سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۱

آغاز تولید مشترک واکسن اسپوتنیک‌وی در ایران

جمعه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب: 761124
با ورود محموله بانک سلولی واکسن اسپوتنیک وی به کشور، تا یک ماه آینده ایران به قطب تولید مشترک این واکسن در منطقه تبدیل خواهد شد.
آغاز تولید مشترک واکسن اسپوتنیک‌وی در ایران
به گزارش جهان نيوز، محمد پیرورام، عضو هیات مدیره گروه دارویی اکتوور با اعلام این خبر افزود: از چند ماه قبل با همکاری شرکت سازنده واکسن اسپوتنیک، تجهیزات و امکانات مورد نیاز کشت بانک سلولی و تهیه واکسن اسپوتنیک وی در کشور فراهم شد و با ورود محموله بانک سلولی این واکسن از کشور روسیه از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، عملیات ساخت و تولید واکسن مشترک با روسیه آغاز خواهد شد.
 
پیرورام گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در تولید واکسن و دسترسی مردم شریف ایران به واکسنی با درجه کیفی بالا و استاندارد‌های بین المللی به زودی در بزرگترین مجموعه داروسازی خصوصی ایران، گروه دارویی اکتوور و برای اولین بار در خاورمیانه، واکسن اسپوتنیک‌وی به همت جوانان نخبه این مجموعه تولید خواهد شد.

وی بهره گیری از پیشرفته‌ترین تجهیزات کشت سلولی و تولید واکسن و دارو‌های بیولوژیک، از جمله تنها بیوراکتور‌های یک بار مصرف (single-use) کشور و سابقه همکاری‌های بین‌المللی و رعایت بالاترین استاندارد‌ها را عامل تبدیل این مجموعه داروسازی به عنوان اولین تولیدکننده واکسن اسپوتنیک‌وی در خاورمیانه دانست.

پیرورام افزود: واکسن اسپوتنیک‌وی اولین واکسن ثبت شده برای پیشگیری از عفونت ویروس کرونا در دنیاست که در روسیه ساخته شده و در کارآزمایی‌های بالینی تاکنون اثربخشی ۹۲ درصدی خود را در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ نشان داده است. واکسن اسپوتنیک‌وی تاکنون بیش از هر واکسن دیگری و در ۶۱ کشور از جمله ایران ثبت شده است.

عضو هیات مدیره شرکت دارویی اکتوور افزود: این واکسن در دو دوز تزریق می‌شود که از دو نوع متفاوت آدنوویروس انسانی به عنوان حامل ژن ویروس کرونا در آن‌ها استفاده شده است. این حامل‌های ویروسی قابلیت بیماری‌زایی در انسان را ندارند.

وی گفت: محموله بانک سلولی مورد استفاده برای تولید واکسن اسپوتنیک‌وی وارد کشور شد و در روز‌های آینده تولید این واکسن به صورت کامل و از مرحله سلولی در کارخانجات داروسازی اکتوورکو آغاز خواهد شد و امید است با آغاز مراحل کشت و تولید در روز‌های آینده، اولین سری واکسن اسپوتنیک وی تولید داخل تا پایان بهار امسال در دسترس قرار گیرد.

به گفته پیرورام قرار است ماهانه حداقل دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی ساخت داخل در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد و در صورت تامین نیاز داخل، با همکاری شرکت سازنده، این واکسن به دیگر کشور‌های منطقه صادر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
واکسن برکت و پاستور و کوبایران و کوایران و ..... چی شدند؟؟!! چرا از مشخصات کیفی اسپوتنیک وی چیزی در رسانه ها منتشر نمیشود؟؟؟!!!