پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

وقت آزمون و خطا نیست!

هرمز راسخی
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 759283
تجربه دو دوره دولت های یازدهم و دوازدهم حسن روحانی نشان داد که انقلاب اسلامی در بزنگاه بزرگی از پوست اندازی در ساختار سیاسی و تغییرات عمده در چرخه اجرایی- مدیریتی کشور قرار گرفته است.
جهان نيوز- هرمز راسخی: با نزدیک شدن به فضای انتخاباتی ماه های اردیبهشت و خرداد بحث خصوصیات و شرایط کاندیداها و مواضع کاندیداهای احتمالی با شور و حرارت پیش خواهد رفت.

تجربه دو دوره دولت های یازدهم و دوازدهم حسن روحانی نشان داد که انقلاب اسلامی در بزنگاه بزرگی از پوست اندازی در ساختار سیاسی و تغییرات عمده در چرخه اجرایی- مدیریتی کشور قرار گرفته است:

۱- رهبر انقلاب نیز در مناسبت های مختلف جوانان مومن ایران اسلامی را مورد خطاب قرار داده اند، جوانانی که با ایمان قوی از دستاوردهای انقلاب دفاع کرده و با قدرت در مقابل دشمنان ایستاده اند.

شکی نیست که سپردن سکان این هدایت به جوانان به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم وظایف خود را به خوبی و به نحو احسن انجام دهیم. بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان چراغ راهی برای ادامه موفقیت آمیز ماموریت های محوله است و توجه به علم و پژوهش، تقویت بنیه های اعتقادی و جوانگرایی را با جدیت در دستور هر دستگاه و نهادی قرار داده است.

۲- در نتیجه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با هر دیدگاه و تفکری که بتوانند از شورای نگهبان مجوز شرکت در رقابت های انتخاباتی را کسب کنند باید به این اصل توجه کنند که شرایط امروز جهانی و منطقه ای کشور و همچنین فشار استکبار جهانی برای وادار کردن انقلاب اسلامی به عقب نشینی از مواضع اصولی خود بگونه ای است که شرایط آزمون و خطا را از مدیران گرفته است.

۳- عملکرد دولت های یازدهم و دوازدهم نشان داد:

- بدون استفاده از تجربه دولت های قبل.

- بدون درک شرایط موجود و گره زدن سرنوشت کشور به خارج از مرزهای جغرافیایی - سیاسی بازگشت دوباره به آزمون و خطایی است که بارها در آن بد عهدی و شرارت کشورهای غربی را به نمایش گذاشته است و اگر امروزمردم در فشار معیشتی و رفاهی تلاش می کنند تا هر چه سریعتر با رفتن پای صندوق های رای مسیر کشور را که دولت روحانی علیرغم تمام تاکیدات رهبری معظم انقلاب و نقد منتقدان و افکار عمومی، بستر نابسامانی های فعلی را ببار آورده است را تغییر دهند همه و همه بیانگر این موضوع است که دیگر امکان ادامه سیاست های آزمون و خطا وجود ندارد و کاندیداها باید در همین ابتدای کار برنامه های خود را به اطلاع مردم برسانند.

- اگر در انتخابات دولت یازدهم حسن روحانی اعلام کرده بود که تمام سرنوشت کشور و حتی آب خوردن ملت را به بهانه تعامل با جهان (بخوانید غربی ها عموما و آمریکا و اروپا خصوصا) به مذاکرات برجامی گره خواهد زد و در نهایت با کلام «و دیگر هیچ» ملت را به شکرگزاری اینکه اگر ما نبودیم قحطی کشور را نابود می کرد خواهند رسانید قطع و یقین نتیجه انتخابات آنی نبود که امروز و در دو دوره دولت اعتدال شاهد و ناظر آن بودیم.

در نتیجه گیری باید افزود که هم کاندیداها و هم جریانات سیاسی متبوعشان باید این موضوع را بخوبی درک کنند که ریاست و سنگینی کار در کارهای اجرایی کشور طوری است که اثر یک مدیریت پویا و فعال اثر مستقیم در زندگی مردم دارد و سوءمدیریت نیز نه تنها معیشت و رفاه مردم را نابود می کند بلکه می تواند به حیات سیاسی شخصیت ها و جریانات سیاسی استمرار و یا خاتمه بخشد و خطرات امنیتی را دفع و یا موجب بروز آن گردد. امری که امروز خطرش در بیخ گوش اصلاح طلبان و اعتدالیون دولت حسن روحانی به وضوح قابل شنیدن است و اگر برخی رفتار و برنامه های سیاسی دولتمردان و حامیان سیاسی ایشان را از این منظر نگاه کنیم واقعیتی دور از انتظار و غیر واقعی نخواهد بود.

مدیریت کشور در این زمان، از سخت‌ترین مواقف آن از زمان پیدایش تاکنون است و کسی که می‌خواهد مدیریت کند، باید علاوه بر سایر مسائلی مانند که من با چه کسانی مواجه‌ام، چه تغییراتی در این نسل پدید آمده، چه تغییراتی در دنیا به وجود آمده که ارتباط پیدا می‌کند با این‌ها، باید توجه کند که چه دشمنی‌هایی در خارج به وجود آمده که دشمنی‌های جدیدی است، که باید برای مقابله با آنها راه حلهای جدیدی بررسی و ارائه کند.

اوایل انقلاب چیزی به نام رسانه‌‌های مجازی وجود نداشت. اگر کسانی می‌خواستند تبلیغات علیه انقلاب کنند، با روزنامه و مقاله و ... بود، اما امروز عواملی در اختیار دارند که می‌توانند نسل ها را در خانه‌های خود تحت تأثیر قرار دهند. لذا تحقق این بصیرت میدانی در کاندیداها و جریانات سیاسی فرصتی برای آزمون خطا ندارد و باید در کنار استفاده از تجربه مدیران قبلی از نخبگان نیز به نحو شایسته مورد استفاده قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
انتخابات پیش رو و اصلاح طلبا آماده و اصولگراها دوباره احساس تکلیف بهشون دست داده جانمی اصلاحات باز هم در پاستوره خیمه خواهد زد!
علی
Iran, Islamic Republic of
وقتی هزینه تصمیم از جیب مدیر خرج نمی شود و پیامدی ندارد چی؟