کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تبلیغات تلویزیونی نامزدها ممیزی می‌شود؟

15 خرداد 1400 ساعت 14:14

رییس مرکز سیمای استان‌های صداوسیما به اشاره به موارد موجود در دستورالعمل برنامه‌های انتخاباتی از ملاحظاتی گفت که در برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها برای پخش از شبکه‌های استانی باید رعایت شود.


به گزارش جهان نیوز، سید عباس فاطمی رییس مرکز سیمای استان‌های صداوسیما درباره ضبط برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات برای شبکه‌های استانی به مهر بیان کرد: امسال به دلیل فضای کرونایی تردد نامزدها به استان‌ها بسیار کم شده و اصلاً از تهران بیرون نرفتند و طبیعی است وقتی رسانه ملی این فرصت بی‌نظیر را در اختیار نامزدها قرار داده تا از طریق شبکه‌ها با مردم ارتباط بگیرند برای مردم هم ارتباط با تلویزیون از رفتن به اجتماعات خیلی بهتر است.

وی ادامه داد: از این طریق هر نامزد تا ۹۳۰ دقیقه یعنی بیش از ۱۵ ساعت فرصت دارد تا با مخاطبان از طریق شبکه‌های استانی سخن بگوید. ضبط برنامه‌های استانی شروع شده و نامزدها به ترتیب برنامه‌های خود را ضبط می‌کنند و هر روز برای روز بعد استودیوها را آفیش می‌کنیم.

فاطمی با اشاره به زمان بندی تولید و ضبط برنامه‌ها عنوان کرد: ما یک قرعه کشی مستقل برای پخش برنامه‌های استانی داشتیم و ضبط برنامه‌ها هم بر اساس آن انجام می‌شود.

تجهیز چهار استودیو برای ضبط گفتگوهای نامزدهای انتخابات
رییس مرکز سیمای استان‌های صداوسیما درباره شرایط ضبط برنامه‌های انتخاباتی استانی توضیح داد: چهار استودیو مجهز با نیروی انسانی خوب در اختیار نامزدها قرار گرفته که استودیوهای ستاد انتخابات سازمان است، طی این فرایند یک برنامه برای شبکه‌های دیگر ضبط می‌شود و چند برنامه هم برای استانی‌ها ضبط می‌شود.

نامزدها حق ندارند به کسی اتهام بزنند، چون اگر اتهام بزنند طرف مقابل فرصتی ندارد که جواب بدهد و اگر حرفی بزنند که ایجاب کند شخص دیگری بخواهد جواب بدهد، این مورد از فیلم تبلیغاتی آن‌ها درمی‌آید. اختلافات قومی و مذهبی از دیگر مواردی است که جزو این دستورالعمل است وی درباره ویژگی گفتگوهای نامزدها با شبکه‌های استانی اظهار کرد:

یقین دارم نامزدها از این فرصت استفاده می‌کنند، شبکه‌های استانی مخاطب بالایی دارند و مسایل شان کمتر در گفتگوهای عمومی بیان می‌شود، نامزدها هم در این برنامه‌ها درباره چالش‌ها، آسیب‌ها و اقتصاد استان‌ها حرف می‌زنند.

۳۰ برنامه اختصاصی هر استان و یک برنامه عمومی برای هر نامزد
فاطمی درباره تعداد این برنامه‌ها توضیح داد: هر نامزد ۳۰ برنامه اختصاصی و یک برنامه عمومی برای همه استان‌ها دارد. این اتفاق، کار ساده‌ای نیست در حدود ۴۵۰ ساعت برنامه برای آنتن باید پخش شود و دو برابر این راش و ضبط داریم که تدوین اینها طول می‌کشد. بعضی از نامزدها نیاز دارند برنامه خود را ادیت کنند، بازبینی می‌شود، اصلاحاتی ممکن است نیاز داشته باشد و درنهایت حجم زیادی کار می‌برد.

وی درباره اینکه چند مرحله بازبینی انجام می‌شود یادآور شد: یک مرحله در تدوین و یک مرحله شورایی از طرف کمیسیون تبلیغات انتخابات صداوسیماست، و طی ۲ مرحله حداقل بازبینی دارد و اگر اصلاحیه بخورد سه مرحله بازبینی می‌خواهد.

فاطمی با اشاره به اینکه این اتفاق برای اولین بار در تاریخ ۴۰ ساله رسانه ملی انجام می‌شود عنوان کرد: ارزش داشت که برای چنین کاری رسانه ملی به میدان بیاید و چنین ظرفیتی در اختیار نامزدها قرار بگیرد. پیش از این نامزدها به سفرهای استانی می‌رفتند، تا امروز سابقه نداشته است که نامزد ریاست جمهوری مخاطب استانی را خطاب قرار دهند. ما مدرسه را تعطیل کردیم و آموزش را به تلویزیون آوردیم، سفرهای استانی نامزدها در انتخابات هم به این شکل شده است.

دستورالعمل ممیزی برنامه‌های انتخاباتی نامزدها
رییس مرکز سیمای استان‌های رسانه ملی ادامه داد: غیر از شبکه‌های ملی و استانی، معاونت فضای مجازی هم فضایی را به انتخابات اختصاص داده است که مستندها در آن پخش می‌شود و به نظرم مردم می‌توانند با دنبال کردن آنتن استانی، ملی، تلوبیون و فضای مجازی سازمان، با برنامه‌ها و اندیشه‌ها و اقدامات هر یک از نامزدها آشنا شده و رای آگاهانه‌ای بدهند.

وی در پایان درباره این شائبه که چقدر امکان سانسور و ممیزی در برنامه‌های نامزدها وجود دارد بیان کرد: امکان ممیزی و سانسور وجود ندارد اما دستورالعملی وجود دارد که باید رعایت شود یعنی مثلاً نامزدها حق ندارند به کسی اتهام بزنند، چون اگر اتهام بزنند طرف مقابل فرصتی ندارد که جواب بدهد و اگر حرفی بزنند که ایجاب کند شخص دیگری بخواهد جواب بدهد، این مورد از فیلم تبلیغاتی آن‌ها درمی‌آید. اختلافات قومی و مذهبی از دیگر مواردی است که جزو این دستورالعمل است و غیر از اینها شما در همین چند وقت روی آنتن دیده‌اید نامزدها حرف‌هایشان را می‌زنند حرف‌هایی که در شرایط عادی هیچیک از آنها قابل پخش نیست اما سازمان دارد همراهی می‌کند.


کد مطلب: 765615

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/765615/تبلیغات-تلویزیونی-نامزدها-ممیزی-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com