جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

سخنان دختر شیخ زکزاکی درباره روز قدس

جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب: 762567
دختر شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، ضمن بیان اینکه ایشان و پیروانش حمایت از مردم مظلوم فلسطین را وظیفه خود می‌دانستند، گفت هیچ چیزی نمی‌تواند مانع برگزاری مراسم روز جهانی قدس شود.
سخنان دختر شیخ زکزاکی درباره روز قدس
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، شیعیان نیجریه و اعضای جنبش اسلامی هر ساله در راهپیمایی روز قدس شرکت می‌کردند تا حمایت‌شان را از مردم مظلوم فلسطین نشان دهند.

شرکت در مراسم راهپیمایی روز قدس برنامه سالانه جنبش اسلامی در ۳۰ سال گذشته بوده است، تا اینکه در روز قدس سال ۲۰۱۴ که عده‌ای از مسلمانان شهر «زاریا» که برای حمایت از مردم فلسطین به خیابان‌ها آمده بودند مورد هجوم نظامیان حکومت نیجریه قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر نهضت اسلامی نیجریه در مراسم تشییع شهدای روز قدس که سه تن از فرزندان وی به نام‌های احمد، حمید و محمود نیز در بین آنها بودند، گفت: «هر سه فرزند خود را نذر سلامتی و ظهور حضرت ولی عصر (عج) کردم و خرسندم از اینکه پاره‌های تنم در راه دفاع از آرمان‌های امام خمینی (ره) و گسترش فرهنگ ناب اهل بیت (ع) قربانی شدند.»

در این راستا خبرگزاری فارس با خانم «سهیلا زکزاکی» دختر «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه به گفتگو پرداخته است.

«سهیلا زکزاکی» در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی و همسرشان گفت: «در زمان حمله ارتش نیجریه در دسامبر ۲۰۱۵ به حسینیه زاریا و وقوع آن حادثه فجیع و هولناک که برای همگان بسیار هم معروف و مشهور است، پدر و مادرم چندین زخم بر اثر اصابت گلوله داشته‌اند. پدرم در اثر این حملات یک چشم خود را از دست داد و چشم دیگرش نیز به شدت آسیب دیده بود. این اتفاق باعث شده است که بینایی‌اش کاهش یابد تا جایی که در حال حاضر برای خواندن به یک عینک با شماره a +۱۰ و همچنین یک ذره‌بین احتیاج دارد.»

«سهیلا زکزاکی» افزود: «پدرم همچنین در مدت بازداشتش در نزد پلیس مخفی نیجریه موسوم به DSS دو بار دچار سکته مغزی شده است. به گفته پزشکانی که چندین بار از وی آزمایش پزشکی انجام داده‌اند در خون «شیخ زکزاکی» نشانه‌هایی از مسمومیت با سرب و کادمیوم دیده می‌شود که این نتیجه چندین قطعه ترکش است که در سر و دست چپش است.»

او در خصوص وضعیت همسر شیخ زکزاکی نیز گفت: «مادرم که حداقل پنج بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به طوریکه دوره‌ای به دلیل وجود ترکش‌های بزرگ گلوله در ناحیه شکمش که باید مدت‌ها قبل خارج می‌شد، دچار دردهایی در این ناحیه شده بود. وی همچنین از آرتروز پیشرفته رنج می برد و باید حداقل سه سال پیش تحت عمل جراحی تعویض مفصل زانو قرار می‌گرفت. ممانعت پلیس مخفی نیجریه DSS از انجام این عمل باعث شده عملکرد تقریباً زانوی وی کاملاً از بین برود. در واقع این یک معجزه است که مادرم هنوز می‌تواند بایستد، گرچه بیشتر از ویلچر استفاده می‌کند. همچنین اخیراً در ژانویه به ویروس کووید۱۹ مبتلا شد.»

خبرنگار فارس در ادامه از وی سؤال کرد که چرا پدر بزرگوار شما بر برگزاری روزجهانی قدس در نیجریه تاکید دارد با توجه به اینکه سه پسرش را در این راه از دست داده است و ارتش و دولت نیجریه به شدت وی و همه طرفدارانش را تحت فشار قرار می‌دهند؟

سهیلا زکزاکی در این باره گفت: «به منظور گرامیداشت و زنده نگه داشتن روز قدس حداقل کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم در راستای همبستگی با برادران فلسطینی خود و ایستادگی در این همبستگی است و این چیزی است که پدر من و پیروانش به ان توجه دارند و آن را وظیفه خود می‌دانند و هیچ مانعی نمی تواند در عزم بر این کار خللی وارد آورد.»

سؤال بعدی این بود که آیا حبس شیخ زکزاکی بر روند فعالیت‌های جنبش اسلامی در نیجریه تاثیرگذار است؟ و دختر ایشان نیز پاسخ داد: «حبس پدرم ممکن است به این معنا باشد که وی از نظر جسمی و فیزیکی درگیر فعالیت‌ها نیست، اما فعالیت‌های جنبش اسلامی همچنان ادامه دارد همچنانکه همیشه این فعالیت‌ها بوده است. پدرم پایه و اساس را در این مسیر را به حد کافی محکم بنا نهاده است و آموزش‌ها در همه امور به خوبی در حال انجام است و ادامه دارد.»

تأکید جنش اسلامی نیجریه و شیخ زکزاکی بر برگزاری روز قدس در حالی است که پیش از این برخی گزارش‌ها از نقش‌آفرینی رژیم صهیونیستی در سرکوب شیخ زکزاکی و طرفدارانش پرده برداشته بودند. «شیخ آدم احمد سوهو جوس» نماینده شیخ زکزاکی چندی پیش به خبرگزاری فارس گفته بود: «علاوه بر فشارهای رژیم صهیونیستی بر دولت نیجریه و همچنین دخالتش در روند دادگاه ، رژیم آل سعود و آمریکا هم در روند دادگاه شیخ زکزاکی و همسرش سنگ اندازی می‌کنند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *