پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

مسئله اصلی همنوایی وزیر خارجه با آمریکاست

چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب: 762381
حسین شریعتمداری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه «ظریف، در فایل صوتی، حرف و خواسته آمریکایی‌ها را تکرار کرده است» گفت: مسئله اصلی، همنوایی وزیر خارجه ایران با آمریکایی‌هاست.
مسئله اصلی همنوایی وزیر خارجه با آمریکاست
به گزارش جهان ینوز به نقل از کیهان، مدیرمسئول روزنامه کیهان در این گفت‌وگو که با موضوع «انتخابات ریاست‌جمهوری» انجام شده بود، با ‌اشاره به ضرورت برنامه محوری نامزدها و مبتنی بودن آن با ظرفیت‌های کشور اظهار داشت: «برنامه» یک‌سوی ماجراست و «اجرا» و همچنین «توان» اجرای آن ابعاد دیگر ماجرا هستند.

داشتن برنامه به‌تنهایی کافی نیست
شریعتمداری با بیان اینکه «داشتن برنامه به‌تنهایی کافی نیست» گفت: برنامه‌ها بایستی با ظرفیت‌های طراحان و مجریان آن سنجیده شود.

مدیرمسئول کیهان با‌اشاره به اینکه «عده‌ای در قالب ارائه برنامه، وعده می‌دهند و رأی می‌گیرند» افزود: وقتی هم از آنان در مورد وعده‌ها و برنامه‌هایشان سؤال می‌کنید می‌گویند ما فلان قدر رأی داشتیم! بله، رأی داشته‌اید ولی رأی به وعده‌های شما بوده است.

وی افزود: فردی که می‌خواهد برنامه‌ها را اجرا کند باید توانمندی‌های اولیه را داشته باشد و زمانی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود بالاخره از کره مریخ که نیامده است؛ به‌هرحال سابقه و لاحقه‌­ای داشته که قابل ارزیابی و بررسی است.

اعلام کاندیداتوری برخی افراد، توهین به ملت است
 شریعتمداری با‌ اشاره به فضای انتخاباتی کنونی در کشور و اعلام نامزدی زودهنگام برخی کاندیداها گفت: اعلام نامزدی برخی برای انتخابات ریاست‌جمهوری اهانت به ملت ایران است. مگر این مملکت، یتیم رها شده‌ است که هرکسی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود؟!

«کفایت» نامزدها در عملکردها ارزیابی می‌شود
او تصریح کرد: نامزدها در ابتدا باید «کفایت» داشته باشند و کفایت هم لزوماً یک مقوله کیفی نیست بلکه بایستی در «عمل» هم نشان داده شود. مثلا نامزدی که دست به فریب افکار عمومی می‌زند و مردم را از سایه جنگ می‌ترساند و یا ادعا می‌کند اگر رقیب او پیروز شود، در پیاده‌روها دیوار می‌کشد صلاحیت نامزدی ندارد.

مدیرمسئول کیهان ادامه داد: بنابراین افرادی که در اداره کشور و در حل مشکلات عادی مردم ناتوان بودند، به خاطر عملکرد بدشان نباید دوباره در صحنه حضور پیدا کنند حتی آن کسانی که از آنها حمایت کرده‌اند هم شایستگی نامزدی ندارند.

شریعتمداری در بخش دیگری از گفت‌وگوی ویژه خبری که به ماجرای فایل صوتی ظریف و هشدارهای رهبر معظم انقلاب اختصاص یافت، با ‌اشاره به ادعایی مبنی بر اینکه «ظریف نهیب پدرانه رهبری را پذیرفت» تصریح کرد: درست است که ظریف نهیب پدرانه رهبری را پذیرفت ولی متأسفانه در بیانیه‌ای که بعد از سخنان رهبری منتشر کرد بر روال قبلی تأکید کرد.

در ماجرای فایل صوتی ظریف مسئله اصلی، اظهارات اوست نه حواشی دیگر!
وی با ‌اشاره به تحریف ماجرا از سوی برخی اصلاح‌طلبان افزود: اینکه چه کسی این مصاحبه را افشا کرده باید پیگیری شود ولی این ماجرا اولویت دوم است و اولویت اول صحبت‌های وزیر امور خارجه است چراکه اظهارات ایشان غیرکارشناسی و همسوئی با دشمن است.


ظریف، حرف و خواسته آمریکایی‌ها را تکرار کرد
او ادامه داد: آنچه که اتفاق افتاده این است که ظریف حرف و خواسته آمریکایی‌ها را تکرار کرد. وقتی‌که ایشان از «مذاکره و میدان» صحبت می‌کند، درواقع اقدامات شهید سلیمانی را زیر سؤال می‌برد.

وی افزود: حضور ما در منطقه و توانایی‌های نظامی ما و گفتمانی که پرمخاطب است موجب شده تا آمریکایی‌ها در منطقه نتوانند آن‌گونه که می‌خواهند عمل و سیاست انفعالی را دیکته کنند.

او ادامه داد: وزیر امور خارجه در آن مصاحبه می‌گوید افراد، طیف‌ها و جریاناتی مثل قاسم سلیمانی و نیروی مقاومت مانع شدند؛ که باید بگویم اگر این‌ها نبودند شما حرفی برای گفتن نداشتید. صحبت کنید و اگر شما را تحویل می‌گیرند به این علت است که حاج‌قاسم‌ها پشت سرتان هستند.

چرا ظریف در فایل صوتی، یک کلمه از آمریکا نگفت؟
شریعتمداری گفت: ظریف اعلام می‌کند که تاریخ شفاهی است، ولی در این به قول شما، تاریخ شفاهی آمریکا کجاست و چرا حتی یک کلمه هم علیه آمریکا نمی‌گویید. یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های تاریخ انقلاب و مخصوصاً 8 سال اخیر، دشمنی‌ها و توطئه‌های آمریکاست و سوال این است که اگر اظهارات شما، بیان تاریخ شفاهی است چرا نامی از آمریکا به میان نمی‌آورید؟!

شهید سلیمانی می‌گفت«برای دشمن، کوچه باز نکنید»
مدیرمسئول کیهان با‌ اشاره به سخنان شهید سلیمانی که می‌گفت برای دشمن کوچه باز نکنید، ادامه داد: وقتی‌که برای دشمن کوچه باز می‌کنید طبیعی است که از همان کوچه وارد می‌شود.

وی افزود: بسیار دیده‌ایم که چنین اتفاقی افتاده است. مثلاً جرج بوش در مورد خاتمی گفته بود که به ایشان ویزای ویژه داده‌ام. چرا؟ چون می‌خواستم از ایران، سخنی متفاوت با حاکمیت نظام بشنوم. این‌ها نکاتی نیست که بشود به‌راحتی از آن عبور کنیم.

شریعتمداری افزود: ظریف شخصیت متدینی دارد و انسان‌های متدین، خیانت نمی‌کنند ولی کلاه سرشان می‌گذارند که گذاشته‌اند.

مدیرمسئول کیهان گفت: می‌گویند ظریف یکی از دیپلمات‌های برجسته است و.... خب دستاورد سیاست خارجی ما در این مدت چه بوده است؟ آقای ظریف چه دستاوردی داشته‌اند که ایشان را یک دیپلمات برجسته می‌دانید؟!

او افزود: بعد از بیانات حضرت آقا، عده‌ای اعلام کردند که بله وزارت خارجه در سیاست خارجی کاره‌ای نیست. و حال آنکه اولا آقا فرمودند وزارت خارجه هم یکی از مجموعه سیاست‌گذاران است و مجری سیاست‌ها نیز هست. ولی وزارت خارجه توان اجرای سیاست‌های اعلام‌شده را نداشته است و خطوط قرمز را رعایت نکرده است که فاجعه برجام نمونه آن است. سخن در نابلدی وزارت خارجه است.

شریعتمداری در ادامه با ‌اشاره به اهمیت مسئله کفایت و صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری گفت: کجای دنیا زمانی که فردی می‌خواهد کاندیدا شود، هیچ شرطی نمی‌گذارند. شرایطی دارد که باید با شرایطی که برای کاندیدا در نظر گرفته شده انطباق داشته باشد؛ و وظیفه شورای نگهبان هم همین است.

وی ادامه داد: آمریکا یک نهادی به‌عنوان دیوان عالی دارد که تعداد اعضای آن ۱۱ نفر است که این‌ها هر تصمیمی می‌گیرند نهایی است و هیچ‌کس هم حق ندارد حرفی بزند!

شریعتمداری اضافه کرد: در دیوان عالی آمریکا بر اساس «نظر شخصی» خودشان نظر می‌دهند، ولی اینجا شورای نگهبان بر اساس «قوانین» نظر می‌دهند و همچنین ملزم است قانونی که موجب شده که صلاحیت یک کاندیدا رد شود را به خود فرد اعلام کند.

وی با‌ اشاره به قانون انتخابات در ایران افزود: کسانی که در انتخابات رد صلاحیت می‌شوند، می‌توانند علت رد صلاحیت خود را منتشر کنند. تعدادی از نمایندگان فساد اقتصادی داشتند؛ چرا باید تأیید صلاحیت شوند؟

مدیرمسئول کیهان گفت: همچنین عده‌ای هم اصلاً به دنبال این هستند که کاندیدا شوند تا رد صلاحیت شوند، چون می‌دانند رد صلاحیت می‌شوند فقط می‌خواهند یک مشاجره و درگیری درست کنند و به‌اصطلاح ارّه بدهند و تیشه بگیرند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....