سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۳

آژانس: ایران اقدام به غنی‌سازی ۶۳ درصدی کرده

سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۲
کد مطلب: 763097
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شده نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از سایت نطنز نشان می‌دهد سطح غنی‌سازی اورانیوم در این مرکز به ۶۳ درصد رسیده است.
آژانس: ایران اقدام به غنی‌سازی ۶۳ درصدی کرده
به گزارش جهان نيوز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شده نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از تأسیسات غنی‌سازی نطنز توسط بازرسان نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل نشان می‌دهد ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم در این مرکز را تا ۶۳ درصد افزایش داده است.
 
گزارش این نهاد بین‌المللی حدود یک ماه بعد از آن توسط رویترز منتشر شده که ایران قصد خود برای غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد را به اطلاع آژانس اتمی رساند.

آژانس در گزارشی در روز ۲۸ فروردین‌ماه آغاز این سطح از غنی‌سازی را تأیید کرد.

تصمیم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد چند روز بعد از وقوع حادثه در نطنز اعلام شد. صبح یکشنبه‌ ۲۲ فروردین ماه «بهروز کمالوندی»معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با فارس از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت که این حادثه تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشته است.

دو روز بعد عباس عراقچی معاون وزیر خارجه که در وین حضور داشت تصمیم ایران برای انجام غنی سازی ۶۰ درصد را اعلام کرد و پس از آن کمالوندی به فارس گفت که مقدمات اجرایی آن از ساعاتی بعد در نطنز شروع می شود.

غریب آبادی نماینده ایران در آژانس نیز روز ۲۴ فروردین در توئیتی در این خصوص نوشت: «بر اساس نامه و اطلاعات طراحی که در بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه تحویل آژانس شد، غنی سازی ۶۰ درصدی در دو زنجیره از سانتریفیوژهای جدید IR4 و IR6 در نطنز انجام می‌شود. فرآیند فنی از همین روز آغاز شده و پیش بینی می‌شود هفته بعد اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برداشت شود. این اقدام که در واکنش به خرابکاری اخیر در نطنز صورت می‌گیرد، آثار قابل توجهی نیز در ارتقای کیفیت و کمیت رادیوداروهای تولیدی سازمان انرژی اتمی دارد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
انشاءالله تا 100%
Iran, Islamic Republic of
میگه میشه با زیر ساختهای تخریب شده ناشی از برجام و اخراج دانشمندان هسته ای به غنی سازی 63 درصد دست یافت؟
Bulgaria
ما می توانیم