چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

توصیه رسول خدا به مردی که آرزوی مرگ داشت

جمعه ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 760380
توصیه رسول خدا به مردی که آرزوی مرگ داشت
جهان نیور سعی خواهد کرد در ماه مبارک رمضان به طور روزانه یک حدیث از معصومین با توضیح کوتاهی را در اختیار مخاطبان گرامی قرار بدهد:
 
أَخْبَرَنَا اِبْنُ مَخْلَدٍ ، قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو عُمَرَ ، قَالَ: حَدَّثَنَا اَلْحَارِثُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي أُسَامَةَ اَلتَّمِيمِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا اَلْوَاقِدِيُّ مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ اَلزُّهْرِيُّ ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ اَلْهَادِ ، عَنْ هِنْدٍ بِنْتِ اَلْحَارِثِ اَلْفِرَاسِيَّةِ ، عَنْ أُمِّ اَلْفَضْلِ ، قَالَتْ: دَخَلَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) عَلَى رَجُلٍ يَعُودُهُ وَ هُوَ شَاكٍ فَتَمَنَّى اَلْمَوْتَ، فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) : لاَ تَتَمَنَّ اَلْمَوْتَ، فَإِنَّكَ إِنْ تَكُ مُحْسِناً تَزْدَدْ إِحْسَاناً إِلَى إِحْسَانِكَ، وَ إِنْ تَكُ مُسِيئاً فَتُؤَخَّرُ تُسْتَعْتَبُ، فَلاَ تَمَنَّوُا اَلْمَوْتَ .
 
أمّ‌ فضل می گويد: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به نزد مردى رفت تا از او عيادت كند. آن مرد ] از بيمارى یا مشکل خود [ شكايت داشت و آرزوى مرگ مى‌كرد.رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به او فرمود: آرزوى مرگ نكن؛ زيرا اگر نيكوكار باشى، [با زنده بودن] نيكى‌اى به نيكى‌هايت افزوده مى‌شود و اگر گناهكار باشى فرصت مى‌يابى از گناهانت بازگردى و عذرخواهی کنی؛ پس آرزوى مرگ نكنيد.

 الأمالي طوسی، جلد۱،  صفحه۳۸۵  - عنوان باب: المجلس الثالث عشر
 
توضیح کوتاه:
 زندگیِ طولانی زحمات، مشکلات و خطراتی دارد، اما این حُسن را هم دارد که اگر انسان اهل احسان و تقوا باشد، کفه‌ی حسنات خودش را روز‌به‌روز افزایش می دهد.

انسان زنده باشد و اطاعت کند بهتر از این است که بمیرد و نه اطاعت کند و نه گناه.

آرزوی شهادت غیر از آرزوی مرگ است.  اگر در بعضی ادعیه، از خداوند شهادت در راهش را درخواست می کنیم، این به معناست که خدایا آن زمانی که مقدر کرده ای که من بمیرم، نوع مرگ من را شهادت قرار بده، نه این که مرگ من را زود برسان و جلو بیاور.

بیشتر بخوانید:
شدیدترین گناهان چه گناهی است؟
پاداشی که پاداش شهادت، بالاتر از آن نیست!
برچسب ها: حدیث روز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *