پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

ذوالنور: خطوط قرمز در مذاکرات وین رعایت شود

سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 762320
از آنجایی که مسئولان وزارت خارجه خطوط قرمز را در برجام رعایت نکردند و از طرف مقابل هم تضمین نگرفتند، فشار تحریم‌ها به کشور و مردم تحمیل شد.
ذوالنور: خطوط قرمز در مذاکرات وین رعایت شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند که سیاست‌گذاری در حوزه سیاست خارجی را وزارت خارجه تعیین نمی‌کند اما وزارت امور خارجه مجری است، آیا این تعبیر از مقام معظم رهبری به معنی هیچ کاره بودن وزارت خارجه است، گفت: کسانی که که نسبت به اصل نظام اسلامی عناد دارند، همواره به دنبال تحریف حقایق و واقعیات هستند.

در هیچ جای دنیا سیاست خارجی را وزارت خارجه تعیین می‌کند
وی با اشاره به اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری کاملاً صریح بود و در هیچ جای دنیا سیاست خارجی را وزارت خارجه تعیین می‌کند، بیان کرد: سیاست‌گذاری در حوزه سیاست خارجی از سوی حاکمیت تعیین و وزارت خارجه مجری آن است و باید در عرصه اجرا موفق عمل کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: برای نمونه، جهت لغو تحریم‌های ایران، وزارت خارجه آمریکا صرفاً ریاست مذاکره و میدان را در اختیار دارد اما تصمیم‌گیری درباره لغو تحریم‌های ایران از سوی وزارت خارجه آمریکا اتخاذ نمی‌شود بلکه رئیس جمهور و کنگره آمریکا در این باره باید تصمیم بگیرند و وزارت خارجه آمریکا مجری آن تصمیمات است.

ذوالنور ادامه داد: برای اینکه روسیه در مسئله سوریه مداخله کند یا نکند، این موضوع باید از سوی رئیس جمهور، شورای امنیت ملی و مجالس دوماً و سنای روسیه تصمیم گیری شود. البته وزارت خارجه این کشور هم بخشی از امور مربوطه را باید در بعد روابط خارجی پیگیری کند اما تصمیم گیرنده اصلی نیست.

تشخیص میزان ارتباط ایران و کشورهای منطقه با وزارت خارجه نیست
وی اظهار داشت: از سوی دیگر، تشخیص اینکه ارتباط ما با کشورهای منطقه قوی و یا ضعیف باشد و یا آنکه با کدام کشور منطقه رابطه خوبی داشته باشیم و با کدام یک از کشورها رابطه خوبی نداشته باشیم، صرفاً بر عهده وزارت امور خارجه نیست و وزارت امور خارجه بخشی از یک مجموعه تصمیم گیر است. در همه دنیا روال همین است و این مسئله به معنای هیچ کاره بودن وزارت امور خارجه نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: رهبر معظم انقلاب، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را تبیین و ابلاغ فرمودند که یکی از آن سیاست‌ها تقویت روابط با همسایگان و منطقه است. آیا کسی جلوی وزارت امور خارجه را گرفته است که این سیاست را عملیاتی کند؟ وزارت امور خارجه باید این راهبرد را اجرایی و حتی برای عملیاتی کردن دقیق این سیاست کلان باید خودش راهبرد هم تعیین کند.

ذوالنور با تاکید مجدد بر اینکه در همه جای دنیا این گونه است که نظام درباره سیاست‌های کلان تصمیم می‌گیرد، گفت: اگر عربستان سعودی بخواهد که روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را تقویت و یا آنکه با کشورمان تقابل کند، آیا وزیر امور خارجه این کشور درباره این موضوع تصمیم گیری می‌کند یا آنکه حاکمیت در این باره تصمیم می‌گیرد؟ پاسخ کاملاً روشن است.

تحریف عامدانه فرمایشات رهبر انقلاب
وی تاکید کرد: افرادی که از فرمایشات مقام معظم رهبری اینگونه تعبیر می‌کنند که با این تفاسیر وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشورمان هیچ کاره‌اند، افرادی هستند که کاملاً آگاهانه حقایق را دگرگون و تحریف می‌کنند و از روی جهل، نادانی و سوء برداشت آنان نیست که این مباحث را مطرح می‌کنند بلکه کاملاً عالمانه، عامدانه و در جهت غرض ورزی و آلوده کردن فضای جامعه این مباحث را مطرح می‌کنند و نباید در این باره تردیدی داشت.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه این افراد به دنبال آن هستند که از هر موضوعی علیه نظام جمهوری اسلامی جنجال ایجاد کنند که البته حنای آنان هم برای مردم دیگر بی رنگ شده است، ادامه داد: فهم و درک سیاسی مردم ما به حدی بالا است که این گونه القائات شوم و سم پاشی های مغرضانه برای تخریب افکار عمومی اثر گذار نخواهد بود.

ذوالنور در واکنش به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ظریف و دستگاه دیپلماسی توانستند مجری خوبی برای سیاست گذاری‌های برجامی و تحقق شروط رهبر معظم انقلاب در برجام باشند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب شروط ۹ گانه ای را برای پذیرش برجام تعیین فرمودند و مجلس نهم نیز در مهر ماه سال ۹۴ قانون قانون اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام را به تصویب رساند. در صورتی که دستگاه دیپلماسی ما این موارد را عملیاتی می‌کرد و به سیاست‌های کلان و قوانین پایبند بود، قطعاً فشار کمرشکن تحریم‌ها بر مردم وارد نمی‌شد.

وزارت خارجه خطوط قرمز را در برجام رعایت نکرد
وی اظهار داشت: از آنجایی که مسئولان وزارت امور خارجه خطوط قرمز را در برجام رعایت نکردند و از طرف مقابل هم تضمین نگرفتند، برجام با خروج آمریکا بی خاصیت شد و آنان پس از خارج شدن از برجام، هر گونه فشاری که توانستند بر مردم ما وارد کردند که بی کفایتی، بی خاصیتی، کم کاری و ناکارآمدی دستگاه دیپلماسی ما را اثبات می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر امروز هم در مذاکرات وین، خطوط قرمز و تذکرات مقام معظم رهبری از سوی تیم مذاکره کننده ما مورد توجه قرار دقیق نگیرد و رعایت نشود، بلا و سختی‌های دیگری بر مردم تحمیل خواهد شد.

ذوالنور با اشاره به اینکه پس از امضای برجام، دولتمردان افکار عمومی را فریب دادند و گفتند که با برجام همه مشکلات حل می‌شود به گونه‌ای که برخی از مردم در خیابان‌ها برای فتح الفتوح برجام جشن گرفتند، گفت: در آن مقطع و به دلیل وعده‌هایی که مقامات دولت دادند، مردم نمی‌دانستند که پس از برجام قرار است چه بلاهایی بر سر کشور بیاید.

تحریم‌ها باید به صورت کامل برداشته شود
وی با بیان اینکه حق مردم است که تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود، اظهار داشت: اگر مسئولان وزارت امور خارجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و خطوط قرمز ترسیم شده برای انجام مذاکرات پایبند باشند، تحریم‌ها به معنای واقعی و به صورت کامل برداشته می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس با تاکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی ما حتماً باید این مداقه را داشته باشند تا مصیبت گذشته تکرار نشود و همه تحریم‌ها برداشته شود، تصریح کرد: این یک فریب است که صرفاً آمریکا به برجام بازگردد و در آستانه انتخابات ۱۴۰۰، سرکیسه تحریم‌ها را قدری شل و تغییری زودگذر ایجاد کند و سپس از مکانسیم ماشه جهت فشار بر ایران و بردن کشورمان ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل استفاده کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلاح هسته‌ای آمریکا، تهدیدی برای امنیت ایران است..
fajr47
Iran, Islamic Republic of
دفعه اول هم گفته شد ولی رعایت نشد با یک کار عملی جلوشون را بگیرین
Iran, Islamic Republic of
خخخخ چشم