سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۳

رضایی: هشت سال پیش یک کلید بی‌خاصیت آمد/ مردم را در زمین و آسمان بورس رها کردند

شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب: 765640
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: هشت سال پیش در این مکان در برابر آن کلید بی‌خاصیت یک هزار تومانی را نشان دادم و گفتم اگر اوضاع این جوری ادامه یابد پول ملی ما سقوط می‌کند که این گونه شد؛ دولت مردم را در زمین و آسمان بورس بعد از تامین کسری بودجه رها کرد.
رضایی: هشت سال پیش یک کلید بی‌خاصیت آمد
به گزارش جهان نيوز، محسن رضایی میرقائد نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، امروز جمعه 15 خرداد 1400 در نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم که با محوریت «اقتصاد و معیشت» در استودیوی مناظرات رسانه ملی برگزار شد، به بیان برنامه‌های خود و نقد برنامه‌‌های دیگر نامزدها در حوزه اقتصاد پرداخت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اصلاح فرایند بودجه‌ریزی کشور و مشکلات مترتب آن نظیر بودجه‌های دارای کسری و ریشه بروز آن اظهاراتی داشت که محورهای آن به شرح ذیل است:

- سالگرد پانزده خرداد که سرآغاز یک تحول اساسی در زندگی ملت ایران بود را گرامی می‌داریم و یاد و خاطره شهدای این روز را گرامی داشته و سرتعظیم فرود می‌آورم.

- هشت سال پیش در این مکان در برابر آن کلید بی‌خاصیت یک هزار تومانی را نشان دادم و گفتم اگر اوضوع اینجوری ادامه یابد پول ملی ما سقوط می‌کند و بایستی به جیب‌ها، یارانه‌ها، حقوق‌های کارگران، کشاورزان و درآمد مردم بازاری نگاه کنیم.

- امروز ما چه وضعی در زندگی داشته و به آن رسیده‌ایم. چرا اینگونه شده است؟ بایستی به این سؤال جواب دهیم که چرا باید مردم ما امروز در زباله‌گردی و یا نان‌ قرضی و مشکلات دیگر دست و پنجه نرم کنند.

- وقتی مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم رابطه دولت با اقتصاد و رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است. هر گاه مشکلی به وجود‌ آید دولت دست در جیب مردم می‌کند از اقداماتی که بانک مرکزی جناب آقای همتی و دوستانشان انجام داده‌اند و بلایی که بر کسری بودجه آورده‌اند و تا مشکلی پیش می‌آید دست در جیب مردم می‌کنند و کسری بودجه را از آن محل تأمین می‌کنند آیا می‌توان توقع داشت ارزش پول ملی ثابت بماند.

- در مسئله بورس، دولت راه غیرقانونی را برای کسر بودجه خود در پیش گرفت نرخ سود بانکی را پایین آورده و به غلط نرخ ارز را 4200 تومان تعیین کردند و وقتی پول از بانک‌ها به بورس رفت بدون حساب و کتاب مردم را تشویق کردند و وقتی که برای بودجه کشور تأمین مالی صورت گرفت مردم را در زمین و آسمان رها کردند آیا این شیوه تنظیم بودجه کشور است؟

- آیا بودجه کشور را بایستی از طریق دست کردن در جیب مردم تأمین کرد؟ مگر زندگی مردم از زندگی دولت جدا است در حالیکه این موضوع یکی از خطاهای اساسی است که در انقلاب به وجود آمده است.

- چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچک‌تر شده باشد که پشت این اقتدار عظیم ملی قطار انقلاب به یک اسکوتر تبدیل شده باشد.

- جناب آقای همتی شما منبع برای سلطان سازی در فولاد، شکر و روغن دارید ولی منبع برای مستضعفین و محرومین ندارید؟ شما چطور رانتخوارها را با ارز 4200 تومانی تأمین مالی کردید اما برای  اینکه به محرومین کشور کالا را با قیمت واقعی بدهید، ندارید.

- اگر همان قیمت واقعی یارانه 45 هزار تومانی در سال‌های قبل را که 20 دلار بوده و هم‌اکنون 450 هزار تومان است شما می‌فرمایید آن را ندارید. که جای تأسف دارد برای شما که در دوران شما وضعیت اقتصاد کشور را به گونه‌ای رساندید که اگر به نمودارهای اقتصادی نگاهی به آن بیندازیم متوجه خیلی موضوعات خواهیم شد.

- وضعیت نمودار عملکرد آقای همتی در بانک مرکزی به گونه‌ای است که از زمانی وی مسئول شده است نرخ دلار از 8 هزار تومان به 21 هزار و 350 تومان رسیده است. آیا این وضعیت اقتصاد است و اگر آقای همتی اقتصاددان است چطور نتوانسته تشخیص دهد کشور در چه وضعیتی است.

- سیاست‌ پولی که آقای همتی در بانک مرکزی در نظر گرفته است سیاست بسیار غلطی بوده و یک فاجعه بزرگ در نقدینگی کشور به وجود آورده که اگر امسال نتوانیم جلوی آن را بگیریم خطر بزرگی کشور را با عنوان فوق تورم تهدید خواهد کرد. من یک سرباز هستم و وقتی آمریکا تهدید کند ما می‌‌خواهیم به ایران حمله کند حتماً جواب من آن است که اگر پای‌تان به ایران برسد ما حتماً شما را به گروگان خواهیم گرفت و ما حتی رجز می‌خوانیم و در این رجز خواندن توی دهان آمریکا می‌زنیم و به شکلی این کار را می‌کنیم که جنبه انسانی ما حفظ شود اما من برای اداره اقتصاد کشور یک برنامه جدیدی دارم.

- یارانه 450 هزار تومانی را با محاسبات دقیق آن هم از منابعی که از محل اسراف و تبعیض و رانتخواری از دست رفته و صرفه‌جویی 4 میلیارد دلاری از ارز 4200 تومانی و 4 میلیارد دلار یارانه‌ای که به طبقات بالا داده می‌شود به دست خواهد آمد.

- مسئله اقتصادی که من بنا دارم آن را در دولتم اجرا کنم با بسیج مردم اعم از اهل تسنن، بانوان، جوانان تلاش می‌کنم قطار اقتصاد را راه بیندازم و تلاش می‌کنم که همه اقوام و استان‌های مرزنشین و همه اقشار بتوانند وارد اقتصاد شوند و اقتصاد را تأمین کنیم و در آن موقع نه تنها منابع یارانه و مالیات‌ها را بهبود می‌بخشیم بلکه یک جهش بزرگ در اقتصاد ملی ا یجاد خواهد شد و امیدوارم مردم عزیزمان این فرمان را به دست‌مان بدهند تا من ثابت کنم همانطور که در دفاع مقدس و مسائل امنیت ملی بزرگ و عظیم است در اقتصاد ملی نیز توانایی ان را دارم که ایران بزرگ اقتصادی را به وجود آورم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
رای ما جناب اقای رضایی
علی
Iran, Islamic Republic of
آقای رضایی شما از قبل از کاندید ریاست جمهوری شدن , در درس FATF مردود شدید . شرکتتان در این رقابت تاثیری در وضعیت شما ندارد .