چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۳

۲ دلیل عمده عدم مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 765389
مجموع گرایش اصولگرا و اصلاح‌طلب در آخرین نظرسنجی تلفنی به زیر ۲۰درصد رسیده که البته ممکن است در نظرسنجی حضوری مقداری از این بالاتر باشد در حالی‌که سال ۹۶ و نزدیک انتخابات این عدد حدود ۴۳درصد بوده‌است.
۲ دلیل عمده عدم مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰
به گزارش جهان نيوز، روزنامه جام جم گفت‌وگویی با مهدی رفیعی‌بهابادی رئیس مرکز افکارسنجی ایسپا درباره آخرین وضعیت رای‌دهندگان، میزان مشارکت و نتیجه نظرسنجی‌ها انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.
 
۲ دلیل عمده عدم مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰
- شرکت نکردن در انتخابات دلایل متعدد دارد اما دو دلیل نسبت به بقیه موارد اهمیت بیشتری دارد و پاسخگویانی که می‌گویند ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم به آن استناد می‌کنند.
- اولین عامل، وضعیت نامناسب اقتصادی و دومین دلیل نیز نبود چشم‌انداز مثبت و امیدواری برای بهبود وضعیت در دولت آینده است.

- وضعیت بد اقتصادی وجود دارد و ناامیدی از بهبود اوضاع هم به آن اضافه شده‌است. از این‌رو بخش مهمی از کسانی که مشارکت نمی‌کنند، معتقدند هر فردی که انتخاب شود بازهم تفاوتی ندارد.

نامزدها چشم‌انداز مثبتی برای بهتر شدن وضعیت موجود ارائه کنند
- ناامیدی از وضع موجود نیز تنها در صورتی بهبود پیدا می‌کند که نامزدها چشم‌انداز مثبتی درباره بهتر شدن وضعیت موجود ارائه کنند.

- اگر در این ایام تبلیغات، ناامیدی به واسطه برنامه نامزدها کم شود شاید شرایط فرق کند. اما صحنه فعلی انتخابات چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

مردم دیگر با برنامه‌های پوپولیستی نامزدها اغوا نمی‌شوند
- در حال حاضر برنامه‌های پوپولیستی دیگر بین مردم خواهان ندارد و این گونه موضوعات در وضعیت فعلی اثرگذار نیست.

- در حال حاضر شعارهای بزرگی داده می‌شود و مثلا می‌گویند در ظرف چند ماه کارهای بزرگی می‌کنیم اما اینها دیگر برای مردم باورپذیر نیست، چرا که از سال‌های گذشته این موضوعات را شنیده و دیده‌اند که چنین مسائلی دیگر شدنی نیست، بنابراین مردم با برنامه‌های پوپولیستی نامزدها اغوا نمی‌شوند.

- مردم در حال حاضر باید باور کنند یک کاندیدا شعار نمی‌دهد و پیشنهادهای واقعی برای اصلاح وضع موجود دارد، لذا شعار دادن درباره کارهای نشدنی نمی‌تواند افراد را برای رای دادن ترغیب کند.

۸۰درصد رای‌دهندگان کاری به جناح‌ها ندارند
- در حال حاضر یکی از نتایجی که ما در نظرسنجی‌ها به آن رسیده‌ایم این است که میزان تمایل مردم به گرایش‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا به‌شدت کاهش پیدا کرده‌است.

- مجموع گرایش اصولگرا و اصلاح‌طلب در آخرین نظرسنجی تلفنی به زیر ۲۰درصد رسیده که البته ممکن است در نظرسنجی حضوری مقداری از این بالاتر باشد در حالی‌که سال ۹۶ و نزدیک انتخابات این عدد حدود ۴۳درصد بوده‌است.

- این موضوع نشان می‌دهد تفاوت الان با سال ۹۲ این است که بخشی از مردم چشم‌انداز و امید مثبتی برای تغییر ندارند.

اختلاف رأی آقای رئیسی با بقیه بسیار زیاد است
- با توجه به فضای رقابتی که تاکنون وجود نداشته‌است احتمال ایجاد فضای دوقطبی را ضعیف می‌دانم؛ چرا که اختلاف رأی آقای رئیسی با بقیه بسیار زیاد است و فضای رقابت فعلی داغ نیست.

- گرایش کماکان به سمت آقای رئیسی است و تقریبا نصف کسانی که هنوز در مورد گزینه انتخابی به قطعیت نرسیده‌اند، آقای رئیسی را مطرح می‌کنند.
- شواهد نشان می‌دهد حتی کسانی که نسبت به نامزدها دچار تردید هستند، رای‌شان فعلا بیشتر به سمت آقای رئیسی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دلیل اصلی حذف احمدی نژاد است !!!!!
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.....