پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۱

کوثری: نفع مذاکره را برای انتخابات می‌خواهند

شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 762023
کاندیدای انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی گفت که بر اساس تکلیف شرعی و نه به توصیه گروه‌های سیاسی کاندیدا شده و در انتخابات پیش رو، رقیب کسی نخواهد بود.
کوثری: نفع مذاکره را برای انتخابات می‌خواهند
به گزارش جهان نيوز، همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخابیه از جمله تهران برگزار خواهد شد؛ در تهران به دلیل فوت خانم دکتر فاطمه رهبر، قرار است جایگزین ایشان توسط تهرانی‌ها انتخاب شود. برای این کرسی، 342 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

محمداسماعیل کوثری نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یکی از 342 نفری است که کاندیدا شده است؛ به همین بهانه و برای مشخص شدن برنامه، اهداف و دلیل کاندیداتوری از آقای کوثری دعوت کردیم تا با حضور در تسنیم با خبرنگار گروه سیاسی گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.

چرا بعد از آنکه از مجلس  به سپاه رفتید؛ دوباره احساس کردید که باید به مجلس برگردید؟
کوثری: با سلام به ارواح پاک شهدا خصوصاً شهدای هشت سال دفاع مقدس وشهدای دفاع از حرم آل الله و شهدای سلامت و امنیت و همه عزیزانی که همه هستی‌شان را در طبق اخلاص گذاشتن که این ملت سربلند باشد. بعد از اینکه دوره نهم مجلس تمام شد و دوره دهم رأی نیاوردیم، در همان موقع خیلی مصر بودم به سوریه بروم که کمک بچه‌ها مخصوصاً حاج قاسم باشم و تجارب هشت ساله دفاع مقدس را در آنجا بتوانیم پیاده کنیم. اما خوب به دلایلی مخالفت شد و در نهایت این شد که ما هم تقریباً دو، سه ماهی دست به مطالعه زدیم اما بالاخره خود سپاه بنا به درخواستی که داشت و با مجوز مقام معظم رهبری سه سال به سپاه برگشتیم و یک سال هم تمدید شد.

دوره سه ساله با مجوز مقام معظم رهبری بود؟ یعنی شما بازنشسته بودید؟
کوثری: بله، یعنی حکم برای سه سال بود و یک سال دیگر هم دوباره تمدید شد. در اصل باید بگوییم که تا 17 شهریور 99 آن چهار سال تمام شد چون من 17 شهریور ماه 95 برگشتم اما در سال 86 در اصل بازنشسته شده بودم.

یکی از مباحثی که برخی درباره شما مطرح می‌کنند این است که شما چون درجه سرتیپی دارید باید استعفا می‌دادید و استعفایتان را هم به دلیل درجه سرداری، باید فرمانده کل قوا تائید می‌کرد و چون چنین روالی را طی نکرده‌اید پس، نباید تائید صلاحیت می‌شدید؟
کوثری: نه، این‌طور نیست. در سال 86 با 30 سال و 9 ماه بازنشسته شدم. این 4 سال هم که برگشتم با مجوز مقام معظم رهبری بود. دوره‌اش هم بعد از سه سال و تمدید یکساله، تمام شده بود. یعنی در تاریخ 17 شهریور 99 اعتبار حضور بنده در سپاه تمام شده محسوب می‌شود.

نیاز نبود قبل انتخابات مجلس استعفا بدهید؟
کوثری: ببینید چون آن مدت زمان تمام شده بود و از طرفی قبلاً بازنشسته شده بودم، نیازی نبود. یعنی اگر سپاه خودش درخواست داشت عین سه سال و یک سال باید دوباره اجازه می‌گرفت. آخرین مسئولیتی هم که داشتم جانشینی قرارگاه ثارالله بودم که در تاریخ 1 تیر 99 تودیع شدم و تمام شد.

الان سمتی در سپاه ندارید؟
کوثری: نه اصلا هیچ چیزی نیست.

مشاور فرمانده سپاه هم نیستید؟
کوثری: خیر

گفته می‌شود شما برنامه برای ثبت‌نام نداشتید اما شورای ائتلاف از شما خواست ثبت‌نام کنید؟
کوثری: نه اصلا

شورای وحدت چطور؟
کوثری: نه اصلاً. به هیچ وجه. ما دیدیم نمی‌توانیم بیکار بنشینیم و باید بالاخره تجربه خودمان را منتقل کنیم.

با هیچ کس صحبتی نکردید و کسی نگفت که کاندیدا بشوید؟ مثلا با آقای قالیباف.
کوثری: نه ابداً. با آقای قالیباف هم مشورتی نکردم

شنیدم جلسه‌ای با آقای رسایی که رقیب‌تان محسوب می‌شود داشتید؟ ممکن است توضیحی درباره این جلسه بدهید.
کوثری: جلسه که نه، تلفنی باهم صحبت کردیم ایشان هم قبلاً نماینده بودند. البته ایشان برادر ماست نه رقیب ما. حالا هر گزینه‌ای را که مردم تشخیص دادند محترم است. من واقعاً براساس احساس تکلیفی که کرده‌ام کاندیدا شده‌ام و این‌طور نبوده که ببینم چه کسی کاندیدا می‌شود یا نه؟ بالاخره کلیت مجلس از نیروهای انقلابی هستنند و انشاالله بقیه نیز از بچه‌های انقلابی باشند.

شما در شورای ائتلاف سمت دارید؟
کوثری: خیر. من در سپاه بودم و نمی‌توانستم آن موقع در شورای ائتلاف باشم. البته با دوستان رفت و آمد و گفت‌وگو دارم اما سمتی در هیچ گروه و جناحی ندارم.

در انتخابات مورد حمایت جبهه پایداری یا شورای ائتلاف خواهید بود یا مستقل ورود کرده‌اید؟
کوثری: من مستقل آمده‌ام؛ عضو هیچ گروهی نیستم اما از تفکر جهادی و انقلابی گروه‌های حزب‌اللهی حمایت می‌کنم.

برای انتخابات ریاست جمهوری به کاندیدای خاصی کمک می‌کنید یا روی انتخابات مجلس تمرکز کرده‌اید؟
کوثری: نه فعلاً. باید ببینیم چه عزیزانی کاندیدا می‌شوند و شورای نگهبان چه کسانی را تائید می‌کند؛ آن وقت تصمیم می‌گیریم.

شما به عنوان یکی از فرماندهان دفاع مقدس، فکر می‌کنید دلیل هجمه‌های که تحت عنوان "کاندیدای نظامی" به برخی کاندیدا مطرح می‌شود، چیست؟
کوثری: کاملاً روشن است که با این حربه نمی‌خواهند بچه‌های جنگ و حزب‌اللهی وارد صحنه و مدیریت کشور شوند. اینها امروز نظامی نیستند و از مجموعه نظامی خودشان جدا شده و کاندیدا شده‌اند. ضمناً هیچ کجای قانون نیامده که افراد با سابقه کار نظامی از کاندیداتوری منع شده باشند.

گفته شده نامه‌ای از فرماندهان نظامی به یکی از کاندیداها نوشته شده که کاندیدا نشوند؟
کوثری: این موضوع از اساس کذب است و تکذیب هم شد؛ سپاه و نیروهای مسلح به هیچ عنوان وارد چنین دسته‌بندی‌ها نشده و نخواهند شد. من اطلاع دارم که چنین نامه‌ای خطاب به آقای رئیسی نوشته‌نشده است. بله، فرماندهان نظامی اگر جایی احساس خطر کنند برای دفاع از انقلاب ورود می‌کنند مثل نامه‌ای که به آقای خاتمی در دوران اصلاحات نوشته شد. بنده هم آن نامه را امضا کردم تا هشدار لازم به رئیس جمهور وقت داده شود. شان سپاه بالاتر از این حرف‌هاست و اینها شیطنت‌هایی است که کسانی که نمی‌خواهند یک تفکر انقلابی و جهادی در رأس قوه مجریه قرار بگیرد، مطرح می‌کنند.

فکر می کنید انتخابات آینده رقابت بین چه نگاه‌هایی است بعضی می‌گویند رقابت بین مذاکره و مقاومت خواهد بود برخی هم می‌گویند بین کارآمدی و ناکارآمدی؟
کوثری: دیگر همه مردم می‌دانند که این بازی‌ها جواب نمی‌دهد. همه مردم می‌دانند که نیروهای انقلابی مخالف مذاکره نبوده و نیستند اما ما می‌گویم که مذاکره باید منافع ملت را تأمین کند نه منافع انتخاباتی جناح‌سیاسی‌مان را. می‌خواهند بگویند ما مخالف توافق هستیم؛ خب خودشان بگویند مگر توافق نکردند برای لغو تحریم‌ها چرا تحریم‌ها لغو نشد؟ اتفاقاً لغو همه تحریم‌ها مطالبه جدی ماست چون حق مردم است اما اینکه برخی بخواهند با سیاسی‌کاری و بازی با کلمات و با اهداف انتخاباتی بحث مذاکره را مطرح کنند، ظلم به مردم است و ما چنین ظلمی را قبول نداریم.

امروز در وین مذاکرات هسته‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام و آنچه لغو تحریم‌ها توصیف‌شده مطرح است. نظر شما درباره این مذاکرات چست؟
کوثری: حرف نیروی انقلابی همین است که باید در مذاکرات وین، همه تحریم‌ها لغو شود. منطور از همه تحریم‌ها، تحریم‌های غیرهسته‌ای و حقوق‌بشری هم هست. بالاخره این تحریم‌ها به بهانه‌های واهی وضع‌شده و حالا می‌گویند ایران باید تعهدات خود را اجرا کند، طبیعی است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز باید قبول کنند که همه تحریم‌ها لغو شود.

از برنامه جریان انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری اطلاعی دارید؟
کوثری: بنده مسائل مرتبط با جریان انقلاب را رصد می‌کنم؛ فعلاً نزدیک به 30 نفر از نیروهای انقلابی برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرده‌اند که به نظر اکثر آنها برای مدیریت کشور توانمند هستند؛ منتهی باید صبر کنیم تا نظر شورای نگهبان اعلام شود و بعد از مشخص شدن تائید صلاحیت‌ها ببینیم کدام گزینه برای مدیریت کشور مناسب‌تر است. مثلاً امروز بحث آقای قالیباف، آقا محسن (رضایی)، آقای سعید محمد، آقای دهقان یا آقای رستم قاسمی مطرح است باید ببینیم کدامیک از این برادرها می‌توانند گزینه نهایی باشند.

حاج آقا، یعنی هر 5 گزینه مد نظر شما سابقه نظامی دارند
کوثری: نه، اینها را همین‌طوری گفتم. اینها که قطعی نیستند. منظور این است که من با این برادرها کار کرده‌ام و اینها را می‌شناسم چون اینها را می‌شناختم، گفتم.

فکر می‌کنید کدام گزینه‌ می‌‌تواند گزینه اجماعی نیروهای انقلاب باشد؟
کوثری: به نظرم آقای رئیسی اگر کاندیدا شوند گزینه اول و اجماعی نیروهای انقلاب خواهد شد اما باید صبر کرد و دید چه پیش می‌آید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چه اشکال داره کسی که چوب مذاکرات خورده ، نفغ آن هم ببرد؟
Iran, Islamic Republic of
اگر درست باشد مشکلی نیست. ولی انچه که قابل بیان است ان است که این تیم مذاکره که در حال مذاکرات می باشد فقط یک کارت بازی می خواهد که بگوید دست من پر است ......
Iran, Islamic Republic of
و این در حالی است که مذاکره از سال 1392 تاکنون به نفع مردم ایران و کشور نبوده است.
Iran, Islamic Republic of
چطور شد؟ شما که در مذاکره نفعی نمی دیدید
خراسانی
Iran, Islamic Republic of
من هم با مذاکره موافق بودم اما نفعی هم نمی دیدم . این پیش بینی بود لذا باید تیم مذاکره بیشتر حواسش را جمع میکرد که نکرد.
.
Iran, Islamic Republic of
.
رفع تحریم ها به سود مردم نیست؟ .
Iran, Islamic Republic of
به سود جناح ما نیست!!!!!
Romania
..........
نقی
Iran, Islamic Republic of
نمایش مذاکرات برای رای در انتخابات و مردم و کشور هیچ
صاذق
Iran, Islamic Republic of
طریف و تیمش نشان داده اند که نفع مذاکره را برای عزت و سربلندی کشور و مردم میخواهند و نه برای منافع شخصی و انتخاباتی!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
برو فیلم صحبتهاش با فکر می کنم البرادعی بود رو ببین و بعد این حرفهای شعارو بده اونهم در باره سرداری که دوران جوانی خودش در دفاع از ملت گذاشته و در ایران بوده افتاد