جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱
امیرعبداللهیان:

حاج قاسم هم سیاستمدار بود و هم دیپلمات

چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب: 761754
سردار سلیمانی هم سیاستمدار بود و هم یک دیپلمات حرفه‌ای. صورت‌جلسات ده‌ها جلسه ایشان با ما به‌عنوان تیم مذاکره‌کننده ایران با آمریکا در بحث عراق موجود هست که نشان می‌دهد وقتی می‌خواستیم برای مذاکره به بغداد برویم سردار سلیمانی چه توصیه‌هایی داشتند.
حاج قاسم هم سیاستمدار بود و هم دیپلمات
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، حسین امیرعبداللهیان معاون سابق وزارت امور خارجه و دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: سردار سلیمانی هم سیاستمدار بود و هم یک دیپلمات حرفه‌ای. صورت‌جلسات ده‌ها جلسه ایشان با ما به‌عنوان تیم مذاکره‌کننده ایران با آمریکا در بحث عراق موجود هست که نشان می‌دهد وقتی می‌خواستیم برای مذاکره سه‌جانبه ایران، آمریکا و عراق به بغداد برویم (در سال ۱۳۸۶) سردار سلیمانی چه توصیه‌هایی داشتند. رهبر انقلاب مسئولیت آن مذاکره را به سردار سلیمانی سپرده بودند.

وی افزود: سردار در عراق، فلسطین، افغانستان، لبنان و سوریه تجربه داشت و مثل کسی که ده‌ها مذاکره را مدیریت کرده، تجربیاتش را منتقل می‌کرد. درواقع، حیطه دانش او فقط نظامی نبود؛ دانش مذاکراتی هم بود. برخی از صبحت‌های سردار سلیمانی در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۸۶ با تیم مذاکره‌کننده:

دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: «در شیوه بیان، در مذاکره‌ی سه‌جانبه‌ی ایران، عراق و آمریکا در بغداد باید برای آمریکایی‌ها، اول بحث‌ها را از بعد فلسفی و نظری مطرح کنیم.»

امیر عبداللهیان افزود: «شما باید برای این که آمریکایی‌ها خوب بفهمند، اول بگویید القاعده چیست؛ چگونه پیدا شد، نحوه برخورد ما با القاعده چگونه است. باید به آمریکایی‌ها بگویید گروهک منافقین چگونه شکل گرفت، چه تفکر و ایدئولوژیی خطرناک و التقاطی دارند و در این سال‌ها چه اقداماتی علیه مردم ایران و عراق انجام داده‌اند.»
معاون سابق وزارت امور خارجه گفت: «بدون توجه به رفتارشناسی مذاکره با آمریکا، نباید برداشت منفی یا مثبتی از مذاکره داشته باشید.»

امیرعبداللهیان ادامه داد: «در مفاهیم، گاهی آمریکایی‌ها الفاظی را به‌کار می‌برند که در ظاهر به معنای توافق است، ولی ما را دچار مشکل می‌کند. دقت داشته باشید واژه‌هایی که آن‌ها به‌کار می‌برند، برخی‌شان واژه‌های فریبنده است، ظاهر مثبتی دارد، اما کُنه و جوهره لفظی که به‌کار می‌برند مفهوم منفی دارد.»

دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: «بدانید، آمریکایی‌ها در مذاکره، موضوعی را جا می‌اندازند و بعد تلاش می‌کنند کاری کنند که شما در آن مذاکره عصبانی بشوید.»

معاون سابق وزارت خارجه گفت: «توجه داشته باشید تیمی که تشکیل شده، تیم کارشناسی است. این، برای آمریکایی‌ها و عراقی‌ها به این معناست که وقتی ما مذاکره در سطح کارشناسی را پذیرفته‌ایم و می‌خواهیم بحث‌های ریز سیاسی-امنیتی بکنیم؛ پیامش این است که ایران، مذاکرات را جدی گرفته و ما با طرف آمریکایی شوخی و بازی نداریم.»

امیرعبداللهیان افزود: «ما بنا نداریم در مذاکره با آمریکایی‌ها همه بحث‌ها را روی میز پهن کنیم. باید مراقبت کنید مباحث، موضوع به موضوع مطرح شود و به نتیجه برسد و سپس جلو برویم. آمریکایی‌ها روش‌شان این است که شما را وادار می‌کنند همه موضوعات را روی میز بریزید و همه موضوعات را زخمی می‌کنند و در هیچ موضوعی جز موضوعی که موردعلاقه خودشان است حاضر نیستند که توافق بکنند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جانباز
Iran, Islamic Republic of
همه عزیزان سیاستمداران خوبی هستند خصوصا که سردار دل ها سلیمانی زبان نرم و ادبیات محترمانه ای حتی با دشمنانشان داشتند .