جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱
ایروانی:

محدودیت‌های بانکی به FATF مربوط نیست

سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب: 760880
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبق مقررات موجود، تحفّظ و حقّ شرط های جمهوری اسلامی ایران در FATF مسموع نخواهد بود.
محدودیت‌های بانکی به FATF مربوط نیست
به گزارش جهان نيوز، محمد جواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پنجمین جلسه از سلسله جلسات «استدلالِ مصلحت» انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، به سؤالاتی درباره‌ روند بررسی لوایح FATF  در مجمع پاسخ داد.

وی با تأکید بر ضرورت بحث و بررسی کارشناسانه و حرفه‌ای در این باره گفت: جدای از اینکه توافقنامه FATF بدون کسب مجوّز از مراجع  قانونی کشور امضاء شده، پاسخ‌ها و توجیه‌های ارائه شده از سوی مسئولان دولتی به پرسشهای اعضای مجمع نیز نتوانسته است اکثریّت اعضاء مجمع را قانع کند. برای تصویب این لوایح دو سوم رأی اعضای مجمع لازم است و با توجه به نظرات اکثریت اعضاء در مخالفت با FATF، با فضاسازی رسانه ای و برگشتن چهار پنج رأی اتفاقی نمی‌افتد. ضمن اینکه اظهاراتی چون ارتباط داشتن تهیه واکسن کرونا و قیمت مرغ به FATF غیرواقعی و با انگیزه های سیاسی صورت می گیرد.

 
ایروانی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر رقابتهای انتخاباتی به درستی شکل نگیرد، می تواند به منافع ملّی آسیب بزند؛ از جمله اینکه عده ای بخواهند با گره زدن معیشت مردم به تصویب لوایح FATF بهره برداری انتخاباتی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تسکین موقّت مشکلات معیشتی مردم از طریق دسترسی به منابع ارزی و واردات گسترده هنر نیست؛ بلکه هنر در اقتصاد مقاومتی است و مسئولان دولتی باید به طور مستمر در جهت ایجاد اقتصاد مقاومتی در کشور گام بردارند.

وی با اشاره به تصویب ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی در بودجه سال 1400 تأکید کرد: دولت باید با ساماندهی نظام تأمین و توزیع، این کالاها را بدون ایجاد دغدغه به مردم برساند.

 ایروانی تأکید کرد: عامل اصلی محدودیتهای بانکی و تجاری کشور در تبادلات بین المللی تحریم‌های ثانویه است نه FATF.

**عامل اصلی محدودیت‌های بانکی کشور تحریم‌های ثانویه است نه FATF
وی افزود: اقدامات مقابله ای FATF فعلاً‌ در حدّ توصیه ای مراقبت بالا بودن ریسک به کشورها است اما با پذیرش دو کنوانسیون بین المللی پالرمو و CFT کشور با الزامات سازمان ملل و شورای امنیّت مواجه خواهد بود. طبق بررسی های دقیق کارشناسی قرار دادن کشور در فهرست کشورهای غیرهمکار با ریسک بالا (لیست سیاه) توسط FATF‌  حدود 12%  فرایند تبادل پول را گرانتر می کند که از این میزان کمتر از %2 به طرفهای خارجی می رسد. لذا اساساً بررسی تصویب لوایح FATF بعد از رفع تحریم ها و راستی آزمایی آن موضوعیت پیدا می‌کند.

ایروانی با اشاره به اینکه همواره حامی حضور فعالانه در سازمانهای بین المللی بوده، اظهار داشت: حضور در سازمان‌های بین‌المللی و الحاق به معاهدات بین المللی باید متضمن تأمین منافع ملّی کشور باشد؛ نه اینکه قیود را بیشتر و کشور را آسیب‌پذیر کند. ما باید مثل کشورهای دیگر از این کنوانسیون‌ها به صورت ابزاری استفاده کنیم.

**دشمن با استفاده ابزاری از FATF به دنبال هوشمندسازی تحریم ها است
وی ادامه داد: طبق آمارها و گزارشها، ایران در سال گذشته حدود 40 میلیارد دلار صادرات و 40 میلیارد دلار واردات داشت که این‌ها شامل دور زدن تحریم هم می‌شود. بنابراین در صورت تصویب لوایح FATF و الحاق به دو کنوانسیون پالرمو و CFT، کشور در دور زدن تحریمهای ظالمانه دشمنان دچار مشکل می شود. در واقع دشمن با استفاده ابزاری از FATF به دنبال هوشمندسازی و نقطه زن کردن تحریم ها در جنگ مالی علیه جمهوری اسلامی ایران است. طبق اخبار 350 متخصص بزرگ در اتاق جنگ اقتصادی آمریکا وجود دارد، آیا در اتاق جنگ اقتصادی و مالی ما 35 نفر متخصص قوی حضور دارند؟!

** تحفّظ و حقّ شرط های جمهوری اسلامی ایران در FATF مسموع نخواهد بود
وی با اشاره با استانداردهای دوگانه FATF گفت: برخی کشورها در صدر لیست پولشویی و حمایت از تروریسم در جهان هستند ولی با آن‌ها برخوردی نمی‌شود. من یک نامه به FATF نوشتم که آقای رئیس‌جمهور آمریکا گفته که آن شب من دستور ترور سردار سلیمانی را که به دعوت رسمی کشور عراق به آن کشور رفته بود، دادم؛ لذا وظیفه‌ FATF این است با توصیه به کشورهای عضو با او و کشورش برخورد کند؛ لیکن سکوت کردند و اقدامی انجام ندادند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اذعان کرد: طبق مقررات موجود، تحفّظ و حقّ شرط های جمهوری اسلامی ایران در FATF مسموع نخواهد بود.

عضو شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه‌ی ششم گفت: به دلیل افزایش فضای تحریم کشورها در جهان، نظامات جدید بین المللی خصوصاً بین کشورهای مورد تحریم در حال شکل گیری است. اما سؤال این است که چرا این قدر وقت و انرژی کشور برای FATF صرف می‌شود؟ چرا برای تنظیم بازار و کنترل قیمت ها چنین اهتمامی دیده نمی شود؟ آیا برای اقتصاد مقاومتی هم این قدر وقت و انرژی می‌گذارند؟

وی تاکید کرد: چرا روابط پولی دوجانبه را سامان نمی دهند در حالیکه حتی کشورهای اقمار آمریکا مثل ژاپن و کره جنوبی روابط پولی دوجانبه دارند؟ چرا متأثر از توصیه های ناکارامد صندوق بین المللی پول حتّی با همسایگان روابط تهاتری برقرار نمی شود؟ ما در زمان جنگ تحمیلی روابط دوجانبه تهاتری داشتیم و تجربه خوبی از مبادلات تهاتری دو یا چندجانبه در کشور وجود دارد. در واقع ما با این کار شرکا و همکاران استراتژیک خود را پیدا می‌کنیم که به صورت منظم و پایدار با ما کار می‌کنند.

** FATF ارتباطی به سند راهبردی ایران و چین ندارد
ایروانی در خصوص ارتباط دادن FATF با سند همکاری راهبردی ایران و چین گفت: FATF ارتباطی به سند راهبردی ایران و چین ندارد، ما باید کار استراتژیک کنیم، هرکشوری کار استراتژیک نکند از قافله اقتصاد جهانی عقب می‌ماند. خود چین هم آگاه است که ما به FATF نپیوستیم و با این وجود سند را امضا کرده است.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پس این همه محدودیت بانکی در زمان کرونا برای چیست؟؟؟!! اقتصاد را چرا محدود میکنید؟؟!!!