سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۴
۲

مراحل مردن قلب در کلام امیر مومنان/ مراقب باشید

سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 760807
مراحل مردن قلب در کلام امیر مومنان/ مراقب باشید
جهان نیور سعی خواهد کرد در ماه مبارک رمضان به طور روزانه یک حدیث از معصومین با توضیح کوتاهی را در اختیار مخاطبان گرامی قرار بدهد:
 
امیرالمومنین، علی علیه السلام:
 « ... مَنْ كَثُرَ كَلَامُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ، وَ مَنْ كَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَيَاؤُهُ، وَ مَنْ قَلَّ حَيَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ، وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ، وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ ... »
 
... آن كس كه زياد سخن مى گويد زياد اشتباه مى كند و آن كس كه زياد اشتباه كند حيائش كم مى شود و كسى كه حيائش كم شود تقوايش نقصان مى يابد و كسى كه تقوايش نقصان يابد قلبش مى ميرد و كسى كه قلبش بميرد داخل آتش دوزخ مى شود...

نهج البلاغه – حکمت 349
 
توضیح کوتاه:
1. افراد پرحرف مجالى براى تفكر و انديشه كافى ندارند و كسى كه نينديشد و سخن بگويد اشتباهش فراوان خواهد بود. به عكس، كسانى كه كم مى گويند و فكر مى كنند، گزيده مى گويند.

2. انسان تا زمانى كه گناه نكرده يا خطايى از او سرنزده از انجام آن گناه يا خطا شرم دارد؛ اما هنگامى كه تكرار شد، شرم او فرو مى ريزد. به تجربه ثابت شده است افراد بى بندوبار براثر فزونى گناه، حيا و شرم را از دست مى دهند و از انجام دادن آن گناه در انظار مردم باكى ندارند.

3. حيا مانع مهمى در برابر گناه است. اگر شرم وحيا از بين برود راه انسان به سوى گناه باز مى شود و افراد گنهكار نمى توانند باتقوا باشند.

4. حيات قلب به احساس مسئوليت در پيشگاه خدا و در برابر مردم و وجدان خويش است. قلبى كه احساس مسئوليت نكند و عكس العمل مناسب در مقابل خطا نشان ندهد مرده است و به يقين بى تقوايى سبب مرگ قلب است.

5. ناپارسايان گنهكار، پرخطا و فاقد احساس مسئوليت، جايى جز دوزخ نخواهند داشت. درواقع اين گفتار امام عليه السلام مقدمه و نتيجه اى دارد و در ميان آن مقدمه و نتيجه چهار مرحله به صورت علت و معلول پيموده مى شود؛ از پرحرفى و كثرت كلام، شروع و پس از گذشتن از چهار مرحله به دوزخ منتهى مى گردد و همه ازقبيل علت و معلول يكديگرند.

برگرفته از کتاب پیام امام امیرالمؤمنین علیه السلام(شرح و تفسیر نهج البلاغه - آیت الله مکارم شیرازی)

بیشتر بخوانید:
روزه «کله گنجشکی» کودکان مبنای روایی دارد؟
تعریف کوتاه و جامع «ایمان» در بیان امیرالمؤمنین
اگر کسی این دو ویژگی را نداشت عالِم نیست
توصیه رسول خدا به مردی که آرزوی مرگ داشت
شدیدترین گناهان چه گناهی است؟
پاداشی که پاداش شهادت، بالاتر از آن نیست!
برچسب ها: حدیث روز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی اصغر
United States
اقا امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه حکمت 68 فرمودند:
إِذَا تَمَّ الْعَقْلُ نَقَصَ الْكَلَامُ
هنگامی که عقل کامل شود کلام کوتاه میشود.

پس میشه نتیجه گرفت افرادی که زیاد صحبت میکنند عقلشان کامل نشده.!!!؟؟
Iran, Islamic Republic of
الگوی کارتون خیلی قشنگ هیت. موفق باشید