پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲۵

نبویان: دولت روحانی رکورددار اختلاس است

جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۳
کد مطلب: 761933
دبیر کمیته هسته‌ای مجلس معتقد است کمتر از 20 درصد مشکلات کشور زیر سر تحریم‌ها است و 80 درصد مشکلات کشور ناشی از ناکارآمدی مسئولان اجرایی کشور است.
نبویان: دولت روحانی رکورددار اختلاس است
به گزارش جهان نيوز، اخیرا رئیس جمهور کشور درباره مسائل اقتصادی و تحریم‌ها مواردی را بیان کرد که انتقادات بسیاری را به دنبال داشت. وی در این باره گفته بود: ما در بحث کره به خودکفایی رسیدیم و می توانیم جزو صادرکنندگان این محصول باشیم و در زمینه مرغ هم نیازمندی‌های ما به خارج کم می‌شود و به خودکفایی کامل می رسیم. رئیس جمهور البته به صورت کلی دیدگاه عده‌ای از کارشناسان و مسئولان که معتقدند تنها 30 درصد از مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها بازمی‌گردد و 70 درصد مسائل به درون کشور برمی‌گردد را رد و بیان کرده بود «یک عده‌ای آشنا نیستند و درصد درست می‌کنند و می‌گویند ۳۰درصد مشکلات از تحریم است و بقیه مشکلات از مدیریت است و این حرف کاملاً غلط و نادرست است، آن‌ها نمی‌دانند تحریم در چه زمینه‌هایی تاثیر گذار است». همین سخنان و اظهار نظرهای مشابه روحانی، اعتراض بسیاری از مسئولان، نمایندگان و کارشناسان را درآورده و باعث گلایه‌های متعددی شد.

در همین باره به سراغ یکی از نمایندگانی رفتیم که در مجلس نهم در کمیسیون برجام عضویت داشته و اکنون نیز دبیری کمیته هسته‌ای مجلس یازدهم را عهده‌دار است.
سیدمحمود نبویان به ارزیابی درصد ذکر شده از سوی روحانی در موضوع تحریم‌ها و مقصر بودن آنها در شرایط فعلی اقتصادی کشور می‌پردازد و معتقد است :«اگر بخواهیم دروغ بگوییم کمتر از 20 درصد مشکلات کشور زیر سر تحریم‌ها است، 80 درصد مشکلات کشور زیر سر مسئولین اجرایی، فساد مسئولین اجرایی، ناکارآمدی مسئولین اجرایی کشور است، چون دولت دست این تفکر است و کشور هم دست دولت است، تقریباً 90 درصد اختیارات و پول دست دولت است، حداقل 80 درصد مشکلات کشور زیر نظر ناکارآمدی و فساد مسئولین است و ربطی به تحریم ندارد».

بخش زیر گفت‌وگوی خبرگزاری فارس با حجت‌الاسلام محمود نبویان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی است که از نگاهتان می‌گذرد:

اساس مذاکرات فعلی دولت و علل آن چیست؟
نبویان: یکی از مباحث امروزِ جاری کشورمان، بحث مذاکرات جاری در وین است که از طرف دولت آقای روحانی و به ریاست آقای ظریف و آقای عراقچی دارد برگزار می‌شود، برای اینکه ما توجه کنیم که چرا دولت این کار را انجام می‌دهد و این مذاکرات چه ضرورتی دارد، باید با تفکر این دولت آشنا شویم که به نظرم خیلی مهم است؛ من دو مبنای فکری این دولت را عرض می‌کنم تا روشن شود که چرا این دولت به هر صورت ممکن دنبال مذاکره هستند حالا چه مفید و یا چه مضر باشد؟ مذاکرات برجام، ژنو، لوزان چقدر ضرر به ملت تحمیل کرد که دلار 3 هزار تومانی، 30 هزار تومان شد (دلار برجامی) اما در عین حال چرا اینها دست از مذاکره برنمی‌دارند؟

*روحانی معتقد است پذیرش قوانین آمریکا در جهان، عامل پیشرفت ما است
مبنای اول این است که باید به آن توجه کنیم و آقای روحانی هم خیلی به آن توجه دارد و آن این است که پیشرفت ایران به این است که ایران، جهانی شدن را بپذیرد، مقدمۀ دوم این است که جهانی شدن قواعدی دارد که ایران هر چه این قواعد را بیشتر بپذیرد پیشرفته‌تر خواهد شد، هر چه در مقابل این قواعد بایستد پسرفت خواهد کرد، مقدمه سوم این است که قواعد جهانی شدن را، قوی‌ترین کشورهای دنیا باید تنظیم کنند ـ اینها همه عین بخشی از الفاظ کتاب آقای روحانی و بخشی مشاوران آقای روحانی است که عرض می‌کنم ـ در آن کتاب در مقدمه چهارم آمده است که مراد ما از قوی‌ترین کشور دنیا بنگلادش و سنگاپور نیست، مراد ما آمریکا است، نهایت آلمان و انگلستان را هم اضافه می‌کنیم؛ نتیجه این می‌شود که ما هر چه قواعد و قوانینی که آمریکا برای جهان تنظیم کرده است را بیشتر رعایت کند، ایران پیشرفت می‌کند و هر چه در مقابلش بایستیم پسرفت خواهیم کرد؛ این یک معنای خاصی دارد، پذیرش قوانین آمریکا در جهان، عامل پیشرفت ما است.
 
آیا مراد اینها قوانین علمی، قوانین تکنولوژیکی و صنعتی است؟
نبویان: نه؛ می‌گوید این مساله اصلاً محل بحث نیست، اینکه روشن است، بلکه قوانین سیاسی و فرهنگی است و خیلی جای تعجب دارد! در کتاب توضیح می‌دهد اگر در خاورمیانه آمریکا آمده اسرائیل را پدیده آورده و مردم مسلمان فلسطین را نابود کرده و در به در کرده است و هر روز دارد با آنها می‌جنگند، کشور جعلی صهیونیستی درست کرده است، اگر می‌خواهید پیشرفت کنید باید بپذیرید واِلا در مقابل تصمیم آمریکا بایستید، حتماً پسرفت خواهید کرد. پس این دستور دینی چیست که انسان باید در مقابل ظلم بایستد و از مظلوم دفاع بکند واِلا مسلمان نیست؟ از دین هم اگر بگذریم اینکه «تو کز محنت دیگران بی‌غمی/ نشاید که نامت را نهند آدمی»؟ می‌گوید اینها را کنار بگذارید.

نکته دوم می‌گوید قوانین فرهنگی که آمریکا دارد را باید بپذیرید تا پیشرفت کنید، قوانین فرهنگی آنها که با اسلام و تشیع ما نمی‌سازد، اتفاقاً جالب است در این کتاب اصرار دارد می‌گوید بله با اسلام و تشیع نمی‌سازد اما بگویید می‌خواهید پیشرفت کنید یا نه؟ این بخش از اسلام و تشیع را باید کنار بگذارید؛ پس راه پیشرفت این است که هر چه آمریکا می‌گوید را بپذیریم، این تعبیر که هر چه بیشتر گاو شویم، بیشتر پیشرفته‌تر می‌شویم! ترامپ به عربستان می‌گفت گاو شیرده! یعنی پذیرش هرچه آمریکا می‌گوید.

اگر ما این مبنا را پذیرفتیم ما باید با آمریکا مذاکره کنیم یا نکنیم؟ بله پیشرفت ما در این است، آیا باید به آمریکا و آلمان اعتماد بکنیم یا نکنیم؟ بله اینها اصلاً عامل پیشرفت ما هستند. آقای روحانی در کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای در صفحه 58 کتاب آورده است‌ ـ‌ ببینید ما گرفتار مبنا هستیم و مشکل ما اینها است ـ فصل دوم چالش‌ها و ساختار‌ها، می‌گوید چالش‌هایی که در کشور است چه چیزی است؟ یک تعریضی به مقام معظم رهبری دارد که می‌گوید ایشان اطلاعات درست ندارد، اطلاعات درست فقط دست‌ آقای روحانی و آقای ظریف و آقای عراقچی است! «هرگاه گزارش‌دهی به مسئولین ردۀ بالا به طور دقیق انجام نشده، این امر به چالش بزرگی در کشور انجامیده است، در حوزه سیاست، دست‌‌کم در دهه‌های اخیر، بر اثر این چالش تصمیم‌گیری‌های مهمی به تاخیر افتاده و یا موجب از دست رفتن فرصت شده است ـ‌ محل بحث من از اینجا به بعد است ـ از سوی دیگر به دلیل عدم اعتماد و اطمینان و بدبینی به غرب در مسائل بین‌المللی برخی تصمیمات با تاخیر و یا با از دست رفتن فرصت اتخاذ شده است، در ماجرای هسته‌ای هم مسائل داخلی، گزارش اطلاعات کارشناسی به صورت ناقص به مسئولین رده بالا و بی‌اعتمادی به غرب و سازمان‌های بین‌المللی، همواره مشکل‌آفرین بود ...»

* قرار بود 27 دی سال 94 تحریم‌های بانکی برداشته شود
پس مشکل کشور در این حوزه دقیقاً چیست؟
نبویان: پس مشکل کشور ما روشن شد چه چیزی است، اینها می‌گویند مشکل کشور ما این است که شما به آمریکا اعتماد ندارید، یادمان نرود آقای ظریف و دوستانش می‌گفتند امضای جان کری تضمین است! آقای روحانی یک ماه نمی‌گذرد که گفته است بایدن توبه کرده است! الان هم دنبال توافق جدید هستند، اصلاً‌ این بحث‌ها را کنار می‌گذاریم حرف‌های شما درست، شما به جان کری و اوباما اعتماد کردید قرار بود 27 دی سال 94 تحریم‌های بانکی برداشته شود، آیا شد؟ باید اعتماد می‌کردید؟ آمریکا وعده داد که تحریم‌ها را برمی‌‌دارد، من بخشی از تحریم‌هایی که قول دادند بردارند را می‌خوانم: نقل و انتقالات مالی بین اشخاص و نهادهای اروپایی، ازجمله موسسات مالی و اشخاص و نهادهای ایرانی، فعالیت‌های بانکی شامل ایجاد روابط کارگزاری بانکی جدید و افتتاح شعب و بانک‌های تابع بانک‌های ایرانی در قلمروی کشورهای عضو اتحادیه، ارائه خدمات بیمه و بیمه اتکایی، ارائه خدمات پیام‌رسانی مالی از جمله سوئیفت، حمایت مالی از تجارت با ایران، معاملات اوراق مشارکت، گفته است تمام اینها آزاد می‌شود، تحویل مسکوکات و اسکناس ایرانی، صادرات فلزات، فولاد آلومینیوم، صادرات نرم‌افزار برای یکپارچه‌‌سازی فرآیندهای صنعتی، لغو فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادها، مسدود ‌شدن اموال و ممنوعیت ویزا؛ گفته است همۀ اینها برداشته می‌‌شوند. ایالات‌متحده منطبق با برجام اعمال تحریم‌های مشخص‌شده در پیوست 2 را با اثربخشی همزمان با اجرای اقدامات توافق‌شده مرتبط با هسته‌ای توسط ایران، به نحو مشخص‌شده در پیوست 5 که توسط آژانس راستی‌آزمایی شده باشد، متوقف می‌سازد و به این توقف ادامه خواهد داد؛ ما به اوباما و آمریکا اعتماد کردیم آیا این کار را انجام دادند؟ چه چیزهایی برمی‌دارد؟ معاملات مالی و بانکی ـ من از متن برجام می‌خوانم ـ‌معاملات بانکی  و مالی با موسسات و بانک‌های مالی، معاملات به ریال به ایران، ارائه اسکناس دلار آمریکایی به ایران، آقای روحانی و آقای ظریف کدام یک از اینها با اعتمادی که شما کردید انجام شده است؟!

خب دولت معتقد است که همه مشکلات به دلیل وجود تحریم‌ها است.
نبویان: بله؛ مبنای دومی که آقای ظریف و آقای روحانی دارند این است، ـ مقدمه اول: اینها معتقدند که تمام مشکلات کشور زیر سر تحریم‌ها است وگرنه ما مسئولین دولتی هیچ مشکلی نداریم، ما تقریباً معصوم هستیم! صددرصد مشکلات کشور به خاطر تحریم‌ها است. مقدمه دوم: تحریم‌ها هم با مذاکره برداشته می‌شود؛ مقدمه سوم: مذاکره فقط با آمریکا، انگلستان، آلمان و فرانسه، برای همین از وقتی اینها در حوزه سیاسی چشم باز کردند به فکر مذاکره بودند.

* *ظریف و روحانی معتقدند تمام مشکلات کشور زیر سر تحریم‌ها است
از سال 82 تا الان اینها دنبال مذاکره هستند اِلا چند سال میانی که اینها مستقیماً درگیر نبودند. چون می‌گویند حل مشکلات کشور با مذاکره است وگرنه آقای روحانی و آقای ظریف، وزیر صنعت، وزیر جهاد کشاورزی، کسانی که مرغ را توزیع می‌کنند اصلاً مشکلی ندارند! اینها معصوم مطلق هستند! مشکل به خاطر تحریم‌ها است اگر تحریم‌ها برداشته شود همه مشکلات حل می‌شود! برای همین مذاکره پشت مذاکره!

* کمتر از 20 درصد مشکلات کشور زیر سر تحریم‌ها است
آقای نبویان چند درصد مشکلات کشور به خاطر تحریم‌ها است؟
نبویان: اگر بخواهیم راست بگوییم کمتر از 20 درصد مشکلات کشور زیر سر تحریم‌ها است، 80 درصد مشکلات کشور زیر سر مسئولین اجرایی، فساد مسئولین اجرایی و ناکارآمدی مسئولین اجرایی کشور است، چون دولت دست این تفکر است و کشور هم دست دولت است، تقریباً 90 درصد اختیارات و پول دست دولت است، حداقل 80 درصد مشکلات کشور زیر نظر ناکارآمدی و فساد مسئولین است و ربطی به تحریم ندارد.

*آقای روحانی! گرانی مرغ و عدم ترخیص کالا در گمرک هم بخاطر تحریم‌هاست؟!
من مواردی از آنها را برمی‌شمارم: 1. اینکه ما کالاها را در اوج تحریم‌ها وارد کشور می‌کنیم نزدیک 8، 9 میلیون تن کالا در گمرک ترخیص نشود، به ویژه ترخیص کالاهای اساسی کشور، مرغ گران می‌شود، نهاده‌های دامی را با هر مشکلی می‌خریم و می‌آوریم، 6 ماه میانگین ترخیص آنها در گمرک است، اینها به خاطر تحریم است؟! 2. عدم وجود هماهنگی میان مسئولین کشور، وقتی من وارد مجلس یازدهم شدم همان ماه‌های اولیه، احساس کردیم دولت به خاطر ناکارآمدی و ضعف خودش و فساد بخشی از اجرایات کشور، مامورین دولتی، نهاده‌های دامی را وارد نکردند، نهاده‌های دامی که وارد نشود یعنی شما اگر فرض کنید 50 درصد نهاده‌های دامی وارد می‌شود، خوراک دام طیور را، وقتی 50 درصد به مرغداری‌ها، نهاده‌های دامی را بدهید، نتیجه این می‌شود که او 50 درصد جوجه‌ریزی می‌کند، نتیجه این می‌شود که 50 درصد مرغ در جامعه داریم، یعنی گرانی‌‌ها، یعنی نبود مرغ.

از همان ابتدا ده‌ها جلسه با بخش خصوصی و دولتی گذاشتیم، یک مورد را ذکر کنیم، در یک جلسه در کمیسیون اصل 90 مجلس، ما از وزارت جهاد، وزارت صمت، گمرک، بانک مرکزی، سازمان تجارت و بخش خصوصی، نفت و ابعاد دیگر دولت آمدند، از معاون وزیر جهاد، مسئول نهاده‌های دامی کشور سوال کردیم، چندصد هزار تن ثبت‌سفارش شده است؟ سه سوال کردیم سه کلمه شنیدیم! سریعاً گفت نمی‌دانم! مسئول نهاده‌های دامی کشور نمی‌داند چندصد هزارتن ثبت سفارش داریم! کسی که بخواهد واردات داشته باشد کارت بازرگانی می‌گیرد، اگر کارت بازرگانی هم اگر سامانه‌ای نباشد، امضای طلایی، رشوه می‌شود، مقام معظم رهبری از سال 92 به این دولت فشار آورده که سامانه، منتها دولت دنبال اینها نیست، بخشی از سامانه‌ها را به زور تشکیل دادند و الان اکثر سامانه‌ها خوابیده است، کارت بازرگانی باید بگیرید، بعد می‌روید ثبت سفارش می‌دهید در وزارت صمت، بعد این ثبت‌ سفارش شما مورد قبول واقع شد، نامه به بانک مرکزی می‌رود آنجا تخصیص ارز می‌شود، اگر پول کافی بود تامین ارز می‌َشود و شما می‌توانید واردات داشته باشید.

*معاون وزیر جهاد کشاورزی هیچ اطلاعی از ترخیص کالاها ندارد
پیگیری از طریف وزارت جهاد کشاورزی هم داشتید؟
نبویان: بله؛ از معاون وزیر جهاد، مسئول نهاده‌های دامی کشور سوال کردیم، چند صدهزارتن از گمرک ترخیص شده است؟ گفت نمی‌دانم! سوال سوم چندصد هزارتن که ترخیص شده، 4200 که وارد کردید وارد سایت بازارگاه شده که تولیدکنندۀ مرغ برود از آنجا بردارد، مرغ گران نشود، چندصد هزارتن هم قاچاق بازار‌ آزاد رفته است، دوباره گفت نمی‌دانم! عجب! شما مملکت را اینطوری اداره می‌کنید؟ آقای روحانی کشور اینطوری اداره می‌شود؟! این دولت کشور را اینطور اداره می‌کند، اینها چه ربطی به تحریم دارد؟ نمی‌داند چندصدهزار تن ترخیص شده است؟ بخشی را حق داشت چون گفت، گمرک دسترسی به سایتش را به ما نمی‌دهد، گمرک چرا دسترسی سایتش را به مسئولین نهاده‌های کشور نمی‌دهد که بداند و اطلاعات داشته باشد که کشور چقدر نیاز دارد و چقدر کم دارد؟ چقدر باید وارد کنیم؟ سریع گفت این اطلاعات محرمانه است! گفتم شما ما را گیر آوردید، اطلاعات محرمانه برای خارجی‌ها است، من برای وزارت جهاد کشاورزی می‌گویم، باز بخش دوم را هم حق داشت، آقای روحانی نمی‌دانم با چه انگیزه‌هایی آمده در این فضای واقعاً فشار بر مملکت، دولت را بزرگتر کند، آمده وزارت بازرگانی را از وزارت صمت جدا کند و یک وزارتخانه جدا ایجاد کند، حالا آیا به کسی قول داده بود که وزارت را به یک نفر بدهد، کاری ندارم.

*دولت بعد از عدم تشکیل وزارت بازرگانی از مردم انتقام گرفت
پشت‌پرده فربه‌سازی دولت چیست؟
نبویان: پشت پرده‌اش را نمی‌دانم چه چیزی است کاری ندارم اما چون از پشت‌پرده خبر دقیق ندارم، انگیزه‌خوانی نمی‌کنم. دولت آمده وزارت بازرگانی را جدا کرده، مجلس دهمِ اصلاح‌طلبِ همراه روحانی این را درک کرد این به ضرر مملکت است، رای نداد، حالا که رای نداد آقای روحانی به تعبیر بنده انتقامش را از مردم گرفت آمده سه بخشی که باید دست وزارت جهاد در حوزه‌ نهاده‌های دامی باشد، یعنی ثبت سفارش و اطلاعات تخصیص ارز و تامین ارز از وزارت جهاد، از این بخشی که اینها باید پاسخگو باشند، گرفته و به وزارت صمت داده است، به وزارت صمت می‌گویید می‌گوید به من ربطی ندارد! این مربوط به آن بخش است، به جهاد کشاورزی می‌گوییم چرا جواب نمی‌دهید مردم در قضیه مرغ در بحران هستند؟ می‌گوید من خبر ندارم اینها دست وزارت صمت است! کشور را اینطور اداره می‌کنند.

*دولت با نظر سنجی از 120 نفر میزان فساد کشور را سنجیده است 
آیا اینها به تحریم‌ها ربط دارد؟
نبویان: اتفاقاً من عضو کمیته ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور هستم، همان روز بعدازظهر من رفتم در آن جلسه، در محدودۀ دولت تشکیل می‌شود، رئیس آن آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور است، معاون اول قوه قضائیه، نائب‌رئیس اول مجلس، چند تا از نماینده‌های دیگر هم از سه قوه،‌ وزیر اطلاعات و سازمان استخدامی کشور شرکت می‌کنند، من همان روز بعد از جلسه رفتم به آقای جهانگیری گفتم این چه وضعش است؟ چرا این اطلاعات را تکه‌پاره کردید؟ گفت: حاج‌آقا همان دعوای بین وزارت بازرگانی! گفتم مگر من دعوا را درست می‌کنم، مردم بحران دارند! جلسه دومی رفتیم،‌ بعد از جلسه دوم نامه نوشتیم چرا‌ آمدن ما در جلسات مبارزه با مفاد اقتصادی لغو است؟ این کمیته که به ریاست دولت تشکیل می‌شود و می‌خواهد با مفاسد اقتصادی مبارزه کند، در جلسه دوم که رفتیم یک پاورپوینت آوردند نشان دادند که مثلاً در فلان جاها چقدر فساد است، وقتی تمام شد، پرسیدیم شما از چند نفر نظرسنجی نکردید؟ گفت از 120 نفر! آنجا نماینده یکی از نهادهای انقلابی گفت ما 190 هزار نفر نظرسنجی کردیم، شما می‌خواهید برای کل کشور با 120 نفر نظرسنجی کنید؟ جالب‌تر  این است که برای سال 99 دارید نظرسنجی می‌کنید، گفتیم این نظرسنجی‌ها برای چه سالی است؟ گفت برای سال 96 است! آقای روحانی کشور را اینطور اداره می‌کند، آیا اینها به تحریم ربط دارد؟!

*مشکلات کشور به دلیل ناکارآمدی و فساد مسئولان دولتی و اجرایی است
در بورس هم که همینطور است!
نبویان: بله؛ مساله بعدی بازار بورس است، می‌‌گویند تحریم هستیم پول نداریم، بازار بورس یعنی پمپاژ پول، چه بلایی سر مردم آورده شده است، اینها مربوط به تحریم می‌شود؟ مشکلات کشور سر ناکارآمدی و فساد مسئولین دولتی و اجرایی کشور است، چه ربطی به تحریم دارد؟ گرانی فولاد، فولاد اگر در لوازم‌خانگی و ماشین استفاده می‌شود گران می‌شود، تمام اینها گران می‌شود، ما به کارخانه‌های فولاد معدن را ارزان می‌دهیم، آب و برق و گاز یارانه‌ای داده می‌شود، کارگرها چقدر حقوق می‌گیرند؟ چرا دلار باید گران شود؟
 
صنعت خودرو را هر وقت دلشان خواست قیمت را بالا می‌برند، اینها مربوط به تحریم است؟ افزایش نقدینگی، آن چیزی که تورم را بالا می‌برد آنها با 450 هزار میلیارد تومان تحویل گرفتند، الان چند هزار میلیارد تومان است؟ 3 هزار میلیارد تومان است! الان یکسال و خرده‌ای است که آقای روحانی در قرنطینه است، نه مجلس می‌آید، نه قانون رعایت می‌کند نه به دیدار مردم می‌رود، نه خبر دارند مشکل مردم چیست، اینها به خاطر تحریم‌ها است؟ ما در کمیسیون اصل 90 شکایت‌های مختلفی داریم که جوان‌های مخترع ما آمدند، شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدات گسترده دارند، مافیای واردات که در این دولت وجود دارد، ‌آمدند جلوی تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان را گرفتند.

* این دولت رکورددار اختلاس در کشور است
اختلاس‌های زیادی هم در دولت آقای روحانی دیدیم.
نبویان: اختلاس.. این دولت رکورددار اختلاس در کشور است، یک سه هزار میلیاردی خاوری زمین و زمان را پر کردند که قوه قضائیه بیش از سه هزار میلیارد از اموالش را گرفته است، فقط یک قلم از این دولت را بگویم، 13 الی 15 هزار میلیارد از صندوق ذخیره فرهنگیان نجیب و مظلوم کشور دزدیده شده است! اینها برای تحریم‌ها است؟

*آقاروحانی! واگذاری هفت‌تپه و هپکو به نورچشمی‌ها به دلیل تحریم‌ها است؟
 مورد بعدی واگذاری شرکت‌های بزرگ، هفت‌تپه،‌ هپکو به ثمن‌بخس به نورچشمی‌ها، اینها برای تحریم‌ها است؟ آرزو شدن ازدواج برای جوانان، الان دیگر خانه‌دار که هیچ، اجاره کردن خانه آرزو شده است! فتنه بنزینی که آقای روحانی صبح جمعه متوجه شد و به این ملت پوز‌خند زده است، چقدر ما کشته دادیم؟ چقدر خسارت دادیم؟ من بازدید زندانی‌ها رفتم، چقدر جوانان ما که گول خورده بودند باید زندانی بکشند؟ اینها برای تحریم‌ها است.

آقای احمدی‌نژاد و وزرای کارآمدش بنزین را گران کردند کشور اینطور شد؟ در ابتدا سبد کالا توزیع کردند ما چقدر کشته برای توزیع سبد کالا دادیم! شما مردم را چه فرض کردید؟ آینده‌فروشی، الان دولت قرار است یک سرزمین سوخته‌ای را به دولت آینده تحویل بدهد، معنی آینده‌فروشی، فروش اوراق است، دولت اینقدر هزینه اجرایی خودش را بالا برده که مجبور شده برای اداره کشور نفت را بفروشد، مالیات بگیرد و علاوه بر این اوراق بفروشد، مثلاً می‌خواهند یک جاده یا یک پل احداث کنند، از شما 1، 2 میلیون تومان، می‌گوید دو سه ساله با 20، 30 درصد سود می‌دهیم، از سال 92 که آمدند تا 98، در قانون بودجه آمده است ـ دولت اصلاً با قانون هم کاری ندارد ـ اینها 4/10 درصد می‌توانستند بفروشند، در سال 92 ، 41 درصد فروخته است، اینها یعنی دولت بعد چقدر باید هزینه این اوراق را بدهد، بالاخره دولت ملزم است که پول شما را با سود برگرداند. 
 
*در سال 98 قرار بود 39 درصد نفت بفروشند اما 332 درصد فروختند!
در سال 93 قرار بود 9 درصد بفروشند، 56 درصد فروختند، در سال 94، 10 درصد قرار بود بفروشند 63 درصد فروختند، سال به سال هزینه دولت دارد بالا می‌رود، سال 98 قرار بود 39 درصد بفروشند 332 درصد فروختند! این یعنی دولت بعد چه خاکی باید به سرش بریزد؟! اینها برای تحریم‌ها است؟

دولت فاسد و ناکارآمد است و بلد نیست کشور را اداره کند، می‌گوید نمی‌توانیم نفت صادر بکند، وزیر نفت به مجلس یازدهم آمده بود در جلسه غیرعلنی گفت نمی‌‌توانیم یک قطره نفت صادر کنیم، پس چگونه ما به ونزوئلا بنزین صادر کردیم؟! همین الان 1 میلیون و هزار بشکه صادر می‌‌کنیم دولت صادر نمی‌کند فقط پولش را دولت می‌گیرد، فقط 900 بشکه را من خبر دارم چه کسی صادر می‌کند؛ دولت نمی‌تواند کشور را اداره کند، طرف دارد صادر می‌کند و کل پول‌ها را هم به خزانه دولت واریز می‌کند، اصلاً‌ دولت این کاره نیست و توان ادارۀ کشور را ندارد و این ربطی به تحریم‌ها ندارد.

*دولت بودجه سالانه را به صورت کپی‌پیست برای اداره کشور ارائه می‌دهد
امسال بودجه 1400، هزینه‌های جاری کشور فقط 600 و خرده‌ای هزار میلیارد تومان است، چه خبر است؟! چرا باید اینطور باشد؟
نبویان: دولت آمار داده است، 50 درصد کسری بودجه در تراز عملیاتی است. در لایحه بودجه که دولت به مجلس فرستاده است یک بخشی در ارتباط با سند 2030 آمده است که بودجه گذاشتند که به بچه‌های دبستانی آموزش‌های مختلف از جمله آموز‌ش‌های جنسی بدهند، من وقتی به نماینده دولت در مجلس اعتراض کردم گفت اصلاً درست نیست، اینطور نبوده است؛ خلاصه پیگیری کردند به من گفتند کپی‌پیست است! معنی این حرف این است که سال قبل داشتند انجام می‌دادند، مردم غذا ندارند بخورند، اینها برای وزارت آموزش و پرورش بودجه می‌‌گذارند که این کارها را انجام بدهند! نکتۀ دوم که فاجعه‌آمیزتر است این است که شما بودجه را کپی‌پیست برای اداره کشور و مجلس ارائه می‌دهید، یعنی کار کارشناسی در این بودجه وجود ندارد! آقای روحانی فقط‌ آن بخش را کپی‌پیست کردید یا بخش‌های دیگر هم کپی‌پیست بود؟! اینها ناکارآمدی دولت است.

*انسولین کم داشتیم وارد می‌کردیم اما باز به کشورهای همسایه صادر می‌شد!
در بخش قاچاق دارو هم ما نمونه‌ای از این ناکارآمدی‌ها را دیدیم.
نبویان: ما انسولین کم داشتیم وارد می‌کردیم باز از این طرف به کشورهای همسایه صادر می‌شد. نکته بعدی این صف‌های مرغ، روغن و غیره داریم، من خصوصی از وزیر مربوطه پرسیدم، مملکت چقدر به روغن نیاز دارد؟ گفت 350 هزارتن، گفتم ماهانه چقدر توزیع می‌کنید؟ گفت 170 هزار تن بیش از 350 هزارتن داریم توزیع می‌کنیم، گفتم پس چرا صف است؟ این یعنی دولت عُرضۀ ادارۀ کشور را ندارد، این ربطی به تحریم‌ها ندارد.

*با دستور‌ روحانی 18 میلیارد نابود شد و به جیب قاچاقچیان رفت 
با دستور‌ آقای روحانی 18 میلیارد نابود و در بازار توزیع شد، قاچاق‌چیان مواد مخدر این ارزها را گرفتند، قاچاق ارز، ارزها چقدر به کشور همسایه رفته است، آقای روحانی باید یکبار پاسخ این تصمیمات غلط را به ملت بدهد، ما به سختی ارز وارد می‌کنیم بعد اینطوری ارز را به باد می‌دهند! با دستور ایشان 60 تن طلا نابود شده است، اینها همه ذخایر ما است؛ واردات را برای مردم ارائه بدهند، 2 هزار کارخانه را تعطیل کردند که بیش از این مقدار است، فقط 2 هزار کارخانه را دوبار قوه قضائیه راه انداخته است، اگر به خاطر تحریم بسته شدند، مگر الان تحریم‌ها لغو شده است که 2 هزار کارخانه راه افتاده است؟ چقدر افراد را بیکار کردید؟ چقدر جوانان را نابود کردید؟! بعد از آن طرف واردات روی واردات! اصناف مختلف می‌توانند در کشور تولید کنند ولی جلوی تولید گرفته است، می‌گویند ما تحریم هستیم و پول جابجا نمی‌شود، پس چرا این همه واردات داریم؟ چقدر قاچاق داریم، آقای روحانی می‌‌گویند قاچاق سالانه ما نزدیک به 20 میلیارد دلار است، قاچاق که مجانی نمی‌آورند، پول باید به طرف بدهید، شما می‌گویید پول جابجا نمی‌شود، چرا ما سالانه بیش از 20 میلیارد دلار قاچاق داریم؟ اینها به ناکارآمدی این دولت برمی‌گردد.

درباره مشکل اشتغال، مشکل مسکن، معاون وزیر مسکن را اوایل مجلس یازدهم دعوت کردیم گفتیم شما چه تعداد باید مسکن تولید می‌کردید؟ گفت ما سالانه باید 900 هزار واحد مسکونی تولید می‌کردیم، ما 300 هزار واحد تولید کردیم، اگر راست می‌گفتند 600 هزار واحد کمتر، الان بعد از 8 سال باید 4 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی تولید می‌کردید، از آن طرف چند کارخانه کاشی‌سازی و موزاییک‌سازی و تولید سیمان ما یا تعطیل شدند یا با 50 درصد دارند کار می‌کنند؟ بعد وزیر مسکن آقای آخوندی می‌گوید مسکن مهر مزخرف است در این وسط مافیا وجود دارد، اگر مسکن ساخته شود چقدر اشتغال ایجاد می‌شود؟ تبعیض و فساد در ادارات، رشوه، گران اداره کردن کشور با ریخت و پاش‌های اضافی، الان کرونا آمده خدا را شکر که آقای روحانی بیرون نمی‌آید! می‌دانید ایشان یک سفر می‌رفت چقدر خرج می‌کرد؟
امسال بودجه عمومی ما 895 هزار میلیارد تومان است، 610 تا حقوق و مزایا است، بودجه شرکت‌های دولتی 1540 هزار میلیارد تومان است، یعنی تقریباً دو سوم بودجه کشور به این مربوط می‌شود. در قضیه گندم الان گندم تولید کردیم، مجلس مصوب کرده و فشار آورده که 4 تومان بشود، تازه 2 و خرده‌ای بود، الان نزدیک 5، 6 تومان گاودارها دارند از گندم‌دارها می‌خرند، به دولت فشار می‌آوریم که 4،‌ 5 تومان نمی‌شود، به کشاورز خودمان نمی‌دهد که تولید کند، بعد از بازار آزاد باید 7، 8 تومان بخرد، مطلقا این پول‌ها را به کشاورزان خودمان نمی‌دهند. تازه آن را 5 هزار تومان کردند، 5 هزار تومان مشکل کشاورز را حل نمی‌کند.

حالا واقعا اینها به تحریم‌ها می‌گردد؟
نبویان: خیر اینها ربطی به تحریم ندارد، اداره کردن کشور را بلد نیستند، قاچاق کالا و عدم مدیریت صحیح، رها کردن بازار و عدم نظارت، پالایشگاه نساختن، خام‌فروشی مثلاً شما شیر خوراکی را مستقیم بفروشید بهتر است یا از آن محصولات مختلف تولید کنید؟ چقدر برای ما ایجاد ارزش‌افزوده می‌کند، مقام معظم رهبری بارها گفتند نفت‌ خام را صادر نکنید، بیاورید در پالایشگاه اولاً اشتغال ایجاد می‌کند بعد به کالاهای مختلف تبدیل کنید و بتوانید به راحتی صادر کنید، الا بنزین ماهی 1200 نفت و میعانات گازی صادر می‌کنند،‌ ماهانه حداقل 400 میلیون دلار بنزین صادر می‌کنند، نفت را شما باید به سختی صادر بکنید، چرا بنزین مشکل ندارد؟ بنزین را به افغانستان، عراق و جاهای دیگر و مستقیم به پمپ‌بنزین می‌رود و خالی می‌کند استفاده می‌شود اما با نفت نمی‌توانید این کار را بکنید، نفت را باید به پالایشگاه بفرستید، نفت ایران یک ویژگی دارد که هر پالایشگاهی به او نمی‌خورد، برای همین مشکلات داریم، چرا ما در داخل ارزش‌افزوده ایجاد نمی‌کنیم بعد آقای زنگنه پایش را در یک کفش کرده که من اجازۀ پالایشگاه‌سازی نمی‌دهم!

* روحانی یک‌تنه گفت باید مسافرت‌ها در نوروز آزاد شود
در مدیریت کرونا هم که دیدیم...
نبویان: واقعاً کرونا شده قتلگاه، ما 60، 70 کشته داشتیم به 400 و خرده‌ای نفر رسیدیم، مسئولین مختلف قبل از عید نوروز به آقای روحانی گفتند شما نباید مسافرت را آزاد کنید، اکثریت تقریباً مخالف بود اما آقای روحانی یک‌تنه گفت باید آزاد شود، مسئول این قتل‌‌عام‌ها کیست و چه کسی باید پاسخگو باشد؟ به چه دلیل شما چنین تصمیمی گرفتید؟ چه اهداف سیاسی انتخاباتی پشت آن دارید؟ آیا می‌خواهید انتخابات به این بهانه‌ها  به تعویق بیفتد؟ جلسات فلان تشکیل نشود؟ مشکل اینها تحریم است؟ دولت از اول انقلاب دست تفکر آقای روحانی  و آقای ظریف و اصلاح‌طلبان بود، بسیار نادر، هیچ وقت، اگر در کشور مشکلی داریم حواسمان جمع باشد که زیر سر این تفکر است، حداقل 90 درصد قدرت و پول بودجه مملکت دست دولت است به هر جا می‌خواهد می‌دهد و به هر جا نمی‌خواهد نمی‌دهد. آموزش و پرورش، دانشگاه و وزارت علوم، جهاد کشاورزی، صنعت، وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخش‌داران، دهداران تمام اینها دست دولت است، وزارت اقتصاد، وزارت خارجه همه چیز دست دولت است.

*هر چه مشکل داریم زیر سر تفکر غربگرا است
ما هر چه مشکل داریم زیر سر تفکر غربگرا است، از بعد از انقلاب اولین دولتی که تشکیل شد نهضت آزادی بود، نهضت آزادی با تفکر غربگرا، بعد بنی‌صدر، بعد یکی دو ماه شهید رجایی بود که به شهادت رسید، بعد مقام معظم رهبری رئیس‌جمهور شد که آن زمان نخست‌وزیری بود قدرت 7، 8 سال دست نخست‌وزیر یعنی آقای موسوی، راس فتنه بود، بعد 8 سال هاشمی‌رفسنجانی، بعد 8 سال خاتمی، بعد 8 سال آقای احمدی‌نژاد، 4 سال اول را قبول داریم، دوباره 8 سال آقای روحانی، یعنی از این 41 سال 8 سال، یعنی 4 سال دست تفکر انقلابی بود، حداقل مسکن برای آن 4 سال درست شد، 36 سال کل مملکت دست تفکر غرب‌گرا و آقایان اصلاح‌‌طلب است و هر چه مشکلات دارین زیر سر آنها است.

* ما نیازی به مذاکره نداریم
بسیاری از دولتمردان معتقدند صددرصد مشکلات به خاطر تحریم‌ها است.
نبویان: این مبنا کذب محض است، بیایید داخل مملکت تحریم‌ها را خنثی کنید، در ابتدای کرونا در کشور ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده کم داشتیم اگر می‌خواستم منتظر باشیم و از خارج وارد کنیم چه می‌شد؟ همین جوانان انقلابی این کار را کردند و نه دولت، این خنثی‌سازی تحریم، آمریکا فشار آورد که من باید جلوی واردات بنزین را بگیرم، آمدیم خودمان بنزین را تولید کردیم و خودکفا شدیم این یعنی خنثی‌سازی تحریم.
من یادم است در مجلس نهم ما در بنزین خودکفا شدیم همین که این دولت آمد به بهانه اینکه بنزین تولید داخل مشکل دارد، آلودگی دارد، دوباره واردات بنزین روزانه بالای 10 میلیون لیتر شروع شد و چه کسی این سودها را می‌برد؟ اینها به خاطر تحریم‌ها است یا فساد در دولت؟ شاید 10 درصد و نهایتاً 20 درصد مشکلات کشور به خاطر تحریم‌ها است ما نیازی به مذاکره نداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
رکود چیزی بو ه که این دولت نزده باشه ؟!!!!!!
جنگ و محاصره اقتصادی
Iran, Islamic Republic of
با توجه به جنگ و محاصره اقتصادی عملکرد دولت کاملا موفق و مورد تایید میباشد
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
عملکرد، رفتار، سیاست نادرست، غلط و اشتباه ظریف....کل دنیا را گرفتار کرده است.
Iran, Islamic Republic of
تعداد زیادی از از فرزندان مسئولان کشور در آمریکا سکونت دارند.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
قبل از برجام، بهترین زندگی را داشتم
برجام مردم را گرفتار کرده است.
Iran, Islamic Republic of
کجا زندگی میکردی برادر؟
Iran, Islamic Republic of
همه وعده های انتخاباتی‌ روحانی/ مردم وعده‌ها را فراموش نمی‌کنند.
Iran, Islamic Republic of
اینکه می‌گویند مشکلات مردم و کشور از تحریم است، غلط است/ مشکلات مردم و کشور هیچ ارتباطی و ربطی به تحریم ندارد و تاکنون نداشته است.
Iran, Islamic Republic of
مگه ما تحریمیم؟
Iran, Islamic Republic of
از حسن روحانی بپرس.
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی .
Iran, Islamic Republic of
روحانی: ایجاد متوسط سالانه ۵۵۵ هزار شغل از افتخارات این دولت است.....!!!؟؟
Iran, Islamic Republic of
.شماهم جزء مسولین این نظام هستی چرا سکوت کردی!؟.
Iran, Islamic Republic of
هییییچ‌وقت سکوت نکردن .گوش نوا نداشتی
Iran, Islamic Republic of
هیییچ‌وقت سکوت نکردن جنابعالی گوش شنوا نداشتی
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
...
خراسانی
Iran, Islamic Republic of
روحانی با تمام کارهاش رو به اتمام است واقعا به فکر بعد او و چگونگی حل خروارها مشکلات باشید
Iran, Islamic Republic of
......
جاوید
Iran, Islamic Republic of
اگر بدون غرض تمام اقداماتی که در راه پیشرفت و آبادانی کشور در دوران روحانی انجام شده را بررسی کنیم ,متوجه میشویم که دولت روحانی چندین برابر هر دولتی بعد انقلاب کار کرده است.
Iran, Islamic Republic of
بدون غرض چندتاشو بگو
فانی
Iran, Islamic Republic of
خودت هم حرفت را قبول نداری برادر هادی!!!!!.
Iran, Islamic Republic of
البته که پولدارها آبادترشده اند وفقرا بدبخت تر!!!!.