شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱۶

دیپلمات‌های اروپایی: شکاف بزرگ میان مواضع ایران و آمریکا مانع پیشرفت گفتگوهای وین است

پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 762474
دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند که شکاف‌های بزرگی میان مواضع تهران و واشنگتن در خصوص اقدامات مد نظر آمریکا برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و این شکاف‌های بزرگ مانع پیشرفت مذاکرات وین برای احیای برجام است.
خبر اروپایی ها از وین: شکاف بزرگی بین ایران و آمریکا هست
به گزارش جهان نيوز، پایگاه خبری اکسیوس چهارشنبه شب به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که وجود شکاف‌های بزرگی میان مواضع آمریکا و ایران در خصوص اقداماتی که باید [از نظر طرف‌های غربی] در راستای بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران صورت گیرد، مانعی برای پیشرفت مذاکرات وین به‌منظور احیای برجام محسوب می‌شود.

یک از دیپلمات‌های اروپایی که پایگاه خبری اکسیوس نامشان را فاش نکرده، گفته‌ است که آمریکا و اعضای اروپایی برجام [که همچنان ادعاهای واهی خود مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تکرار می‌کنند] با یکدیگر اتفاق نظر دارند که زمان گریز (زمان مورد نیاز برای غنی‌سازی اورانیوم کافی برای تولید یک بمب هسته‌ای) برای ایران باید دست‌کم یک سال باشد. این کشورها همچنین موضع مشترکی درباره اقداماتی که باید در راستای تأمین این خواسته انجام شود، دارند.

این دیپلمات‌ اروپایی در ادامه گفتگو با خبرنگار اکسیوس، اعلام کرده است که موضع ایران تفاوت زیادی با موضع طرف غربی دارد و یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف به سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته‌ای که ایران اخیراً نصب‌ و راه‌اندازی کرده و به کمک آنها می‌تواند با سرعت بسیار بیشتری اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کند، مربوط می‌شود.

مطابق این گزارش، بخش زیادی از گفت‌وگوها در مذاکرات هسته‌ای بر اختلافات بر سر رفع تحریم‌های آمریکا متمرکز بوده است.

آکسیوس نوشته است: «در این خصوص، پیشرفت‌های محسوسی در وین حاصل شده، اما کارگروه دیگری که در حال رسیدگی به سوی هسته‌ای این معادله است پیشرفتی حاصل نکرده است.»

آخرین دور گفت‌وگوها در وین به پیشرفت عمده‌ای منجر نشد و به دلیل برگزاری نشست گروه هفت معوق شد. انتظار می‌رود این گفت‌وگوها جمعه در وین از سر گرفته شوند.

دو ضرب‌الاجل مهم پیش روی این مذاکرات قرار دارند. روز ۲۰ ماه می، ضرب‌الاجل توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان می‌رسد. دومین ضرب‌الاجل مهم-از نظر آکسیوس- انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است که قرار است ۱۸ ژوئن برگزار شود.

پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابعی گزارش داد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دیدار با «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی به او گفته است که واشنگتن تا بازگشت به توافق هسته‌ای راه طولانی در پیش دارد. 

در ادامه این گزارش آمده است، بایدن به رئیس موساد همچنین اطمینان داده است که واشنگتن در آینده مواضع رژیم صهیونیستی را مدنظر قرار خواهد داد. 

به گفته منابع نزدیک به دیدار بایدن و کوهن، رئیس موساد نیز در این دیدار به رئیس جمهور آمریکا گفته است که بازگشت واشنگتن به برجام قبل از اینکه این توافق اصلاح شود اشتباه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اینهم حواس پرت کردن از دلیل اصلی شکاف هست .اصل اینه که امریکا حاضر به لغو تحر یم کاتساو ایسا و‌یوترن نیست و تا اینها لغو نشه عملا چرخه نفتی و بانکی و دلار ما متوقف هست.
Romania
لطفا اخبار دروع منتشر نکنید.
United Arab Emirates

برای چی به ما زور میگن که سانتریفیوژ نداشته باشید وگرنه گرسنگی می کشید. قلدرها
Iran, Islamic Republic of
دعوا اصلا سر سانتریفیوژ نیست!!!
M.sh
Iran, Islamic Republic of
اینا رفتن وین به خیال خودشون تحریم بردارن اون هم همه تحریم ها در عمل و راستی ازمایی ایران، یا اینکه به دنبال حل اختلاف با رژیم تروریستی امریکا هستن!؟
Iran, Islamic Republic of
اونایی که توی وین دارن مداکره می کنند مجریند یا سیاست گذار؟
Iran, Islamic Republic of
ای کاسبان تحریم با امید دادن به مردم مشکل دارین؟.
پروانه
Iran, Islamic Republic of
پس چرا اقای روحانی اعلام کرد دیوار تحریمها شکسته شده؟!
محمد
Iran, Islamic Republic of
به نظر میاد از این خبر خوشحال شدید
Iran, Islamic Republic of
خوش به حال اصولگرایان .
خوش به حال دلواپسان
خوش به حال کاسبان تحریم .
Iran, Islamic Republic of
آخ جون پس کاسبی تحریم به راه است!
نمیدانم چرا هر وقت خبرهایی خلاف ایجاد روابط با آمریکا یا تهدید اسرائیل به نابودی میرسد قیمتدلار صعودی میشود!!!! هدف قوی کردن پول ملی است یا بالابردن قدرت خرید مردم عادی؟؟!!!!
United Arab Emirates
این خبرها بازی سیاسی است.توافق تعلیق چند تحریم برای انتخابات ملت ایران در ایام نزدیک انتخابات از مذاکرات بیرون خواهد امد.
حامد
United States
امریکا نگران نیست چون در نهایت مثل دفعه قبل همه این مذاکرات نمایشی است. ...!!!!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
اروپا غلط كرد ، ما بايد گوش به اخبار عراقچى و تيمش داشته باشيم
Iran, Islamic Republic of
رو دست خورديد .... اين دفعه آنها از قول منابع آگاه خودشون فول منابع آگاه شما را گرفتند و هر آنچه شما ادعا كرديد را رد كردند !!!.