سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۵
درباره میراث ماندگار سردار حجازی

چه کسی موشک‌های نقطه‌زن را در مرز اسرائیل کاشت؟

سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 760818
براساس گزارش ارتش رژیم‌صهیونیستی که در آگوست 2019 منتشر شده، سردار حجازی در پروژه موشکی هدایت‌شونده حزب‌الله در لبنان نقش داشت. در این گزارش آمده است وی یک نیروی سپاه، فرمانده پروژه موشک هدایت‌شونده دقیق ایران در لبنان بوده و مستقیما فرماندهی پرسنل ایرانی را در لبنان برعهده داشته است.
چه کسی موشک‌های نقطه‌زن را در مرز اسرائیل کاشت؟
به گزارش جهان نيوز، غربی‌ها او را کلید پروژه موشکی دقیق حزب‌الله لبنان می‌دانستند؛ مردی که در سال‌های اولیه انقلاب در مناطق آشوب‌زده کردستان و آذربایجان‌غربی در میدان حضور داشت و پس از آن به جبهه‌های جنوب رفت، با ارتش بعثی جنگید و پس از جنگ در بخش‌های مختلف نیروهای مسلح خدمت کرد. تمام آنچه را او انجام داد شاید بتوان متعلق به گذشته دانست اما مسئولیت سپاه پاسداران در کشور لبنان و آنچه او برای جمهوری اسلامی و محور مقاومت در لبنان انجام داد، نه‌تنها متعلق به گذشته که آینده را نیز متاثر از خود خواهد کرد. سردار سیدمحمد حسین‌زاده‌حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه، شامگاه روز یکشنبه به دوستان و یاران شهیدش پیوست اما خدماتش همچنان جاری و ساری است.

در سی‌ام دی‌ماه 98 که او به‌عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس منصوب شد، یکی از رسانه‌های انگلیسی‌زبان، این انتصاب را به‌معنای «تحولی که انگیزه بیشتری برای نقش یگان نظامی-اطلاعاتی خارج از مرزهای ایران به وجود می‌آورد» ارزیابی کرد. سردار حجازی فعالیت در سپاه پاسداران را از سال۱۳۵۸ آغاز کرد. او در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ فرمانده نیروی مقاومت بسیج بود و از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران و از ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸ نیز جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بود و در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ معاونت آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستادکل نیروهای مسلح را برعهده داشت. پس از آن به فرماندهی سپاه لبنان منصوب شد و تا سال 1398 در این جایگاه خدمات ویژه‌ای در راستای تقویت جبهه مقاومت انجام داد. او در جریان جنگ سوریه نیز کنار شهیدسپهبد سلیمانی خدماتی تاثیرگذار را در راستای مبارزه با تروریسم تکفیری انجام داد.

نقش‌آفرینی در تقویت حزب‌الله لبنان و جبهه مقاومت از درخشان‌ترین نقاط کارنامه این شهید بزرگوار است که موجب شد طی سال‌های اخیر صهیونیست‌ها برنامه ترور وی را در دستورکار خود داشته باشند. منابع غربی درباره او نوشته‌اند از سال2013 ایران توسط سردار حجازی تلاش کرد تا موشک‌های دقیقی را -که می‌تواند در چند متری هدف فرود بیاید- از طریق سوریه به لبنان ارسال کند. براساس گزارش ارتش رژیم‌صهیونیستی که در آگوست2019 منتشر شده، سردار حجازی در پروژه موشکی هدایت‌شونده حزب‌الله در لبنان نقش داشت. در این گزارش آمده است وی یک نیروی سپاه، فرمانده پروژه موشک هدایت‌شونده دقیق ایران در لبنان بوده و مستقیما فرماندهی پرسنل ایرانی را در لبنان برعهده داشته است. در سال2014 سردار حجازی از دید عموم خارج شد. رسانه‌های غربی گمانه‌زنی می‌کنند او در این سال‌ها در لبنان بوده و به حزب‌الله کمک کرده است تا بتواند 150هزار موشک خود را ذخیره کند.

بنابر ادعای این رسانه‌ها، سردار حجازی به تامین اسلحه برای حزب‌الله نیز کمک کرد. اما این اقدامات چقدر دارای ارزش بودند که رسانه‌های غربی فقدان او را پس از شهادت سردار سلیمانی دومین ضربه به نیروی قدس در 16ماه اخیر می‌دانند؟ سردار حجازی تحت فرماندهی سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران یکی از سه نفر از عوامل ارشد نیروی قدس ایران بودند که مسئولیت پرونده موشک‌های هدایت‌شونده دقیق حزب‌الله را برعهده داشتند.

موشک هدایت‌شونده دقیق یک پرتابه مجهز به سیستم ناوبری بسیار پیشرفته است که آن را قادر می‌سازد با دقت چند متر به هدف خود برخورد کند. بر همین اساس هم سردار حجازی را موسس واحد موشکی حزب‌الله لبنان می‌خوانند. سردار در تاریخ ۱۴دی‌ماه ۱۳۹۹، در مصاحبه‌ای با شبکه المیادین درباره توان موشکی حزب‌الله لبنان گفته بود: «شما به‌نظر کارشناسان اسرائیلی مراجعه کنید تا عمق وحشت آنان را متوجه شوید. یکی از اسرائیلی‌ها گفته بود ۲۰۰موشک دقیق برابر با هزاران موشک غیردقیق است. گفته بودند اجازه نمی‌دهند این موشک‌ها به دست حزب‌الله برسد. خب شما می‌دانید که سیدحسن نصرالله که فرد صادقی است گفت این موشک‌ها به دست حزب‌الله رسیده است. تعدادش هم بیشتر از چیزی است که دشمن تصور می‌کند. امروز مقاومت دارای امکانات خوبی است و اگر دشمن حماقتی کند، حتما پشیمان خواهد شد.»
مرجع : فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.....
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
رضوان الله تعالی علیه
Iran, Islamic Republic of
انشاالله که فوت همزمان ایشان و یکی از فرماندهان سپاه قدس گیلان تصادفی باشه.
Iran, Islamic Republic of
رحمت خدا بر شهدا
Iran, Islamic Republic of
...