پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
با حضور اساتید و صاحب نظران؛

واکاوی کارنامه جریان توسعه در ایران در برنامه پشت پرده توسعه

دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 759961
کارنامه نظری و اجرایی «جریان توسعه در ایران» با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران در برنامه اینترنتی «پشت پرده توسعه» واکاوی می‌شود.
واکاوی کارنامه جریان توسعه در ایران
به گزارش جهان نيوز به نقل از جهت، کارنامه نظری و اجرایی «جریان توسعه در ایران» با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران در برنامه اینترنتی «پشت پرده توسعه» واکاوی می‌شود.

هاتف الرحمن صالحی تهیه کننده برنامه اینترنتی «پشت پرده توسعه» گفت: نگاه به تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی نشان می‌ دهد که مسیر طی شده در این چهار دهه، همواره با انواع چالش‌ ها از سوی استکبار جهانی همراه بوده است؛ اما به صورت کلان، این چالش‌ ها را می‌ توان در سه بخش تقسیم کرد؛ بخش اول ناظر به هویّت و شکل گیری انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، بخش دوم ناظر بر حفظ و تثبیت بقای نظام نوپای جمهوری اسلامی از گزند استکبار جهانی و چالش سوم نیز مقابله با کارآمدی جمهوری اسلامی در جهت اداره روشمند جامعه.

صالحی افزود: همانگونه که مبرهن است، جامعه اسلامی برای بسط و گسترش شاخص‌ های هویّت دینی نیازمند یک نقشه راه منحصر به فرد و متخذ از منابع و معیارهای دینی است و در صورت عدم تولید این نقشه راه یا عدم پایبندی به حرکت بر مبنای این نقشه، راه برای نفوذ نقشه‌ های جایگزین و البته ناهمگون با جهت حرکت انقلاب اسلامی هموار می ‎شود.
وی ادامه داد: از سویی، راه طی شده و تلاش ‎های گروه ‎های ذینفع در راستای عدم تحقّق شاخص ‎های لازم جهت طی طریق و نیل به اهداف مترقّی جمهوری اسلامی و صد البته، نقشه راه و سیاست ‎های جهانی در این زمینه سبب شد پرونده ‎های جدیدی در حوزه ‎های مختلف اجتماعی پیشِ روی نظام باز شود که «توسعه» با همه حواشی و کژکارکردهایش یکی از آن‎ها بوده است.

صالحی ادامه داد: این نکته نیز سبب شد از سال‌ های میانی دهه ۷۰، رهبر معظم انقلاب بر مراقبت از مرزهای گفتمانی و تغییر آهنگ حرکت ساختارهای اداره جامعه تأکید ورزند. اتفاقاً در همین سال‌ هاست که شبکه نفوذ، راهبردهای مبتنی بر سیطره گفتمانی بر نهادهای برنامه ریزی و جهت دهنده جمهوری اسلامی را به صورت جدّی در دستور کار قرار می‌ دهد.

وی گفت: شاید بتوان اوایل دهه ۹۰ را صحنه فرزانه مستقیم و بی ‎پرده دو جریان گفتمانی انقلاب اسلامی و توسعه جهانی دانست. در همین سال‌ هاست که رهبر معظم انقلاب با هشدار نسبت به نقشه دشمن مبنی بر رسوخ در دستگاه محاسباتی مسئولان، آن‌ها را از این خطر آگاه می‌ کنند. چندی بعد و با توجه به گستردگی هجوم این شبکه استکباری، رهبر معظم انقلاب کلیدواژه «نفوذ» را برای تشریح هندسه مقابله با دستگاه روبروی انقلاب اسلامی بر می ‎گزینند.

این فعال فرهنگی و رسانه ای در تعریف کلیدواژه نفوذ گفت: به طور خلاصه، نفوذ در کلام فرمانده میدانِ مقابله با شبکه استکباری، عبارت است از رسوخ جریان استکبار در تمامی نقاطی که در آن نقاط، غشاء محافظ جریان انقلاب اسلامی دچار اختلال شده است. معظم له علت این اختلال را در دو عامل خلاصه می‌ کنند؛ نخست عدم تسلط بر شاخص‌ های هویتی انقلاب اسلامی و در نتیجه عدم اعتماد به کارآمدی گفتمان انقلاب اسلامی و دوم، عدم تسلط بر نقشه دشمن و چگونگی حرکت شبکه نفوذ به مرزهای ساختاری کشور.

صالحی در پایان تصریح کرد: نظر به اینکه «توسعه» با پوسته ‎ای فریبنده و عوام ‎پسند، یکی از جدّی ‎ترین رویکردهای دشمن جهت اختلال در غشاء محافظ انقلاب اسلامی است که با ظاهری جذّاب در لایه ‎های خود، تحقّق اهداف و سیاست ‎های جهانی را پیگیری می ‎کند، برنامه اینترنتی «پشت پرده توسعه» با کارکرد ویژه تشریح و واکاوی «جریان توسعه در ایران»، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران ساحت توسعه، تولید شده است. امید است خوانش مستند و مستدل کارنامه نظری و اجرایی جریان نهان‎روشانه توسعه در ایران، ضمن روشن ساختن برخی از زوایای تاریک، مبهم و مرموز کارنامه این جریان بتواند برای افکار عمومی و به ویژه جوانان، مورد استفاده و بهره ‎برداری مؤثر قرار گیرد و ذهنیّت تاریخی ضعیف جامعه نسبت به این جریان را روشن و به روز کند و نها‎نخانه این روند که در بسیاری از موارد در برابر مصالح و منافع عمومی قرار می ‎گیرد را عیان و برملا سازد.

شایان ذکر است که این برنامه با حمایت، هدایت و راهبری ستاد پیشرفت جامع تولید شده و در ایام ماه مبارک رمضان در بستر فضای مجازی منتشر خواهد شد.

علاقمندان به مبحث خطیر «نقد توسعه غربی» می توانند برنامه اینترنتی «پشت پرده توسعه» را از طریق آپارات، روبیکا و ایتا مشاهده کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *