جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳

آقای ظریف به کجا چنین شتابان؟

محمدکاظم انبارلویی
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 761605
ای کاش آقای ظریف که این‌همه بد و بیراه به حاج قاسم سلیمانی و روسیه در این مصاحبه گفته، چهارکلمه هم علیه آمریکا و دوستانش به‌ویژه کری می‌گفت که او را به این روز سیاه انداخته‌اند.
جهان نيوز - محمدکاظم انبارلویی: مصاحبه آقای ظریف وزیر محترم خارجه با سعید لیلاز حاوی مطالب مهمی از فهم وی از سیاست خارجی، مذاکره با آمریکا و مناسبات ایران با مسکو و ... است. ناکامی دولت در اجرای برجام و نیز مذاکرات وین، عزم آمریکا و رژیم صهیونیستی در تداوم، تشدید تحریم‌ها و ترور و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای باعث شده است وی به تناقض‌گویی برسد.

انتشار این مصاحبه در رسانه وهابی ایران اینترنشنال که آن را می‌توان نوعی سفارش عربستان سعودی تلقی کرد، خیلی عجیب نیست. این اقدام را می‌توان در کنار ترور دانشمندان هسته‌ای، خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای، خسارت محض عمدتا دستاوردهای برجام و وضعیت اقتصادی کشور انفجار یک بمب صوتی به منظور راه‌اندازی یک جنگ روانی در داخل دانست.

مسئول نهاد ترتیب‌دهنده این مصاحبه که یکی از مقامات امنیتی با امنیتی‌ترین مقام کابینه است چند هدف را هم‌زمان در این مصاحبه و نوع گویش آن دنبال کرده است:

1- شارژ کارت اعتباری برای مذاکره در وین

2- اخلال در روابط با روسیه که یکی از نقاط تنفس کشور در برابر تحریم‌ها و فشار آمریکاست

3- تهمت به حاج قاسم و نادیده گرفتن زحمات شهادت‌گونه شهدای حرم در حفظ امنیت ملی

4- دور زدن همه نقدهای مشفقانه سیاست خارجی و هو کردن آن

کل مصاحبه 7 ساعته وزیر محترم خارجه و نیز قسمت پخش‌شده در رسانه داعشی اینترنشنال و رسانه‌های دشمن در چند جمله خلاصه می‌شود:

1- وزیر خارجه نقشی در سیاست خارجی ندارد و اختیارات او برای هدایت دیپلماسی خارجی کشور صفر است.

این حرف، هم درست است هم غلط . غلط است برای این‌که او در اصلی‌ترین مأموریت خود در حل مناقشات با آمریکا قرار بود بر اساس شروط رهبری، شروط مجلس و شروط شورای‌عالی امنیت ملی تحریم‌ها را لغو کند و حتی رئیس‌جمهور هنگام امضای برجام گفت؛ ما پای هیچ قراردادی را امضا نمی‌کنیم مگر این‌که قبل از آن همه تحریم‌ها لغو شود، اما آقای ظریف برخلاف همه شروط نظام، برجام را امضا کرد و آن را به ملت تحمیل نمود و هیچ تحریمی هم برداشته نشد!

اگر او نقشی در سیاست خارجی ندارد و اختیارات او صفر است چگونه توانسته این تصمیم که متضمن خسارت عظیم به ملت است با دور زدن نهادهای قانونی کشور تصمیماتی بگیرد و 8 سال دولت و ملت را سر کار بگذارد؟!

این حرف از زاویه‌ای درست است، چون معلوم شد او و همکارانش در برجام‌نویسی نقشی نداشتند، یک متن از سوی وزارت خارجه آمریکا تهیه شده بود بدون این‌که یک «واو» از این متن کاسته شود به تأیید و تصویب ایشان و تیم همراه رسید و او هیچ اختیاری در تغییر و تنظیم و یا چانه‌زنی برای چندوچون متن نداشته است.

این حقیقت اکنون فاش شده است .آیا او باید این بی‌اختیاری خود را برای نظام فاکتور کند یا کاخ سفید؟!

2- او در این مصاحبه می‌گوید؛ «دیپلماسی را برای میدان جنگ در سوریه هزینه کردم. دیپلماسی به دلیل فشارهای شهید قاسم سلیمانی فدای میدان جنگ شد. من برای موفقیت میدان مذاکره می‌کردم.»

عدم صداقت او در میان این جملات مثل روز روشن است.

او چگونه دیپلماسی را هزینه جنگ در سوریه کرده است؟ چند بار به سوریه سفر کرده است؟ وقتی شهید قاسم سلیمانی پوزه داعش را در عراق و سوریه به خاک ‌مالید و بشاراسد را به تهران آورد و این خبر مثل بمب در جهان اسلام و دنیا منفجر شد، او در واکنش به آمدن بشاراسد استعفا داد و جلوی ترکش‌های این بمب عظیم به چهره شکست‌خورده آمریکا و رژیم صهیونیستی را گرفت. حالا او کدام اقدام را در سیاست خارجی به نفع جنگ با داعش دارد و برای مردم ما فاکتور می‌کند. از نگاه او قدرت نظامی ایران ، قدرت منطقه‌ای ایران مزاحم گفت‌وگوهای او با آمریکاست. این دیدگاه نشان می‌دهد او مایل بوده با تفنگ بدون فشنگ مثل عرفات در مذاکرات تودرتو با آمریکا شرکت کند.

3- او در این مصاحبه گفته است: «روابط ایران با آمریکا به نفع روسیه نیست. روسیه نمی‌خواهد روابط ایران با آمریکا عادی شود.

از این گفته معلوم می‌شود فهم او از «روسیه جدید» پس از فروپاشی شوروی مطابق واقعیت‌های «میدان» و «دیپلماسی» نیست. او 50 سال عقب است از تاریخ و هنوز فکر می‌کند در دوران جنگ سرد به سر می‌بریم.

همچنین از این گفته معلوم می‌شود برآورد صحیحی از نقش روسیه در مذاکرات 1+5 ندارد و نیز کمک‌های روسیه را در رفع تحریم‌های اقتصادی آمریکا بی‌انصافانه نادیده می‌گیرد. همچنین کمک روسیه در جنگ با داعش را نمی‌فهمد.

اصلا داعش را یک تهدید امنیتی نمی‌داند. تا داعش تا درب وزارت‌خارجه ما نیاید و نوامیس دیپلمات‌های ما را به غارت نبرد او باور نمی‌کند چنین تهدیدی اصلا وجود دارد؟!

4- فایل صوتی مصاحبه وزیر خارجه گذشته از این‌که چه کارکردها و کاربردهایی برای دشمن دارد و چه اثراتی روی انتخابات و سیاست خارجی دارد، یک تست در مورد اندازه فهم وزیر خارجه ماست از دنیایی که بسر می‌بریم. اگر نام آقای محمدجواد ظریف را از این مصاحبه برداریم و آن را بدهیم گزینش وزارت خارجه بگوییم چنین فردی می‌خواهد کارمند رسمی وزارت‌خارجه بشود نظر بدهید، حتما با این پرسش‌هایی که کلی تأمل در آن لازم است و پاسخ‌هایی که دریافت شده، چنین فردی نمی‌تواند یک کارمند جزء در وزارت‌خارجه یا هر سفارتخانه‌ای در کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای غربی باشد.

ای کاش آقای ظریف که این‌همه بد و بیراه به حاج قاسم سلیمانی و روسیه در این مصاحبه گفته، چهار کلمه هم علیه آمریکا و دوستانش به‌ویژه کری می‌گفت که او را به این روز سیاه انداخته‌اند.

جناب آقای ظریف، به کجا چنین شتابان، کجا دارید می روید؟ چرا باید کمتر از 2 ماه مانده به پایان کار دولت صدای شما از رسانه های دشمن، آن هم دشمن ترین صدا و سیمای وهابیون داعشی به گوش ملت برسد و در آن هیچ نشانه ای از دشمنی شما با آمریکا شنیده نشود؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف قربانی شد.
Iran, Islamic Republic of
دکتر ظریف چطور شد وزیر امورخارجه؟
شاهد
Iran, Islamic Republic of
تحلیل بسیار عالی