جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

لیست غذایی کبد چرب

سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 761585
در این مقاله، مطالبی راجع به کبد چرب گرد آوری شده است و همچنین به علائم و نشانه های وجود کبد چرب نیز پرداخته شده و لیست غذایی مناسب برای بیماران کبد چرب و برای پیشگیری از آن آورده شده است.

پاسخ سوالات زیر را در ادامه این مقاله بخوانید:
1- کبد چرب چیست؟
2- کبد چرب چه علائمی دارد؟
3- لیست غذایی کبد چرب شامل چه چیز هایی است؟
 

 
1- کبد چرب چیست؟
دکتر کوهدانی متخصص تغذیه بر این باور است کبد چرب بیماری ای نیست که به صورت ارثی منتقل شود و حاصل اشتباهاتی است که در رژیم غذایی ما وجود دارد.
کبد جزو بزرگ ترین اندام های بدن انساسن است و در رتبه دوم از نظر بزرگی قرار دارد. باید در نظر داشت که چربی کبد یک چیز عادی است و در کبد هر انسان، مقدار مشخصی چربی وجود دارد اما اگر این چربی از مقدار طبیعی زیاد تر شده و بین 5 تا 10 درصد و یا در موارد نادر بیشتر از 10 درصد باشد، فرد مبتلا به بیماری کبد چرب است. وظیفه ی کبد در بدن به مانند یک صافی است. کبد مواردی را که برای بدن ضرر دارد به شکل مفید و بی ضرر به بدن تحویل می دهد. کبد می تواند خودش را ترمیم کند اما گاهی که موارد مضر بیشتر از توان کبد برای تصفیه باشند، دچار بیماری می شود.
 

 
2- کبد چرب چه علائمی دارد؟
کبد چرب در ابتدا علائمی ندارد و اکثرا نمی توان آن را از پیش تشخیص داد. بعد از ابتلا به بیماری، علائمی خود را نشان می دهند. به عنوان مثال کسی که به بیماری کبد چرب مبتلا است، اکثر اوقات بی حال است و احساس ضعف و خستگی می کند. به دلیل کم کاری کبد، فرد بیمار دچار کمبود اشتها شده و کاهش وزن را تجربه می کند. داشتن حالت تهوع و درد در ناحیه کبد یعنی در سمت راست و بالای شکم از علائم شایع این بیماری است. این بیماری باعث رقیق تر شدن خون شده و بیمار بسیار راحت تر و سریع تر خون ریزی می کند. همچنین باعث می شود بیمار احساس سردرگمی و گیج بودن بکند و همچنین تمرکز او را به هم می ریزد. در مورادی که خطرناک تر هستند ممکن است بیمار به یکی از انواع هپاتیت ها مبتلا شود. برعکس نسخه ی خفیف، نسخه خطرناک تر این بیماری ممکن است باعث اضافه وزن بشود. زرد بودن چشم نیز از علائم شایع مرحله دوم بیماری کبد چرب است. در صورت بروز هر کدام از این علائم باید به پزشک مراجعه کرد. دکتر کوهدانی بهترین متخصص تغذیه می تواند بیمار را در درمان کبد چرب یاری کند.
 
3- لیست غذایی کبد چرب شامل چه چیز هایی است؟
برای درمان کبد چرب باید از خوردن بعضی از غذا ها اجتناب کرد و همچنین باید بعضی از غذا ها را به رژیم غذایی خود اضافه کرد. نا گفته نماند که لیست غذایی کبد چرب باید توسط پزشک تعیین شده و زیر نظر یک پزشک متخصص برنامه ریزی شود. دکتر کوهدانی بهترین متخصص تغذیه، بهترین رژیم غذایی را برای بیماران مبتلا به کبد چرب ارئه می دهد تا سریع ترین درمان حاصل شود. در رژیم غذایی مخصوص بیماران کبد چرب، غذا های چرب بسیار کم هستند و یا در مقطعی از درمان کاملا حذف می شوند. میوه ها و سبزیجات و غذا های کم روغن مانند غذا هایی که آب پز می شوند، در درمان کبد چرب جایگاه مخصوصی دارند. مصرف سیر و پیاز باید اولویت ویژه ی داشته باشند و همچنین چغندر یکی از مهم ترین ماده های غذایی برای درمان کبد چرب است. آب لیمویی که ترش باشد به همراه آب داغ کمک شایانی به درمان این بیماری می کنند که برای کسانی که دارای بیماری های معده هستند، توصیه نمی شود.

ویتامین E و مشتقات آن جزو ضروری ترین ماده ها برای درمان کبد چرب است که حتما باید زیر نظر پزشک متخصص باشد زیرا ویتامین E محلول در چربی است و مقدار اضافی ان از بدن دفع نشده و به شکل چربی ذخیره می شود که باعث وخیم تر شدن وضعیت بیماری می شود. از میوه هایی که به درمان بیماری کمک می کنند می توان به آووکادو، موز، گریپ فروت، سیب سبز، خربزه و طالبی اشاره کرد. همچنین مغز های مغذی مانند گردو، بادام تلخ و بادام زمینی نیز در درمان این بیماری موثر هستند.

عرقیات گیاهی نیز می توانند درمان این بیماری را بهبود ببخشند. به عنوان مثال مصرف روزی دو قاشق غذا خوری سکنجبین عنصلی در هر 12 ساعت بسیار موثر است.

همچنین عرقیات گیاهی شاه تره و خار شتر و کاسنی به دلیل داشتن طبع سرد، میزان چربی و کلسترول مضر خون را کم تر می کنند و باعث می شوند دفع سموم راحت تر انجام گرفته و کبد پاک سازی بشود.

 در کنار موادی که باید در ژیم غذایی گنجانده شوند، ماده های غذایی ای هم هستند که مصرف آن ها توسط پزشک در دوران بیماری منع می شود. مصرف نوشیدنی های الکلی در حالت عادی نیز برای کبد مضر هستند. آن ها باعث ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی کبد می شوند و سلول های کبد را نابود می کنند که در نهایت منجر به بیماری های خطرناک تر مانند هپاتیت می شوند. مصرف بیش از اندازه سدیم کلرید یا همان نمک، فشار خون را افزایش می دهد و فشار خون زیاد منجر به بروز بیماری های کبدی از جمله کبد چرب می شود. اطلاع از میزان نمک موجود در مواد غذایی باعث می شود تا نظارت و کنترل بیشتری برروی تغذیه مان داشته باشیم. در کنار نمک، کربوهیدرات بیش از اندازه نیز کبد را به خطر می اندازند. برای پیش گیری از بروز کبد چرب و درمان آن در صورت ابتلا به بیماری، باید از مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین و ماده هایی که با شکر فرآوری شده اند، اجتناب کرد. کربوهیدرات اضافه از بدن دفع نشده و به شکل چربی در کبد ذخیره می شود که منجر به بروز بیماری کبد چرب می شود.

چربی های اشباع شده قطعا جزو مواردی هستند که باید از مصرفشان اجتناب شود.

غذا های چرب که کالری بالایی دارند، باعث بروز بیماری کبد چرب ی شوند. به عنوان مثال مصرف بیش از اندازه ی انواع سس ها و فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس از عوامل اصلی بروز این بیماری است. غذا هایی که بسیار تند هستند علاوه بر مشکلات گوارشی، باعث ایجاد اختلال در کبد نیز می شوند. لیست غذایی کبد چرب نقشی اساسی در درمان این بیماری دارد که حتما باید توسط پزشک مشخص شود.
 

جمع بندی: کبد چرب از بیماری های شایع در بین مردم است که باید اصولی رعایت بشود تا از بروز این بیماری جلو گیری شود. غذایی که در دوران بیماری مصرف می شود بسیار پر اهمیت است و نباید توسط فرد نا آگاهی مشخص و برنامه ریزی شود. دکتر کوهدانی بهترین متخصص تغذیه، بهترین رژیم غذایی را برای درمان کبد چرب ارائه می دهد.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *