پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۳
۵۰
همایش «وین نان نمی‌شود»؛

شریعتی: آنچه مجلس تاکید دارد رفع و لغو تحریم‌ها است/ تعلیق ۱۲۰ روزه یا ۱۸۰ روزه تحریم‌ها مورد قبول نیست/ پژمانفر: چه اتفاقی افتاده که قیمت دلار در حال کاهش است؟/ حاجی دلیگانی: آمریکا تحریم‌ها را به ۳ رنگ تقسیم کرده/ به بخش قرمز نباید ورود کرد! +جزئیات

شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب: 762702
سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعلیق تحریم قابل قبول نیست، گفت: محبوبیت شخص رئیس جمهور زیر ۱۰ درصد است.
شریعتی: آنچه مجلس تاکید دارد رفع و لغو تحریم‌ها است/ تعلیق ۱۲۰ روزه یا ۱۸۰ روزه تحریم‌ها مورد قبول نیست/ پژمانفر: چه اتفاقی افتاده که قیمت دلار در حال کاهش است؟/ حاجی دلیگانی: آمریکا تحریم‌ها را به ۳ رنگ تقسیم کرده/ به بخش قرمز نباید ورود کرد! +جزئیات
به گزارش جهان نيوز، مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی در همایش «وین نان نمی شود» که بعداز ظهر امروز در تالار بصیرت لانه سابق جاسوسی آمریکا برگزار شد، با بیان اینکه چاه وین آب ندارد، گفت: آنچه که ما انتقاد داریم به دولت آقای روحانی مربوط به رویکرد است زیرا تدبیری که در ۸ سال انجام شد در همه مسائل به بن بست خورد. چرا که در اوج رکورد گفتند از سختی ها عبور کردیم در بیماری کرونا هم گفتند عبور کردیم اما با افزایش تلفات مواجه بودیم همچنین در ابتدای دولت ازرفع تحریم سخن گفتند که اکنون هم در ۱۰۰ روز آخر با آن روبرو هستیم.

وی افزود: آنچه مجلس شورای اسلامی تاکید دارد رفع و لغو تحریم‌ها است که اگر منجر به شرایط مطلوب اقتصادی نشود مردود است زیرا باید در معیشت مردم خود را نشان دهد چرا که بعد از تحریم ها مذاکره انجام می شود زیرا اگر برد بردی هم بوده آنها قبلا برده اند چراکه تاسیسات برخی از  هسته ای جمع آوری شد.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی کرد: جریان حاکم بر دولت امروز بسیار پائین است محبوبیت شخص رئیس جمهور زیر ۱۰ درصد است زیرا اگر کارنامه دولت را نگاه کنیم شاهد ضعف و مشکلات خواهیم بود زیرا عملکرد دولت ۳ نوع بوده که نخواستند،  ندانستند و نتوانستند است.


وی ادامه داد: ما می‌گوییم دستاوردهای ایران را نباید برای یک چک یک میلیونی هزینه کنیم. اینکه تعلیق ۱۲۰ روزه یا ۱۸۰ روزه تحریم‌ها مورد قبول نیست.

شریعتی اضافه کرد: پامپئو وزیر خارجه آمریکا گفته است  ۷۰ میلیارد دلار به ایران خسارت زده ایم زیرا هر روز ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت به ایران در عدم اجرای برجام وارد می شود که در ۶ سال حدود ۲۰۰ میلیارد دلار می شود که این باید مطالبه شود.

وی ادامه داد: باید راستی آزمایی لغو تحریم انجام شود، مجموعه دولت ۳ وزیر نفت، وزیر راه و بانک مرکزی را مامور راستی آزمایی کرده که آن را انجام دهند از طرفی بانک مرکزی انواع تحریم ها را دارد چگونه می خواهد با سایر کشورها همکاری کند و راستی آزمایی را انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: زمان بر بودن راستی آزمایی از نظر ایران کاملا منطقی است.

* دولتی که نمی تواند قصه تامین مرغ داخل را حل کند چگونه می‌خواهد مذاکره کند؟
روح الله نجابت عضو کمیسیون اصل ۹۰ هم در ادامه گفت: به عنوان نماینده مردم دنبال مطالبات مردم هستیم زیرا درمقاطع مختلف حتی بیش از دولت مذاکرات شرطی سازی شد و گره زده شد.

نجابت خاطرنشان کرد: از طرفی در حوزه مذاکرات چند نکته باید رعایت شود زیرا روز سوم خرداد دیگر ضبط دوربین ها در مراکز هسته ای لغو می شود. علاوه بر مذاکراتی که تا کنون شده  پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است.
 
وی افزود: تا زمانی که لغو همه تحریم های ایرانی به طور کلی احساس نشود هیچ مذاکره ای قابل قبول نیست. زیرا باید در  راستی آزمایی در مرحله اول نتیجه آن در زندگی مردم نمایان شود. دولت در مسائل اقتصادی ذهن افکار عمومی را به سمت و سوی دیگری می‌برد و از پاسخگویی فرار می کند.

نجابت تصریح کرد: اگر کسی با شعار مذاکره و تحریم در انتخابات شرکت کرد بدانید  مردود است. بدانید کشور در مذاکرات هیچ عجله ای ندارد. قصه معیشت و اقتصاد را به هم گره می زنند و نمی توانند موضوع را حل کنند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ اضافه کرد: به طور مثال دولتی که نمی تواند در قصه مرغ مدیریت کند با چه استدلال و ادعایی می خواهند مذاکرات انجام دهند.


* تلاش برخی بر این است کشور راهی جز مذاکره نداشته باشد
حجت‌الاسلام پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰مجلس شورای اسلامی هم در همایش "وین نان نمی شود" گفت: نگاهی که در حل مسائل کشور داشتند این بود که باید  رضایت آمریکا را جلب کنیم و نگاه دیگر این بود که شما عرضه مذاکره را ندارید؛ نگاه این بود که مسئله دارد حل می شود ولی مسئله ای حل نمی شد!

وی افزود: بعد از این که ۸ سال فشار آوردند به کشور و گفتند راه حل مشکلات در مذاکرات است، فرصت هایی از کشور از دست رفت. ما ۱۱.۸ تن اورانیوم غنی شده از دست دادیم. کشوری که بیش از ۱۴ سال جشن خودکفایی گندم می گرفت امروز دو سال است دارد واردات گندم انجام می دهد.

پژمانفر با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور تاکید کرد: کشوری که نیازهای همسایه‌ها را برطرف می کرد امروز باید با واردات مشکلات خودش را حل کند!

این نماینده مجلس گفت:‌نامه ای را به آقای روحانی نوشتیم که آقای عارف هم امضا کرد، گفتیم شما دارید بحران نان درست می کنید برای کشور و این ها برنامه ریزی شده است.

وی افزود: توانمندی هسته ای ما را گرفتند. الان هم دارند روی امنیت غذایی ما کار می کنند که این را هم بگیرند و کشوری که توانمندی در این موضوعات نداشته باشد، خب معلوم است چه می شود.

این نماینده مجلس گفت: امروز تمام تلاش بر این هست که کشور راهی جز  مذاکره نداشته باشد. کسانی که این آبشخور را در جامعه ایجاد کردند امروز باید جواب بدهند. من نماینده باید پاسخ داشته باشم و آنها هم باید پاسخ داشته باشد.

پژمانفر افزود: البته مجلس یازدهم کارهایخوبیکرد و در مقابل این قضیه ایستاد و مصوبه ای تصویب کرد مجلس در قانون گذاری خوب عمل کرد اما در حوزه نظارت موفق نبود.
 
وی افزود: چه اتفاقی افتاده است که قیمت دلار کاهش پیدا می کند؟ اتفاقی نیفتاده اما چرا دارد کاهش پیدا میکند؛ مداخلاتی که دولت در موضوع ارز داشت را ما تهیه کردیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مردم فکر می کنند اینها نشستند در وین و مشکلات را حل می کنند! آقای روحانی و ظریف به مردم دروغ گفتند که تحریم ها برداشته می شود.

پژمانفر در ادامه انتقاداتی را نسبت به هیات رییسه مجلس در بحث بودجه و جداول مطرح کرد.


* دولت سلامت مردم را به تحریم گره نزند/ تمام دوران مذاکرات باید شفاف شود

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم در همایش «وین نان نمی شود» گفت: آمریکایی‌ها تحریم‌ها را به ۳ دسته تقسیم کردند به قرمز که نباید به آن ورود کرد و دوم سبز که بخشی از تحریم ها قابل لغو است و سوم زرد که با تعامل و مذاکره دو طرف قابل لغو است البته آنها گفته‌اند نهادهایی که در لیست قرمز قرار دارند، هیچ گونه مذاکره ای انجام نمی شود.

وی افزود: آنها به دنبال آن هستند که در صورت ِلغو بخشی از تحریم ها سایر تحریم ها ثابت بماند و عنوان کنند که ایران این نوع مذاکره را پذیرفته است که این مساله با موضع ایران هم خوانی ندارد زیرا با قانون راهبردی مصوب مجلس یازدهم مغایرت دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: ایران حداقل ۶ ماه فرصت برای راستی آزمایی نیاز دارد.۲ تصویر در مذاکرات وجود دارد که یکی تصویر واقعی است که نشان از شکست مذاکرات دارد چون آنچه تا کنون اتفاق افتاده صرفا بحث ساختار مذاکرات بوده است.
 
حاجی دلیگانی تصریح کرد: اصولا هیچ تفاوتی بین دولت بایدن با ترامپ وجود ندارد و هر دو یک تفکر رادارند.آنها یک تصویر از داخل ایران دارند که ایجاد ۲ قطبی سازی برای انتخابات است که این رفتار باعث می شود پیام نامطلوبی به آمریکا برسد.

وی با بیان اینکه دولت نباید تحریم را به سلامت گره بزند، گفت: دولت عملا از ایده جوانان در تولید واکسن و تجهیزات پزشکی حمایت نکرده است و همچنین در حوزه معیشت هم تحریم را بهانه می کند زیرا دولت به موقع فعالیت تامین کالا را انجام نداد.

عضو هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: از ۹ میلیارد دلار برای واردات نهادهای دامی ۴ونیم میلیارد اختصاص ندادند و مدیریت بسیار ضعیفی داشتند و این موضوع راهم به گردن تحریم می اندازند. یکی از مطالبات که در مجلس باید دنبال شود این است که همه مذاکرات شفاف شود تا مردم بدانند چه اتفاقی افتاده است چرا که باید نحوه مذاکره و نحوه گفتگو مشخص شود حتی جریان دانشجویی هم باید این موضوع را مطالبه گری کنند.

وی ادامه داد:  تحریم های سنگین ایران از زمان فتنه ۸۸ که شروع شد. آقای ظریف در صحبت هایش به مردم حسادت می کند که چرا از افرادی که در میدان تلاش می کنند اینگونه تجلیل می کنید.

* دیپلماسی محل برای مذاکره سر امنیت نیست/۵۰ میلیارد دلار هزینه مذاکرات شده است
روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم گفت: در مجلس ابزار قدرتمندی مثل ۲۳۴ را استفاده کردیم مثل آموزش و پرورش که مطالبات زیادی را توانستیم پاسخ دهیم.

وی با اشاره به صوت پخش شده از وزیر امور خارجه گفت: باید بگویم قدرت دیپلماسی مردان میدان بیشتر از مردان صرفا دیپلماسی است.

متفکر آزاد با طرح این پرسش که تحریم محصول خیانت چه کسانی بود، گفت: آنهایی که ۲ قطبی ایجاد می کنند بدانند که دیپلماسی و محل میز مذاکره، امنیت نیست بلکه این شهید سلیمانی بود که اجازه نداد امنیت مذاکره شود.
 
عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه دیپلماسی یکی از ابزار های حکمرانی است، خاطرنشان کرد: دیپلماسی یعنی همه توجه شما فقط به 1+5 نباشد بلکه با همه دنیا ارتباط برقرار کنید. دولتی‌ها بگویند ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران کجاست.کشوری که می‌تواند بازار ۷۰۰ میلیونی داشته باشد.

وی گفت: بازار شما را قیمت دلار مدیریت می کند کشور تا زمانی که شرطی شده باشد برای رفع تحریم به جایی نمی رسد باید به توان داخلی اکتفا کنیم.

متفکر آزاد گفت: برای آزادسازی ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار که در ژاپن است تلاش می کنیم تا آزاد شود در حالی که ۵۰ میلیارد دلار هزینه مذاکرات شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
مالک شریعتی مهر تابان، رییس جمهور ایران
Iran, Islamic Republic of
مذاکرات شش ساله جلیلی نان شد؟
Iran, Islamic Republic of
دولتی که محبوبیتش زیر ده درصد است !خوب مذاکره وتوافق وامضاء او درنظر ملت چگونه است.مردم رصد می کنند
....
چشم اقای مالک شریعتی. می گیم امریکا دهها میلیارد دلار هم خسارت بدهد. امر و فرمایش دیگه ای نیست؟؟؟
ظریف
Iran, Islamic Republic of
.بگو تحریمها را هم بردارند.ثواب داره.
Iran, Islamic Republic of
خسارت برجام بدلیل ضعف مجریش بود.
Iran, Islamic Republic of
خوب چرا مجری برکنار نمی شود؟؟؟؟؟
عجب اصول گرایان؟! ترسیده اند!
مجید
Iran, Islamic Republic of
مالک شریعتی نماینده 8 درصد از مردم ایران است !!!!!یعنی حد اکثر 8 درصد مردم نظرات ایشان را قبول ذارند!!!!! .
شاهین
Iran, Islamic Republic of
مجلس در راس امور است سخنان نمایندگان ملت سخن همه مردم است.
Iran, Islamic Republic of
ملت بخاطر فاجعه اقتصادی دولت اصلاح‌طلب شرکت نکردند، اگر شرکت هم می‌کردند به فاجعه سازان رای نمی دادند.
حمید
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
ملت باید به چه کسی بگوید مزاکره نمی خواهد؟
Iran, Islamic Republic of
.......
قمی
Iran, Islamic Republic of
بسم الله
عراقچی: شاید فرجه۳ماهه همکاری با آژانس تمدیدشود!؟

قابل پیش بینی بود
لذا باید این بازی در همین دولت تمام شود و همین دولت ملزم به اجرای قانون ضدتحریم و پایان اجرای داوطلبانهnpt گردد تا هزینه های پایان برجام را خودش بدهد نه دولت بعد.
سامان
Iran, Islamic Republic of
لغو بالمره همه تحریم ها پیش شرط بازگشت امریکا به برجام است تعلیق موقت برخی تحریم ها قابل قبول پذیرش مردم نیست.
Iran, Islamic Republic of
در وین همه چیز خوب است اما خبری از لغو تحریم ها نیست !
احمد محمود
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا
احسنت به شما....برنامه ریزی دقیقی برای رسیدن به قدرت رییس جمهوری دارید.

مگر حرفهای رهبری را نشنیدید که گفتند سیاست خارجی خارج از وزارت خارجه و دولت تعیین می شود مگر نگفتند وزارت خارجه تنها مجری سباستهای ابلاعی هست. بنابراین کسانی که در وین در حال مداکره هستند تنها مجریانی هستند که براساس سیاستهای تعیین شده توسط شورای عالی امنیت ملی که به تایید رهبری رسیده و بیشترشون دولتی هستند! درحال مذاکره هستند.
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
رئیس شورایعالی امنیت ملی حسن روحانی است.
Iran, Islamic Republic of
شورا رای گیری دارد . شورا است. یک نفره تصمیم نمی گیرند
Iran, Islamic Republic of
سیاستگذار لغو کلیه تحریمها با هر عنوانی رو شرط بازگشت آمریکا به برجام دونسته، با راستی آزمایی،.
Iran, Islamic Republic of
بد جور ترسیدید که تحریم رفع بشه و انتخابات را ببازید... و مکروا و مکر الله
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز: با همین حرفها 8 سال بر گرده شما سوار شدند و هنوز هم پیاده نمی شوند!! کمی هوشیار باشید!!!
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
شما خودت بیش از همه نیاز به هوشیار شدن داری . تحریم ها و 6 قطعنامه شورای امنیت حاصل اقدامات دولت هاله نور شما بود ,که این دولت در حال برطرف کردن آنهاست .
میلاد
Iran, Islamic Republic of
قطعنامه ها که با برجام تعلیق شدند پس چرا تحریم ها 10 برابر بیشتر شدند ؟!
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
چون آمریکای ترامپ از برجام خارج شد و به برجام متعهد نبود . تحریمها از طرف آمریکا اعمال شد نه سازمان ملل .تلاش بی وفقه تیم هسته ای برای رفع تحریم های آمریکاست .
سوال
Iran, Islamic Republic of
ترامپ چطور بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
Iran, Islamic Republic of
ترامپ از خیلی از معاهدات بین المللی خارج شد. برجام هم همینطور و هزینه هم داد کمی دقت کن. یکیش اینکه خودش و آمریکا بی اعتبار شدند .
Iran, Islamic Republic of
هیچکس از آسایش و رفاه بدش نمیاد ولی سازش به چه قیمتی؟؟!!!
شاعر
Iran, Islamic Republic of
مقاومت راه سلیمانی است / مذاکره مایه پشیمانی است
Iran, Islamic Republic of
در نوشتن و گفتن مبالغ میلیون و میلیارد دقت کنید لطفا. این بی دقتی ها باعث بهانه و تکذیب ها می شود.
Iran, Islamic Republic of
با تزریق 50 میلیارد دلار به بخش تولید شاهد چه شکوفایی اقتصادی می بودیم....حیف که بیت المال اینچنین هدر می رود.
Iran, Islamic Republic of
رییس جمهور بعدی هرکسی هم که باشد ، نهایتاً یک سال می‌تواند در مورد عدم مذاکره با غرب ( دنیا ) پا فشاری کند ...
سراب برجام
Iran, Islamic Republic of
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
ما حتی نمیتونیم طلب خودمان را از کشورهای دوست وعزیزمون وصول کنیم.
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن ثمره برجام است.
Iran, Islamic Republic of
....
یان
Romania
.....
کیان
Romania
...
ولی
Iran, Islamic Republic of
خدا کنه
Iran, Islamic Republic of
خداکنه چی ...
ایمان
Iran, Islamic Republic of
..... .
Iran, Islamic Republic of
....
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
تحریم ها ابزارآمریکا برای اعمال فشار است مطمءن باشید این ابزارش را ازدست نمیدهد.
Iran, Islamic Republic of
فقط بی اثر کردن تحریم ها جواب میدهد طبق فرمایش رهبر عزیرمان.
سیدرضاحسینی
United Kingdom
چراتزریق واکسن کرونا اینقدرکنداجرامیشود؟.
ایمان
Iran, Islamic Republic of
یک جانبه گرایی جهان نیوز و حذف نظرات مخالف دلواپسان اعتبار این رسانه را در حد یک نشریه دلواپس تنزل داده است .