کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عارف:

من همیشه ارادت خاصی به خاتمی داشته ام/ خاتمی هم اعتماد خاصی به من دارد/ من در سال ۹۲ با نظر خاتمی به نفع روحانی کنار رفتم

13 ارديبهشت 1400 ساعت 11:22

قبل ازاینکه همکار رسمی آقای خاتمی در دولت بشوم، برای هر کاری با ایشان مشورت می‌کردم چون ایشان بزرگتر ما بودند و تا امروز هم این مسیر ادامه دارد.


گروه سیاسی جهان نیوز: محمدرضا عارف، معاون اول رئیس دولت اصلاحات و رئیس فراکسیون امید مجلس دهم که با هفتاد سال سن جزو کاندیداهای اصلاح طلبان برای انتخابات پیش روست، در گفتگویی که با روزنامه آرمان داشته است رابطه خودش با خاتمی(از سران فته سال 88) را خوب و ارادتمندانه توصیف کرده است و دراین باره توضیح داده است: «من همیشه ارادت خاصی به آقای خاتمی و ایشان هم اعتماد خاص به من داشتند».

عارف همچنین کنار رفتن به نفع روحانی در سال 92 را ناشی از نظر خاتمی اعلام کرده است. این موضوع در حالی است که بسیاری از چهره های اصلاح طلب انتخاب روحانی در سال 92 را به دلیل نبود کاندیدا اعلام می کنند. فی الواقع در حالی عارف به عنوان یک اصلاح طلب شناسنامه دار(به قول اصلاح طلبان) در انتخابات حاضر بود اما با نظر خاتمی به عنوان رهبر اصلاح طلبان به نفع روحانی کنار رفت. در انتخابات سال 96 هم جهانگیری به عنوان یک اصلاح طلب شناسنامه دار دیگر به قصد پوشش برای روحانی کاندیدا شد اما در نهایت او هم به نفع روحانی کنار رفت. دروغ اصلاح طلبان آنجاست که برای فرار از ناکارآمدی روحانی می گویند گزینه دیگری نداشته اند! حال آنکه خودشان به نفع روحانی کنار رفتند و به اعتراف جهانگیری بسیاری از پست های حساس دولت در این هشت سال در اختیار اصلاح طلبان بوده است.

نکته قابل توجه اینجاست که گروهی از اصلاح طلبان فریبکارانه می خواهند به جامعه القا کنند که مشکل این سال ها از آنجا نشأت گرفت که روحانی، اصلاح طلب شناسنامه دار نبود و باید برای فرار از مشکلات جامعه به یک اصلاح طلب شناسنامه دار رای داد! به عبارت بهتر یعنی تشکیل دولت سوم روحانی.

به گزارش جهان نیوز، بخش هایی از اظهارات عارف را در ادامه خواهید خواند:

*بحث سال 96 این بود که تمام دوستان ما اصرار داشتند که فقط آقای روحانی به عرصه انتخابات وارد شود که شاید من تنها مخالف بودم چون نگران بودیم اگر آقای روحانی به هر دلیلی به انتخابات نرسد، جبهه اصلاحات نمی‌تواند بدون کاندیدا باشد. بحث شد و برخی دوستان میگفتند اگر شما کاندیدا معرفی کنید، آقای روحانی را رد میکنند که من اعتقاد به خلاف آن داشتم یعنی اگر کاندیدا معرفی نمی‌کردیم امکان رد آقای روحانی هم وجود داشت. در یک جلسه عنوان کردم هر کاندیدایی معرفی کنیم، از آقای‌روحانی به جریان اصلاح‌طلب نزدیکتر است بنابراین ایشان حاشیه امن می‌شود. به آقای روحانی و یارانشان گفتیم ما یک کاندیدا می‌خواهیم پس خودتان بگویید چه شخصی باشد. توضیه ما این بود که این فرد از میان اعضا دولت باشد و چند اسم معرفی کردیم تا از میان آنها یکی را انتخاب گزینه‌های پیشنهادی ما آقایان جهانگیری، ظریف و... بودند که در نهایت به آقای جهانگیری رسیدند. آقای‌جهانگیری از روز اول آمد که به این روند کمک کند. آقای جهانگیری کاندیدای پوششی صرف نبود بلکه آمد تا اگر آقای‌ روحانی تا آخر ماند، کنار برود. 

*روابط ما همیشه بسیار خوب بوده است و در طول دهه‌های گذشته من همواره از رهنمودها و نظرات مشورتی ایشان(خاتمی) استفاده کرده‌ام. رابطه من و آقای‌خاتمی اظهر من الشمس است و ربطی به حضورم در دولت ایشان و موضوعات دیگر ندارد.  قبل ازاینکه همکار رسمی آقای خاتمی در دولت بشوم، برای هر کاری با ایشان مشورت می‌کردم چون ایشان بزرگتر ما بودند و تا امروز هم این مسیر ادامه دارد. ضمن اینکه من این سوال را انحرافی ارزیابی می‌کنم. چرا من و آقای خاتمی باید اختلاف داشته باشیم؟ من همیشه ارادت خاصی به آقای خاتمی و ایشان هم اعتماد خاص به من داشتند پس چرا باید اختلاف داشته باشیم. وقتی آقای خاتمی در سال 88 کاندیدا می‌شود، چه کسی رئیس ستاد ایشان می‌شود؟ شما فکر می‌کنید من در سال 92 بدون نظر آقای خاتمی کنار می‌رفتم؟ امکان نداشت چون ما برنده بودیم. آقای خاتمی را یک فرد نمی‌دانم بلکه سمبل یک جریان و رهبر یک گفتمان هستند. 

*نقدهای جدی به عملکرد دولت داریم و درحین کار هم هر وقت فرصتی پیش آمد به آنها اعلام کردیم. گله جدی هم این بود که چرا به این نقدها توجه نمی‌کنند که آنها را اصلاح کنند. دولت می‌توانست بهتر از آنچه انجام داد، کار کند و مطالبات مردم را پاسخ دهد. دولت نتوانست به مطالبات مردم پاسخ دهد که یک نقد جدی به دولت هم همین موضوع است.

*انتظار داشتیم دولت آقای روحانی در دور دوم به بررسی عملکرد خودش در دولت اول بپردازد و اشکالات را اصلاح کند اما به مسیر بدتری رفت یعنی فاصله گرفتن از جریان اصلاحات.

*احساس می‌کردیم به صحبت‌هایی که در جلسات با آقای روحانی و دولتمردان مطرح می‌شد، توجهی نمی‌کردند.

*اصلاح‌طلبان مسئولیت کارشان را می‌پذیرند. ما از مردم عذرخواهی کرده‌ایم البته نیت ما خیر و اصلاح بود. اینکه دوستان ما تاکید دارند در این انتخابات به حمایت از کاندیدایی جز کاندیدای اصلاح‌طلب نمیپردازیم نشانه درس بزرگی بود که گرفتیم.

*آقای ظریف را از زمانی که هنوز دیپلم نگرفته بود، می‌شناسم. ایشان را فردی متین و دیپلمات به معنای واقعی عالم با درک و شعور بالا و آینده نگری می‌دانم  که در در چارچوب منافع ملی، ارزش‌ها و قانون حرکت می‌کند. با توجه به اینکه دولت‌های ما حزبی نیستند، نباید به دیپلمات‌ها برچسب حزبی زد. آقای‌ ظریف هم دردولت آقای خاتمی دارای جایگاه برجسته بود و هم دردولت آقای روحانی و ان شاءا... نظام ما بتواند از تجربه و تخصص و کارایی ایشان کماکان بهره لازم را ببرد.


کد مطلب: 762210

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/762210/همیشه-ارادت-خاصی-خاتمی-داشته-ام-هم-اعتماد-سال-۹۲-نظر-نفع-روحانی-کنار-رفتم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com