جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۶

خاطرات ایرانمنش از همراهی با حاج قاسم +فیلم

شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 762606
هر بار بیمارستان بستری می‌شدم سردار سلیمانی به عیادتم می‌آمد؛ حتی در وضعیتی که اطرافیانشان می‌گویند از روی گوشی حاجی را رصد می‌کنند اما می‌گفت باید بروم.
خاطرات ایرانمنش از همراهی با حاج قاسم +فیلم
به گزارش جهان نيوز، "وقت‌ سحر" به عنوان ویژه برنامه سحر شبکه افق با اجرای صابر خراسانی روی آنتن می‌رود. این برنامه با محوریت موضوع مهدویت سحر بیست و چهارم با دعوت از یک بازیگر جانباز و کاربلد حوزه دفاع مقدس به حوزه خاطرات جنگ و سریالی با حال و هوای مقاومت رفت. 

ایرانمنش در بخشی از این گفت‌وگو درباره سریال "وفا" صحبت کرد که عید نوروز سال 1385 از شبکه سه سیما پخش شد. سریالی که در اعتراض به سیاست‌های اسرائیل علیه لبنان و ایران ساخته شد. در "وفا"، جوانی به نام ژوبین پناهی (پوریا پورسرخ) را می‌بینیم که به جرم جاسوسی برای اسرائیل در ایران زندانی است.

شاید بخش قابل توجه این سریال علاوه بر عاشقانه‌های ژوبین و وفا، مأموریت ترور حسین ابوزید باشد؛ که نقش این مجاهد استشهادی لبنانی را محمدحسین لطیفی کارگردان به رضا ایرانمنش سپرد. این سریال که در لبنان فیلمبرداری شده بود، در دومین جشنواره فیلم پلیس موفق شد جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کند.


رضا ایرانمنش معروف به بازیگر جوان اولی سینمای دفاع‌مقدس در سریال‌هایی همچون "وفا"، "مردان آنجلس" و "ستایش" به ایفای نقش پرداخت و در این برنامه به خاطرات و نکات قابل تأملی اشاره کرد که هم دیدنی‌ است و هم خواندنی؛ در ویدئوی زیر بخش‌هایی از این گفت‌وگو و همچنین متن آن نیز در ادامه آمده است: عیادت‌های حاج قاسم از رضا ایرانمنش
ابتدای گفت‌وگویش به جهت همشهری بودنِ با "حاج قاسم"، همه‌چیز به خاطره از آن سردار دل‌ها ختم شد. جایی که این بازیگر سینما و تلویزیون گفت سالیان سال در جوارِ حاج قاسم سلیمانی بوده است. ایرانمنش تأکید کرد: "من سالیان سال، در جوار حاج قاسم سلیمانی بودم. هر بار که در بیمارستان بستری می‌شدم حاج قاسم به عیادتم می‌آمد. حتی در وضعیتی که از روی گوشی حاجی را رصد می‌کنند به اطرافیانش می‌گفته که من باید بروم!"

اجرای صبحگاه لشکر 41 ثارالله
ایرانمنش به اجرای صبحگاه لشکر 41 ثارالله اشاره کرد و گفت: 4 سال و نیم در لشکر 41 ثارالله در خدمت حاج قاسم بودم؛ سردار می‌گفتند صبحگاه را رضا باید اجرا کند. زمانی در منطقه و چه سپاه کرمان، سرما خورده بودم و صدایم درنمی‌آمد؛ چه تلاوت قرآن و چه اجرای صبحگاه امکان‌پذیر نبود اما حاج قاسم می‌گفت رضا باید باشد و نباشد دلم می‌گیرد. 
 

 
5 روز حاج قاسم نخوابیده بود!
او سپس به خاطره‌ای جالب و قابل تأمل از کربلای یک اشاره کرد که حاج قاسم 5 روز نخوابیده بود؛ بازیگر نقش اول فیلم "دکل" و "سجاده آتش" تصریح کرد: یادم می‌آید کربلای یک، 5 روز بود که حاج قاسم اصلاً نخوابیده بود. ما برگشتیم خط را به بچه‌ها سپردیم و آنها پدافند کردند. حاج قاسم گفتند بچه‌ها من خیلی خسته‌ام؛ کسی هست مرا ببرد اهواز، ساعت 6 صبح جلسه دارم؛ می‌خواهم در ماشین استراحت کنم. گفتم حاجی خودم هستم؛ کنار من نشست با شهید دلیجانی، هر دو آن‌قدر خسته بودند تا اهواز تکان نخوردند.

وی افزود: جالب است بدانید زمانی که در تاریکی شب رانندگی می‌کردم دست‌اندازهایی که خمپاره خورده بود، ماشین به زمین می‌خورد اما آن‌ها اصلاً تکان نمی‌خوردند. حدوداً ساعت 5 و نیم صبح بود که آفتاب می‌خواست طلوع کند حاجی را بیدار کردم نزدیک بود نماز قضا شود. گفت چرا بیدارم نکردی! گفتید می‌خواهید 6 صبح جلسه باشید. سن و سالِ کمی داشتم و از این واکنش ناراحت شدم. بعد از جلسه سراغم را گرفته بودند که چرا آن‌قدر زود ناراحت می‌شوید.


شهدا از شما نمی‌گذرند
ایرانمنش خاطرنشان کرد: مردم بدانند اقتداری که الان داریم به برکت وجود حاج قاسم‌ها و شهدایی است که کم و بیش نام‌هایشان را در تابلوها به اسم شهدا می‌بینیم؛ راحت از کنارشان نگذریم. آن مسئولی که به این میزهای مدیریت تکیه زده و فکر مردم را نمی‌کند بدانند که شهدا از آن‌ها نمی‌گذرند. 
خبری از بازیگری نیست؛ فقط می‌آیند عکسی بگیرند...

او سپس به بازی نکردن در سینما و تلویزیون و کم‌کاری‌هایش اشاره کرد و گفت: کار حالم را خوب می‌کند و باعث می‌شود سرِپا بشوم اما نه صداوسیما، سینما و نه کارگردان و تهیه‌کننده‌ای به من پیشنهادی ندادند. به قول برخی از جانبازان عزیز، وقتی به بیمارستان می‌رفتیم با دوربین و عکاس به سراغ‌مان می‌آمدند و عکسی می‌گرفتند. بعد از چند سال بیمارستان رفتن، این هم طبیعی شد و دیگر بیمارستان هم نیامدند. از بنیاد جانبازان هم توقعی ندارم خیلی زحمت کشیدند که یک هفته پیش به من گفتند برو و فلان جا واکسن بزن! 

چرا نقش حسین ابوزید را قبول کرد؟
بازیگر سریال‌های تلویزیون به مناسبت روز قدس درباره مجموعه "وفا" و نقش حسین ابوزید، گفت: محمدحسین لطیفی فکر نمی‌کرد نقش کوتاه اما مؤثر و کلیدی حسین ابوزید را بپذیرم. چون آن موقع در اوج بودم و نقش اول بازی می‌کردم. وقتی فیلمنامه را خواندم به کارگردان گفتم من هستم و این نقش را بازی می‌کنم. چون همه سریال به او ختم می‌شد و بعدها آن‌قدر این نقش هرچند کوتاه ماندگار شد که باورکردنی نبود. البته به تازگی دو ترکش از پایم درآورده بودند و گفتم عصا دستم است مشکلی نیست؛ که در هنگامِ تصویربرداری بسته پایم را گرفتند و آن هم خوب شد و بازخوردهای خوبی داشت. 


دوست داشتم نقش اول "از کرخه تا راین" را من بازی می‌کردم
او در بخش پایانی گفت‌وگو به کاندید شدنش در جشنواره فیلم فجر به خاطر فیلم "سجاده آتش" و اینکه دوست داشت در فیلم "از کرخه تا راین" ابراهیم حاتمی‌کیا بازی کند، اشاره کرد و افزود: دوست داشتم در فیلم "از کرخه تا راین" نقش سعید که علی دهکردی بازی کرده را بازی می‌کردم. چون هر بار که این فیلم را می‌بینم خودم را جای آن جانباز شیمیایی می‌گذارم و فکر می‌کنم آنجا می‌توانستم حرف دلم را بزنم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا حفظت کنه
Iran, Islamic Republic of
خدا به حق این روزها و شبهای پر از خیر و برکت ماه مبارک رمضان همه جانبازان صعب العلاج دفاع مقدس بخصوص این هنرمند متعهد , با بصیرت , باشخصیت و کاربلد را شفای عاجل عنایت فرماید
Iran, Islamic Republic of
اینی که منفی داده چی میگه؟
Iran, Islamic Republic of
اینجور افراد وظیفه شون همینه!.
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز رضا ایرانمنش سال 79 در یه فیلم به نام دلاوران با عنوان نقش اول بازی کرده که خیلی فیلم قشنگ و دیدنیه ، متاسفانه خودش هیچ حرفی از این فیلم نزده موضوعش جنگی است مربوط به اوایل دوران جنگ در منطقه عملیاتی مائوت عراقه که در روستای آغشت ساوجبلاغ کار شده. فکر کنم خودش هم خبر نداره. کارگردانش هم اکبر حر بوده