جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

دولت روحانی رکورددار کاهش تولید برق هم شد

چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب: 764587
عدم تنوع منابع تامین برق کشور موجب شده، شاهد قطعی برق حتی در زمستان شویم، موضوعی که حالا با تکمیل زنجیره‌ بحران مدیریتی دولت روحانی، مشکلات عدیده‌ای را این روزها بر کشور تحمیل کرده است.
دولت روحانی رکورددار کاهش تولید برق هم شد
به گزارش جهان نيوز، 100 روز پایانی دولت در حالی با چالش قطع برق هزمان شده که اگر چرخ سانتریفیوژها از حرکت نمی‌افتاد و همچنان می‌چرخید، می‌شد بخش مهمی از این چالش را پیشگیری و علاج کرد.

حدود 98 درصد از منابع تولید برق ایران از مواردی غیر از انرژی‌های تجدیدپذیر و اتمی تامین می‌شود. عدم تنوع منابع تامین برق کشور موجب شده، شاهد قطعی برق حتی در زمستان شویم، موضوعی که حالا با تکمیل زنجیره‌ بحران مدیریتی دولت روحانی، مشکلات عدیده‌ای را این روزها بر کشور تحمیل کرده است.

نکته قابل تامل این است که در سطح جهان کشورهای صاحب فناوری هسته‌ای و همچنین کشورهایی که بخشی از فناوری هسته‌ای را وارد کرده‌اند، برق هسته‌ای سهم بسیار قابل توجهی در سبد تامین برق کشورها دارد. بر این اساس در حالی در ایران سهم برق هسته‌ای در سبد برق کشور حدود 1/2 درصد است که این میزان در فرانسه نزدیک به 71 درصد، در اوکراین و اسلواکی هر کدام نزدیک به 54 درصد، در مجارستان حدود 49 درصد، در بلژیک نزدیک به 48 درصد و در مجموع بین 31 کشور، ایران رتبه 30 را با کمترین سهم برق هسته‌ای از کل تولید برق دارد.

این روزنامه می‌افزاید: چند اظهارنظر از رئيس‌جمهور را می‌خوانیم، کارنامه این دولت را هم در حوزه برق مرور می‌کنیم.
آقای روحانی 13 شهریورماه 1399، در مراسم بهره‌برداری از طرح‌‌های ملی وزارت نیرو گفت: در بخش آب و برق تلاش وسیعی به کار گرفته شده که ما از لحاظ استفاده از آب و برق بتوانیم ایران را با کشورهای دیگر حتی کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم. مردم در شهرها صد درصد و در روستاها نزدیک 99 درصد از برق استفاده می‌کنند.

23 شهریور 1399 آقای روحانی در سخرانی مجازی به مناسبت آغاز سال تحصیلی 1399-1400 دانشگاه‌ها گفت: «علت اعتماد مردم این است که می‌بینند برق‌شان در شرایط تحریم و در تابستان قطع نمی‌شود و وزارت نیرویی دارند که در طول هشت سال، 20 هزار مگاوات برق جدید برای کشور تولید می‌کند. برای اینکه می‌دانند آب‌شان در شرایط سخت کرونایی قطع نمی‌شود.

13 آذر 1399، رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نیرو اظهار کرد: «یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این بود که قطع برق نداشتیم یا قطع برق بسیار کم بوده است. به استناد گزارش روزنامه اطلاعات مورخ 19 اردیبهشت‌ماه سال 57 ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه‌های کشور چیزی حدود 2 هزار و 500 مگاوات برآورد شده است. بنابر آخرین اظهارات مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور باید تا پایان سال 99 به حدود 85 هزار مگاوات می‌رسید. این یعنی طی حدود 40 سال گذشته ظرفیت نیروگاه‌های تولید برق کشور حدودا 34 برابر شده است. اما با دقت‌نظر در آمارهای موجود و در نظر گرفتن سهم دولت‌های مختلف به خوبی مشخص می‌شود که دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ریاست روحانی، کمترین میزان توسعه را در زمینه تولید برق و توسعه نیروگاه‌ها داشته‌اند.

رکورد بیشترین ظرفیت اسمی نصب‌شده نیروگاه‌های کشور در طول یک‌ سال در سال 1389 با اضافه شدن 4935 مگاوات به شبکه برق اختصاص دارد و کمترین ظرفیت هم مربوط به سال 94 با اضافه شدن 943 مگاوات است. در طول عمر دولت یازدهم و دوازدهم، ظرفیت اسمی اضافه شده نیروگاه‌های کشور به ترتیب 7487 مگاوات و 8572 مگاوات بوده است، در حالی که در طول دولت دهم ظرفیت اسمی اضافه‌شده نیروگاه‌های کشور 15 هزار و 997 مگاوات برآورد می‌شود که فقط این دولت به تنهایی به اندازه دو دولت یازدهم و دوازدهم به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کرده است. طبق آمار ترازنامه انرژی وزارت نیرو دولت روحانی در بین سه دولت قبلی رکورددار کاهش نرخ رشد تولید برق است، به‌طوری که به‌رغم افزایش شدید مصرف برق، نرخ رشد نیروگاه‌ها از 45 درصد به 17 درصد رسیده است.
مرجع : فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
در زمان تصدی چیت چیان در وزارت نیرو هیچگونه افزایش ظرفیت تولید برق صورت نگرفته است......!!!
Germany
ابتکار با معاهده پاریس امضا کردنش چندین سال باعث جلوگیری احداث نیروگاه توسط چیت چیان شد....!!!!