کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چیپست ها مغز متفکر گوشی های موبایل

13 خرداد 1400 ساعت 10:40


چیپست یا سیستم روی تراشه (Soc) مجموعه‌ای از تعدادی پردازشگر است که حافظه‌ها، مودم و پردازنده‌ها داخل آن قرار گرفته‌اند و چیپست روی بورد گوشی قرار می‌گیرد. علت ساخت مجموعه‌ای، این است که برای اجزای دیگر مانند باتری موبایل، فضا وجود داشته باشد. چیپست به پردازش بخش‌های دیگری مثل صفحه نمایشگر و دوربین نیز مربوط می‌شود. وظیفه چیپست ها، عملکرد بخش ها و تنظیم میزان سرعت پردازش است و سرعت پردازش در یک گوشی اصلی‌ترین ویژگی گوشی است که باید به آن توجه داشته باشید، قبل از خرید حتما قیمت گوشی در ایران را از وبسایت‌های معتبر بررسی کنید. خرید از فروشگاه های معتبر موبایل، خیال شما را آسوده می‌کند، اگر قصد خرید گوشی موبایل را دارید پیشنهاد می‌کنم به بزرگترین فروشگاه اینترنتی لوازم دیجیتالی، لیپک، مراجعه کنید، آنجا می‌توانید خرید مطمئن با قیمت مناسبی داشته باشید.



اجزای تشکیل دهنده چیپست موبایل
چیپست مغز موبایل است و از اجزایی تشکیل شده است که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم:
1. CPU
مهم ترین بخش چیپست که کلیه کدهای اپلکیشن ها را فعال می کند

2. GPU
پردازش گرافیک گوشی موبایل به عهده این بخش است، مانند اجرای بازی با گرافیک سنگین یا سبک و رابط کاربری برنامه ها
 
3. ISP
پردازش عکس های دوربین موبایل را انجام می دهد، تبدیل اطلاعات دوربین به فایل های تصویری و یا ویدیویی
 
4. DSP
کارهای محاسباتی سنگین ریاضی با بیشترین سرعت. مانند دیتای اولیه از دوربین موبایل

5. پردازش عصبی NPU
این بخش در گوشی های هوشمند رده بالا وجود دارد، تا سرعت پردازش هوش مصنوعی را افزایش دهد که مربوط به پردازش دیتای دوربین یا تشخیص صدا است.

6. مودم ها
مسئولیت مودم ها، ترجمه سیگنال وایرلس به دیتای قابل درک برای گوشی های موبایل است. مانند مودم های بلوتوث، وای‌فای، 5G,4G,LTE است.


بزرگترین شرکت های تولید کننده چیپست موبایل در دنیا
کوالکام قدرتمندترین شرکت امریکایی در حوزه تولید چیپست موبایل در دنیا است، و هرساله  کلیه برندهای موبایل از بالارده، میان رده و اقتصادی از چیپست کوالکام استفاده می‌کنند. اسنپدراگون، قدرتمندترین چیپست دنیا از محصولات این شرکت است که برای تلفن‌های اندروید و تبلت استفاده می شود. اسنپدراگون 845 یکی از بهترین و قدرتمندترین چیپست‌های موبایل اندروید است، این اسنپدراگون 25% سرعت بیشتری نسبت به اسنپدراگون 835 دارد و البته برندهای تولید کننده موبایل مانند سامسونگ، هوآوی، مدیاتک و غیره نیز چیپست تولید می‌کنند، پر بی راه نیست وقتی شما قصد خرید موبایل یا خرید لپ تاپ مناسب دارید، به شرکت‌های معتبر دنیا اعتماد می‌کنید، زیرا هر کدام در حوزه خود بهترین هستند.

اسنپدراگون قدرتمندترین پردازنده گوشی های اندروید
قدرتمندترین پردازنده گوشی های اندروید است که به سه دسته پرمیوم، میان رده و اقتصادی بخش بندی می‌شود. این چیپست ها سه نسل 400،200، 600 ،800 دارند، و کمترین عدد یعنی 200 و 400 در گوشی های پایین رده استفاده می شوند. سری 800 از چیپست های رده بالای اسنپدراگون است، سری 700 به قدرتمندی سری 800 نیست، سری 600 هم به پردازنده های سری 700 شباهت دارند، اما سری 400 جزو پایین رده ها هستند. یکی از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی ، استفاده زیاد از گوشی است، اگر شما با گوشی زیاد بازی می کنید، طبیعتا گوشی داغ می کند، البته داغ شدن بیش از حد گوشی، طبیعی نیست، اما چیپست این مشکل را حل می کند، وقتی تلفن شما داغ می کند، سرعت پردازشگر را به صورت خودکار، کاهش می‌دهند، در نتیجه با داغ شدن گوشی، سرعت تلفن شما نیز کند می‌شود.
 

گوشی هایی که با اسنپدراگون کار می کنند
در این قسمت، لیستی از تعدادی گوشی های موبایل با پردازنده اسنپدراگون را برای شما آورده‌ام.

1. گوشی شیائومی Mi11
2. گوشی گلکسی S9,S9 plus
3. سامسونگ گلکسی S20 plus
4. گوشی شیائومی Mi10
5. سونی Xperia 1 11
6. گوشی one plus 8
7. گوشی one plus 8 pro
8. گوشی poco F2 Pro

اگزینوس پردازنده سامسونگ
سامسونگ در تولید چیپست های گوشی موبایل، خودکفا عمل کرده است، و این مزیت، باعث می شود که بتواند چیپست ها را متناسب با نیاز خود بسازد و به سه دسته پرمیوم، میان رده و اقتصادی دسته بندی می شوند، قدرتمندترین چیپست اگزینوس، اگزینوس 2100 می باشد که گلکسی S21 مجهز به آن است. این چیپست برای عملکردهای سنگین، یک هسته پردازشی ArmCoretex-X1 و برای پردازش کارهای معمولی‌تر از سه هسته Cortex-A78 و برای کارهای ساده تر از 4 هسته Cortex-A55 استفاده می‌کند. اگزینوس 1080 جزو گروه چیپست های میان رده است، در این چیپست ما شاهد ساختار 3 خوشه ای هستیم، یک Cortex-A78 با فرکانس کاری 2.8 گیگاهرتز، سه Cortex-A78 با فرکانس کاری 2.6 گیگاهرتز و چهار Cortex-A55 با فرکانس کاری 2 گیگاهرتزی. و به پردازشگر گرافیکی فوق العاده Mail-G78 MP10 نیز مجهز است. سری 96، جزو گروه پایین رده می باشد.

گوشی های فوق العاده مجهز به اگزینوس
در این قسمت لیستی از گوشی های مجهز به چیپست اگزینوس آورده‌ام.

1.سامسونگ گلکسی Note 20
2. سامسونگ گلکسی S20
3. سامسونگ گلکسی M30s
4. سامسونگ گلکسی A51  مدل 5G
5. سامسونگ گلسی A71 مدل 5G


کد مطلب: 765472

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/765472/چیپست-مغز-متفکر-گوشی-های-موبایل

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com