کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سردار دهقان: باید از فضای دوقطبی عبور کرد

10 ارديبهشت 1400 ساعت 10:30

داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری، اداره دولت به شکل ائتلافی و سهامی را غیرممکن دانست و گفت: باید از فضای دوقطبی عبور کرد و بجای پذیرش موفقیت، مسوولیت کاستی‌ها را قبول کنیم و همه به رییس‌جمهوری منتخب کمک کنیم تا مشکلات را حل کند نه اینکه نتواند کار کند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایرنا، «حسین دهقان» روز جمعه درباره انگیزه خود از حضور در انتخابات ۲۸ خرداد ریاست‌جمهوری، گفت: در آستانه انتخابات کسانی که می‌توانند برای مسائل کشور راه‌حل داشته باشند، باید به این عرصه قدم بگذارند. واقعیت‌های امروز جامعه به همراه سوابقی که دارم، درکی به من داده است که بر این مبنا احساس می‌کنم که قادر هستم مشکلات کشور را رفع و راه‌حل‌هایی برای اداره کشور داشته باشم. این یکی از دلایل حضور من به عنوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری است. اگر این اساس و درک از اوضاع کشور نبود، هرگز پا به این عرصه نمی‌گذاشتم.

مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی، فضای فعلی جامعه را انتخاباتی ندانست و خاطرنشان کرد: فعلا شور، نشاط و هیجان انتخاباتی را شاهد نیستیم که دلایل زیادی دارد.

البته یک نکته را می‌توان گفت و آن اینکه مردم انتخابات گذشته را موفق نمی‌دانند یا احساس می‌کنند رای‌شان موثر نیست. اگر دولت‌ها مطالبات مردم را در سطح انتظاراتی که هنگام رای گیری مطرح کردند برآورده کنند قاعدتا مردم باید احساس رضایت و موفقیت می‌کردند ولی چون این اتقاق نیفتاد شاهد نوعی فاصله گرفتن مردم از صندوق رای هستیم.

دهقان یادآور شد: منتخبان قبلی با ادبیات «نمی‌گذارند»، «نمی‌شود» و «انداختن تقصیرها به گردن این و آن»، حس عدم مسولیت‌پذیری را به جامعه منتقل کرده‌اند. اگر نقطه مقابل یعنی پذیرش مسوولیت، پاسخ به مطالبات در حد مقدورات و توانایی‌ها ایجاد شود و دولت‌ با به کارگیری همه منابع، وعده‌ها را عملی کند، اعتماد مردم بر می‌گردد.

وی تاکید کرد: دولت اگر قادر به تامین مطالبات و اجرا کردن وعده‌های خود نیست این را به مردم بگوید. ما نیاز به صراحت، صداقت، عملگرایی و شفافیت داریم، این موارد اگر در جامعه جاری شود، وضعیت عوض خواهد شد.

وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اضافه کرد: جامعه نسبت به سرنوشت خود و آیندگان حساس است، این حساسیت باید محترم شمرده شود، اگر این حساسیت را بشناسیم و لحاظ کنیم در جبهه مردم قرار می‌گیریم و اگر در جبهه مردم قرار گرفتیم با همکاری آنها مشکلات را آسانتر حل خواهیم کرد.

دهقان در این باره که چه ویژگی و مزیتی نسبت به دیگر داوطلبان دارد که خود را شایسته ریاست جمهوری می‌داند، گفت: مردم باید قضاوت کنند نامزدها باید خود را معرفی و برنامه خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهند، خود آنها تشخیص می‌دهند که چه کسی با مطالبات و خواسته‌های آنها تطبیق دارد. انطباق با خواست مردم ایجاد تمایز می‌کند. همچنین زمانی که فضای انتخابات، رقبا، برنامه‌ها و شعارها اعلام شوند، آن هنگام سمت و سوی گرایش مردم روشن‌تر خواهد شد. حتی باید دید چه کسانی مورد تایید شورای نگهبان قرار می‌گیرند.

مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی، درپاسخ به این سوال که در صورت انتخاب به عنوان رییس‌جمهوری نخستین اقدامش چه خواهد بود، گفت: باید دید نزدیک‌ترین خواسته و مطالبه مردم چیست. امروز مردم از گرانی، تورم، بیکاری و عدم رشد اقتصادی رنج می‌برند. نخستین اقدام من این است که هر مانعی را در مسیر فعالیت مردم برای تولید برداریم. با تکیه بر مردم به سمت پیشرفت برویم و به نوعی به سمت مشارکت‌های اجتماعی برای کاهش کمبودها و کاستی‌ها برویم.

دهقان افزود: دولت برای تولید باید بسترسازی کند و به تعبیر مقام معظم رهبری جهش تولید را معنی‌دار کند. اگر مبنا تولید است باید موانع آن را از سر راه برداریم. به نظرم در ۶ ماهه نخست شروع به کار دولت، باید تمام این اتفاقات رخ دهد و نخستین اقدام شناسایی موانع تولید است و اینکه فضای بانک محور اقتصاد را به فضای حمایت از تولید و داشته‌های ملی تبدیل کنیم.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد که تصمیم‌گیری و پیگیری این اقدامات به جهش تولید منجر شود و با ایجاد رونق در اقتصاد، کشور از رکود و تورم خارج شده و وضعیت نسبتا پایدار اقتصادی را تجربه کنیم.

دولت را به شکل سهامی نمی‌شود اداره کرد
دهقان، درباره سهم جناح‌های سیاسی در کابینه خود، گفت: با سهم کاری ندارم بلکه تمرکز من استفاده از شایستگان است. به هر حال ظرفیت‌های انسانی ما در حوزه مدیریتی و اجرایی همین افرادی است که در جریان‌های شناخته شده فعال هستند.

وی تاکید کرد: حرف من این است که دولت را به شکل سهامی نمی‌شود اداره کرد. چون حزب به معنای واقعی نداریم، دولت ائتلافی معنی ندارد. در دولت برآمده از خواسته‌ها و مطالبات مردم از افراد توانمند، متخصص، متعهد به نظام، پاکدست، آماده پذیرش مسوولیت و پاسخگو، که در پی توجیه ناکارآمدی، کاستی‌ها و کم کاری‌ها نیستند می‌توان استفاده کرد.

خارج شدن از فضای دوقطبی و امید دادن به جامعه
دهقان با اشاره به تجربه مشارکت پایین در انتخابات مجلس یازدهم، افزود: باید انتخابات خردادماه را رقابتی کرد، بطوریکه همه گروه‌های فکری و طبقات اجتماعی احساس کنند به نوعی در انتخابات نماینده دارند. اگر این فضا به وجود آید، انگیزه برای مشارکت هم فراهم می‌شود. دوم اینکه باید فضای مایوس کننده و سیاه‌نمایی را از عرصه سیاسی و انتخاباتی حذف کنیم و به جامعه امید و آینده روشن را وعده بدهیم.

رییس پیشین بنیاد شهید و امور ایثارگران، ادامه داد: از فضای دوقطبی باید خارج شویم و بر واقعیت‌های مسائل جامعه تمرکز کنیم. موفقیت‌های گذشته را همه با هم به دست آوردیم ولی هر جا نقصی وجود دارد همه گردن هم می‌اندازند که باید از این حالت عبور کنیم. اگر مردم احساس کنند خادمان آنها می‌خواهند برای خدمت‌گذاری به عرصه وارد شوند، حتما به میدان می‌آیند.

وی درباره مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد، گفت: نظرسنجی‌ها شرایط را قابل قبول نشان نمی‌دهد، اما معتقدم شرایط در روزهای آینده تغییر خواهد کرد.

تا آخر می‌مانم/ فرد منتخب رییس‌جمهوری همه مردم است نه یک جناح
دهقان درباره احتمال ائتلاف با یکی از جریان‌های سیاسی گفت: برای گفتن این حرف‌ها زود است ولی من تا آخر می‌مانم البته باید مقداری جلوتر برویم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

جانشین پیشین رییس ستاد مشترک سپاه پاسداران، درباره اولویت‌های سیاست داخلی در دولت احتمالی خود، خاطرنشان کرد: ثابت شده وقتی فردی از یک جناح در کشور حاکم شود، خود را رییس جمهوری همان جناح می‌داند نه رییس جمهوری همه مردم و جناح حاکم خود را حاکم بر کل جامعه تلقی می‌کند. فرد منتخب فارغ از جناح، قومیت، جنسیت، مذهب و جغرافیا رییس جمهوری همه باید باشد. رییس جمهوری حق ندارد کشور را میان کسانی که به او رای داده‌اند یا از او حمایت کرده‌اند تقسیم کند.

وی اضافه کرد: بجای تخریب باید روی ساختن اجماع داشته باشیم. وقتی یک نفر پیروز شد کار مبارزه هم تمام شده است. در داخل باید جنگ مستمر تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری را تمام کنیم. بعد از آن، همه باید به او کمک کنند که برای مردم قدمی بردارد، نه اینکه همه کاری کنند که او نتواند کار کند.

راه حل‌های گذشته برای مشکلات امروز جواب نمی‌دهد
دهقان درباره استفاده از ظرفیت زنان در کابینه خود، گفت: زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند بنابراین در کابینه خود از زنان استفاده خواهم کرد. در سنوات گذشته تعداد قابل توجهی از زنان با تحصیل در دانشگاه‌ قابلیت‌های خود را نشان داده‌اند، می‌توانند سهم خود را در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داشته باشند که باید مورد توجه قرار گیرند.

این داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری درباره دورخیر روسای جمهوری پیشین و برخی اعضای کابینه‌ آنها برای نامزدی در انتخابات، گفت: روسای جمهوری گذشته هر کدام ۸ سال در راس دولت بودند. هر کاری که هم می‌توانستند انجام دادند برای چه دوباره وارد صحنه می‌شوند؟ کشور، کشور سالهای قبل نیست و نمی‌شود همه چیز را به آن نقطه برگرداند و دلیلی ندارد راه‌حل‌های آن زمان الان هم جواب دهد چون انتظارات و مطالبات مردم متفاوت از گذشته است.

وی ادامه داد: ممکن است مردم نسبت به برخی اقدامات گذشته ذائقه خوبی داشته باشند و این مثبت است، اما اینکه آن فرد احساس کند حتما حضور پیدا کند و اقداماتی انجام دهد، ضدحرف‌هایی است که گفته می‌شود. مثلا می‌گوید کشور قهرمان نمی‌خواهد، بعد با معرفی خود به عنوان قهرمان می‌خواهد به میدان بیاید.

مناسبات فساد ساز باید برچیده شود
دهقان، یکی از برنامه‌های خود را مبارزه با فساد عنوان و خاطرنشان کرد: روش‌های فعلی مبارزه با فساد جوابگو نیست و فساد را زیرزمینی و پیچیده می‌کند. قوای سه‌گانه باید به مبارزه با فساد توجه کنند و همه مناسباتی را که ایجاد فساد می‌کند بردارند. عناصر فسادساز شبکه‌های درهم تنیده‌ای است. اگر این عناصر نباشد، فسادی رخ نمی‌دهد. چرا از فناوری‌های نوین استفاده نمی‌کنیم؟ گرجستان و لیتوانی گذشته را با امروز مقایسه کنید. آنها چگونه توانستند آن همه فساد را محو کنند؟

وی ادامه داد: معتقدیم در فساد، حرام‌کاری و حرام‌خواری وجود دارد، چرا به آن مبتلا هستیم؟ نظام اداری ناکارآمد و عمل غیرشفاف ما منجر به ایجاد فساد می‌شود. کار باید بالاتر از دولت الکترونیک انجام شود. دولت الکترونیک خوب اما دولت شبکه‌ها و پلت‌فرم‌ها درست‌تر است. چند مرکز داده داریم و چقدر بهم خدمات می‌دهند؟ آنرا می‌شود بهم وصل کرد و به شبکه تبدیل کرد.

این فعال سیاسی درباره رتبه بندی بین المللی کشورها در زمینه فساد، تاکید کرد: شاخص‌هایی وجود دارد و براساس اطلاعاتی که می‌دهیم، ما را می‌سنجند، آنها اطلاعات را نمی‌سازند. ما یا باید استانداردهای جهانی را بپذیریم یا نمی‌پذیریم. اگر پذیرفتیم مشخص می‌شود در چه آیتم و شاخصی کاستی داریم تا آنرا جبران کنیم.

ذینفعان علاقه‌مندند داوطلبان را محاصره کرده و در اختیار بگیرند
دهقان، یکی از دلایل حضور خود در انتخابات را وجود چند اشکال و انحراف اساسی و فریب کاری عنوان کرد و گفت: برخی آینده ای آنچنانی را وعده می‌دهند و برای مردم باغ سبزی را ترسیم می‌کنند. همچنین در این فضا پول کارکرد خود را دارد یعنی اینکه اگر پول داشته باشی خیلی از شرایط به نفع افراد عوض می‌شود. مضافا اینکه برخی ذی‌نفعان به شدت علاقه‌مندند که افراد داوطلب را محاصره کرده و در اختیار بگیرند.

این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: باید به سمت تشکیل احزاب رسمی قدرتمند برویم تا جابجایی قدرت در چارچوب جریان حزبی شکل بگیرد. اگر این محقق شد، ملت راحت‌تر انتخاب، ارزیابی و قضاوت می‌کند و به سمت بهتر شدن پیش خواهد رفت.

صلح در سایه خلق قدرت ایجاد می‌شود
سرتیپ دهقان درباره حضور داوطلبان نظامی برای نام‌نویسی انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: حضور نظامی‌ها در انتخابات منع قانونی ندارد و می‌توانند داوطلب شده و خود را در معرض احرازصلاحیت نهادهای نظارتی و نهایتا رای مردم قرار دهند. همچنین قانون در رابطه با استعفای داوطلب نظامی قبل از ثبت نام چیزی نگفته است.

وی درباره مقایسه شرایط ایران با ترکیه آتاتورک یا فرانسه دوگل و اینکه آیا شرایط را برای حضور یک نظامی مهیا می‌بینید، گفت: کشور در وضعیت مستقر قرار دارد. عناصری چون عزم و اراده و اقدام موثر باید به جامعه برگردد. ما کار زیاد انجام می‌دهیم ولی نه کاری که مشکلات را حل کند.

وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد: اساسا صلح در سایه قدرت خلق می‌شود. اگر قدرت و عناصر آن و انسجام داخلی وجود داشته باشد، خود به خود مانع جنگ می‌شود. گرچه ممکن است جنگ بر کشوری تحمیل شود، چون ما صاحب همه اراده‌ها نیستیم، طرف دومی هم وجود دارد.

هیچ اقدامی علیه ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند
دهقان درباره خرابکاری در بخشی از تاسیسات تولید برق نطنز، یادآور شد: زمان، مکان و آینده همه چیز را روشن خواهد کرد. هیچ اقدامی بر علیه نظام بی پاسخ نخواهد بود. آنچه در نطنز رخ داد، چه خرابکاری باشد یا نفوذ، مراجع ذی ربط باید مشخص کنند که منشا آن چیست. گاهی ممکن است یک اتفاق طبیعی رخ دهد اما دشمن این اتفاق را به حساب قدرت خود بگذارد. بنابراین تا زمانی که ابعاد مساله کاملا روشن نشود، اظهارنظر زود هنگام برآورد غلطی را القا می‌کند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید میزان آسیب‌پذیری خود را بررسی کنیم و ببینیم این آسیب از کجا به ما وارد شده است. نخست جلوی مسیرهای اعمال و اجرای این اقدامات را مسدود کنیم و اگر دست دشمن در کار بوده، بعد از طی یک مسیر منطقی و کارشناسی اقدام لازم را انجام دهیم.

دهقان ادامه داد: معتقدم رژیم صهیونیستی به شدت مقابل ما ناتوان است و این رژیم هر اقدامی را به شدت بزرگ کرده و به خود نسبت می‌دهد. به هر حال دشمن، دشمنی و اقدام می‌کند. باید بتوانیم پاسخ دهیم، اما پاسخ حتما باید هوشمندانه باشد. امروز آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی درپی تنش در منطقه هستند و می‌خواهند منطقه را به سمت یک جنگ پیش ببرند بنابراین باید دقت کرد، این اتفاق رخ ندهد.

این فعال سیاسی، منشاء اتفاقاتی چون حوادث نطنز را آمریکایی و اسراییلی دانست و بیان کرد: این اصل ثابت و پایدار است اما اینکه اتفاقات نطنز چگونه انجام شده، بحث‌هایی است که باید به شکل فنی و امنیتی مورد بررسی قرار گیرد و اقدام لازم صورت گیرد.

دنیا نباید احساس کند در ایران با یک جناح می‌تواند کار کند و با جناح دیگر نمی‌تواند
دهقان درباره سیاست خارجی دولت خود، گفت: مرجع تعیین سیاست‌های کلان خارجی، رهبر انقلاب هستند، آنچه ابلاغ و تعیین می‌شود باید آنها را دنبال کرد. نخستین بحث ما در سیاست خارجی، همسایگان هستند باید ضمن تنش‌زدایی، تعاملات خود را در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برقرار کنیم و مناسبات خود را با کشورهای اسلامی توسعه دهیم و در مرحله بعد به سراغ کشورهایی برویم که با ما همراه هستند.

این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در مورد مذاکرات هسته‌ای، باید ببینیم در این فاصله چه اتفاقی رخ خواهد داد. در حال حاضر موضع ما، همان موضع رهبری است یعنی تحریم‌ها باید برطرف شود و بعد ما هم به تعهدات خود برگردیم.

دهقان ادامه داد: با دنیا خیلی راحت می‌توان کار کرد. دنیا نباید احساس کند در ایران می‌توان روی یک گروه حساب کرد ولی با جناح دیگر نمی‌تواند کار کند. تصمیم در داخل یک کشور مستقل متکی بر منافع ملی است. کشور یک دولت و یک نظام سیاسی بیشتر ندارد. این نظام و دولت می‌خواهد با دنیا زیست مسالمت آمیزی داشته باشند.

وی درباره مذاکره با آمریکا در دولت خود گفت: یک طرف قصه ما هستیم، باید دید طرف مقابل چه رویکردی در پیش می‌گیرد. بحث دوجانبه است. فرض کنید من قصد رابطه با آمریکا را داشته باشم، اگر آنها نخواهند چه باید کرد؟ آمریکایی‌ها می‌خواهند در منطقه نقشی به ما بدهند که از طرف آنها واگذار شده باشد. کشور ما زیر بار این سیاست آمریکا نخواهد رفت.

اگر آمریکا از تجاوز، سلطه‌گری و ارباب بودن دنیا، هژمونی نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود دست بردارد، رابطه با او قابل بحث است. در آن شرایط رابطه دو کشور در جایگاه برابر می‌شود.

جانشین پیشین فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: اگر آمریکا از موضع یک دولت پیش بیاید نه از موضع یک سلطه‌گر، حتما می‌توان با آن کشور کار کرد اگرچه دنیا اروپا و آمریکا نیست. در ارتباط ما با دنیا دو موضوع امنیت و توسعه مهم است. اگر این دو مولفه در رابطه‌ ما با دیگر کشورها وجود داشته باشد، مشکلی با هیچ کشوری نداریم.


کد مطلب: 761895

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/761895/سردار-دهقان-باید-فضای-دوقطبی-عبور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com