جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

بهترین درخواست در شب قدر چیست؟

دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 762214
انسان باید قیامت را باور کند و به آن یقین داشته باشد در این صورت در زمره نجات یافتگان قرار می‌گیرد.
بهترین درخواست در شب قدر چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، «حجت‌الاسلام محسن قرائتی» رئیس ستاد اقامه نماز کشور در برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن که با موضوع معاد از شبکه یک سیما پخش شد، اظهار داشت: شب قدر، شب سرنوشت و مقدرات است، شبی که خیر و شر هر انسانی در آن شب اندازه‌گیری می‌شود و شبی است که قرآن کریم درباره آن می‌فرماید برابر با هزار ماه است؛ این هزار ماه مطابق با هشتاد سال و برابر با عمر یک انسان کامل است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه معاد یک امر جسمانی است نه روحانی، ادامه داد: انسان با همین جسم در عالم قیامت حاضر می‌شود و قرآن کریم در این باره می‌فرماید آن هنگام که انسان‌ها زنده می‌شوند و از قبر بیرون می‌آیند، مقصود همان حالت جسمانی است.

وی ادامه داد: گاهی شبهه ایجاد می‌شود که چگونه ممکن است روح و جسم انسان که از یکدیگر جدا و اعضا و جوارحی که به خاک و دیگر عناصر تبدیل شده، مجدد زنده شود؟ پاسخ بسیار ساده است، زیرا آن کسی که توانسته انسان را با این همه پیچیدگی خلق کند قطعاً زنده کردن و به قولی مونتاژ آن نیز بعد از مرگ کار سختی نیست.

حجت‌الاسلام قرائتی با طرح این سؤال که چگونه انسان در قیامت حاضر می‌شود؟ پاسخ داد: در یک نقل بیان شده انسان تنها در قیامت مبعوث می‌شود و مراد از این تنهایی آن است که کسی نیست به یاری او بشتابد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: صورت دیگری که بیان شده آن است که انسان‌ها در قیامت هر کدام با رهبرانشان که در عالم دنیا انتخاب کردند محشور می‌شوند، قرآن کریم در این خصوص می‌فرماید: هر انسانی با امام و رهبری که انتخاب کرده در قیامت خوانده می‌شود، در قیامت مال و مکنت و اقوام دردی از درد‌های انسان را دوا نمی‌کند و سرنوشت آدمی با آن رهبری رقم می‌خورد که در عالم دنیا انتخاب و از او تبعیت کرده است.

شب قدر بهترین فرصت برای توبه و پاک شدن از گناه و معصیت است

وی با استناد به معارف قرآن کریم، عنوان کرد: در قرآن کریم بیان شده در قیامت انسان‌ها فوج فوج وارد محشر می‌شوند؛ بر اساس روایات، شایعه سازان شبیه میمون، حرام خواران همانند خوک، رباخواران واژگون، قاضی ناعادل کور، مغروران کر و لال، همسایه آزاران دست بریده، خبرچینان آویخته بر شاخه‌های آتشین و عالمان بی عمل در عین حالی که زبان خود را می‌جوند وارد محشر می‌شوند. هر انسانی متناسب با گناهی که در عالم دنیا انجام داده با حالت باطنی آن خصلت در قیامت حاضر می‌شود.

حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه شب قدر بهترین فرصت برای توبه و پاک شدن از گناه و معصیت است، گفت: گاهی انسان در خوبی یا بدی کردن به‌جایی می‌رسد که اگر طی روز عمل خیر و یا شری انجام ندهد غمگین و افسرده می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه اعضا و جوارح انسان در عالم قیامت مورد بازخواست قرار می‌گیرد، اظهار داشت: در قرآن کریم آیه‌های متفاوتی درباره اعضا و جوارح انسان بیان شده برای مثال می‌فرماید انسان‌هایی که در قیامت مست وارد محشر می‌شوند شراب آنان را مست نکرده بلکه از وحشت عذاب الهی به این روز افتاده و مست می‌شوند و این مدهوشی مربوط به مغز آنان است، یا در جای دیگر اشاره به پیشانی می‌کند و می‌فرماید کسانی که گنج و زر داشتند، اما در راه خدا انفاق نمی‌کردند در قیامت همان فلز‌ها به‌صورت گداخته شده بر پیشانی آنان زده شده و گفته می‌شود این همان فلز‌هایی است که پنهان کردید، همچنین درباره چشم آیاتی وجود دارد که می‌فرماید چشمان پایین افتاده؛ در قیامت ۵۰ موقف وجود دارد که هر موقفی یک نام دارد یکی از آن موقف‌ها، موقف بکاء است که همه چشم‌ها در آنجا گریان بوده طوری که همه دیدگان وحشت زده و خاشع می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ایمان به معاد باشد انسان هرگز گناه نمی‌کند و این ایمان تنها با یقین حاصل می‌شود در غیر این صورت علم داشتن به‌روز قیامت مانع معصیت انسان نمی‌شود، طبق صریح روایات؛ امیرمومنان علی (ع) بالاترین درجه یقین را داشتند، انسان باید قیامت را باور کند و به آن یقین داشته باشد در این صورت در زمره نجات یافتگان قرار می‌گیرد، بنابراین بهترین درخواست انسان در شب قدر رسیدن به مقام یقین است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بنابراین بهترین درخواست انسان در شب قدر رسیدن به مقام یقین است.الهی امین