کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلینکن و لاوروف برای اولین‌ بار دیدار کردند

فارس , 30 ارديبهشت 1400 ساعت 8:20

وزرای خارجه روسیه و آمریکا در اولین دیدار خود با اشاره به اختلافات جدی که بین مسکو و واشنگتن وجود دارد، از تمایل خود برای همکاری‌های دوجانبه در موضوعات مختلفی از جمله ایران و افغانستان خبر دادند.


به گزارش جهان نیوز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) برای اولین‌بار با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد.

بلینکن در این دیدار که در شهر «ریکیاویک» پایتخت ایسلند برگزار شد، گفت: «ما به دنبال روابط پایدار با روسیه هستیم اما با آنها اختلافاتی نیز داریم... مناطق بسیاری وجود دارد که منافع ما با روسیه تلاقی می‌کند».

وی البته در راستای سیاست‌های ضد روسی آمریکا، مدعی شد: «اگر روسیه اقدامات ستیزه‌جویانه علیه آمریکا انجام دهد، ما و متحدان و شرکایمان واکنش نشان خواهیم داد».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وزیر خارجه روسیه نیز تصریح کرد: «ما در ارزیابی وضعیت جهانی با واشنگتن اختلافات جدی داریم... گفت‌وگوها با واشنگتن باید صادقانه و براساس احترام متقابل باشد».

لاوروف با بیان اینکه روسیه برای بحث و گفت‌وگو درباره همه مسائل با واشنگتن آماده است، اظهار داشت: « مهمترین چیز استفاده از منابع دیپلماتیک است. ما باید در زمینه‌هایی که منافع ما برآورده می‌شود، همکاری کنیم».

وی همچنین افزود: «ما آماده حل همه مسائل باقی‌مانده از دولت‌های قبلی ایالات متحده هستیم. ما می‌توانیم در مورد برنامه هسته‌ای ایران و افغانستان با واشنگتن همکاری کنیم».
 


 
اخیراً «ولادیمیر پوتین» و «جو بایدن» رؤسای جمهور دو کشور، با یکدیگر تلفنی صحبت کردند و در این تماس بایدن به پوتین پیشنهاد داد به صورت حضوری در ماه‌های آتی دیداری داشته باشند.

این در حالی است که تنش‌ها میان دو کشور با تداوم اتهام زنی آمریکا علیه روسیه در خصوص دخالت در انتخابات ماه نوامبر و ارتباط داشتن با عملیات هک «سولار ویندز» و اعمال تحریم علیه مسکو به این بهانه‌ها، بالا گرفته است. پیش از آن هم بایدن در مصاحبه‌ای در ماه مارس با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» پوتین را قاتل خواند و گفت که باید بهای اقداماتش را بپردازد.

رئیس‌جمهور روسیه  به تازگی حکمی را امضا کرده که دولت را موظف می‌کند به اقدامات غیردوستانه برخی کشورهای غربی پاسخ دهد.

پیش از این، معاون وزیر خارجه روسیه گفت که در صورت توافق نهایی بین روسیه و آمریکا ، ممکن است نشست  بین روسای جمهور روسیه و آمریکا در یکی از پایتخت‌های اروپایی برگزار شود.


کد مطلب: 763997

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/763997/بلینکن-لاوروف-اولین-بار-دیدار-کردند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com