کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رویترز مدعی تعویق مذاکرات ایران و آژانس اتمی شد

18 فروردين 1400 ساعت 21:46

دیپلمات‌های غربی مدعی شده‌اند مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعویق افتاده است.


به گزارش جهان نیوز، سه دیپلمات غربی مدعی شده‌اند گفت‌وگوهای میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران به تعویق افتاده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از این سه دیپلمات که اشاره‌ای به نام آنها نشده این خبر را اعلام کرده و نوشته این گفت‌وگوها قرار بوده درباره ادعاها مبنی بر پیدا شدن آثار اورانیوم در برخی سایت‌های ایران برگزار شوند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این اعلام کرده بود قرار است گفت‌وگوها درباره این موضوع را از آغاز ماه آوریل با ایران آغاز کند و تا اوایل ماه جولای به پیشرفت‌هایی در این زمینه دست پیدا کند.

یک دیپلمات اروپایی گفت: «شروع این مذاکرات از ماه آوریل چند هفته عقب افتاده است. ممکن است این تعویق، دو هفته‌ای باشد.» وی گفته دلیل تعویق این گفت‌وگوها فنی است. 

دو دیپلمات گفته‌اند که این گفت‌‌و‌گوها به تعویق افتاده‌اند. یکی از این دو دیپلمات می‌گوید ریاست هیئت مذاکره‌کننده آژانس انرژی اتمی را «ماسیمو آپارو»، سرپرست بازرسان این نهاد بین‌المللی به عهده خواهد داشت.

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره تعویق این تاریخ گفته است: «یک تاریخ در ماه آوریل تأیید شده است.»

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران چندی پیش در واکنش به بعضی موضع‌گیری‌های غیرفنی «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود تهران گام‌ها و تعاملات خود را با آژانس و مدیرکل، با در نظر گرفتن موضوعات دیگر تنظیم خواهیم کرد.

غریب آبادی روز چهارم فروردین‌ماه در واکنش به اظهاراتی از گروسی در مصاحبه با نیوزویک، گفته بود: «تداوم اتخاذ موضع گیری‌های سیاسی تا فنی، غیر سازنده و مخرب است. مصاحبه های پیاپی این چنینی، فقط اعتبار آژانس نزد ایران و ایرانیان را بیشتر مخدوش کرده و راه را برای موفقیت هرگونه ابتکارات بعدی مدیرکل، بر مبنای تعامل و حسن نیت متقابل، می‌بندد.»
وی افزود: «برجام، با مشکلات و پیچیدگی‌های عدیده ای مواجه است و نیازی نیست که با چنین مواضع عجیبی آن را پیچیده‌تر کنیم.»

غریب آبادی خاطرنشان کرد: «موضوعات با هم مرتبط هستند و ایران نیز گام‌ها و تعاملات خود را با آژانس و مدیرکل، با در نظر گرفتن موضوعات دیگر تنظیم خواهد کرد.»

نماینده ایران بیان کرد: ایران، همچنان تحت تعهدات پادمانی خود شفاف و همکاری گرایانه عمل می کند. از ادعاهای مربوط به بیش از دو دهه قبل به عنوان پوششی برای توجیه قصور عمدی خود در نپرداختن به معضلات مهم اشاعه ای مانند وضعیت هسته ای رژیم اسرائیل، استفاده نکنید!"

لازم به توضیح است که مدیرکل آژانس در بخش هایی از مصاحبه خود با نیوزویک گفته بود: مباحث تفصیلی و فنی برای مشخص کردن مکان اورانیوم اظهار نشده در ایران لازم است و این موضوع، کاملا با آینده توافق هسته ای مرتبط است. هر چیزی به هم مرتبط است.

 «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه احیای برجام را به شفاف‌سازی ایران درباره آنچه به ادعای او «اورانیوم اعلام‌نشده» ایران است گره زد.

نشریه نیوزویک به نقل از مدیرکل آژانس اتمی نوشت ایران باید برای احیای توافق هسته‌ای حاصل‌شده در سال ۲۰۱۵، درباره اورانیوم اعلام‌نشده‌ای که در سایت‌هایش پیدا شده شفاف‌سازی کند.

او در مصاحبه با این نشریه گفته برای مشخص کردن مکان اورانیوم اعلام ‌نشده ایران به «گفت‌وگوهای مفصل و فنی» نیاز است و این مسئله به آینده برجام، «کاملاً مرتبط» است. رافائل گروسی مدعی شده درباره اثرات اورانیوم که در سایت‌های ایران یافته شده مسائلی وجود دارند که «هنوز روشن نیستند.»


کد مطلب: 759429

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/759429/رویترز-مدعی-تعویق-مذاکرات-ایران-آژانس-اتمی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com