پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

رضایت آمریکا و اسرائیل از گفت‌وگوهای وین

چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۰
کد مطلب: 761783
مقام‌های رژیم صهیونیستی از گفت‌وگو با همتایان آمریکایی خود درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران ابراز رضایت کردند.
رضایت آمریکا و اسرائیل از  گفت‌وگوهای وین
به گزارش جهان نيوز، مقام‌های رژیم صهیونیستی از گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران ابراز رضایت کرده‌اند.

پایگاه آکسیوس گزارش داد آمریکا و اسرائیل به دنبال آن هستند که اختلافاتشان بر سر توافق هسته‌ای را کاهش داده و به سمت همکاری بر سر دیگر مسائل مرتبط با ایران حرکت کنند.

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی بعد از گفت‌وگوهای انجام‌شده در روز جمعه میان «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا و «مئیر بن‌شابات»، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی این خبر را به آکسیوس گزارش داده است.

مقام‌های اسرائیلی به آکسیوس گفته‌اند تل‌آویو بازگشت آمریکا به برجام را حتمی می‌داند و به همین دلیل هنگامی که بن‌شابات برای انتقال پیام اسرائیل درباره ایران وارد واشنگتن شد، تمایل داشت بحث را به سمت مسائلی غیر از مسئله برنامه هسته‌ای ایران هدایت کند. 

سالیوان و بن‌شابات به مدت دو ساعت در سفارت اسرائیل در واشنگتن دیدار کردند. «برت مک‌گورگ» و «باربارا لیف»، مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا و «گیلاد عردان» و «روون آزار»، مقام‌های شورای امنیت داخلی اسرائیل دیگر مقام‌های حاضر در این جلسه بودند.

«راب مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران برای دقایقی در این جلسه حضور یافت و گزارش مربوط به گفت‌وگوهای هسته‌ای را به مقام‌های اسرائیل ارائه کرد و سپس برای شرکت در مذاکرات غیرمستقیم درباره برجام عازم وین شد.

بن‌شابات و تیم او در این جلسه استدلال کردند که بازگشت آمریکا به برجام، شانس «توافق طولانی‌تر و قوی‌تر» که آمریکا به دنبال آن است را کاهش خواهد داد.

آکسیوس نوشته مقام‌های اسرائیلی از نشست روز جمعه با آمریکایی‌ها نگران بودند اما در نهایت از روند این جلسه خرسند بودند. آنها گفتند که سالیوان و دیگر مقام‌های آمریکایی مواضع مثبتی داشتند.  

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: «۶ سال پیش همه چیز سیاسی بود. الان اینطور نیست. آمریکا صرفنظر از اختلافات به موضع ما احترام می‌گذارد.»

آکسیوس نوشته اسرائیلی‌ها از اینکه کاخ سفید بعد از این نشست تصمیم گرفت در بیانیه‌ای بر تهدید ایران و حق اسرائیل برای دفاع از خودش تأکید کند خرسند بودند. 

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چیزی که اسرائیل از اون راضی باشه، معلومه چقدر برای ایران سم و مضره
Iran, Islamic Republic of
اسرائیل ابراز رضایت کرده؟؟!! وقتی با شیطان بزرگ مذاکره میکنید قطعا شیاطین کوچک ابراز رضایت خواهند کرد!!!