافتن روش مناسب به شما کمک کند.

 هنگامی‌که داروی افسردگی شما مقصر احتمالی تغییر اشتها و وزن نظر می‌رسد، در مورد ایجاد تغییرات با پزشک یا روانپزشک صحبت کنید. یافتن درمانی که علائم را بهبود ببخشد و بدون ایجاد عوارض جانبی ناخواسته ممکن است نیاز به آزمایش‌وخطا داشته باشد، اما بهزیستی شما ارزش وقت تلاش را دارد.

یک متخصص تغذیه یا رژیم‌درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه غذایی متناسب با نیازهای منحصربه‌فرد خود تهیه کنید.

تغییر اشتها و وزن می‌تواند بر خلق‌وخو و انرژی شما تأثیر بگذارد و مدیریت علائم افسردگی را به چالش تبدیل کند. اگر همچنان با کاهش وزن مرتبط با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، یک درمانگر می‌تواند با بهبود و خلق‌وخوی شما راهنمایی و پشتیبانی را دهد که ممکن است به نوبه خود به شما کمک کند اشتهای خود را دوباره دست آورید.


کد مطلب: 766063

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/766063/رابطه-افسردگی-کاهش-وزن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com