پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

اصغر همت: مادرم گفت «مروان» نشو!

دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 762228
خاطرم هست مادر مرحومم وقتی متوجه شد می‌خواهم نقش مروان را بازی کنم، به من گفت نمی‌خواهد این نقش را بازی کنی!
اصغر همت: مادرم گفت «مروان» نشو!
به گزارش جهان نيوز، روزنامه جام جم گفت‌وگویی با اصغر همت، بازیگر نقش «مروان بن حکم» در سریال امام علی (ع) انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

صفا و صمیمیت آن روزها گم شده
- زمان فیلمبرداری سریال «امام علی (ع)» صفا و صمیمیتی بین ما جریان داشت که امروز دیگر گم شده.

- آقای میرباقری دست روی دوره‌ای از زندگی امام علی (ع) گذاشتند که جنبه دراماتیک بسیار بالایی دارد و مهم‌تر از همه این‌که ما ایرانی‌ها علاقه و دلبستگی عجیبی به «علی (ع)» داریم.

- تمام این عوامل دست به دست هم دادند که مردم با وجود گذشت زمان، کماکان پای تماشای این سریال بنشینند.

برای نقش مروان تا زمان حضرت ابراهیم(ع) هم مطالعه کردم!
- فیلمنامه این سریال به تنهایی حاوی اطلاعات بسیار خوبی بود اما از آن زمانی‌که قرار شد من نقش مروان را بازی کنم تا زمانی‌که جلوی دوربین رفتم حدودا دو ماه بیشتر طول نکشید، سعی کردم در همین مدت اندک به تمام منابع و کتب تاریخی و مذهبی موجود از آن مقاطع تاریخی دسترسی پیدا کنم. 

- بهترین کتابی هم که در این زمینه به من کمک کرد رمان بسیار شیرین و دلچسب «امام علی بن ابیطالب(ع)» نوشته عبدالفتاح عبدالمقصود بود. مطالعاتی که در این زمینه داشتم برایم بسیار راهگشا بود.

- در مطالعاتم نه تنها زندگینامه خود مروان بلکه به خیلی قبل‌تر از آن یعنی زمان حضرت ابراهیم(ع) هم مراجعه کردم. از ابراهیم (ع)، اسماعیل (ع) و عدنان گرفته تا قبیله قریش و عبدمناف، جد پنجم تمام کسانی‌که بعدها با هم دشمن می‌شوند.

مادرم گفت «مروان» نشو!
- خاطرم هست مادر مرحومم چون در زیارت عاشورا زیاد خوانده‌بود که؛ «وَ لَعَنَ اللَّهُ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ وَ لَعَنَ اللَّهُ بَنی اُمَیةَ قاطِبَةً وَ....»، وقتی متوجه شد می‌خواهم نقش مروان را بازی کنم، به من گفت نمی‌خواهد این نقش را بازی کنی!

- من برای ایشان از دیدگاه خودمان که شیعه هستیم نقش مروان را توضیح دادم و در توجیه به او گفتم که اتفاقا ثواب بازی در نقش شخصیت مروان به من  اصغر همت می‌رسد.
- بالاخره با ایشان صحبت کردم و ایشان هم پذیرفته‌بودند و در نهایت مادرم هم مانند مردم دیگر پای تلویزیون نشست و حتی اگر تمام مردم هم از بازی من لذت نمی‌بردند، مادرم از بازی من لذت می‌برد.

من خودم هم علی هستم
 - من خودم هم علی هستم. نامم در شناسنامه علی‌اصغر است. کسی که از وقتی چشم باز می‌کند او را با این نام صدا می‌زنند، می‌خواهید چه احساسی راجع به این شب‌ها که مقارن با شهادت آن حضرت است، پیدا کند.

- شب‌های قدر، شب‌های نزول قرآن است و در بیان عظمت این شب‌ها همین‌قدر بگویم که می‌دانم هستند کسانی‌که از تمام ماه رمضان فقط همین سه روز را روزه می‌گیرند، فقط همین سه روز را که با مقام حضرت علی(ع) عجین شده است.

از شروع کرونا هیچ کاری را نپذیرفتم
- از شروع کرونا هیچ کاری را نپذیرفتم، به‌جز سریال «زمین گرم» به نویسندگی و کارگردانی سعید نعمت‌ا... که آن‌هم چون قبل از همه‌گیری کرونا شروع کرده بودیم از نظر اخلاقی وظیفه خودم دانستم در روزهای کرونا بروم و تمامش کنم.

یک تار موی پورحسینی با تمام سریال‌های این مملکت قابل تعویض نبود
- به نظرم سلامت انسان از هر چیز دیگری مهم‌تر است. خودتان دیدید سال گذشته چه هنرمندانی را از دست دادیم.

- حتی یک تار موی کسی مثل پرویز پورحسینی با تمام سریال‌های این مملکت قابل تعویض نبود یا کسانی مثل کریم اکبری‌مبارکه، اکبر عالمی، خسرو سینایی، چنگیز جلیلوند و... که هرگز جایگزینی برایشان در هنر این سرزمین پیدا نمی‌شود.

- وقتی پروتکل‌های بهداشتی در پشت دوربین انجام نمی‌شود و خودمان هم نمی‌توانیم جلوی دوربین ماسک بزنیم، نه خود و نه همسرم (افسر اسدی)، تمایلی به کار در این شرایط نداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پس نقشهای منفی را کی بازی کنه؟؟!!!