پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

مردی با کاپشن بهاری علیه اصلاحات

چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب: 760983
مسعود پزشکیان یکی از نامزدهای بالقوه جریان اصلاحات برای انتخابات1400 است؛ چهره‌ای که از وجنات و نوع سخنانش طی هفته‌های گذشته چنین برمی‌آید که اصلا قاعده‌بردار نیست و از این جهت شاید در نوع خود بدل به یک نگرانی عمده برای اصلاح‌طلبان شود.
مردی با کاپشن بهاری علیه اصلاحات
به گزارش جهان نيوز به نقل از صبح نو، با رصد مواضع سیاسی پزشکیان متوجه می‌شویم که او نسبت به نهج‌البلاغه، به‌خصوص نامه‌53 امیرالمومنین به مالک اشتر فرماندار مصر (موسوم به منشور حکومتداری اسلامی) نیز علقه و علاقه خاصی دارد و تلاش می‌کند تا افکار و اندیشه‌های خود را بر‌اساس این منشور، ابراز و اشعار نماید.

سیاست‌های ناکارآی دولت روحانی طی هشت‌سال گذشته که تشدید شکاف‌های اجتماعی را در پی آورده، امروز باعث شده تا تقاضای عمومی برای برقراری عدالت تقویت شود. بر همین اساس، پزشکیان برخلاف سایر نامزدهای بالقوه اصلاحات می‌کوشد تا ادبیات و گفتمانش را به‌طور روزافزون بر مدار عدالت‌خواهی دایر کند؛ مساله‌ای که اصلاح‌طلبان در سال‌های پس از دوم خرداد، به طرز بارزی آن را نادیده گرفتند؛ بنابراین نه گرفتن ژست دیپلماسی و ابراز امید به نتایج مذاکرات پیشین و پسین می‌تواند برای اصلاح‌طلبان وجاهت اجتماعی به‌دنبال آورد  و نه سرمایه‌گذاری روی چهره‌هایی که یک قاب عکس مشترک با توده‌های مردم ندارند. پزشکیان با درک این شرایط پای به میدان گذاشته است. او شعار کمپین انتخاباتی خود را نیز بر عدالت به‌مثابه انصاف بنا کرده است. نایب‌رییس مجلس دهم در همین گفت‌وگوی اخیرش با «تسنیم»، در پاسخ به اینکه شعار دولت شما چیست، تصریح کرد: «انصاف و عدالت». پزشکیان پیشتر در روز 24فروردین در برنامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز از «صداقت، عدالت و انصاف» به‌عنوان شعار محوری دولت خود نام برده بود.

اظهارات استقلال‌طلبانه پزشکیان در نوع خود نشان می‌دهد که برای اعلام کاندیداتوری منتظر خوشامد نخبگان اصلاح‌طلبی نیست و می‌خواهد به‌طور مستقل وارد کارزار شود. به نوعی می‌توان نوع کنشگری این روزهای پزشکیان را ترکیبی از شورش علیه نهادها و ساختارهای اجماعی اصلاح‌طلبان، مردم‌گرایی و عدالت‌خواهی دانست؛ از این روی شاید چندان نشود پزشکیان را گزینه حتمی و قطعی یا لااقل جدی برای اصلاح‌طلبان دانست. خوی خودمختارانه پزشکیان از نوع سخنان او نیز برمی‌آید. او اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که قیمت واقعی بنزین 25هزار تومان است؛ اظهارنظری که شاید ازسوی یک سیاست‌ورز هوشمند اینچنین عور و عریان مطرح نشود.

مقدم: تصور نمی‌کنم پزشکیان از جبهه اصلاحات، حرف‌شنوی داشته باشد  
بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، در پاسخ به این سوال که نامزدی مسعود پزشکیان تا چه اندازه برای اصلاح‌طلبان جدی است، تاکید کرد: برداشت من این است که آقای پزشکیان حتما گزینه اول و اولویت‌دار اصلاح‌طلبان برای اجماع در انتخابات نیست اما ممکن است در صورتی که فردی بهتر از ایشان را پیدا نکنند و نتوانند در صحنه نگاه دارند، از آقای پزشکیان حمایت کنند. وی با بیان اینکه پزشکیان به‌نوبه خود ویژگی‌های شخصی خوبی دارد، افزود: بااین‌حال با توجه به سخنانی که از ایشان دیده‌ام، بعید می‌دانم که توان جذب رای بالایی داشته باشد. 

مقدم با بیان اینکه آقای پزشکیان آدم صاف و ساده و صادقی است، گفت: آقای پزشکیان اخیرا مصاحبه‌ای کرد که اگر فردی اهل سیاست باشد، این صحبت‌ها را مطرح نمی‌کرد. مثلا فرض کنید ایشان گفته که مجلس باید خودروهای بهتری به نمایندگان بدهد یا مثلا به نمایندگان باید خانه 150متری بدهند. وی افزود: آقای پزشکیان نشان داده هر چه را اعتقاد داشته باشد اعلام می‌کند و اصلا دقت نمی‌کند که این اظهارنظر ولو با وجود صحیح بودن اصل آن، آیا در میان افکار عمومی نفوذ دارد یا نه. چنین ویژگی‌ای باعث می‌شود تا قابلیت رای‌آوری ایشان در انتخابات کاهش یابد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه من آقای پزشکیان را چندان در بند کار تشکیلاتی نمی‌بینم، تصریح کرد: تصور نمی‌کنم که آقای پزشکیان بخواهد در قالب یک تشکیلات، حزب یا جبهه قرار بگیرد و بخواهد برای مواضع خود، از عده‌ای حرف‌شنوی داشته باشد. وی افزود: از این منظر معلوم نیست که جبهه اصلاحات تا چه اندازه بتواند ایشان را کنترل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید سرابی
Iran, Islamic Republic of
در خصوص جریان اصلاحات یک نکته را مد نظر داشته باشید که عمده سران ، تئوریسین ها و تصمیم گیران این جریان نیروهای امنیتی هستند و معمولا" دقدقه های سیاسی خود را با راه حل های امنیتی پیگیری می کنند....!!!!