کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ویژگی ماسک‌های سه لایه و پارچه‌ای

17 خرداد 1400 ساعت 8:51

فروکش موج چهارم کرونا و پایین آمدن آمار ابتلا و مرگ و میر بیماران کووید ۱۹، باعث شده تا دوباره شاهد رها شدن پروتکل‌ها و به خصوص ترددهای بدون ماسک باشیم.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، شاید اگر از همان روزهای نخست شیوع کرونا در کشور، ماسک زدن را همراه با رعایت پروتکل‌ها جدی تر می‌گرفتیم، امروز وضعیت بهتری در مقابله با کرونا داشتیم. اما، شواهد امر حکایت از این واقعیت دارد که وقتی شاهد روند نزولی بیماری کرونا در کشور هستیم، رعایت پروتکل‌ها به خصوص استفاده از ماسک، فراموش می‌شود و صورت‌های بدون ماسک در کوچه و خیابان، بیشتر دیده می‌شوند چهره‌هایی که از ترس کرونا، همچنان زیر ماسک‌ها پنهان است.

تازه‌ترین بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که بعد از فروکش موج چهارم کرونا در کشور، ۳۰ درصد مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی اعتنا شده‌اند و این می‌تواند زنگ خطری برای بازگشت به روزهای تلخ کرونایی باشد.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که توصیه ما به مردم و به ویژه افراد سالمند و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای این است که در صورت حضور در مراکز خرید و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، همزمان از ماسک سه لایه و پارچه‌ای استفاده کنند، گفت: استفاده از ماسک به عنوان مهم‌ترین عامل بازدارنده از ابتلاء به کووید ۱۹ شناخته می‌شود.

وی افزود: تاکید می‌کنیم که ماسک سه لایه زیرین باید به صورت کامل بر روی صورت قرار گیرد و از عدم ایجاد هر گونه شکاف بین محیط بیرون و صورت، اطمینان حاصل شود و مطمئناً ماسک دوم هم می‌تواند به بستن درزهای موجود در ماسک اول کمک کند.

در همین حال، فهیمه عبداللهی مجد استادیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن توصیه به افراد برای استفاده از ماسک‌های تنفسی مناسب، گفت: ماسک‌های پارچه‌ای پس از هر بار استفاده حتماً باید به خوبی شسته شوند و ماسک‌های یک بار مصرف نیز فقط یک بار استفاده شوند. البته باید توجه داشته باشید که ماسک نباید خیلی آزاد و یا خیلی محکم روی صورت قرار گیرد.

وی افزود: بخش داخلی ماسک‌های پارچه‌ای که روی پوست قرار می‌گیرد نباید از جنس نایلون، پلی استر و ریون باشد زیرا باعث تحریک بیشتر پوست می‌شوند.

ماسک‌های پارچه‌ای را تنها می‌توان برای عموم افراد زیر ۶۰ سال و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای ندارند، استفاده کرد. همچنین استفاده از پوشش ماسک پارچه‌ای بر روی ماسک ساده جراحی (پوشش دو ماسک) سبب افزایش ۳۰ درصدی کارایی ماسک در جلوگیری از پخش عفونت از فرد بیمار به سایرین می‌شود.

نکات قابل توجه در انتخاب ماسک پارچه‌ای
هنگام انتخاب ماسک پارچه‌ای باید آن را از نظر فیلتر کردن هوا، تناسب برای پوشش صورت و راحتی تنفس بررسی کنید.

متخصصین امر توصیه می‌کنند، ماسکی را انتخاب کنید که کاملاً بینی، گونه‌ها و چانه را پوشش دهد. اگر لبه‌های ماسک مماس صورت نباشند در مواقعی مانند صحبت کردن، هوا به جای فیلتر شدن از خلال پارچه، از لبه‌های ماسک نفوذ می‌کند.

لایه‌های ماسک پارچه‌ای استاندارد
طبق توصیه WHO و CDC ماسک‌های پارچه‌ای باید از سه لایه پارچه ساخته شوند.
لایه داخلی: جاذب مانند پارچه نخی جهت جذب قطرات تنفسی
لایه میانی: منسوجات نبافته غیر جاذب مانند اسپان باند و پلی پروپیلن
لایه خارجی: مواد مقاوم به رطوبت مانند پلی استر جهت ممانعت از ورود قطرات تنفسی

با این حال در صورت عدم دسترسی به انواع پارچه‌های ذکر شده می‌توانید از پارچه نخی با بافت ریز استفاده کنید و یک ماسک دو یا سه لایه نخی درست کنید.

کارهایی که در انتخاب ماسک پارچه‌ای نباید انجام شوند
پارچه‌های با الیاف سست مانند پارچه‌های بافتنی گشاد و ماسک‌های پارچه‌ای تک لایه برای پیشگیری از کرونا توصیه نمی‌شود.

ماسک‌های دریچه دار توصیه نمی‌شوند. زیرا باعث می‌شوند بازدم بدون فیلتر از ماسک خارج شود.

نحوه افزایش اثربخشی ماسک
در هنگام تهیه ماسک به پوشش کامل صورت توسط ماسک، چگونگی فیلتر کردن هوا و تعداد لایه‌های ماسک توجه کنید.

مطمئن شوید که ماسک شما کاملاً متناسب صورت شما باشد.

ماسک‌های چند لایه انتخاب کنید تا قطرات تنفسی شما در لایه داخلی آن و قطرات تنفسی دیگران در لایه خارجی باقی بماند.


کد مطلب: 765752

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/765752/ویژگی-ماسک-های-سه-لایه-پارچه-ای

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com