پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

سنگ کف و کاربرد آن

دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 765814
در میان متریال هایی که به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار میگیرد سنگ کف جزو پرطرفدارترین و پرفروش ترین آنها می باشد. پارکت، چوب و سرامیک از متریال های دیگری است که امروزه جهت پوشش دادن کف فضاهای مختلفی مانند اداره ها، ساختمان های مسکونی، تجاری و.... استفاده می شود.

از آنجایی که سنگ کاربردی ترین نوع  مصالح ساختمانی محسوب می شود از آن برای نقاط مختلف ساختمان همانند راه پله ، پارکینگ، سالن پذیرایی و اتاق ها، حیاط، حمام، دستشویی و دیوار به کار برده می شود.

کاربرد سنگ برای انواع فضاها :

بسته به نوع سنگ و ویژگیهایی که یک سنگ میتواند داشته باشد مکانهای مختلفی استفاده میشود از جمله در موارد زیر :
  • بعنوان سنگ کف در پارکینگها و لابی هتل ها
    بعنوان سنگ نمای ساختمان
    بعنوان سنگ نمای داخلی ساختمان
    بعنوان کانتر آشپزخانه
    استفاده در قرنیز ها
    ساخت گلدانهای زیبا
    ساخت مجسمه
    استفاده در دکوراسیون و ساخت وسائل تزئینی
    حمام های لوکس و سرویس های بهداشتی
سنگ کف
انواع سنگ کف
  • سنگ کف مرمریت :
یکی از رایج ترین مصالح مورد استفاده در کفپوش فضاهای داخلی و بسته، سنگ مرمریت است. این سنگ چنانچه با ضخامت و فراوری مناسب در کف کار شود جز بهترین و استاندارد ترین گزینه ها برای پوشش کف خواهد بود. چرا که مقاومت، زیبایی لازم برای کاربرد کف با قیمت مناسب را دارد، البته سنگ مرمریت با قیمتهای مختلفی در بازار عرضه میشود. اما هرچه با کیفیت تر و خالص تر باشد قیمت سنگ مرمریت نیز افزایش میابد.

-       سنگ کف تراورتن :

استفاده از تراورتن برای کفپوش نیز امری نسبتا رایج است. اما باید بدانیم این سنگ نسبت به مرمریت از نظر سختی در رتبه پایین تری قرار دارد. سنگ تراورتن برای کفپوش به عنوان تایل با ضخامت ۲ تا ۳ سانتی متر و به عنوان سنگفرش در ضخامت های ۳ تا ۶ سانتی متر استفاده میگردد. عموما از این سنگ برای نما استفاده میگردد.

-       سنگ کف گرانیت :

از جمله سنگ های باشکوه که به دلیل مقاومت و سختی خود در برابر هرگونه تغییرات آب و هوایی، ضربه و … برای محیط های داخلی و خارجی که رفت و آمد افراد در آنها بسیار زیاد؛ مناسب خواهد بود. گرانیت دارای ساب براق است و به جهت ایجاد اصطکاک عملیات مضرس کردن ( افزایش اصطکاک و چسبندگی در سطح ) را بر روی آن انجام میدهند. اگر مایل به استفاده از گرانیت در فضای بیرونی هستید این عملیات بایستی بر روی آن صورت پذیرد.
 
سنگ کف بسیار زیبا 
مشخصات و ویژگی های یک سنگ کف خوب:
به علت تنوع در کاربردهای سنگ کف، ویژگی هایی که نشان دهنده کارآمد بودن سنگ برای آن کف باشد متفاوت است. برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • مقاومت زیاد در برابر فشار و ضربه: این ویژگی های خاص ( مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه) برای فضاهایی که محل عبور اجسام سنگین است بسیار ضروری می باشد.

    مقاومت بالایی در برابر ساییدگی: اماکنی همانند سالن ادارات که دارای تردد زیاد هستند باید با سنگ کف پوشش داده شود که در برابر ساییدگی مقاوم باشد البته ناگفته نماند یک سری از سنگ ها قابلیت ساب مجدد را دارند که این مزیت بسیار بزرگی به شمار می آید.

    عدم جذب آب: مکان هایی همانند حیاط و سرویس های بهداشتی ویژگی عدم جذب آب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این نوع سنگ ها بایستی تخلخل کمتری داشته باشند.

    عدم لغزندگی: ویژگی لغزندگی برای سنگ یک عیب محسوب می شود.
    مقاوم بودن در برابر خوردگی مواد شوینده: سنگ کف در محیط های صنعتی بسیار در معرض مواد شوینده قرار خواهد گرفت چرا که در طی فرآیند تولید این مواد امکان ریختن آنها بر روی کف بسیار زیاد است همچنین این اماکن جهت رعایت امر بهداشت نیاز به شست و شوی زیادی دارند.
مزایای استفاده از سنگ برای پوشش کف:
یک سنگ کف خوب و باکیفیت مزایای زیادی برای محیط شما دارد. در ادامه ی این مطلب برخی از این مزایای آن را برای شما بیان می نمایم:
  • * جلوه بسیار زیبایی دارد
    * بافت آن طبیعی است
    * دوام و طول عمر بالایی دارد
    * امکان شست و شو دارد
    * با انواع سبک های دکوراسیونی هماهنگی دارد
    * عدم ایجاد آلرژی
    * تنوع در نوع و رنگ سنگ ها
    * سنگ ها امکان ساب پذیری را دارند که این قابلیت سبب ماندگار بودن زیبایی سنگ ها محسوب می شود.
 

سنگ کف شیک
معایب استفاده از سنگ به عنوان کفپوش:
 زمانی که سنگ ها را به  عنوان کفپوش انتخاب می کنید باید از معایب آن اطلاع داشته باشید. برخی از معایب آن عبارت اند از:
  • سرد بودن: سنگ کف در .
    وزن بار بنا: سنگ دارای وزن زیادی است و در کل وزن بنا را افزایش می دهد.

    ناهماهنگی طرح: سنگ ها در مقایسه با سرامیک یا پارکت از هماهنگی طرح کمتری برخوردار هستند.
سنگ های مرمریت، سنگ تراورتین، سنگ گرانیت و سنگ چینی همگی جزو سنگ هایی هستند که برای پوشش کف بسیار کاربرد دارند و هر کدام از آنها دارای ویژگی های منحصر به فرد و خاصی هستند که با تنوع رنگی و طرحی زیادی در طبیعت یافت می شوند.

در واقع سنگ ها با توجه به ابعاد و ضخامتی که برش داده میشوند دارای قیمت های بسیار متفاوتی هستند.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *