پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

جگرکی‌ها باز؛ کتابفروشی‌ها تعطیل!

دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 759909
بعد از نادر قدیانی، حالا این مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) است که می‌نویسد: تعطیل کردن کتابفروشی‌ها با صادر کردن چند بخشنامه شتاب‌زده و غیرکارشناسی، مرگ جریان پویا و بانشاط فرهنگ و آگاهی را به دنبال خواهد داشت.
جگرکی‌ها باز؛ کتابفروشی‌ها تعطیل!
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، پیرو واکنش‌های گسترده ناشران و کتابفروشان به تعطیلی کتابفروشی‌ها در پی شیوع کرونا و از سوی مقابل فعالیت بسیاری از مشاغل، برخی از کتابفروشان نسبت به تصمیم ستاد کرونا اعتراض کردند.

نادر قدیانی، نخستین ناشر و کتابفروشی بود که نسبت به این موضوع گله کرد و نسبت به زیان ناشی از تعطیلی‌ها به صنف نشر هشدار داد. در ادامه هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و بسیاری دیگر از کتابفروشی‌ها با تماس‌های گوناگون با خبرگزاری فارس، اعتراض خود را اعلام داشتند.

در ادامه این واکنش‌ها، نامه حسین سعیدی مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تعطیلی کتابفروشی‌ها هم منتشر می‌شود:

بسمه تعالی
بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید. همان خدایی که انسان را از خون بسته به وجود آورد. بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است. همان پروردگاری که به وسیله قلم تعلیم داد.

جناب آقای دکتر سید عباس صالحی وزیر معزّز و فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی

با تقدیم سلام و احترام

در لحظه تلاقی پیامبر و جبرئیل، نقطه آغاز رسالت حضرت ختمی‌مرتبت بر مبنای خواندن شکل گرفت و اعجاز او در سراسر قرون و اعصار، کتاب بود که مردمان بخوانند و در آیات آن اندیشه کنند و کیست که امروزه مطالعه و افزایش آگاهی ناشی از خواندن را به حال جوامع و احوالات شخصی و اجتماعی انسان‌ها مفید نداند؟

در شرایطی که ویروس همه گیر کرونا، ارتباطات انسانی و احوالات شخصی، اجتماعی و اقتصادی همه جوامع را تحت تاثیر اثرات مرگبار خود قرار داده است و در کنار آن بی‌تدبیری‌ها و سوءمدیریت‌های برخی از مدیران، مهار این بلیّه را سخت‌تر می‌نماید، باید به دنبال راهی بود تا به آرامش و رشد افراد جامعه در این وضعیت به خصوص یاری رساند.

استقبال خیره کننده و غافلگیر کننده ایرانیان از اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اقبال زیاد مردمی به طرح‌های فصلی فروش کتاب، مراجعات فراوان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی به کتابفروشی‌ها و نیز رشد بی‌سابقه اقبال به کتاب‌های الکترونیک در یکسال اخیر در سال گذشته نشان داد که مردم کشور عزیزمان، علیرغم همه فشار‌های اقتصادی و تنگنا‌های مالی، در این شرایط کتاب را برای پر کردن اوقات خود و راهی بی‌خطر برای سلامت روح و روان برگزیده اند و طبیعی است که زیرساخت‌های موجود در فضای مجازی، هرگز نمی‌تواند جایگزین فروشگاه‌های کتاب باشد.

در مقابل این چنین پیام‌های روشنی که استقبال از کتاب و نیاز به مطالعه را فریاد میزند، تصمیم به تعطیلی کتاب فروشی‌ها، غیر کارشناسی و به دور از مصلحت تلقی میشود. زیرا همچنان که گوشت و نان و سبزی، مورد نیاز مردم است و کالای ضروری محسوب میشوند، کتاب نیز که نقشی راهبردی و اساسی در سلامت روح و رشد معنوی افراد دارد، ضروری و بدیهی تلقی می‌شود.

کتاب‌ها و کتابفروشی‌ها، خونِ فرهنگ و آگاهی در رگ‌های اجتماع است و تعطیل کردن کتابفروشی‌ها با صادر کردن چند بخشنامه شتاب زده و غیر کارشناسی، مرگ جریان پویا و با نشاط فرهنگ و آگاهی را به دنبال خواهد داشت.

صرف نظر از لطمات اقتصادی جبران ناپذیر ناشرین که همانند همه صنوف در یکسال گذشته متضرر شده اند، به نظر میرسد عدم توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی و کتاب فروشی در شرایط فعلی، به حال هیچ کس مفید و مطلوب نباشد. در چنین شرایطی از حضرتعالی که همواره دغدغه فرهنگ این مرز و بوم را داشته اید و از هیچ تلاش و کوششی در جهت خدمت به اهداف و آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران دریغ نکرده اید، خواهشمندم اینبار نیز، چون همیشه در کنار اصحاب نشر و کتاب از ستاد ملی کرونا پیگیر بازگشائی کتابفروشی‌ها در این روز‌های ابتدائی سال باشید.

بدیهی است که مخاطبان کتاب و کتابفروشی‌ها، افراد فرهیخته و آگاهی هستند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند خریدی امن و مطمئن در فضا‌های بهداشتی و ضدعفونی شده کتاب فروشی‌ها داشته باشند.

در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا علیه السلام، از خداوند بزرگ مسالت مینمایم که بلا و بیماری را از آحاد مردمان شریف کشورم دور و این ویروس را ریشه کن کند و مسئولین و خدمتگزاران به مردم را در پناه خود سلامت بدارد و به ایشان توفیقات بیش از پیش عنایت کند.

حداقل از همان کشور‌های اروپایی که قبله دولتند، تقلید کنید
همچنین سعید مکرمی، مدیر کتابفروشی‌های اسم در نامه‌ای به وزیر ارشاد، نسبت به این تصمیم ستاد ملی کرونا اعتراض کرد. متن نامه او هم به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر صالحی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

روز گذشته در خبری خواندم که استاد ما جناب آقای نادر قدیانی که از پیشکسوتان نامدار کتاب کشورند، در نامه‌ای از شما خواستند که کتابفروش‌ها را از تعطیلی‌های کرونا نجات بدهید.

آقای دکتر! ما اهالی زیست بوم کتاب شما را مردی فاضل و فرهنگی می‌دانیم. شما از اعضای اصلی ستاد ملی کرونای کشورید. جایی که سیاست‌ها و دستورالعمل‌های بالادستی کل نظام در آن گرفته می‌شود. تعجب و شکوِه هم همین‌جاست. چطور می‌شود فردی با جایگاه شما به فکر چرخه‌ی کتاب کشور نباشد؟ مگر می‌شود وزیر فرهنگ و رییس حوزه فرهنگی و رسانه‌ای ستاد کرونا، نشسته باشد و وقتی پای ذبح یک اکوسیستم مطرح می‌شود کاری با حدود ۱۰ هزار نفر عیالش در این بخش نداشته باشد.

شما خوب می‌دانید که چرخه کتاب در میان صنایع دیگر، نحیف‌ترین و آسیب‌پذیرترین صنعت است به گونه‌ای که دوره بازگشت‌پذیری سرمایه آن نسبت به دیگران بسیار طولانی‌تر بوده و درآمدهایش نسبت به هزینه‌هایش ناچیز است. وقتی کتابفروش نباشد ناشر چطور بفروشد؟ وقتی ناشر نفروشد نویسنده برای که بنویسد؟

سوال‌های زیادی اینجا مطرح است. اگر پای درد دل اهالی کتاب نمی‌نشینید، نان‌شان را هم آجر نکنید!
رویه‌ها و روال‌هایی که از دولت در طی این سال‌ها دیده‌ایم نگاهی قبله‌گون به کشور‌های اروپایی است. همۀ ما شاهد بوده‌ایم که مصادیق متعددی از تقلید و مقایسه در رفتار و گفتار مدیران ارشد اجرایی کشور وجود داشته است. در این زمینه هم به این مبنا پایبند باشید. حداقل از همان فرانسه تبعیت کنید و کتابفروشی‌ها را در گروه اول مشاغل بگنجانید و از ورشکستگی بیشتر نجات دهید.

کتابفروشی‌ها را بستید، جگرکی‌ها را باز گذاشتید!
محمدتقی حق بین، مدیر کتابفروشی خانه کتاب شفق هم طی روز‌های اخیر اعلام کرد: قرار بود تعطیلی کتابفروشی‌ها در ایام قرنطینه مورد تجدیدنظر قرار گیرد، اما این پرونده شیرینی‌فروشی‌ها و جگرفروشی‌ها مورد تجدید نظر قرار گرفت تا اغذیه‌فروشی‌ها باز بمانند و کتابفروشی‌ها تعطیل.

طی روز‌های گذشته کتابفروشی‌ها با اشاره به اینکه «بسیاری از اغذیه فروشی‌ها، قنادی‌ها و. فعال هستند، چرا باید کتابفروشی‌ها که عموما محل مراجعات فراوان نیست، تعطیل شوند؟» نسبت به ۱۰ روز تعطیلی گلایه کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *